Ryzen 7000-serien når 5,5 GHz

Permalänk
Melding Plague

Ryzen 7000-serien når 5,5 GHz

Under Computex 2022 bjuder AMD på en första titt på Ryzen 7000-seriens prestanda. Därtill bekräftas inbyggd grafik och högre TDP-värde.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att de har integrerat grafikdelen i I/O-kretsen! Undrar ifall de planerar att släppa APU SKUs där ena chiplet är utbytt mot en iGPU och köra någon form av integrated multi-GPU protokoll?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

iGPU på vanliga Ryzen låter som en av de större nyheterna! Kommer underlätta för många med felsökningsmöjligheter mm.
Svårt att "F"-modeller skulle dyka upp och ge högre överklockningsförmåga då iGPU ändå inte sitter i samma kisel som CPU-kärnorna dock.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

15% Prestandaökning som resultat av både IPC och klockfrekvens låter inte så imponerande. Särskillt inte som de lyckats knuffa upp frekvenserna en bra bit verkar det som. Så i praktiken lär det ju då handla om väldigt blygsamma IPC-ökningar. Eller missar jag något?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

15% Prestandaökning som resultat av både IPC och klockfrekvens låter inte så imponerande. Särskillt inte som de lyckats knuffa upp frekvenserna en bra bit verkar det som. Så i praktiken lär det ju då handla om väldigt blygsamma IPC-ökningar. Eller missar jag något?

Låter väldigt skumt. 25% ökning hade jag förväntat mig. 15% kanske bara är renodlad IPC vid samma klockfrekvenser? Jag har svårt att de bara fått upp den 15% med höjd IPC plus mycket högre klockfrekvenser som i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter väldigt skumt. 25% ökning hade jag förväntat mig.

Ja. AMD är inte i en position nu när de kan sandbagga, så man undrar ju egentligen vad som pågår. Gjorde ett snabbt överslag och bara frekvensökningen i sig är ju 12%, så det skulle i så fall betyda att de bara ökat IPC med 3%, vilket käns väldigt lågt när det i princip skall vara en helt ny aktikektur.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Som sagt, inte jättestor ökning mot 5900X som man har nu, lär bli att bara uppgradera GPU i höst/vinter och sen köra Zen 5 när den kommer istället.

Permalänk
Medlem

5,5 GHz får mig spontant att tänka stagnerad/dassig IPC.

Permalänk
Medlem

Jisses, 170W TDP. Spelar väl inte någon jättestor roll men jag tycker det är tråkigt att TDP går upp så mycket på sistone. Saknar tiden då max för CPU var 95W och för grafikkort 250W. Det var ändå bara några korta år sedan. Går det verkligen inte att få mer prestanda utan att dra så mycket mer ström?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

15% Prestandaökning som resultat av både IPC och klockfrekvens låter inte så imponerande. Särskillt inte som de lyckats knuffa upp frekvenserna en bra bit verkar det som. Så i praktiken lär det ju då handla om väldigt blygsamma IPC-ökningar. Eller missar jag något?

Skrivet av Dinkefing:

Låter väldigt skumt. 25% ökning hade jag förväntat mig. 15% kanske bara är renodlad IPC vid samma klockfrekvenser? Jag har svårt att de bara fått upp den 15% med höjd IPC plus mycket högre klockfrekvenser som i detta fallet.

Zen 4 verkar vara en vidareutveckling av Zen 3 enligt Ian Cutress därav inte väldigt hög IPC-förbättring. 15% är ändå dubbelt så mycket som genomsnittliga årliga förbättringar som är 7% (kanske annorlunda om man bara mäter senaste åren?).

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tycker det börjar likna AMD FX-serien igen.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Tycker det börjar likna AMD FX-serien igen.

Ja, om man bortser ifrån att den inte har något alls som påminner om FX-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, om man bortser ifrån att den inte har något alls som påminner om FX-serien.

Du menar förutom att ha moduler med kärnor, hög klockfrekvens, hög TDP och liten ökning i IPC?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

15% låter riktigt lågt. Bara bytet till en mindre nod borde ju ge 15% vilket gör att det låter lite skumt. Hade förväntat mig 25-30% annars vette tusan hur detta ska stå sig mot Intels Raptor Lake.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Du menar förutom att ha moduler med kärnor, hög klockfrekvens, hög TDP och liten ökning i IPC?

Marknadens högsta IPC.

När blev hög klockfrekvens något dåligt?

170W över 16 kärnor när den maxar, det kanske låter mycket men i normalfallet drar den inte så mycket. Intels 12900K drar 241W när den maxar, och då är den ändå långsammare än 5800X3D...

15% över 5800X3D, man hade önskat mer, men knappast dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Jisses, 170W TDP. ... tycker det är tråkigt att TDP går upp så mycket på sistone. Saknar tiden då max för CPU var 95W och för grafikkort 250W.

Frågan är väl hur mycket av de där 170W som avsatts för grafikkretsen?
Det kan hända att du snart får snarlik prestanda med 170W kylning som ditt tidigare exempel med 345W gav...

Permalänk
Medlem

Måste slå 12900KS i Geekbench 5 single core (2150-ish).
Tycker det låter fett, förstår inte den negativa responsen.
DP 2.0, IGP, Hardware encode/decode i IGP (hoppas även AV1), DDR5, PCIe 5.0 för nVME, alla rätt enligt mig.

Detta kommer förhoppningsvis snabbare göra DDR4 obsolete/göra DDR5 mer mainstream och snabba på utvecklingen av ännu snabbare storage.

Fokusera inte på AMDs flummiga TDP-värden, det är humbug hursomhelst. Vill ha ett Asus X670 Extreme Formula Extreme Titan+ snarast. Ej ironiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Frågan är väl hur mycket av de där 170W som avsatts för grafikkretsen?
Det kan hända att du snart får snarlik prestanda med 170W kylning som ditt tidigare exempel med 345W gav...

Kan tänka mig att det bara handlar om man ett tiotal watt för att driva några få grafikkärnor. Vad jag vet avsätts ingen specifik effekt i dagens APU. De ökar nog strömbudgeten snarare pga frekvensökningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Marknadens högsta IPC.

När blev hög klockfrekvens något dåligt?

170W över 16 kärnor när den maxar, det kanske låter mycket men i normalfallet drar den inte så mycket. Intels 12900K drar 241W när den maxar, och då är den ändå långsammare än 5800X3D...

15% över 5800X3D, man hade önskat mer, men knappast dåligt.

FX-serien hade höga klockfrekvenser för att kompensera för den dåliga designen och kunna öka prestandan, med rekordhög TDP som bieffekt. Vi får väl helt enkelt se när de släpps.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Frågan är väl hur mycket av de där 170W som avsatts för grafikkretsen?
Det kan hända att du snart får snarlik prestanda med 170W kylning som ditt tidigare exempel med 345W gav...

Bra poäng där, en del lär vara för grafikdelen ja.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Sammanfattar det vi såg idag rätt bra: https://youtu.be/emkySX3hqBE

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Kan tänka mig att det bara handlar om man ett tiotal watt för att driva några få grafikkärnor. Vad jag vet avsätts ingen specifik effekt i dagens APU.

... men med RDNA 2 i en toppmodell kan de mycket väl satsa på att öka grafikprestandan markant, minst 10 CU, och därmed göra dess värmeutveckling mer relevant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

170W över 16 kärnor när den maxar, det kanske låter mycket men i normalfallet drar den inte så mycket. Intels 12900K drar 241W när den maxar, och då är den ändå långsammare än 5800X3D...

Jag skulle tro att det blir mer än 170 W som mest. Nuvarande 105 W TDP drar ju 142 W (35% över TDP) så länge som temperaturer osv är okej, och nuvarande 65 W drar 88 W (35% över TDP). Det är inte bara korta perioder utan kan vara i timmar.

35% över 170 W är 230 W, så jag skulle bli förvånad om de drar nämnvärt mindre än det vid all core-laster.

Edit: AMD har bekräftat detta nu.
https://www.tomshardware.com/news/amd-corrects-socket-am5-for...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Thomas:

Jag skulle tro att det blir mer än 170 W som mest. Nuvarande 105 W TDP drar ju 142 W (35% över TDP) så länge som temperaturer osv är okej, och nuvarande 65 W drar 88 W (35% över TDP). Det är inte bara korta perioder utan kan vara i timmar.

35% över 170 W är 230 W, så jag skulle bli förvånad om de drar nämnvärt mindre än det vid all core-laster.

Jag skulle bli förvånad om vi ser ett effektuttag under 200 W vid all core-belastning med toppmodellernas Ryzen 7000. Intel har redan krattat manegen för hög effektbudget med Alder Lake och detta lär hålla i sig med Raptor Lake såväl som Zen 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Kul att de har integrerat grafikdelen i I/O-kretsen! Undrar ifall de planerar att släppa APU SKUs där ena chiplet är utbytt mot en iGPU och köra någon form av integrated multi-GPU protokoll?

Garanterat lättare att göra modeller med en annan I/O-krets i så fall. Gör en med 2 WGPer och en med 8 WGPer eller nåt. Fördelen med GPUer är ju att de accepterar taskig yield mycket bättre, eftersom man bara kan stänga av trasiga WGPer och gör en mindre krets, som både AMD och Nvidia gör idag. Kan ju peta in en "Infinity cache" till den också för att få den att funka med begränsad minnesbandbredd.

Skrivet av Ozzed:

15% Prestandaökning som resultat av både IPC och klockfrekvens låter inte så imponerande. Särskillt inte som de lyckats knuffa upp frekvenserna en bra bit verkar det som. Så i praktiken lär det ju då handla om väldigt blygsamma IPC-ökningar. Eller missar jag något?

Du missar nog inget. 5.5 GHz är en sisådär 10% högre klocka, så då är det kanske 5% från övrigt. I och med att L2-cachen dubblas så kan det inte vara mycket som händer med själva kärnan, för en större L2 hjälper ju prestandan också.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Låter lovande,, kanske? att komma över 5,5 GHz är ju ganska stort.
Men som alltid.. inväntar benchmarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Jisses, 170W TDP. Spelar väl inte någon jättestor roll men jag tycker det är tråkigt att TDP går upp så mycket på sistone. Saknar tiden då max för CPU var 95W och för grafikkort 250W. Det var ändå bara några korta år sedan. Går det verkligen inte att få mer prestanda utan att dra så mycket mer ström?

Håller med. Tycker att det går åt fel håll. Blir väldigt mycket värme.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Zen 4 verkar vara en vidareutveckling av Zen 3 enligt Ian Cutress därav inte väldigt hög IPC-förbättring. 15% är ändå dubbelt så mycket som genomsnittliga årliga förbättringar som är 7% (kanske annorlunda om man bara mäter senaste åren?).

Men dessa 15% är ju mot (när de släpps) mer än två år gamla processorer från 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

... men med RDNA 2 i en toppmodell kan de mycket väl satsa på att öka grafikprestandan markant, minst 10 CU, och därmed göra dess värmeutveckling mer relevant.

Ja, men nu pratar vi inte om APU (7000G), utan CPU (7000, 7000X) med grafikdel i io-delen.

Permalänk
Medlem

Skulle inte dessa ha 3D vcache? Skummade igenom texten en gång till men såg inte det nämndes. Kanske blir nån enstaka produkt bara?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT