Permalänk
Medlem

Hembyggd CNC (Lowrider)

I mitt byggande av en PEEK 3D-skrivare så blev det smärtsamt uppenbart att jag behövde en CNC-fräs för att bygga vissa detaljer i rostfritt och aluminium. Kraven jag har är skyhöga, minimum 1000 mm x 2000 mm arbetsyta, den ska klara rostfri stålplåt och aluminium, CNCn får helst inte ta nån plats alls och kosta under 5000 kr. Så, hur löser man detta? Man kompromissar (och uppnår kanske inget av det).

Jag har aldrig sysslat med CNC, fräsar eller liknande innan men har alltid varit intresserad. Det finns massor med bra hemmabyggen där de publicerat hur de byggt sin CNC, så första steget var att kika på alla dessa byggen och bestämma vilken design som passade bäst i mitt lilla arbetsrum. För att hålla ner kostnaderna så ville jag använda så mycket som möjligt från det jag redan äger.

Valet blev en Lowrider V2-design mest pga platsbesparingen, men med en del modifikationer för ökad stabilitet.
(https://docs.v1engineering.com/lowrider/lrv2/indexv2/)

Arbetsyta (inom parentes med liten modifikation, typ längre kablar eller flytta en skruv) :
X-axel: 1480mm (1570mm)
Y-axel: 1080mm (1110mm)
Z-axel: 210mm (320mm)

Kostnad:
Skruv, mutter 481 kr (fastpro.se)
Inlines hjul (12st) 476 kr (Stadium)
Rostfritt stålrör 6m 803 kr (Montano)
9mm GT2 Rem 180kr (RobotDigg)
Stegmotorer med skruv 650 kr (RobotDigg)
Pulley och Idler för 9mm rem 300 kr (RobotDigg)
500 W fräs med PSU och styrning 672 kr (Banggood)
Pinnfräsar (kit) och ER11 collets 300kr (Banggood)

Redan i ägo:
Elektronik
MDF
Aluminiumprofiler
Plast
Motorer
Kullager
Raspberry Pi med kamera

Totalt pris: 3862 kr

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt!
Hur mycket skulle du uppskatta att alla delar kostar inklusive det du redan hade hemma?

Du kan använda T-Röd för bearbetningen av aluminium då blir ytan blank och fin.
När det gäller titan så bör du använda kylvätska. risken för brand med titanspånor är inte oväsentlig, tyvärr. Det är också ett relativt kladdigt material så smörjning från kylvätskan hjälper spånor att inte fastna på verktyget.

Permalänk
Hedersmedlem

Otroligt inspirerande bygge!

Inte för att jag vet vad jag behöver en stor fräs till... men nu vill jag också ha en!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Riktigt coolt!
Hur mycket skulle du uppskatta att alla delar kostar inklusive det du redan hade hemma?

Du kan använda T-Röd för bearbetningen av aluminium då blir ytan blank och fin.
När det gäller titan så bör du använda kylvätska. risken för brand med titanspånor är inte oväsentlig, tyvärr. Det är också ett relativt kladdigt material så smörjning från kylvätskan hjälper spånor att inte fastna på verktyget.

Min grundtanke var att hitta vad jag köpte alla delar för men vissa delar är 10 år gamla så jag kan bara gissa.

Elektronik (Gissar på 1200-1500 kr, men jag kunde lika gärna använt en Ramps 1.4 för 250kr)
MDF (630kr för två MDF-skivor på byggmax, tror jag köpte dem där)
Aluminiumprofiler (Jag har nåt minne av att jag köpte 4040 profilen från tyskland för 700kr st, 2020 profil - 1200mm kostar 55kr+ frakt från RobotDigg, så kanske 2500kr totalt.)
Plast (300kr kanske, använde skrotplast)
Motorer (60-100 kr/st från RobotDigg nu, tror de kostade 35kr/st när jag köpte dem. Så 100-200kr)
Kullager (Typ 3 kr/st från RobotDigg, 5 kr/st med frakt, 150 kr ish)
Raspberry Pi med kamera (Tror det är en raspberry pi 2, nån hundring, 300?)

Gissar på ungefär 5000-6000kr.
Totalt ca: 9000 kr

Hade jag inte haft något hemma, t ex aluminiumprofilerna eller elektronik hade jag byggt i trä och köpt ett extra 6m rör för raka x-axlar och kört Ramps 1.4 krets, så ~1500kr istället för 4000 kr, en totalkostnad på 6500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Min grundtanke var att hitta vad jag köpte alla delar för men vissa delar är 10 år gamla så jag kan bara gissa.

Elektronik (Gissar på 1200-1500 kr, men jag kunde lika gärna använt en Ramps 1.4 för 250kr)
MDF (630kr för två MDF-skivor på byggmax, tror jag köpte dem där)
Aluminiumprofiler (Jag har nåt minne av att jag köpte 4040 profilen från tyskland för 700kr st, 2020 profil - 1200mm kostar 55kr+ frakt från RobotDigg, så kanske 2500kr totalt.)
Plast (300kr kanske, använde skrotplast)
Motorer (60-100 kr/st från RobotDigg nu, tror de kostade 35kr/st när jag köpte dem. Så 100-200kr)
Kullager (Typ 3 kr/st från RobotDigg, 5 kr/st med frakt, 150 kr ish)
Raspberry Pi med kamera (Tror det är en raspberry pi 2, nån hundring, 300?)

Gissar på ungefär 5000-6000kr.
Totalt ca: 9000 kr

Hade jag inte haft något hemma, t ex aluminiumprofilerna eller elektronik hade jag byggt i trä och köpt ett extra 6m rör för raka x-axlar och kört Ramps 1.4 krets, så ~1500kr istället för 4000 kr, en totalkostnad på 6500kr.

9k är ju inte så tokig kostnad för vad man får ut av den tycker jag. Relativt billigt till och med, skulle jag vilja påstå

Lycka till med titan-fräsningen. posta gärna en uppdatering hur det gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Riktigt coolt!
Hur mycket skulle du uppskatta att alla delar kostar inklusive det du redan hade hemma?

Du kan använda T-Röd för bearbetningen av aluminium då blir ytan blank och fin.
När det gäller titan så bör du använda kylvätska. risken för brand med titanspånor är inte oväsentlig, tyvärr. Det är också ett relativt kladdigt material så smörjning från kylvätskan hjälper spånor att inte fastna på verktyget.

Skrivet av tonii:

9k är ju inte så tokig kostnad för vad man får ut av den tycker jag. Relativt billigt till och med, skulle jag vilja påstå

Lycka till med titan-fräsningen. posta gärna en uppdatering hur det gick.

Tack för tips. Till min förvåning så lyckades jag fräsa ut en bit enligt specifikation, jag la till en bild i galleriet om det är intressant. Utan kylvätska så tror jag inte det är möjligt med denna maskinen, som du säger verkar det rätt kladdigt. Jag körde jäkligt sakta på mitt andra försök och det var trots skärolja en hel del gnistor.

Jag tror inte jag kan köra större fräs utan att det blir problem med rigiditet. Om jag kör saktare så kommer fräsen bara gnida mot materialet och tappa skärpa. Jag tänker nog inte testa Inconel eller Volfram, jag tror titan är det yttersta för den här maskinen.

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt och bra jobbat. Skulle också vilja ha en CNC-fräs men har inte plats

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Coolt, kollat in rawcnc? Byggde en sådan när han bara sålde instruktioner, tror bara han säljer fördiga maskiner nu. Imponerande bygge med så tight budget iallafall. 👍

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Har du något mått på vad får du för repeterbarhet/precision med t.ex. aluminium?

Har använt en professionell CNC-maskin med plåtchassi som inte var vridstyv nog för bearbetning i aluminium, och då använde den riktiga kulskruvar och liknande istället för inlines-hjul. Du kanske mest har tänkt din maskin till att att göra hål i paneler och liknande applikationer där precisionen inte spelar någon större roll?

Permalänk
Medlem

att bygga en cnc fräs är inte så svårt men att bygga den så billigt är en konst tumme upp för dit bygge

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Proffsmoddare

Snyggt bygge! Aluminum och plast/trä är nog möjligt om du begränsar dina feeds and speeds med små fräsverktyg.

Rostfritt tror jag dock kommer bli för svårt.

Tänk också på att MDF inte är ett bra underlägg om du använder skärvätska då den sväller och förstör alla toleranser

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Fräsigt bygge! Höhö
Har länge velat ha en CNC, men har tyvärr inte plats för en.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har du något mått på vad får du för repeterbarhet/precision med t.ex. aluminium?

Har använt en professionell CNC-maskin med plåtchassi som inte var vridstyv nog för bearbetning i aluminium, och då använde den riktiga kulskruvar och liknande istället för inlines-hjul. Du kanske mest har tänkt din maskin till att att göra hål i paneler och liknande applikationer där precisionen inte spelar någon större roll?

Jag har ett kombinerat mått på repeterbarhet/precision från aluminium. Jag hade kvar en tunn hinna aluminium efter jag fräst första omgången, så jag testade att nollställa alla axlar och gå tillbaka till startpunkten med -0.1mm z-höjd. Jag kunde höra nån enstaka "bzz" när fräsen hittade nån vass kant, men i övrigt följde den i tidigare spåret. Måtten på aluminiumcirkeln var 49.95+-0.05mm, så jag vet inte om felet kommer från att jag fräst dubbelt eller av annan anledning.

MDF-bitarna jag fräste innan hade alla mer eller mindre exakt 0.2mm fel i storlek, vilket var otroligt frustrerande. Men jag hittade en inställning "stock to leave" som förklarade det.

Som tur är så mina krav mest krävande vad gäller storlek. Jag kommer behöva fräsa i 1x2m aluminiumplåt (1mm tjock) och de panelerna jag designat döljer alla eventuella fel, så 0.5mm eller 1mm fel kommer vara acceptabelt. Jag kommer också behöva fräsa rostfri plåt i samma storlek fast 0.7mm tjock. Här har jag designat för att klippa med plåtsax, så 1 cm är dolt bakom en list. Jag tror inte det kommer gå att fräsa i rostfritt med den här maskinen men även om det inte går så kan jag använda fräsen till att markera var jag ska klippa och såga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Jag har ett kombinerat mått på repeterbarhet/precision från aluminium. Jag hade kvar en tunn hinna aluminium efter jag fräst första omgången, så jag testade att nollställa alla axlar och gå tillbaka till startpunkten med -0.1mm z-höjd. Jag kunde höra nån enstaka "bzz" när fräsen hittade nån vass kant, men i övrigt följde den i tidigare spåret. Måtten på aluminiumcirkeln var 49.95+-0.05mm, så jag vet inte om felet kommer från att jag fräst dubbelt eller av annan anledning.

MDF-bitarna jag fräste innan hade alla mer eller mindre exakt 0.2mm fel i storlek, vilket var otroligt frustrerande. Men jag hittade en inställning "stock to leave" som förklarade det.

Som tur är så mina krav mest krävande vad gäller storlek. Jag kommer behöva fräsa i 1x2m aluminiumplåt (1mm tjock) och de panelerna jag designat döljer alla eventuella fel, så 0.5mm eller 1mm fel kommer vara acceptabelt. Jag kommer också behöva fräsa rostfri plåt i samma storlek fast 0.7mm tjock. Här har jag designat för att klippa med plåtsax, så 1 cm är dolt bakom en list. Jag tror inte det kommer gå att fräsa i rostfritt med den här maskinen men även om det inte går så kan jag använda fräsen till att markera var jag ska klippa och såga.

Ja det är ju inte illa givet konstruktionen.

Du har inte funderat på att bygga upp någon form av "tält" (eller annan lätt konstruktion) typ längs bordskanterna för att göra städningen lättare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Snyggt bygge! Aluminum och plast/trä är nog möjligt om du begränsar dina feeds and speeds med små fräsverktyg.

Rostfritt tror jag dock kommer bli för svårt.

Tänk också på att MDF inte är ett bra underlägg om du använder skärvätska då den sväller och förstör alla toleranser

Håller med på alla punkter.

Jag hade inga stora förhoppningar på rostfritt innan jag började projektet. Designen jag har är enkel, ett stort hål för en dörr och några få små hål. Dörren kan jag klippa ut med plåtsax (0.7mm tjock plåt) och har en list som döljer 1 cm av kanten. Om jag kan fräsa alla hålen och markera dörren så är jag rätt nöjd. Att det gick att fräsa titan är ju ett bra tecken, men det under förutsättningen att jag använde 1.2mm fräs och lägsta feed för att det skulle gå. Så om jag fräser ut alla hålen med 1.2 mm fräs och markerar hörnen på dörrhålet så kommer jag vara asnöjd.

Tänkte byta MDF mot oljehärdad trossbottenskiva, men jag tror inte jag får tummen ur. Problemet är att frakta hem 2440mmx1220mm skivor. MDF är rätt tungt också, vilket är lite otrevligt när man ska ställa undan fräsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja det är ju inte illa givet konstruktionen.

Du har inte funderat på att bygga upp någon form av "tält" (eller annan lätt konstruktion) typ längs bordskanterna för att göra städningen lättare?

Jag testade att göre en kant av silvertejp på ena sidan och det såg ut att ge relativt bra skydd. Så nåt sånt skydd lär jag fixa runtom. Jag ska också bygga en dammsamlare till min dammsugare så jag kan suga upp det mesta redan vid fräshuvudet.

Jag har ytterligare en plan att bygga ett tält som jag hänger i taket som håller inne damm och eventuell rök (har en 30W "laserskärare" som jag lär gravera nåt med) och med utsug direkt ut ur rummet.

Permalänk
Medlem

Titanet kommer nöta rätt mycket/snabbt på fräsen, så köp in ett gäng så att du inte blir stående mitt i ett jobb.

Permalänk
Medlem

Är du utbildad till att göra dessa skapelser eller är detta en ren hobby för dig?

Oavsett: Jösses.. Jag är så jävla imponerad!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Titanet kommer nöta rätt mycket/snabbt på fräsen, så köp in ett gäng så att du inte blir stående mitt i ett jobb.

Jepp, redan beställt ett gäng backup-fräsar.

Funderar på brandfaran just nu, har en klass C brandsläckare som inte kommer duga. Jag tänker torka några kilo sand i ugnen, vakuumförpacka i en stor sous-vide påse och om det går åt fanders så lägger jag påsen på branden. Borde funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Är du utbildad till att göra dessa skapelser eller är detta en ren hobby för dig?

Oavsett: Jösses.. Jag är så jävla imponerad!

Till 95% hobby. Såg en video av en delta 3D-printer för typ 15 år sedan och blev sjukt sugen på att ha en egen. Planerade ett tag och byggde min första 3D-skrivare ett år senare, jag önskar att jag gjort ett album av den. Jag snickrade den för hand i trä och printade ut nya bättre delar i plast när den var precis så duglig att det gick. Helt galet projekt men också sjukt lärorikt.

Jag läste civilingenjör fast nanoteknologi, så det var nästan tvärtom detta. Renrumsarbete osv.
Jag doktorerade med "energy harvesting for wireless and less-wired sensors in gas turbines", fast jag fick bestämma rätt fritt så jag var involverad i det mesta. Så jag jobbade också en hel del med ultrakondensatorer samt sensorer till JUICE-satelliten.

Permalänk

Snyggt jobbat. Nu vill jag också ha en CNC-fräs men vi har ont om plats i huset

Permalänk

Imponerande! Här har du lite länkar till bra skärhastigheter i diverse material. Nu är det här premiumfräsar men kan ju ge en hint var man bör ligga. Matning per skäregg ( f/z ) beror på storlek på fräsen och ingrepp. Läs och begrunda.
https://www.iscar.com/eCatalog/Ecat/GeneralFiles/SolidCarbide...
https://www.iscar.com/eCatalog/Family.aspx?fnum=1954&mapp=ML&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaceriksson:

Imponerande! Här har du lite länkar till bra skärhastigheter i diverse material. Nu är det här premiumfräsar men kan ju ge en hint var man bör ligga. Matning per skäregg ( f/z ) beror på storlek på fräsen och ingrepp. Läs och begrunda.
https://www.iscar.com/eCatalog/Ecat/GeneralFiles/SolidCarbide...
https://www.iscar.com/eCatalog/Family.aspx?fnum=1954&mapp=ML&...

Tackar! Mycket bättre än alla sketna hemsidor där jag letat feeds och f/z.

Permalänk
Medlem

Älskar alla byggtrådar med CNC-fräsar

Håller själv på att bygga mig en liten skrivbordsmaskin alá PrintNC mini, lite över 300x200mm byggyta, men medans jag bygger är just sådana här trådar guld för att underhålla en. Allt DIY är bara mumma för skallen! Bra jobbat!!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Har någon ett bra tips på att retrofitta modernt styrsystem? Jag har en kosy2 a5 fräs som kör någon gammal proprietär mjukvara på Windows XP. Funderat på om en GRBL CNC shield är en uppgradering, eller ska man ha något bättre? Verkar vara en djungel med controllers.

Permalänk
Medlem

Svincoolt! Bra jobbat.

Permalänk
Medlem

Snyggt. Förhoppningsvis snart så kommer min mentor att tillåta mig nära vid universitetets laser printern.