Veckans fråga: Äger du en elbil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det är bara under "längre" resor som man behöver ladda.. Jag kör 20mil om dagen för att ta mig till kontoret, då laddar jag hemma över natten. Men ville ta ett exempel för att visa att det inte tar någon direkt tid att ladda bilen.

Fair enough! Tror du att du skulle haft en elbil om du haft ett annat körmönster och bitit i äpplet, så att säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det är bara under "längre" resor som man behöver ladda.. Jag kör 20mil om dagen för att ta mig till kontoret, då laddar jag hemma över natten. Men ville ta ett exempel för att visa att det inte tar någon direkt tid att ladda bilen.

Att "snabbladda" hemma kommer antagligen bli dyrare framöver då fler nätägare/elbolag sannolikt kommer införa (straff)avgifter för högt effektuttag under kortare perioder (några timmar).
Dom lokala näten i bostadsområdena är inte dimensionerade för den högre kontinuerliga lasten det innebär så dom vill skapa ett incitament till att få folk att ladda med lägre ström under längre perioder och även gärna under andra tider på dygnet.
Alla bilägare kommer vilja ladda sina bilar när dom kommer hem vilket blir under kvällen och natten. Det kommer inte att gå i praktiken.
Så kör du långt och måste ladda med högre ström under natten för att ha en rimlig laddning nästkommande dag så kommer du gå över deras gräns för högt "intermittent" effektuttag och det höjer då din elräkning med x antal 100 kr per månad.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Tesla Model S, laddar gratis på SuC, helnöjd och blir nog inte någon mer fosilbil för min del.

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Fair enough! Tror du att du skulle haft en elbil om du haft ett annat körmönster och bitit i äpplet, så att säga?

Jag har ett tag spanat på elbil men inte velat lägga ner så mycket pengar, men sen när min tidigare bil fyllde 3 och i samband med det skrev jag på jobbet som ligger en bit pendling bort så då var det en no brainer.
Flyttade också i samma veva och fick tillgång till laddning i garaget.

Så mycket föll på plats samtidigt
Hade kanske tagit längre tid för mig att byta men nu kommer jag nog ha svårt att byta tillbaka till en bensin/diesel.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo men en bil med de specs har inte ett inköpspris på <50k.
Nuvarande bil (volvo v70 2005) kostade 15k inköp och har 282hk och jag skulle kunna sträcka mig till max 50k för en elbil i samma skick iom sparandet på bensin. När priserna blir humana så kanske en elbil vore rimligt men idag kostar en duglig kombi elbil norr om 4-500k.

Näe precis, för <50k får du inte mycket till elbil idag. Men det kommer vi nog inte se förrän om kanske 5-10 år. Om ens då. Men det är svårt att jämföra då tekniken är så pass ny fortfarande och begagnatmarknaden inte finns i samma omfattning på elbilar.
De bilar som är <50k bensin/diesel är ju från tidigt 2000. Då fanns det inte mycket elbilar

Men man får jämföra med begagnatmarknaden från 2017-2020 där är det inte så stor skillnad på pris på el kontra bensin. Fortfarande väldigt mycket pengar men kostnad/mil blir nog billigare eller väldigt likvärdig om man jämför de två olika nu.

besvarade fler personer
Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Hybridbil sedan ca 5år tillbaka. Men börjar bli mer och mer sugen på elbil men först nu de börjat ha vettig räckvidd för min smak. Ska kolla lite bilar på fredag och se hur det känns.

Har elbil vi kör på jobbet som är rätt go men lite klen med utrustning för min smak.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

[..]
Största hindret idag är pris/utbud. Vill man ha en större kombi finns det inte många modeller att välja bland, framförallt om man vill ha en som har ett par år på nacken. Nya bilar är väldigt dyra.
Ja, de bör vara billigare i drift, men man måste köra mycket innan man tjänar in prisskillnaden/värdeminskningen för en nyare elbil kontra en begagnad dieselbil.

Andra hindret är räckvidden, men tittar jag på min egen användning så är 99% av mina resor under 25 mil, så en bil med en räckvidd enligt tillverkaren på c:a 40 mil skulle räcka långt, året runt. De gånger jag behöver åka längre skulle jag antingen kunna planera med laddning alternativt hyra/låna en bil med förbränningsmotor.

Jag har en e-Niro sedan ett år tillbaka, och har räknat på en break-even på ca 7-8 år jämfört med en ny bensinbil i 225kkr klassen; detta i totalkostnad inklusive försäkringar, service, drivmedel och övriga förbrukningsvaror (däck ffa) för 1800 mil per år - och försäljning. Denna kalkyl har dock redan spruckit med avseende på att begagnatpriserna är så våldsamt höga så skulle jag sälja idag så har jag redan tjänat in så jag hamnat på plus i skillnadskalkylen mot en bensinbil (läs: inte förlorat lika mycket pengar)...

Jag har tydligen också överskattat servicepricerna med ca 50% då jag är normalpessimistisk av mig, så break-even ligger nog ännu något tidigare. Instegspriset för en instegsfamiljebil är dock åt helvete för högt, precis som du säger.

Jag har snabbladdat för uppskattningsvis ca 500 spänn på 2500 mil. Så kanske snabbladdat för runt 100-150 mil (dålig koll, faktiskt - händer så sällan så jag ser det som en ovidkommande kostnad. Har snabbladdat för mindre pengar än jag spontanköpt godisbitar för). Ett tillfälle pga långresa från Stockholm och hem. Bor i Norrlands kustland och kan långsamladda hemma och på jobbet. Övriga tillfällen har varit pga dålig planering och/eller räckviddsångest (hade oftast inte behövt ladda egentligen)..

Sommartid = uppemot 40 mil i verkligheten; vintertid är det våldsamt beroende på körstil, temperatur och framförallt väglag. En dålig snöig kall dag: kanske 25 mil landsväg; ett typiskt tillfälle där jag snabbladdat några minuter på enda macken längs vägen med snabbladdare.

Var rädd att jag skulle bli missnöjd att jag inte köpte Tesla M3 SR+, men är i efterhand galet nöjd med köpet av e-Niro. Förmodligen det bästa köp jag gjort i vuxen ålder, förutom huset. Framtiden får utvisa hur länge bilen och batteriet håller.

Permalänk
Medlem

Fick min E-Niro för en vecka sen och är supernöjd!

Permalänk
Medlem

Räknas laddhybrid? Den har ju elmotor.

Permalänk
Medlem

Laddhybrid sedan flera år tillbaka. Kör på el troligen 90-95% av tiden.

Nästa gång blir det sannolikt elbil, då laddning på språng förhoppningsvis är lika smidigt och problemfritt som att stanna vid en mack och fylla på bensin. Det får ta max 5 minuter att ladda och det får vara max en bil före i kö. År 2040?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ca 30% verkningsgrad med en bensinbil, resten går ut i värme och ljud/vibration. Elbil cirka 85-90% verkningsgrad plus markant lägre koldioxidutsläpp. Vad var de tekniska nackdelarna med en elbil sa du?

Vad är svaret ?

Miata
Is
Always
The
Answer

Vill man ha en liten lätt bil är elbilar generellt inte så bra.
Visst, själva motorerna brukar vara mindre och lättare än en bensinmotor i förhållande till effekten.
Men ska då ha små lätta batteripack så får du kort räckvidd.
Det kan fungera om du bygger en elbil för ett specifikt mål.
Bilen behöver bara tillräcklig räckvidd för att klara 2 varv runt <insert track name>.
Bilen behöver bara tillräcklig räckvidd för att köra 402 meter riktigt snabbt eller dyl.

Även om man inte bryr sig om storlek/vikt så går det betydligt snabbare att tanka en bensin/dieselbil än en elbil.

Sen finns det ju folk som gillar bilar....
Om vi drar en parallell med datorer exempelvis.
Om vi pratar effektivitet så är oftast inte de häftigaste speldatorerna med överklockning etc de som ger bäst prestanda per watt.
Men folk vill ha de ändå för de ger bättre prestanda och det är kul att spela.

För vissa är det lite så med bilar.
Framförallt om man har råd att skaffa något dyrare.
Ljudet från en bensinmotor med 6, 8, 10, 12 cylindrar kan vara gott för en "petrolhead".
Vissa gillar att ha manuell växellåda för bättre känsla/kontroll.
Vissa gillar ljudet från en Lexus LFA.
Vissa gillar de dramatiska växlingarna hos en Lamborghini Aventador etc.

Det är till stor del mer känsloargument än rent tekniska.
Men människor som inte är helt apatiska har känslor.
Exempelvis är det många människor som har sex även om de inte vill skaffa barn (just då).
Även fast det i de flesta fall troligtvis finns mer effektiva träningsformer om man vill bygga muskler eller få bättre kondition eller gå ner i vikt.
Men folk har ändå sex för att det är skönt.

För vissa kan det vara en skön känsla att köra en roligare ICE bil.

Eller om vi tar gaming som exempel.
Förutom de som tjänar pengar på att skapa spel, testa spel, etc så är ju gaming rätt meningslöst ur ett nyttoperspektiv.
Men det kan vara kul. Så folk spelar ändå.

Att köra en bil eller motorcykel med förbränningsmotor kan vara kul.
Även om det kanske finns effektivare sätt att ta sig från A till B.
Ibland är resan målet.

Permalänk
Medlem

Ingen elbil och efter 4 år med första generationen plug in hybrid från volvo så kommer det nog inte bli någon bil som går på el på många år.. Sen ska vi inte tala om dom banala kostnaderna för mer eller mindre allt på nya bilar..

Nej tack håller mig till mina 90-tals / tidigt 2000 bilar jag, blir enklare och billigare så ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Räknas laddhybrid? Den har ju elmotor.

Det klassar nog in under svaret "Njae, jag äger en hybridbil", även om en laddhybrid förstås KAN köras 100% på el.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har bara en köttdriven cykel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Får leverans av en Peugeot e-208 i Augusti, riktigt taggad

Permalänk
Medlem

Köpte en elbil i September förra året. Det kändes så dumt att elda upp 125 liter bensin varje månad. Var på dåligt humör varje gång jag tankade, inte bara för priset utan även blev även arg för vars bränslet kom ifrån och vilka som tjänar pengar på den. Köpte en Ioniq 38kWh, inte speciellt mycket dyrare per månad än min gamla bil klarar den dagliga körningen utan problem, är ganska säker på att jag kommer åtminstone 20 mil året runt. Har fått ladda på snabbladdare några gånger då vi inte haft möjlighet att ladda på natten. Ioniqen är väl ingen drömbil direkt, största nackdelen är däckljudet som kan bli väldigt högt på grov asfalt. Dessutom är fjädringen lite konstigt, mjuk men ändå studsig. Trots det är jag väldigt nöjd med slippa åka och tanka

Permalänk
Medlem

Blir V8 en gång till innan jag köper el.
Men en Taycan hade passat fint, jävligt fin att köra

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Åker en klassisk Dieselkombi just nu, sjukt nöjd. Blir diesel nästa också men efter det kan det nog bli el. Zeekr 001 är överlägset den bilen jag är mest intresserad av idag. Tillverkas av Geely och kostar just nu i Kina ca 400k SEK vilket med svenska skatter och dylikt antagligen blir 1.1 miljoner SEK. /s

En Fisker Ocean kanske kan vara intressant också.

Jag jobbar med bilhandel över större delen av Europa och en intressant rapport vi får från Danmark just nu är att folk säljer sina elbilar och går tillbaka till Diesel då elen tydligen är väldigt dyr i Danmark. Tog in 17 Audi E-tron från Danmark i måndags och vände dom direkt mot Finland då elbilar är klart mer eftertraktade där.

https://www.electrive.com/wp-content/uploads/2021/04/geelyzee...

Visa signatur

5900x | 3080 ASUS EKWB | 32gb 3600 Mhz G.Skill Neo | Full custom loop i Fractal R6 | Jättemycket SSD & HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du får räkna på milkostnaden och underhållet är billigare på elbilen så den lär ändå ha lägre milkostnad, sedan kan man ju även försöka värdera sånt som komfort och då blir det svårare men en elbil har ju ofta högre komfort än en fosilbil i jämförbar klass och ska man ha en mer premium fosilbil för att matcha det så ökar ju kostnaden rejält för att nå en lika tyst och jämn åkning.

Definiera klass och komfort. I min värld är komfort inte något som dikteras av drivlina utan snarare av chassie, säten och ljudisolering men vad vet jag? Av de få tillverkare som har rakt av jämförbara modeller (BMW, Porsche etc) så är elbilarna betydlig dyrare vid en snabb titt.

Jag vill äga min bil och räknade ut att kostnaden för en ny bensinbil med service, försäkring, skatter och den mängd bränsle jag normalt förbrukar under 5 år räknat på 20kr/l fortfarande skulle vara väsentligt billigare i inköp än vad motsvarande hybrid eller en elbil skulle kosta mig utan skatter, försäkring och elförbrukning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Vi gick ner från två bilar till en i familjen och hoppas klara oss så under överskådlig framtid. Jag övervägde hybrid vid senaste bilköpet men det slutade med en bensinare ändå på grund av lägre inköpspris och för att jag inte är glad åt tanken på två drivlinor som kan krångla.

Renodlad elbil skulle jag gärna ha framöver, men det verkar inte finnas några med körglädje till vettigt pris. Provade ID.3 när jag servade bilen senast, och det kändes som att köra en 250-hästars… minibuss..? Det enda som gjorde bilen rolig var att trycka på gasen; allt annat var meh. Trist framtid för firman som gav oss Golf GTI.

Permalänk
Medlem

Jag har en el-bil och en hybrid.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Kör V8 diesel ca 4000mil/år och har gjort det i snart 12år! 😎👍

BMW 740d 2004

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Vi har två Euro6 dieslar i familjen. Vi bort i hyresrätt och har inte möjlighet att ladda en elbil, så det fick bli så. Hade kunnat tänka mig en laddhybrid annars!

Skrivet av Hamilton:

Kör V8 diesel ca 4000mil/år och har gjort det i snart 12år! 😎👍

BMW 740d 2004

Är den lika törstig som man tror eller är den relativt snål ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Räknas laddhybrid? Den har ju elmotor.

Beror väl på vad du menar med laddhybrid. Folk verkar alltid använda orden hej vilt och tycker att en laddhybrid är en pluginhybrid eller att en pluginhybrid är en laddhybrid. Tycker själv inte en laddhybrid (dvs utan plug) är en "elbil" då dom bara använder det mest för hjälp, det är bara en modern mer effektiv bensinbil. En pluginhybrid som man kan lägga i el läge och man faktiskt utnyttjar som ren elbil 80-90%+ av tiden pga korta sträckor... meh close enough.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vi har två Euro6 dieslar i familjen. Vi bort i hyresrätt och har inte möjlighet att ladda en elbil, så det fick bli så. Hade kunnat tänka mig en laddhybrid annars!

Är den lika törstig som man tror eller är den relativt snål ändå?

Relativt för V8:or skulle jag säga hyffsat snål. 😄
Snittar 0,85L/mil sommar som vinter. Verkar inte göra nån skillnad om det är dubb på vintern eller bredare däck på sommaren.
Men så är det mest långkörning när jag pendlar.

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Har en bensinare idag men skulle mycket väl kunna tänka mig en elbil som nästa bil.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Diesel idag, men lutar åt en elbil snart. Skoda enyaq iv80x är hetaste kandidaten. Svindyr, men tjänar igen den på typ 8-10 år sett till alla kostnader (medräknat värdeminskningen och inbytet av min bil) och ju längre man behåller den ju mer tjänar man ju igen. De slits ju inte på samma sätt som en förbränningsbil så de lär gå att behålla rätt länge känns det som.

Största motivationen är dock inte pengarna i sig, eller ja indirekt. Nu drar man sig för att använda bilen och åka på resor och hälsa på folk, och det känns surt när man bor långt bort från städer och från en hel del släkt. Vi vill kunna köra mer men just nu blir det ångest varje gång man funderar på att åka nånstans. Lär bli ännu mer resor när grabben blir äldre. Trist då att behöva räkna hundralappar för varje resa, har hellre en fast kostnad och "gratis" resor.

Permalänk
Medlem

Gick till en Kia Optima hybrid efter en uppsjö bensin- och dieselbilar(inklusive en diesel Optima GT Line) och kände nästan omgående att jag nog ser fram emot när jag kör en ren elbil. Klarar idag säkert 90%+ av resorna på el och snittade 0.07L/mil förra tanken med ett par resmål 10-15mil bort tur och retur med i den kalkylen. Har varit riktigt skönt nu när priset på drivmedel drog iväg som det gjort och man behöver fylla tanken någon gång i kvartalet. Men jag hoppas orka med den ett tag till så det kan komma lite mer familjevänliga elbilar i storkombi-format och lite framsteg på batterisidan.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ska bli intressant att se hur statistiken här ser ut gentemot den svenska fordonsflottan ca 3% av svenska bilar är rena elbilar(källa elbilsstatistik.se), men det känns som att det finns lite fler teknikintresserade/elbilsentusiaster här

Kollar vi medianlönen på Swec så är den nog också dubbelt mot resten av landet

Jag har ingen elbil, men hade nog köpt en om jag hade råd. Dock har jag ingen möjlighet att ladda hemma och lär inte ha det så länge jag bor i Göteborg.

Funderar istället på att köpa en heldämpad eMTB som primära transport till och från jobb.

Skrivet av SuperSverker:

Min V70 2.0F drar liter milen oavsett och tar oss 400-500km på en tank, så nej, avståndsargumentet är dött sedan länge.

Att ta sig så kort med förbränningsmotor är ju jävligt illa år 2022.

Min audi a4 från 2001 kör enkelt 700km på en tank och närmare 850km om man enbart ligger landsväg och håller sig kring 90km/h. Farsans skoda rapid tog 0.45 landsväg, 0.6 blandat. Båda bensinare.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Har en Tesla model 3 LR, så länge jag inte kör längre än 40 mil är det "gratis".
Är billigare än min förra dieselbil att ha som tjänstebil.
Inte mycket att klaga på (speciellt inte nu med tanke på bränslekostnaden).

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag.

jag bor i busken köper mina bilar kontant och åker med dem tills de hamnar på skroten för jag pallar inte byta bil stup i kvarten alltid ett jävla strul när man ska byta bil...

och bilen kommer inte se en märkesverkstad i mitt ägarskap servar skiten själv så andrahandsvärdet är typ bottenskrap efter första året iaf för vem fan vill betala 10000:- för nått som man kan spendera 1000:- i material och 1 timme i garaget upplyft på ett par pallbockar...

hade kunnat tänka mig elbil om de fanns nån bra snikvariant för typ 100 000 eller nått utan massa flashiga funktioner touchskärmar å annat onödigt elektriskt skit.
och en räckvidd på 100mil vintertid så man inte behöver ladda stup i kvarten...

Du lär gå i pension innan du får ihop den där ekvationen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt