Kingston avtäcker framtiden – krypterad SSD-enhet med pekskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Justja, starlink den allsmäktige som alla kan ha. Jättebilligt också antar jag?
Mobilt är inte alltid bra oavsett vad du tycker. Man måste ha offlinelagring också

Fast vi snackar inte om priset, ingen har nämnt priset.
Däremot kan jag lova dig att en överföring a 1TB mellan Sverige och "Djupaste djungeln" är sannolikt billigare med Starlink än med offline lagring och kurir.

Det har inget med offline lagring att göra, det vara vara en pik mot ett rätt trist inlägg som inte ger så mycket mot övriga tråden.
Vill du ha säker lagring så är det sannolikt en jättebra produkt, och den riktar sig knappast mot kunder som behöver föra över filer mellan Sverige och allmänt oåtkomliga platser.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av JonasT:

Jag har en Samsung T5 på 1 TB som jag använder när jag behöver flytta en stor mängd data (typ spelinstallationer mellan datorer) snabbt. Trodde dock att jag tappat bort den, men visade sig att @UndaC hade lagt vantarna på den och förvarade den ovanpå sin dator.

Sånt beteende borde det vara spöstraff på

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Massy:

Exempelvis videoredigering eller uppladdning/lagring av video där till och med konsumentkameror av normal hobby nivå kör bitrate på flera hundra Mbit/s. Det räcker att åka på semester med sin laptop och kamera för att inse att inte ens lite semesterbilder ryms något vidare på MacBooken med 256 GB HDD utan att rensa ut alla möjliga programvaror och andra filer.

Jag håller helt med att behov finns och jag har ju själv köpt mängder med usb ssd.
När det gäller skydd så finns det lite olika tankesätt. Ett är att man har dolt sitt arbetsmaterial som endast går att få upp med rätt mjukvara. Övriga användare ser också filer och kan ladda upp och ner men de kommer ej åt allt.
Det finns olika lösningar på detta, som att få enheten rapportera fel storlek. Vilket är populärt bland scammers som utger sig sälja 2TB usb minnen för 500kr. Till att ha ett USB minne med 2TB lagring i men den ser ut att vara 1TB minne.
Denna usb ssd drar dock till sig misstankar vad det är för konstigt, ligger det den topphemlig generalplan, där Sverige i framtiden ska indelas i ett försvarsområde, ett boendeområde och ett fritidsområde. på den? (Från Jönssonligan får guldfeber)

Nå de största invändningarna jag har emot denna aktuella är att jag tycker den är ful och tycker inte om prestandan. Jag kommer själv köpa ett nytt USB ssd någon gång, men jag försöker håla nere på utgifterna.

Jag tror som sagt på att merparten av alla konsumenter som köper usb ssd köper den för att använda som om den vore intern. De jobbar direkt emot den och ingen annan backup finns ofta, när backup finns kanske den är 6 månad gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Absolut, man kan säkert ladda ned/upp filer i jungeln eller nånstans i Afrika eller t.om i Australien, speciellt när man är på resande fot/campar. Sen har vi grejen med abonnemang också, alla har sådant som tillåter mycket datatrafik. Slutligen har vi det där med täckning/signalstyrka/belastade master.

Visst, men hur stort är användarbas faller inom de kritierna? Förmodligen <0.1%

Skrivet av Opatagio:

Det finns ställen där uppkoppling mot externa nät inte tillåts, många gånger är även radiostrålning blockerad. Behöver inte vara ett u-land. Ofta i dessa utrymmen är mobiltelefoner och surfplattor per automatik diskvalificerade medans en "dum" laptop ofta får användas under uppsikt. Ibland tilldelas man en dator... så ja det finns reellt behov, men troligen i väldigt begränsad utsträckning.
Finns också metoden att göra en container på ett USB-minne och utanför ha installationsprogrammet för ex: Veracrypt vilket fungerar ibland beroende på anläggning osv.

Ja, det känns som att andra krypteringar fungerar lika bra om man behöver det.
Fördelen med denna är väl att krypteringen fungerar mellan olika operativsystem. Med det sagt, om det är så känslig information så bör man ändå veta vad som finns/ha möjlighet att installera Veracrypt eller annat på datorn. Att plugga in en disk likt denna och avkryptera den, när man pluggar in den i en randomdator tar bort hela syftet.

Skrivet av CymbalCrasher:

Det förutsätter att du vill ha backuplagring i molnet, och har du tillräckligt mycket data är det knappast smidigt.

Man kan köra egen lagring.

Det jag undrar vad finns det egentligen för användningsområden förutom vill-ha faktor?
Inte extern lagring, utan att köra en krypterad SSD.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Perfekt när du, i bästa hollywood manér, ska flytta dina Nuclear launch codes från West coast till East Coast medans du jagas av superskurkar!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Denna usb ssd drar dock till sig misstankar vad det är för konstigt, ligger det den topphemlig generalplan, där Sverige i framtiden ska indelas i ett försvarsområde, ett boendeområde och ett fritidsområde. på den? (Från Jönssonligan får guldfeber)

Det fina är ju att det inte spelar någon roll för eventuella tjuvar eftersom de aldrig kommer kunna knäcka disken ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det fina är ju att det inte spelar någon roll för eventuella tjuvar eftersom de aldrig kommer kunna knäcka disken ändå.

Men han har en viss poäng. För nog skulle den dra till sig mer uppmärksamhet och göra den mer begärlig för tjuvar.

Anledningen till att den blir stulen kvittar men detta kan absolut öka risken att den blir stulen

Fast, vill nån verkligen komma åt innehållet så kan dom bara hålla en fram en kniv mot ägaren så skulle jag tro att dom flesta gladeligen matar in koden.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av Massy:

Det fina är ju att det inte spelar någon roll för eventuella tjuvar eftersom de aldrig kommer kunna knäcka disken ändå.

Vanligt usb minne som tappas. Inte en sate rör den. Det finns dels de som förstör usb gången med hög spänning, sedan trojaner som kan laddas när usb stickan stoppas i eller fil öppnas.
USB ssd är lite samma sak, även om denna har mer värde i sig och jag tror fler blir nyfikna. Vissa kanske kollar lite i filer om det är intressant, andra tar bort partionen direkt och skapar en ny.

Mer exklusiv USB ssd som denna tråden handlar om, ja den utmärker sig att den har något värdefullt som är mer värt än själva hårdvaran. Därför kan det vara högre risk med denna usb ssd än en vanlig. Och båda går att kryptera.

Lite samma sak är det med allt annat. Jag själv skulle vilja ha ett Bluetooth hänglås lås på mitt gymskåp. Egentligen har jag inget av större värde i mitt gymskåp, så det handlar endast om smidighet.
Men om tjuvar ska bryta upp ett skåp på gymmet, vilket väljer de? Den som har ett lås för 39.90kr eller det skåpet som har ett lås för över 1000kr?

Slutsats: 39.90kr hänglåset är säkrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Finns gott om arbetsområden där 1 gigabit/s är för långsamt och det är sällsynt hastighet på WiFi om du så är i teknikens mekka.

Exempelvis videoredigering eller uppladdning/lagring av video där till och med konsumentkameror av normal hobby nivå kör bitrate på flera hundra Mbit/s. Det räcker att åka på semester med sin laptop och kamera för att inse att inte ens lite semesterbilder ryms något vidare på MacBooken med 256 GB HDD utan att rensa ut alla möjliga programvaror och andra filer.

Jag formulerade mig nog dåligt. Jag menade för gemeneme konsument. Det inns alltid användningsområden för andra användare.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Är inbyggd skärm det nya RGB nu? Tangentbord med skärm, mus med skärm, hörlurar med skärm, skärmfot med skärm...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonasT:

Jag har en Samsung T5 på 1 TB som jag använder när jag behöver flytta en stor mängd data (typ spelinstallationer mellan datorer) snabbt. Trodde dock att jag tappat bort den, men visade sig att @UndaC hade lagt vantarna på den och förvarade den ovanpå sin dator.

Skrivet av Enviro:

Keep it secret. Keep it safe!

..och nu har @UndaC "begärt avsked p.g.a saknad av Skåneland". Ah, nu börjar allt klarna..

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

...och så råkar man slå sönder pekskärmen -och datat går inte att få ut. Hmm...

Permalänk

Äntligen är framtiden här, häftigt med krypterat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Starlink har gjort att hela ditt inlägg har åldrats 20 år på bara några sekunder

Du bara antar eller? Starlink funkar inte i Afrika:

https://www.theverge.com/2022/5/13/23070269/starlink-availabi...

Eller i Arktis eller Antarktis, för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har funderat på en Samsung T7 Touch.
Men det är 4st saker som får mig att avvakta.

  • De har gjort Samsung T7 tunnare än T5 och den nya blir snabbt varm, vilket gör att den tappar hastighet. (thermal throttling)

  • Vad jag vet finns bara 2TB det är för litet för mig. Argument köp flera ssd, jo jag ha flera externa ssd. men jag vill inte ha hela väska full med en massa små ssd som man kan tappa bort.
    De är lite väl dyra, kunde gå ner i pris lite mer. Vi pratar väl om 7000kr när 4TB kommer.

  • Det känns sådär att den inte har USB 4.0 /Thunderbolt 4.

Jag har ett antal Samsung T7 i jobbet och privat. Ja, de blir ganska varma men inte att jag tycker att de trottlar, men jag har ingen dator med USB 3.2 som gör att man kan köra i ~900 MB/s som det skall klara för att testa...

Samsung har gjort en del på denna för att den inte skall värmetrottla både med värmespridning och termisk ballast (teknik med smältande vax ?)

Denna är ingen SATA-disk eller emulerar sig som SATA-disk som T5 utan meddelar sig som en NVMe-lagring och kör via UAS-protokoll och hanteras som SCSI-disk precis som NVMe i datorn i sig.

I Linux kan man aktivera så att "discard" (motsvarar SATA:s TRIM) att fungera även över USB men till skillnad från SATA-ssd så är NVMe-SSD inte blockerande och dator kan skriva och läsa mot disken även när den gör sin interna 'TRIM' samtidigt medans hos SATA-ssd så är processen blockerande och kan ta åtskilliga sekunder där lagringen är fryst när stora filer tas bort etc. ( Windows döljer det genom att hacka upp en stor fils borttagande till små bitar som sedan en i taget skickar TRiM på under ganska lång tid för att det inte skall bli för märkbara stutter/frysningar i OS medans TRIM körs).

Att aktivera discard/trim bör man göra även på en extern USB-kopplad disk, annars kommer det att synas på skrivprestandan med tiden om man nu flitigt använder extern USB SSD/NVMe disk på samma nivå som om det vore en intern disk. Vad jag vet så används inte 'TRIM/discard' på USB-kopplade SSD-enheter i Windows tyvärr. - Kan behöva 3'-parts program för detta och köras då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Du bara antar eller? Starlink funkar inte i Afrika:

https://www.theverge.com/2022/5/13/23070269/starlink-availabi...

Eller i Arktis eller Antarktis, för den delen.

https://driveteslacanada.ca/spacex/starlink-expands-to-africa...

https://theparadise.ng/elon-musk-eyes-starlinks-expansion-int...

Är du säker på det?

Återigen, det handlar enbart om licenser - det har kriget i Ukraina visat tydligt.
Finns behovet så kan godkännandet gå fort, det har inget med kapaciteten eller täckningen att göra.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

https://driveteslacanada.ca/spacex/starlink-expands-to-africa...

https://theparadise.ng/elon-musk-eyes-starlinks-expansion-int...

Är du säker på det?

