köpa klapptändare(ljus)?

Permalänk
Avstängd

köpa klapptändare(ljus)?

Dålig topic men kom inte på något annat

Iaf, vet någon vart man kan köpa/beställa sådant kitt som tänder/släcker ljuset när man klappar med händerna?

Gärna om det finns röstkontrollerat, men det har jag inte en aning om det finns

Permalänk
Medlem

Finns på Kjell&Co

Fast du får bygga färdigt den själv.

http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?87080

129 kr

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Finns på Kjell&Co

Fast du får bygga färdigt den själv.

http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?87080

129 kr

Får man installera en sån själv, eller måste man ha en elektriker till det?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Får man installera en sån själv, eller måste man ha en elektriker till det?

självklart får du bygga en sådan själv.
det är det den är till för.

vill man sedan styra 220 Volt med den så behövs ett relä, till.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk

Har du nyss varit och sett Bruce Almigthy?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
självklart får du bygga en sådan själv.
det är det den är till för.

vill man sedan styra 220 Volt med den så behövs ett relä, till.

Ja, men får man installera det så det styr takljuset?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Ja, men får man installera det så det styr takljuset?

jadå..
du får ju byta själva lamphållaren o massa annat grejs så de får du.
se bara till att inte ha den för känslig..
typ att du råkar tappa ett stort metallfat med typ värsta steken på framåt kvällningen när det börjat mörkna och sedan att ljuset släcks pga smällen inte så kul

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
jadå..
du får ju byta själva lamphållaren o massa annat grejs så de får du.

Men det handlar ju inte direkt om att göra ett ingrepp på lampan, utan man måste ju koppla den på de där 230v kablarna som går till lampan. Jag förstår inte hur man skulle koppla det annars... Det är väl så med elektronik att sålänge man har nödvändig kunskap får man göra det. Det kluriga är bara att man vet inte om man hade nödvändig kunskap förräns något händer. Inte kul direkt om hela huset brinner ner och försäkringen inte gäller pga att man har mixtrat med elektroniken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo

se bara till att inte ha den för känslig..
typ att du råkar tappa ett stort metallfat med typ värsta steken på framåt kvällningen när det börjat mörkna och sedan att ljuset släcks pga smällen inte så kul

Bara att klappa en gång ju...

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Men det handlar ju inte direkt om att göra ett ingrepp på lampan, utan man måste ju koppla den på de där 230v kablarna som går till lampan. Jag förstår inte hur man skulle koppla det annars... Det är väl så med elektronik att sålänge man har nödvändig kunskap får man göra det. Det kluriga är bara att man vet inte om man hade nödvändig kunskap förräns något händer. Inte kul direkt om hela huset brinner ner och försäkringen inte gäller pga att man har mixtrat med elektroniken.

Bara att klappa en gång ju...

nemen det du gör egentligen är ju det att du ersätter strömbrytaren till lampan med denna klappomkopplaren, eller hur?
lär dig först hur du ska göra eller låt någon eletronikkunnig visa dig hur du ska göra.

det är ju så jobbigt att klappa när man tappat saker

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
nemen det du gör egentligen är ju det att du ersätter strömbrytaren till lampan med denna klappomkopplaren, eller hur?

njae, det kan man ju inte göra så direkt iaf.

För det första är strömbrytare gjorda enbart för att kopplas på ett sätt, dvs det finns inte mycket att göra fel på. Fassan snackade ngt om att sålänge de har ngn S-märkning så är det ingen fara att göra det. Jag tror inte att ett sånthär relä är gjort för att man ska koppla in det till huselen, dvs dåligt förberett för det. Sen är det ju bara på 12v, så det måste ju krävas ngn modifikation för att få det att fungera med nätspänningen (du pratade t.ex själv om att det krävs ett relä till).

Så som jag uppfattar det så kommer det som en byggsats, vilket gör mig ännu mer tveksam till att man skulle få montera den och samtidigt ha en föräkring som gäller för den.

Jag vill värkligen installera dethär så, Please prove me wrong.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
njae, det kan man ju inte göra så direkt iaf.

För det första är strömbrytare gjorda enbart för att kopplas på ett sätt, dvs det finns inte mycket att göra fel på. Fassan snackade ngt om att sålänge de har ngn S-märkning så är det ingen fara att göra det. Jag tror inte att ett sånthär relä är gjort för att man ska koppla in det till huselen, dvs dåligt förberett för det. Sen är det ju bara på 12v, så det måste ju krävas ngn modifikation för att få det att fungera med nätspänningen (du pratade t.ex själv om att det krävs ett relä till).

Så som jag uppfattar det så kommer det som en byggsats, vilket gör mig ännu mer tveksam till att man skulle få montera den och samtidigt ha en föräkring som gäller för den.

Jag vill värkligen installera dethär så, Please prove me wrong.

Du gör såhär.
Du köper byggsatsen och bygger ihopa.
Du kan nu sluta strömmar på 12 Volt.
Men vi vill ju sluta 230 Volt, alltså måste vi ha ett relä till som sluter 230 V när spolen får sin ström.
Ett lämpligt relä kan vara detta:
http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?36106

När du klappar en gång så sluts reläet i byggsatsen som i sin tur sluter det andra reläet som tänder lampen.
nästa gång du klappar så släpper reläet i byggsatsen vilket i sin tur gör att reläet som tände lampan kommer att släppa vilket gör att lampan släcks.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Du gör såhär.
Du köper byggsatsen och bygger ihopa.
Du kan nu sluta strömmar på 12 Volt.
Men vi vill ju sluta 230 Volt, alltså måste vi ha ett relä till som sluter 230 V när spolen får sin ström.
Ett lämpligt relä kan vara detta:
http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?36106

När du klappar en gång så sluts reläet i byggsatsen som i sin tur sluter det andra reläet som tänder lampen.
nästa gång du klappar så släpper reläet i byggsatsen vilket i sin tur gör att reläet som tände lampan kommer att släppa vilket gör att lampan släcks.

Då måste "klappreläet" ligga paralellt på ngt sätt och drivas p ett batteri?

Och den andra frågan kvarstår, går försäkringsbolagen med på att man sätter ihop en byggsats som man sen kopplar in så?

Edit: går det att köpa ngn finger-avläsare någon stanns också? Hade varit tufft att logga in på sin dator med en sån

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Då måste "klappreläet" ligga paralellt på ngt sätt och drivas p ett batteri?

Och den andra frågan kvarstår, går försäkringsbolagen med på att man sätter ihop en byggsats som man sen kopplar in så?

Edit: går det att köpa ngn finger-avläsare någon stanns också? Hade varit tufft att logga in på sin dator med en sån

jepp, du driver det med 12 Volt.

jag vet inte, fråga dom(?).

jodå, det finns.
rätt så billigt i vissa fall, vissa bättre än andra på att kunna hindra förfalskning.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD