Logitech petar in mekaniska brytare i MX-tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det kan nog stämma att inte alla låter massor, jag har tyvärr inte hört på riktigt hur ett mekaniskt låter när man har o-ringar och heller aldrig mer än bruna eller röda på sonens bord. Försöker lära mig vilket som är så tysta så man inte stör sig, det är en djungel. Bra tips där som verkar viktiga när man ska tysta ner ett mekaniskt. Det är synd att man inte bor i en stad där det finns butiker så man kan testa MX Silent eller rosa, o-ringar m.m.
(Tänkte att skriva en tråd och fråga vad man ska ha för något)

Det går onekligen att få det tyst om man vill:

För egen del gillar jag inte det där ljudet men det är i varje fall svårt att klaga på att det väsnas.

Permalänk
Medlem

Nu skulle man ju vilja testa framförallt Linear och Tactile Quiet innan man beställer, men detta har jag väntat på
Får dock hålla med de som tycker att de ligger några hundralappar för högt, men hoppas att det sjunker lite när de väl blir tillgängliga. Mini ser ju klart trevligare ut på skrivbordet, men använder nog siffertangenterna lite för mycket.

Permalänk
Medlem

Ni som har MX Master 3, hur är scrollhjulet? Logitech marknadsför det med buzzwords som MagSpeed Electromagnetic men förklarar dåligt vad det innebär.

Är det något jag inte gillar med mina nuvarande möss från Logitech, som är G903 både hemma och på jobbet, så är det just scrollhjulet. De två lägena man har att välja på är antingen väl hårda steg med mycket högljudda klick, eller steglöst helt utan friktion där det nästan börjar snurra om man andas i närheten.

Önskvärt från min sida skulle vara ett scrollhjul som är steglöst men ändå med något mått av friktion/broms.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Ni som har MX Master 3, hur är scrollhjulet? Logitech marknadsför det med buzzwords som MagSpeed Electromagnetic men förklarar dåligt vad det innebär.

Är det något jag inte gillar med mina nuvarande möss från Logitech, som är G903 både hemma och på jobbet, så är det just scrollhjulet. De två lägena man har att välja på är antingen väl hårda steg med mycket högljudda klick, eller steglöst helt utan friktion där det nästan börjar snurra om man andas i närheten.

Önskvärt från min sida skulle vara ett scrollhjul som är steglöst men ändå med något mått av friktion/broms.

Jag gillar verkligen scrollhjulet på MX Master 3, men de två lägena som finns är antingen med distinkta klick (dock i princip tysta), eller eller helt frirullande. Standardläget är en väldigt trevlig kombination av de båda där hjulet blir frirullande om man sätter lite fart på det. Mitt enda egentliga problem är att jag ganska ofta använder ctrl-tangenten, för att stänga tabbar, för att kopiera och klistra in, och så vidare, och om man gör det efter att man satt fart på scrollhjulet så är snart både webbläsaren och outlook inzoomade till ett par tusen procent...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Enviro:

Är riktigt sugen på MX Mechanical Mini till kontoret. Riktigt skönt med extra utrymme på skrivbordet, plus att det ser betydligt mer professionellt ut jämfört med typ G915 TKL

Håller med men jag tror jag satsar på att använda mitt MX Keys original till jobbet då det inte klattrar lika mycket, antar jag. Sen får det nog bli ett MX Mechanical hemma.

Vilken trevlig mash-up av Logitech.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

TKL med fokus på kontor lär ju vara ganska ovanligt?

Ja, det är ovanligt. Tyvärr! Själv söker jag efter bättre och bättre TKL då jag har separat keypad. Det gör att jag kan ha musen närmare kroppen och bra ergonomi gör att jag mår bättre.

