Nokia: "Smarta telefoner del av användaren när 6G anländer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Det låter som feltänk. Sanningsministeriet vill prata med dig.

Dubbelplus bra

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk

Kan inte stjärnklart av Lars Wilderäng hända snart? (Bara delar av första boken, för er som inte läst, "damm" från någonstans kommer ned, förstör all elektronik och man kommer inte igång igen, ingen spoiler)
Tror det skulle vara bra för människans hälsa. Mer fysisk aktivitet och mindre konstant input av intryck....
Men man är ju fast ....

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Det viktigaste i sammanhanget är dock fortfarande frågan om hur det låter när man tar emot ett fax.. (Gammal vits, men still good)
https://www.youtube.com/watch?v=qgW62fP0oCA

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Känns som repetition av det som sades om 5g innan det lanserades. Hur det skulle förändra teknologin i grunden osv osv. Nu känns det som utrullningen och upptaget hos konsumenter går hyfsat långsamt. Jag använder personligen 5G och visst är det snabbare. Men jag får intrycket av att visionärerna ute i världen drar till med stora superlativen ytterligare en gång. Gällande den fysiska telefonens vara eller icke vara och hur vi interagerar med den låter det som en pipe dream att det skulle förändras så fundamentalt på 8-10 år. Möjligen att det dyker upp en ny produktkategori som vi idag inte känner till, men såna lösningar som inkräktar mer på vår integritet osv tror jag blir svårsålt. Men ja, jag kan ju också helt vara ute och cykla.

Det känns väl lite som repetition av det som sades för 4G också. Och mycket ändrades faktiskt under 4g-tiden. Att kunna sitta och jobba via mobil uppkopplingblev tillgängligt på bred front. Väldigt många fler kopplade upp sig på många sätt. Strömma video gick teoretiskt även på 3g men det fanns inte bandbredd till den breda massan för sådant användande.
Under den perioden flyttade digitalkamerorna på llvar in i mobilen. Bankerna flyttade in över mobilnätet i våra telefoner så att vi både skickade pengar och betalade räkningarna men även började swisha, och vanligt folk har även börjat aktiehandla. I telefonen! Det här var inte givet för 15 år sedan. Ja även bankkorten oxh identifiering har flyttat in i mobilerna. Betalsyatem föe bussar, tåg, gym och liknande görs numer via telefonen. Även hotellbokningar, flygbokningar och likande har under 4gtiden blivit vardag.
För att inte tala om hur mycket mer hemprylar som blivit uppkopplade. Gräsklippare, bilar, solpaneler, traktorer, fritidshus - you name it.

Relevant i sammanahanget är att allt det här INTE kom den dagen 4gmasterna upprättades. Infrastrukturgrunden lades då. Sedan tar det många år för alla tjönster oxh prylar att börja använda de häe grejerna. Vi är just nu i eran 4G ger oss fördelar för oxh som 3G inte hade klarat av.
Det 5G kommer erbjuda i form av uppkoppladde enhwter oxh tjänsteutbud konmer vi se under de kommande 10 -15 åren. Vi är inte där ännu. Det vi kan var ganska övertygade om är att 4G infrastrukturen inte skulle räcka till för 15 års teknisk innovation oxh utveckling från och med nu iaf.

För det behövs 5Gnätens infrastruktur. Exakt vilka tekniker som kommer att slå igenom de kommnade 10 åren var nog svårt att förutse för 5 år sedan däremot. Det är svårt att säga exakt hur framtiden kommer bli.

Men jag vill nog påstå att en hel del av de där marknadsföringsflosklerna för 4G, 5G och 6G ändå stämmer ganska bra. Det är bara det att de inte inträffar så fort man fått upp 5Gloggan högst upp till höger i mobilen. Det är större skeenden över tid.

Om 10 år kommer vi se mer av de stora fördelarna med 5G. Det är lite för tidigt att dra de slutsatserna redan nu 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Kan inte stjärnklart av Lars Wilderäng hända snart? (Bara delar av första boken, för er som inte läst, "damm" från någonstans kommer ned, förstör all elektronik och man kommer inte igång igen, ingen spoiler)
Tror det skulle vara bra för människans hälsa. Mer fysisk aktivitet och mindre konstant input av intryck....
Men man är ju fast ....

Offerkoftan känns tung?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Söderbäck:

Det känns väl lite som repetition av det som sades för 4G också. Och mycket ändrades faktiskt under 4g-tiden. Att kunna sitta och jobba via mobil uppkopplingblev tillgängligt på bred front. Väldigt många fler kopplade upp sig på många sätt. Strömma video gick teoretiskt även på 3g men det fanns inte bandbredd till den breda massan för sådant användande.
Under den perioden flyttade digitalkamerorna på llvar in i mobilen. Bankerna flyttade in över mobilnätet i våra telefoner så att vi både skickade pengar och betalade räkningarna men även började swisha, och vanligt folk har även börjat aktiehandla. I telefonen! Det här var inte givet för 15 år sedan. Ja även bankkorten oxh identifiering har flyttat in i mobilerna. Betalsyatem föe bussar, tåg, gym och liknande görs numer via telefonen. Även hotellbokningar, flygbokningar och likande har under 4gtiden blivit vardag.
För att inte tala om hur mycket mer hemprylar som blivit uppkopplade. Gräsklippare, bilar, solpaneler, traktorer, fritidshus - you name it.

Relevant i sammanahanget är att allt det här INTE kom den dagen 4gmasterna upprättades. Infrastrukturgrunden lades då. Sedan tar det många år för alla tjönster oxh prylar att börja använda de häe grejerna. Vi är just nu i eran 4G ger oss fördelar för oxh som 3G inte hade klarat av.
Det 5G kommer erbjuda i form av uppkoppladde enhwter oxh tjänsteutbud konmer vi se under de kommande 10 -15 åren. Vi är inte där ännu. Det vi kan var ganska övertygade om är att 4G infrastrukturen inte skulle räcka till för 15 års teknisk innovation oxh utveckling från och med nu iaf.

