Nej jag menar att om jag jobbar över så får jag ju tiden som flex eller AFK (flex om jag på eget bevåg väljer att jobba över och AFK om chefen ber mig eller något liknande). Skillnaden är väl att AFK får man ut i pengar, antingen om man begär det, om man når upp till taket, eller efter ett visst tag tror jag. Flexbanken får jag ta ut timmar från men jag tror inte man kan få ut det i pengar.
Det som är "avlöst" är övertidsersättningen d.v.s. de extra pengar man får för att man jobbar över, men arbetstiden är ju fortfarande vad den är liksom. Sen vet jag förstås inte hur alla avtal ser ut eller så, men något sånt här har jag alltid haft i alla fall. När jag jobbade som "kvalitetskonsult" (lägsta nivå löneslav typ, innan jag pluggade) på Volvo, med timlön, så fick man när man jobbade över sin vanliga timlön plus övertidsersättningen, det var väldigt specifikt men ersättningen var ungefär 50% på vardagar innan klockan åtta på kvällen och efter sex på morgonen eller så, och ungefär 100% övrig tid. Den vanliga tiden kunde man ju välja att ta ut som kompledigt eller i pengar, medan övertidsersättningen alltid var pengar. Nu när jag har ett mycket bättre jobb med månadslön är det alltså själva ersättningen som "avlöst" men det är fortfarande jobb liksom så tiden räknas ju fortfarande som arbetstid.
Men det handlar ju om att vara lite smart när företaget har sådana här regler som inte är så bra för de anställda och förhoppningsvis är den beslutande chefen också det. Vi får inte restidsersättning exempelvis, så om mitt företag kräver att jag är på ett möte som kräver att jag tar ett plan som går sju på morgonen så att jag behöver åka hemifrån kanske sex eller halv sju så får jag inget betalt (eller inget betalt är väl en definitionsfråga, jag får ju inte timlön utan månadslön, men inget extra betalt) förrän den normala arbetstiden börjar, samma om jag ska köra så att jag är framme till ett morgonmöte eller så. Restid på arbetstid är dock arbetstid. Så numera inleder vi varje resa som sker utanför arbetstid med ett "möte" i bilen eller i taxin till flygplatsen liksom. Chefen var kanske inte så glad för det, men vi ser det som att antingen gör vi på detta vis eller så ser vi helt enkelt till att alltid resa på arbetstid. Måste jag vara på ett möte i säg Nice på onsdag morgon klockan nio så kan jag åka på morgonen, med ett inledande "möte" så att jag i alla fall får flex/AFK, eller så får jag helt enkelt åka på arbetstid, vilket sannolikt innebär att jag måste lägga ner jobbandet och åka till flygplatsen vid tisdag lunch senast typ, och då får företaget förstås stå för en hotellnatt till och ett extra traktamente (eller ett halvt i alla fall, beroende på tider och så). Är det viktiga mötet en måndagsmorgon så vet jag inte om företaget hade gått med på att jag åkte på fredag eftermiddag och de stod för hotellet hela helgen dock, men jag vet att liknande grejer har skett genom diverse dealar, typ kombinera semester med kundbesök och företaget betalar hotellet hela veckan eller liknande.
När det gäller övertid med avlöst sådan så kanske man har en informell uppgörelse med chefen att man skriver 50% mer tid på vardagarna och dubbla tiden om det skulle vara helg exempelvis, eller kanske bara "avrundar generöst uppåt".
Som sagt har jag inte jobbat mycket över här. När det har skett, mer än typ lite flex, är när vi har varit ute och testat grejer hos någon kund över en helg eller så. Då har vi fått dubbla tiden, plus traktamente förstås, och dessutom hade (kanske har, det har inte varit så mycket resor på sistone) företaget en deal att man fick en extra ersättning ("site-tillägg") om man var hos kund mer än en viss distans från hemmet/kontoret, minns inte exakt men det var kanske en femhundring eller tusenlapp om dagen.