Adapter till 5 pin fan header på gpu

Permalänk
Medlem

Adapter till 5 pin fan header på gpu

Hej

Har lite problem med fläktarna på mitt äldre 980 så hade tänkt byta ut dem mot ett par vanliga 140mm fläktar. Har gjort något liknande förut på mitt 1080ti och då köpte jag helt sonika en pwm gpu adapter och det funkar prima. Dock på mitt 980 så är det en 5 pin gpu fan header och inte 4 pin som det var på 1080 ti där adaptern funkade prima vilket den inte gör nu och jag har svårt att hitta 5 pin adapter om det ens finns? Någon som vet något?

Permalänk
Medlem

Troligtvis är anledningen till att den har 5 pinnar är att kunna övervaka varvtalet på båda fläktarna.

Skulle tro att kontakter innehåller:
2 kablar anslutna till en pinne för 12V
2 kablar anslutna till en pinne för jord
2 Kablar anslutna till en pinne för PWM
1 kabel ansluten till en pinne för Varvtal för fläkt 1
1 kabel ansluten till en pinne för Varvtal för fläkt 2

Kan man ta reda på vilken pinne som gör vad, så har man två alternativ:

Sitter de i en liknande ordning på din 4-pins adapter så kanske den ändå passar i 5-pins uttaget (tänk 3 och 4 pin för chassifläktar), du kommer dock inte få någon varvtalssignal på ena fläkten.

Eller så slaktar man original kontakten till fläktarna och antingen skarvar på de nya fläktarna direkt eller sätter dit lämpliga 4-pins kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Troligtvis är anledningen till att den har 5 pinnar är att kunna övervaka varvtalet på båda fläktarna.

Skulle tro att kontakter innehåller:
2 kablar anslutna till en pinne för 12V
2 kablar anslutna till en pinne för jord
2 Kablar anslutna till en pinne för PWM
1 kabel ansluten till en pinne för Varvtal för fläkt 1
1 kabel ansluten till en pinne för Varvtal för fläkt 2

Kan man ta reda på vilken pinne som gör vad, så har man två alternativ:

Sitter de i en liknande ordning på din 4-pins adapter så kanske den ändå passar i 5-pins uttaget (tänk 3 och 4 pin för chassifläktar), du kommer dock inte få någon varvtalssignal på ena fläkten.

Eller så slaktar man original kontakten till fläktarna och antingen skarvar på de nya fläktarna direkt eller sätter dit lämpliga 4-pins kontakter.

Ok tack så mycket! Ja bara styrningen fungerar så bryr jag mig inte om varvtalet, Kablarna är från vänster till höger på orginalfläkten är 1 röd - 2 svarta - 2 gula - 1 grön - 2 blåa.
Går det att lösa med 4 pin adaptern?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket man kan lita på färgkodningen.
Men borde ju vara:
Svart = jord
gul = 12V
blå PWM
och den röda och gröna för varvtalsövervakning.
Hur ser färgerna ut på din 4 pins adapter, alternativ kan du jämföra med originalfläkten på ditt 1080ti?
Kan ju vara så att den röda är extra och då kan det vara så att 4-pins adapter kan fungera mot de övriga.

Dock är det ju värt att testa innan så man inte bränner något.

Men har du en multimeter så kan man ju luska ut det genom, att de som är kopplade till en fläkt är ju varvtalsövervakningen på respektive fläkt. Sedan har man ju tre kvar som är kopplade mot båda fläktarna, vilket man med multimeter kan lätt mäta upp både 12V och jord (använda någon känd punkt ex. en molex kontakt som referens) och då borde den sista enligt uteslutning vara PWM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Vet inte hur mycket man kan lita på färgkodningen.
Men borde ju vara:
Svart = jord
gul = 12V
blå PWM
och den röda och gröna för varvtalsövervakning.
Hur ser färgerna ut på din 4 pins adapter?
Alternativ kan du jämföra med originalfläkten på ditt 1080ti.

Men har du en multimeter så kan man ju luska ut det genom, att de som är kopplade till en fläkt är ju varvtalsövervakningen på respektive fläkt. Sedan har man ju tre kvar som är kopplade mot båda fläktarna, vilket man med multimeter kan lätt mäta upp både 12V och jord (använda någon känd punkt ex. en molex kontakt som referens) och då borde den sista enligt uteslutning vara PWM.

Tyvärr så har jag ingen multimeter. Det är en https://www.inet.se/produkt/5322455/ek-cable-pwm-fan-adapter-... som jag har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Tyvärr så har jag ingen multimeter. Det är en https://www.inet.se/produkt/5322455/ek-cable-pwm-fan-adapter-... som jag har

Synd att den bara har svarta kablar så man inte kan jämföra.
Men troligtvis så borde pin 1-4 vara samma och den 5:e är varvtal för fläkt 2.

Som sagt, kan nog få dit den ändå, men jag rekommenderar att dubbelkolla på något sätt för att inte bränna något.
Tar inget ansvar för eventuella fel utan du får göra det på egen risk.

Permalänk
Medlem

Något jag insåg att jag skulle kunna göra är att ta den ursprungliga splittern som är direkt kopplad till en fläkt men har en 4 pin som min andra gpu och som den nya 4 pin adaptern passar in i och sen en splitter innan det och då kapar jag bara av kablarna från den påsittande fläkten, tror du det skulle fungera? kan ta en bild på hur monstret kommer se ut.
https://imgur.com/a/ug0pest

Sen kanske det enklaste är om jag bara kopplar in dem i moderkortet istället om det finns case fan headers...

Permalänk
Medlem

Ok, trodde att båda fläktarna satt på samma kontakt, inte att det var en mellankontakt på kabeln.

Såg att din 4-pin GPU adapter är platt, då borde du kunna lista ut vilken kontakt som är vilken i den genom att gå från standard 4-pin fläktuttaget.
sedan sätter du i den i 4-pin kontakten på 5-pins kabeln och ser efter om färgerna ser ut att stämma och sitta på rätt plats med vad du fick fram ovan (varvtals sensorkabeln hamnar på rätt plats och övriga färger stämmer).
Sedan kollar du hur kablarna går vidare till 5-pins uttaget och jämför med hur de sitter mot din 4-pins adapter.
Då kan ju ju få ut om det ser bra ut och ser även vilken pinne du eventuellt skulle kunna lämna ledig ifall du försöker koppla in din adapter i grafikkortet.

Då bör man ju kunna känna sig rätt så säker, men en riktig kontroll är ju att föredra.

Hittade en annan diskussion på ett engelskt forum med frågan ifall man kan sätta en 4 pin adapter i ett 5 pin uttag på grafikkort, men det fick tyvärr inget svar.