Quiz: Antons förkastliga konsolquiz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Mitt resultat: 0/14.
Kon-vadå?

För att få noll rätt med så många frågor så måste du kunna alla svar och medvetet "gissa fel".
I'm on to you

Permalänk
Medlem

Angående Nintendos Super FX vs Segas SVP,
Ja det är ju rätt att Sega bara släppte det med Virtua Racing...
...men...
Sega släppte även 32X.

Ett hårdvarutillägg till Mega Drive/Genesis som man satte i sin Mega Drive i cartridge slotten och sen även anslöt med kablar och hade sin egen strömförsörjning...
Så 32X spelen hade extra chip i 32X "konsolen"/tillbehöret istället för i själva spel cartridgarna.
Det såldes inte jätte många 32X spel heller, men definitivt mer än en titel.

Bl.a. Virta Racing som fanns både i SVP version för Mega Drive utan 32X och en 32X version, ja för 32X då.
Normalt går det att spela Mega Drive spel på en 32X bestyckad konsol.
Att man inte behöver ta bort sin 32X för att spela Mega Drive spel, utan kan sätta i de i sin 32X och spela på, bara att man inte drar nytta av 32X funktionaliteten.
Men just Virtua Racing SVP versionen går inte att spela när man har en 32X installerad.
Man måste fysiskt ta bort 32X för att kunna köra Virtua Racing SVP versionen.
Sen är ju Virtua Racing 32X versionen bättre än SVP versionen. Både mer innehåll och bättre flyt.
Har man båda versionerna så är det bättre att köra 32X versionen.

Permalänk
Medlem

Är för ung för detta

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 Kingston A2000 M.2 1TB GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Trollfabrik

Jävla skitquiz

@UndaC 😘

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Måste ändå shame:a oss alla lite här.

Fler deltagare, kommentarer och bättre* snittresultat på detta quizet jämfört med överklockningsquizet vi körde förra veckan.

* Väldigt snarlikt men detta quiz har fyra svarsalternativ istället för tre.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Njae, slarvade bort första frågan och HD frågan. Så 13 borde man mäktat med.

ACn gick jag bet på dock. Inte hört talas om den innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

För att få noll rätt med så många frågor så måste du kunna alla svar och medvetet "gissa fel".
I'm on to you

haha, ja jag trodde seriöst att jag iaf skulle gissa rätt på någon av dem, jäkla anton!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Trollfabrik
Skrivet av UndaC:

Fler deltagare, kommentarer och bättre* snittresultat på detta quizet jämfört med överklockningsquizet vi körde förra veckan.

"JaG tRoDdE hÄr FoRuMeT hEtTe SwEcLoCkErS"

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hade hellre sett lite kul artiklar på ämnet

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag ska skriva mer.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Kunde gått bättre!

Visa signatur

"Akaguro 2.0" - on it's way
https://anchor.fm/thomaseron

Permalänk

kunde gått bättre, kunde gått sämre 🤷‍♂️

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Hade hellre sett lite kul artiklar på ämnet

”Hellre” får det att låta som om de står i konkurrens till varandra. Men det ena är ju typ en-två timmars jobb och det andra är dagar eller veckor.

Så om man får vara lite semantikpolis så skulle jag påstå att ”också” vore ett bättre ord i sammanhanget

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

När jag höll på med konsoller var det helt klart spelen som var intressanta och inte hårdvaran bakom.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

”Hellre” får det att låta som om de står i konkurrens till varandra. Men det ena är ju typ en-två timmars jobb och det andra är dagar eller veckor.

Så om man får vara lite semantikpolis så skulle jag påstå att ”också” vore ett bättre ord i sammanhanget

Absolut, sant, jag skulle gärna se artiklar om retro och sånt, också. Kanske om galna sätt man klockade på 90-talet eller gamla konsoler och hur man kanske gjorde hårdvaruhack eller bara vad som fanns på den tiden och hur man kanske delade spel med kompisar?

Har inte tänkt så mycket på detaljerna som kanske märks, men ämnet i sig är sjukt intressant tycker jag. Måste finnas mycket att göra, nästan svårt att välja vad man skriver om antar jag

’Skriver som en kratta’ stämmer rättså bra på mig med förresten, så ordval är ofta långt från optimala

Permalänk
Medlem

Några grejer jag helt missat, som den där Gizmondo.

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om majoriteten av konsolerna i frågorna.

Permalänk
Avstängd

Sådär. Många där jag tvekade mellan två och gissade fel, men roligt quiz.

Jag visste inte att Magnavox var först faktiskt, trots att min kusin hade en variant av den kallad Philips Videopac Computer. Han fick den efter att jag hade fått en NES så den var inte så mycket att ha i jämförelse, att han hade en svartvit TV gjorde inte saken bättre.

Permalänk
Medlem

8/14. Får väl klassas som godkänt med tanke på alla mindre kända spelkonsoler som tillverkats.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Fick fler rätt än vad jag trodde jag skulle få.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kan inget om smutsiga konsoler.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Redaktionen måste ta sitt ansvar och göra en omfattande utbildning med efterföljande test, som alla medlemmar måste klara för att få fortsätta skriva på forumet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Console master race =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Spelkonsoler från åttio- och nittiotalet, det är grejer det om man frågar @UndaC. Och det gör man ju, så nu är frågan om du har kolla på detta pikanta ämne.

Läs hela artikeln här

Förkastligt var ordet. 3/14 och då spelar jag i princip bara på konsol…

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Denna var väldigt svår, särskilt då man inte kan ett dugg om konsoler, särskilt äldre

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

Över snittet, men inte bra.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB