Har windows spritt ut sig på sekundär disk?

Permalänk
Medlem

Har windows spritt ut sig på sekundär disk?

Hej.
Står i tagen att släng upp en ny (gammal) burk och tänkte ta en av mina 2 gamla 120GB SSDs från nuvarande burk.
Ser dock att det verkar ligga en 100MB partion på den, benämnd som "Reserverad av systemt" ( i Diskhantering.
Skiter sig windows på nuvarande system om jag snor den? Går det lösa isf?

PS. Windows är win10. Jättegammal install så kommer inte ihåg om det är en uppgradering (från win7) eller ren installation.
Ingen aning om båda diskarna satt i då heller.

PS och bild.
Permalänk
Hedersmedlem

Du får plocka ur den och testa. Om man har flera diskar i datorn när man installerar Windows så kan den få för sig att lägga bootpartition på en annan disk än den du installerar Windows på, så det kan vara det som hänt.

Om du plockar ur disken och datorn inte längre bootar så går det att lösa, men det tog mig en hel dag att åtgärda, så i så fall rekommenderar jag en ominstallation istället. Ta ur alla diskar utom den som Windows ska vara på när du installerar om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ta bort partitionen/partitionerna så att disken blir "hel", så att säga, sedan formaterar du den till NTFS. Här är en av mina trådar då jag gjorde misstaget att inte ta bort en 580MB partition innan jag började fylla den med filer https://www.sweclockers.com/forum/trad/1661629-sla-samman-par...

Inget farligt händer men lite störande är det att ha 580MB icke-allokerat utrymme... Får fixa vid nästa windowsinstallation =]

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du får plocka ur den och testa. Om man har flera diskar i datorn när man installerar Windows så kan den få för sig att lägga bootpartition på en annan disk än den du installerar Windows på, så det kan vara det som hänt.

Om du plockar ur disken och datorn inte längre bootar så går det att lösa, men det tog mig en hel dag att åtgärda, så i så fall rekommenderar jag en ominstallation istället. Ta ur alla diskar utom den som Windows ska vara på när du installerar om.

Va det jag va rädd för, och inte ville hamna i. Tanken var att kunna emigrera över till den nya pö om pö, då jag alltid missar nån grej..

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på att ingen sådan finns på Disk 3 så lär det vara EFI-partitionen som ligger på Disk 0. Den krävs för att Windows ska kunna starta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Med tanke på att ingen sådan finns på Disk 3 så lär det vara EFI-partitionen som ligger på Disk 0. Den krävs för att Windows ska kunna starta.

Är det möjligt att flytta den till det outnyttjade på disk 0 isf?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Khwaj:

Är det möjligt att flytta den till det outnyttjade på disk 0 isf?

Jag tror det, åtminstone.
Du måste dock skapa partitionen med rätt typ; filsystemet är FAT32 och är lätt fixat, men den lär behöva vara markerad som "ESP" (EFI System Partition) i partitionstabellen också, vilket är lite bökigare.

Hur van är du med kommandotolken? Det bör gå att skapa en ny partition med diskpart, och sedan göra den bootbar med bcdboot.
Jag har inte testat de här stegen.

Risken finns att dessa skadar partitionstabellen på disken, och i absolut värsta fall blir du av med all data på disken.
Det vore definitivt bra att testa i en miljö där det inte spelar roll. Det enda jag ser någon risk i är dock "create partition"-kommandot, som jag tror bör lägga den på den lediga platsen automatiskt.

Steg:

1. Starta en kommandoprompt som administratör, t ex genom att skriva "cmd" i startmenyn, högerklicka kommandoprompten och välja "Kör som administratör".
2. Skriv "diskpart" och tryck enter. Alla kommande steg är inuti diskpart.
Kör "list disk", och kolla vilken som är vilken. Det bör vara samma nummer som i bilden.
Kör "select disk X" där X är disken med Windows på, sannolikt 3.
Kör "list part" för att visa partitionenerna och bekräfta att det är rätt disk.
Kör "create partition efi size=200".
3. Kör "exit" i diskpart, och gå till diskhantering, och skapa ett FAT32-filsystem på den nya partitionen. Ge den en enhetsbokstav om den inte fick.
4. I admin-kommandoprompten, kör "bcdboot C:\Windows /s X:" där X är namnet på den nya partitionen.
5. Starta om till BIOS och ändra bootordning; förhoppningsvis finns Windows Boot Manager på C:-disken med nu.
6. Om det verkar funka, dra ur spel-disken och se om det fortfarande startar.

Dold text
Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hmm, jag är osäker på om det går att bara flytta partitionerna hur som helst.

Det som är enklast att prova är i så fall att ta bort F:-partitionen, använda typ macrium reflect eller liknande mjukvara för att kopiera C:-partition och återställningspartitionen från Disk 3 till Disk 0.

Önskar man flytta endast EFI-partitionen så behöver man först flytta de två partitionenerna på Disk 3 till slutet på Disk 3 då jag är ganska säker på att EFI-partitionen måste ligga först...

Om det slutar med att du installerar om så rekommenderar jag starkt att endast ha den disk du installerar om Windows på inkopplad just för att få med alla partitioner på rätt sätt.

Som sagt, jag vet inte om det går att flytta partitionerna hur som helst, särskillt när det kommer till EFI-partitionen och Windows-installationen då jag inte har koll på om det finns några konfigurations-rader som kan bli "felaktiga" på grund av ändrad konfiguration.

Permalänk
Medlem

Planen var att köra den gamla 120GB som OS disk, och en ny 1TB för typ spel. Nu lutar det nog att släppa en del av den nya till en OS partition.. tidsbrist och att tappa viss data på systemet är inte direkt aktuellt. Tusen tack för alla svar iaf. Kan bli ett försök va det lider o få ordning på det när nya systemet är igång, o mer egentid finns..

Permalänk
Medlem

Du kan ta bort återställningspartitionen på disk 3 med diskpart om du vill men EFI partitionen på disk 0 är svårare att göra någonting åt. Såvida du inte har en konfiguration som är väldigt krånglig att återskapa så hade jag gjort Windows-installationen på nytt med enbart disk 3 inkopplad.

Permalänk
Medlem

Det ser inte ut som datorn bootar i efi utan MBR, den reserverade är ju ntfs och inte fat32

Jag tror den bootar fint utan disk 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av herodes:

Det ser inte ut som datorn bootar i efi utan MBR, den reserverade är ju ntfs och inte fat32

Jag tror den bootar fint utan disk 0

Skarpögt!
Borde själv ha sett det men det är lätt att missa...

@Khwaj du kan enkelt bekräfta att "Disk 0" och "Disk 3" har MBR-format genom att i diskhanteraren högerklicka på respektive disk och titta om du har ett utgråat alternativ "Konvertera till GPT-Disk".
Windows 7 hade vad jag inte UEFI-stöd. Vilket är något jag också borde kommit ihåg.

Om det är lönsamt att ändra till UEFI-läge och därmed även ändra från MRB- till GPT-format på systemdisken beror helt på vad det är för övrig hårdvara där disken används eller kommer användas.

Edit, det behöver inte bekräftas, det går faktiskt att utläsa. Det står på samtliga diskar (Felfri, <>, Primär Partition), dvs, samtliga diskar är i MBR-format!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Skarpögt!
Borde själv ha sett det men det är lätt att missa...

@Khwaj du kan enkelt bekräfta att "Disk 0" och "Disk 3" har MBR-format genom att i diskhanteraren högerklicka på respektive disk och titta om du har ett utgråat alternativ "Konvertera till GPT-Disk".
Windows 7 hade vad jag inte UEFI-stöd. Vilket är något jag också borde kommit ihåg.

Om det är lönsamt att ändra till UEFI-läge och därmed även ändra från MRB- till GPT-format på systemdisken beror helt på vad det är för övrig hårdvara där disken används eller kommer användas.

Vad jag vet stödjer Windows 7 UEFI-läge.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet stödjer Windows 7 UEFI-läge.

Ok. Försökte vid ett tidigare tillfälle klura ut det här.
Det är möjligt att jag blandat ihop det med secure boot då som du säger Windows 7 64-bit har stöd för UEFI-läge men inte secure boot.
Detsamma verkar gälla för Windows Vista SP1 64-bit.
Därmot verkar 32-bit-versionerna inte ha något UEFI-stöd.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är en gammal installation som uppgraderats kan det kanske vara problem med partitionstabellen, systemenheten kanske är partitionerad med MBR i stället för GPT ? Högerklicka på den i diskhanteraren, välj egenskaper och kolla under volymer vilken partitionstabell som använts.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lita inte på vad diskhanteraren säger, prova att ladda ner något annat program och kontrollera partitionerna. Tror jag använde Gparted sist. Har hittat partitioner som windows har gömt (bara för att jävlas?) och som inte syns i vanliga diskhanteraren.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mikgus:

Lita inte på vad diskhanteraren säger, prova att ladda ner något annat program och kontrollera partitionerna. Tror jag använde Gparted sist. Har hittat partitioner som windows har gömt (bara för att jävlas?) och som inte syns i vanliga diskhanteraren.

Så kan det kanske vara men en enhet kan bara ha em partitionstabell så den går inte att gömma utan där funkar det att läsa av i diskhanteraren, endera syns enheten och partitionstabelltypen eller så syns inte enheten över huvud taget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det går ju alltid att prova med boot override (ofta F11 i uefi)
bara välja den disken som c: ligger på så vet man om bootsektorn och BCD är rätt
eftersom det är en uppgraderad win7 så finns förmodligen BCD både på c: disken och på MSR på disk0

MSR är ett måste om man har bitlocker annars lever BCD bra på c:

vill @Khwaj konvertera till gpt för efi boot finns microsofts egna mbr2gpt
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-gpt

finns ju prima ledigt utrymme i slutet av disken för efi partition

Det handlar om "vad ska åstakommas" så finns det lösningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Skarpögt!
Borde själv ha sett det men det är lätt att missa...

@Khwaj du kan enkelt bekräfta att "Disk 0" och "Disk 3" har MBR-format genom att i diskhanteraren högerklicka på respektive disk och titta om du har ett utgråat alternativ "Konvertera till GPT-Disk".
Windows 7 hade vad jag inte UEFI-stöd. Vilket är något jag också borde kommit ihåg.

Edit, det behöver inte bekräftas, det går faktiskt att utläsa. Det står på samtliga diskar (Felfri, <>, Primär Partition), dvs, samtliga diskar är i MBR-format!

Kan iaf bekräfta att alla verkar vara MBR

Skrivet av herodes:

Det går ju alltid att prova med boot override (ofta F11 i uefi)
bara välja den disken som c: ligger på så vet man om bootsektorn och BCD är rätt
eftersom det är en uppgraderad win7 så finns förmodligen BCD både på c: disken och på MSR på disk0

MSR är ett måste om man har bitlocker annars lever BCD bra på c:

vill @Khwaj konvertera till gpt för efi boot finns microsofts egna mbr2gpt
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-gpt

finns ju prima ledigt utrymme i slutet av disken för efi partition

Det handlar om "vad ska åstakommas" så finns det lösningar

Verkar inte spela någon roll vilken disk jag väljer (testat båda SSD's och en HDD) i bootoverride menyn. Bootar på samtliga.

Syfter är/var endast att få ut SSD nr2 (F:) som har använts till spel, för att använda den som en OS disk på nya burken.
Är det "säkert" att testa att rycka ur kabeln till den o testa att boota utan?
Kanske missförstod @giplet i första posten, men tolka det som att det inte va så lätt som att bara stoppa tillbaka den disken ifall det strulade?
Båda SSDs är exakt samma modell, så jag vet inte riktigt hur jag ska identifiera vilken som är vilken fysiskt. Så finns risk att jag kanske drar ur C: också....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Khwaj:

Kan iaf bekräfta att alla verkar vara MBR

Verkar inte spela någon roll vilken disk jag väljer (testat båda SSD's och en HDD) i bootoverride menyn. Bootar på samtliga.

Syfter är/var endast att få ut SSD nr2 (F:) som har använts till spel, för att använda den som en OS disk på nya burken.
Är det "säkert" att testa att rycka ur kabeln till den o testa att boota utan?
Kanske missförstod @giplet i första posten, men tolka det som att det inte va så lätt som att bara stoppa tillbaka den disken ifall det strulade?
Båda SSDs är exakt samma modell, så jag vet inte riktigt hur jag ska identifiera vilken som är vilken fysiskt. Så finns risk att jag kanske drar ur C: också....

Ja du kan koppla bort lagringsenheter och testa, datan försvinner inte på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja du kan koppla bort lagringsenheter och testa, datan försvinner inte på dem.

Nä, va mest om det fucka upp booten så det inte gick att boota upp befintlig installation igen som jag va orolig för.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Khwaj:

Nä, va mest om det fucka upp booten så det inte gick att boota upp befintlig installation igen som jag va orolig för.

Nej inga filer försvinner av att du kopplar ur enhet utan det värsta som kan hända är att du måste ange rätt enhet i bios igen om det ställer om sig till en annan bootenhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khwaj:

Kan iaf bekräfta att alla verkar vara MBR

Verkar inte spela någon roll vilken disk jag väljer (testat båda SSD's och en HDD) i bootoverride menyn. Bootar på samtliga.

Syfter är/var endast att få ut SSD nr2 (F:) som har använts till spel, för att använda den som en OS disk på nya burken.
Är det "säkert" att testa att rycka ur kabeln till den o testa att boota utan?
Kanske missförstod @giplet i första posten, men tolka det som att det inte va så lätt som att bara stoppa tillbaka den disken ifall det strulade?
Båda SSDs är exakt samma modell, så jag vet inte riktigt hur jag ska identifiera vilken som är vilken fysiskt. Så finns risk att jag kanske drar ur C: också....

Man kan inaktivera första sata porten i uefi ger samma effekt som urdragning utan slitage på sladden

Permalänk
Medlem
Skrivet av herodes:

Man kan inaktivera första sata porten i uefi ger samma effekt som urdragning utan slitage på sladden

kikade efter detta men hittade inget..

Permalänk
Medlem

Fick lite tid till att testa nu. Efter att ha rivit ur kabeln till SSD2 fick jag blåskärm som meddelande att systemet måste repareras vid uppstart. Stängde av, pluggade i disken igen o det bootade prima igen. Hade redan gjort en partition på "nya" burken till OS o slängt in där, så det får väl tuffa på så.
Åter igen, tack alla för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khwaj:

Fick lite tid till att testa nu. Efter att ha rivit ur kabeln till SSD2 fick jag blåskärm som meddelande att systemet måste repareras vid uppstart. Stängde av, pluggade i disken igen o det bootade prima igen. Hade redan gjort en partition på "nya" burken till OS o slängt in där, så det får väl tuffa på så.
Åter igen, tack alla för all hjälp!

Där ser man, låter som du inte provade reparation(Det finns fel just då utan MSR och bcd som har felaktiga uppgifter) eller så fick du den där det inte är valbart, jag räknade med du skulle kommit till reparations menyn från "recovery partion" och där bara valt "fortsätt till windows" och allt varit frid och fröjd och windows fixat allt bakom kullisen.

Ett återställnings usb är praktiskt i dessa sammanhang det hjälper en komma tillbaka in i datorn när booten gått sönder,

Gött du hitta en lösning som passa dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av herodes:

Där ser man, låter som du inte provade reparation(Det finns fel just då utan MSR och bcd som har felaktiga uppgifter) eller så fick du den där det inte är valbart, jag räknade med du skulle kommit till reparations menyn från "recovery partion" och där bara valt "fortsätt till windows" och allt varit frid och fröjd och windows fixat allt bakom kullisen.

Ett återställnings usb är praktiskt i dessa sammanhang det hjälper en komma tillbaka in i datorn när booten gått sönder,

Gött du hitta en lösning som passa dig

Det va sent för en småbarnsförälder, samt att jag inte hade lust att riska nån data.
När jag emigrerat över helt till nya burken blir det att blåsa rent gamla och göra "rätt".
Precis som man lärt sig att göra med småbarn så får man välja sina "fighter" även med tekniken i dagsläget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khwaj:

Det va sent för en småbarnsförälder, samt att jag inte hade lust att riska nån data.
När jag emigrerat över helt till nya burken blir det att blåsa rent gamla och göra "rätt".
Precis som man lärt sig att göra med småbarn så får man välja sina "fighter" även med tekniken i dagsläget...

Hehe, dom små liven hjälper gjärna till vid data förädling(förstörelse)
Om du tänker ha kvar flera diskar i den gamla, sätt windows disken i första sata porten inte fjärde så uppstår normalt sett inte sånna här konstigheter

Har man inte tid för vinst kan man lika väl låta bli