Återigen, det handlar enbart om licenser - det har kriget i Ukraina visat tydligt.
Finns behovet så kan godkännandet gå fort, det har inget med kapaciteten eller täckningen att göra.

Täckning och kapacitet är ju direkt kopplat till behov. Finns det inget behov mer än naturfotografer i Afrikas djungler så kommer det inte finnas täckning. Tills dess, så är nog en extern hårddisk det bästa alternativet.

Permalänk
Medlem

Den skärmen ser ömtålig ut. Hur kommer man åt informationen på den om skärmen lägger av?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Din backup!

När man kör med krypterade diskar och även datorer (tex. bitlocker, veracrypt mfl.) så är det jätteviktigt med en ofta utförd backup då när enheten skiter sig så är chansen att rädda ut data i stort sett ekvivalent med noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Täckning och kapacitet är ju direkt kopplat till behov. Finns det inget behov mer än naturfotografer i Afrikas djungler så kommer det inte finnas täckning. Tills dess, så är nog en extern hårddisk det bästa alternativet.

Grejen med tusentals satteliter i en geostationär bana är just det att täckningen blir likvärdig runt hela jorden - det är hela syftet bakom.
Antalet användare må vara litet, men det är just dessa användare man vill nå - oavsett om de är på stäppen i Afrika eller djungeln i Sydamerika, när systemet är moget för det.

Arktis-regionerna är svårare, där pratar vi täckningsproblem.

Så just idag, så är det hårddisk som gäller.
Nästa år, sannolikt inte. Det största hindret just nu handlar inte längre om antalet, utan om regelverket kring sändningskapacitet, nätverkstilldelning osv.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Känns som en dyr pryl som kan orsaka besvär. Skulle hellrer vilja han en extern hårddisk som kunde både gå som NAS , som automatisk skickade skickade upp backuper på molnet som är krypterade.

Dvs en hybril lösning mellan "NAS" och extern hårddisk, och som kan säkerherskopiera på molnet så fort möjligheter ges.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Du bara antar eller? Starlink funkar inte i Afrika:

https://www.theverge.com/2022/5/13/23070269/starlink-availabi...

Eller i Arktis eller Antarktis, för den delen.

...och, vad dom flesta brukar missa, Starlink är ingen mobil lösning.

Skrivet av SuperSverker:

https://driveteslacanada.ca/spacex/starlink-expands-to-africa...

https://theparadise.ng/elon-musk-eyes-starlinks-expansion-int...

Är du säker på det?

Återigen, det handlar enbart om licenser - det har kriget i Ukraina visat tydligt.
Finns behovet så kan godkännandet gå fort, det har inget med kapaciteten eller täckningen att göra.

Så med din lösning så kan överföringshastigheten för den där 1TB vara allt mellan 10 minuter och 10 månader?
Och när du säger att det är billigare antar jag att du inte räknar med kostnaden för varje Starlink installation som behövs?

"All hail the white paper..."

Skrivet av SuperSverker:

Så just idag, så är det hårddisk som gäller.
Nästa år, sannolikt inte.

Aaah..så om ett år, då kommer det samtidigt som Robotaxis, Tesla Semi och Level 5 FSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

...och, vad dom flesta brukar missa, Starlink är ingen mobil lösning.

De släppte ’rv-mode’ nyligen, det är en högst mobil lösning om man vill

https://rvlifestyle.com/starlink-for-rv/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De släppte ’rv-mode’ nyligen, det är en högst mobil lösning om man vill

https://rvlifestyle.com/starlink-for-rv/

Har du ens läst blogginlägget/kollat på Starlinks hemsida över tillgängligheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Har du en läst blogginlägget/kollat på Starlinks hemsida över tillgängligheten?

Jag menade bara att den funktionen existerar, inte att precis alla fått den

De har den ju live i Ukraina också

Tror absolut det är på väg ditåt

Länken var första på google och några månader gammal, finns nog bättre info idag