Skrivet av Starric:

Som sagt tror jag TKL med kontorsinriktning är rätt ovanligt. Och vill man spara skrivbordsyta med ett TKL så är ju MX Mini här ett 75%, dvs ett komprimerat TKL som sparar ännu mer plats och bara tappar ett fåtal tangenter

Du kan spara yta med mini, men mini är inte lika med TKL. Mini är ett annat typ av tangentbord, dvs en annan layout. Om du ska kalla att Mini är "komprimerad TKL" .. jag då pratar vi om förstörande komprimering. Knappar hamnar inte på samma plats längre och du behöver vänja om dig om du kommer från, eller ofta växlar till och från, fullstora tangentbord.

Skrivet av Enviro:

Är riktigt sugen på MX Mechanical Mini till kontoret. Riktigt skönt med extra utrymme på skrivbordet, plus att det ser betydligt mer professionellt ut jämfört med typ G915 TKL

Vad som ser mer professionellt ut skulle jag säga är objektivt. Jag håller nämligen inte med dig. 😊

// från en som fullkomligen avskyr de flesta laptop-tangentborden då tillverkarna placerar knappar annorlunda än på fullstora tgb. Sånt är inget för mig då jag växlar till stora tgb stup i kvarten.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall dom styrt upp tangenterna lite på dessa jämfört med G915, främst då "wobbligheten"?

Permalänk
Medlem

Hade köpt detta DIREKT för o ha på jobb men tyvärr måste vi ha kabelanslutet då det är direkt emot regler att köra trådlöst på jobb

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Vet vi om MX 3S musen har även horisontell scroll på scrollhjulet? Använder det för att flippa mellan de virutella skrivborden vilket går i princip snabbare än att flytta huvudet/ögonen till sidoskärmar (åtminstone om man stänger av animationer och annat trams).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Hade köpt detta DIREKT för o ha på jobb men tyvärr måste vi ha kabelanslutet då det är direkt emot regler att köra trådlöst på jobb

Om man nu kan tänka sig/måste ha kabel så finns det väl massor av annat att välja på, vad är det du ser för fördelar i just dessa som du inte då kan få på annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Ja, det är ovanligt. Tyvärr! Själv söker jag efter bättre och bättre TKL då jag har separat keypad. Det gör att jag kan ha musen närmare kroppen och bra ergonomi gör att jag mår bättre.

Du kan spara yta med mini, men mini är inte lika med TKL. Mini är ett annat typ av tangentbord, dvs en annan layout. Om du ska kalla att Mini är "komprimerad TKL" .. jag då pratar vi om förstörande komprimering. Knappar hamnar inte på samma plats längre och du behöver vänja om dig om du kommer från, eller ofta växlar till och från, fullstora tangentbord.

Vad som ser mer professionellt ut skulle jag säga är objektivt. Jag håller nämligen inte med dig. 😊

// från en som fullkomligen avskyr de flesta laptop-tangentborden då tillverkarna placerar knappar annorlunda än på fullstora tgb. Sånt är inget för mig då jag växlar till stora tgb stup i kvarten.

Är "bokstavsdelen" på mini mindre än på det fullstora? Jag har fått intrycket av att den delen är identisk, även om några funktionsknappar är ändrade för att få plats med piltangenterna. Men det är kanske inte fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Är "bokstavsdelen" på mini mindre än på det fullstora? Jag har fått intrycket av att den delen är identisk, även om några funktionsknappar är ändrade för att få plats med piltangenterna. Men det är kanske inte fallet?

Du har förstått det rätt. Det är fullstora tangenter med en komprimerad layout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Ja, det är ovanligt. Tyvärr! Själv söker jag efter bättre och bättre TKL då jag har separat keypad. Det gör att jag kan ha musen närmare kroppen och bra ergonomi gör att jag mår bättre.

Du kan spara yta med mini, men mini är inte lika med TKL. Mini är ett annat typ av tangentbord, dvs en annan layout. Om du ska kalla att Mini är "komprimerad TKL" .. jag då pratar vi om förstörande komprimering. Knappar hamnar inte på samma plats längre och du behöver vänja om dig om du kommer från, eller ofta växlar till och från, fullstora tangentbord.

Vad som ser mer professionellt ut skulle jag säga är objektivt. Jag håller nämligen inte med dig. 😊

// från en som fullkomligen avskyr de flesta laptop-tangentborden då tillverkarna placerar knappar annorlunda än på fullstora tgb. Sånt är inget för mig då jag växlar till stora tgb stup i kvarten.

Skrivet av jaqob:

Är "bokstavsdelen" på mini mindre än på det fullstora? Jag har fått intrycket av att den delen är identisk, även om några funktionsknappar är ändrade för att få plats med piltangenterna. Men det är kanske inte fallet?

Skrivet av DasIch:

Du har förstått det rätt. Det är fullstora tangenter med en komprimerad layout.

Som sagt, tangenterna är fullstora. Skillnaden är att högra sidan är inflyttad närmare och in i "huvuddelen", och att du då får en lite kortare höger shift och du tappar ett par dedikerade tangenter som sällan används (typ meny-knappen bredvid ctrl, insert och prt screen). Det är INTE som ett laptop-tangentbord där tangenterna ofta är mindre.

Visst, det kan vara en liten vanesak, men även fullstora tangentbord kan köra olika layouts på nedre raden så det är enligt mig inget som är unikt för 75% (Mitt Corsair TKL och mitt Steelseries fullsize har olika storlekar och plats på FN, meny, Win osv till exempel. Inte ens mellanslag är lika stor).

75% är i min mening en bättre lösning/layout för att spara plats än TKL och få in musen mer rakt framför mig. Och vill man ha alla knapparna tillgängliga föredrar jag ändå fullstort över TKL. Men det är ju som sagt subjektivt, och upp till var och en (inte objektivt @mar3ld )

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Hos vilka återförsäljare finns tangentborden? Kan inte hitta någonstans.

Skrivet av Mayhem SWE:

Ni som har MX Master 3, hur är scrollhjulet? Logitech marknadsför det med buzzwords som MagSpeed Electromagnetic men förklarar dåligt vad det innebär.

Skrivet av jaqob:

Jag gillar verkligen scrollhjulet på MX Master 3, men de två lägena som finns är antingen med distinkta klick (dock i princip tysta), eller eller helt frirullande. Standardläget är en väldigt trevlig kombination av de båda där hjulet blir frirullande om man sätter lite fart på det. Mitt enda egentliga problem är att jag ganska ofta använder ctrl-tangenten, för att stänga tabbar, för att kopiera och klistra in, och så vidare, och om man gör det efter att man satt fart på scrollhjulet så är snart både webbläsaren och outlook inzoomade till ett par tusen procent...

Jag kan instämma på beskrivet scrollproblem, men det är en ganska liten nackdel jämfört med fördelarna skulle jag nog tycka. Alldeles för ofta jag dessutom försöker använda horisontell zoom hemma på min MX518 och inser att det inte finns.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Hos vilka återförsäljare finns tangentborden? Kan inte hitta någonstans.

Inet och webhallen, dock inte i lager ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Finns redan stora trådar om sånt här på forumet, du är verkligen inte först så är bara att gå och läsa under avdelning för tangentbord

Röda brytare är ganska tysta, ljudet man hör lär vara från annat än brytaren om man har sånt.

Ska läsa/skriva i den tråden en dag tänkte jag. bara småkollat i den än så länge. Ljudet från brytarna kanske inte är allt som hörs, det stämmer nog.

Skrivet av Baxtex:

Skulle nog påstå att mitt mekaniska med 67g zilents låter avsevärt mindre än de billiga HP tangentborden resten av teamet använder.

Ska kolla på den videon och se, det är ju en hel vetenskap med alla olika brytare.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Känns som priset är saftigt i förhållande till vad det är, eller är det bara jag? Vad motiverar det extra priset om man jämför med liknande för 800? Eller är kvaliteten mer att jämföra mot andra dyrare tangentbord?
Logitech för mig är lite Volvo, ok kvalitet men inget upphetsande, så släpper dom någon hottad sminkad gris ibland. (Kan dock inte leva utan min mx ergo advanced).

Däremot är jag lite sugen på ett logitech pop keys bara för att dom är gulliga

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Känns som priset är saftigt i förhållande till vad det är, eller är det bara jag? Vad motiverar det extra priset om man jämför med liknande för 800? Eller är kvaliteten mer att jämföra mot andra dyrare tangentbord?
Logitech för mig är lite Volvo, ok kvalitet men inget upphetsande, så släpper dom någon hottad sminkad gris ibland. (Kan dock inte leva utan min mx ergo advanced).

Däremot är jag lite sugen på ett logitech pop keys bara för att dom är gulliga

Ptja, folk betalar ju premiumpriser för Volvo så om vi följer den liknelsen är det inget konstigt att Logitech kan ta lite extra betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Är "bokstavsdelen" på mini mindre än på det fullstora? Jag har fått intrycket av att den delen är identisk, även om några funktionsknappar är ändrade för att få plats med piltangenterna. Men det är kanske inte fallet?

Bokstavsdelen ser likadan ut tycker jag. Jag har inget MX Mini och kan bekräfta.

Skrivet av Starric:

Som sagt, tangenterna är fullstora. Skillnaden är att högra sidan är inflyttad närmare och in i "huvuddelen", och att du då får en lite kortare höger shift och du tappar ett par dedikerade tangenter som sällan används (typ meny-knappen bredvid ctrl, insert och prt screen). Det är INTE som ett laptop-tangentbord där tangenterna ofta är mindre.

Visst, det kan vara en liten vanesak, men även fullstora tangentbord kan köra olika layouts på nedre raden så det är enligt mig inget som är unikt för 75% (Mitt Corsair TKL och mitt Steelseries fullsize har olika storlekar och plats på FN, meny, Win osv till exempel. Inte ens mellanslag är lika stor).

75% är i min mening en bättre lösning/layout för att spara plats än TKL och få in musen mer rakt framför mig. Och vill man ha alla knapparna tillgängliga föredrar jag ändå fullstort över TKL. Men det är ju som sagt subjektivt, och upp till var och en (inte objektivt @mar3ld )

"det kan vara en liten vanesak"
Det må vara en liten vanesak för dig. För mig och de allra flesta på mitt jobb (inte alla dock) så är det önskvärt att inte behöva ställa om muskelminnet mellan olika layouter. Att knappar plötsligt sitter på andra ställen för att de kommer till ett mötesrum, konsolrum eller en kollegas arbetsplats skapar onödig stress för de flesta här, inkl för mig själv.

"även fullstora tangentbord kan köra olika layouts"
Absolut, de som skiljer sig väljs bort när vi väljer vad vi vill köpa. Det ska inte behöva vänjas om. Det är t ex mycket viktigt att Fn inte sitter på nedersta raden och förskjuter någon av de viktiga funktionstangenterna.

Med 75% får du musen ännu närmare mitt framför dig än med TKL. Klarar du av 75% utan omställningsutmaningar så är det bra för dig och din ergonomi helt klart. Jag, och de flesta av mina användare hos mig, kan inte med det. Nära ALLA har bett om ett ordinarie tangentbordslayout jämte deras laptopar.

Jag uppskattar verkligen meningsutbytet .. och oj vilken felskrivning av mig. Vad som ser professionellt ut är naturligtvis SUBJEKTIVT, inte objektivt. Sorry för felskrivningen.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Alltså ett mx tkl kunde vara aktuellt.. till rätt pris.
Köpte mitt G815 med bruna brytare för 799:- på kampanj. Vill då inte betala mer än så för ett mx... Även om villhöver-känslan är stark.
Dock är önskan att nästa tangentbord är TKL.. har saknat tklformatet sedan 2014 när jag blev tvungen att byta ut mitt gamla Logitech till första bästa då det havererade... Första bästa har för övrigt fungerat över förväntan, Microsoft wired 600 kan jag varmt rekommendera som bästa budjetval.