För det behövs 5Gnätens infrastruktur. Exakt vilka tekniker som kommer att slå igenom de kommnade 10 åren var nog svårt att förutse för 5 år sedan däremot. Det är svårt att säga exakt hur framtiden kommer bli.

Men jag vill nog påstå att en hel del av de där marknadsföringsflosklerna för 4G, 5G och 6G ändå stämmer ganska bra. Det är bara det att de inte inträffar så fort man fått upp 5Gloggan högst upp till höger i mobilen. Det är större skeenden över tid.

Om 10 år kommer vi se mer av de stora fördelarna med 5G. Det är lite för tidigt att dra de slutsatserna redan nu 😁

Väldigt utförligt svar, tack så mycket!
Ja det var flertalet infallsvinklar där jag inte riktigt tänkt på.
Givetvis är det som hände under 4:e generationen väldigt fundamentala förändringar i många människors vardag.
Risken är väl att man framstår som teknikfientlig bakåtsträvare med argumentationen jag förde. Min poäng är väl kanske mer att jag tycker att idén han framför i nyhetsartikeln låter sådär överoptimistisk, kanske framförallt gällande tidsaspekten.
Iofs så är det alltid svårt att förutspå vilket genomslag ny teknologi kommer få på samhället i stort. Personligen så är jag inte superförtjust i idén att telefonen/den smarta enheten skulle vara något man bär på eller i kroppen, eller dylikt. Jag gillar inte idén av att vara en produkt, eller snarare att gränsen mellan jaget och produkten man använder suddas ut.
Med det sagt, framsteg med mobilnäten är något jag välkomnar oavsett om jag inte alltid är på samma sida som teknofilerna när det kommer till potentiella framtida produkter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Väldigt utförligt svar, tack så mycket!
Ja det var flertalet infallsvinklar där jag inte riktigt tänkt på.
Givetvis är det som hände under 4:e generationen väldigt fundamentala förändringar i många människors vardag.
Risken är väl att man framstår som teknikfientlig bakåtsträvare med argumentationen jag förde. Min poäng är väl kanske mer att jag tycker att idén han framför i nyhetsartikeln låter sådär överoptimistisk, kanske framförallt gällande tidsaspekten.
Iofs så är det alltid svårt att förutspå vilket genomslag ny teknologi kommer få på samhället i stort. Personligen så är jag inte superförtjust i idén att telefonen/den smarta enheten skulle vara något man bär på eller i kroppen, eller dylikt. Jag gillar inte idén av att vara en produkt, eller snarare att gränsen mellan jaget och produkten man använder suddas ut.
Med det sagt, framsteg med mobilnäten är något jag välkomnar oavsett om jag inte alltid är på samma sida som teknofilerna när det kommer till potentiella framtida produkter.

Jag håller med dig ända ut i fingerspetsarna 😁.
Mobilen i kroppen tycker jag också låter ganska knasigt. Kanske för att jag missat en del ny teknik?

Men ja, även om man i teorin smäller in en skärm i en lins som man kan ha i ögat så är frågan hur tusan man skulle skriva eller navigera. Tangentbord till VRglasögon visar hur meckigt den delen är.
Det går att lösa - men vinner det över touchskärmen? Det är en relevant fråga. Varför är en så gammal uppfinning som qwert-tangentbordet kvar? Antagligen för att det är användbart. Vi är vana vi det.

Dessutom så känner jag igen det du tar upp gällande säljsnacket. Framtidens ultraVR och självkörande bilar/drönare smäller högre än att sälja in vad nästa generation egentligen innebär.
Infrastruktur som ger bandbredd åt fler uppkopplade enheter simultant.
Snarksoppa på sista meningen hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag att smartphone:en inte kommer att vara borta 2030 utan leva vidare åtminstone fram till 2040. VR-augmented glasögon och inopererade chip kommer finnas som komplement till mobilen alt datorn.

Att Pekka Lundmark marknadsför 6G med att mobiler har ersatts av inopererade chip och glasögon är i mina ögon för att locka till sig fler investerare i utvecklingen av 6G nätet.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Kommer bli jobbigt att sova med laddsladdar inkörda i kroppen

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Kommer bli jobbigt att sova med laddsladdar inkörda i kroppen

Man kan säkert sväva i ett moln av magnetfält när den nya QI 50KW laddaren släpps om några år /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

När man ställer saker mot varandra så där så blir det aldrig bra, skulle jag påstå. Snarare kompletterar dem varandra och adderar till något. Grillkvällen, hur romantiserad den än görs, är ett säsongsevent medan VR är betydligt mer flexibelt. Jag tror att flera metaverse är en del framtiden, oavsett om det är ett MMORPG eller en social plattform egentligen.

Hela poängen med en metaverse är väl att det bara finns en egentligen. Om vi ska ha flera virtuella världar så är det bara en ganska fantasilös utveckling av det vi har nu.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av nick-li:

Google/Apple i direkt kontakt med blodomloppet?
Nej TACK!

”Vi märker att du inte har pengar till att betala för abonnemanget. Du kanske upplever lite trötthet eftersom vi kommer ta syre från ditt blod tills du betalar”
😬

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Hela poängen med en metaverse är väl att det bara finns en egentligen. Om vi ska ha flera virtuella världar så är det bara en ganska fantasilös utveckling av det vi har nu.

Man kan översätta Metaverse till internet, det är bara det att du ska kunna uppleva det på flera sätt än bara via en skärm.
Att ha med dig internet på flera sätt än i telefonen bara

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Kommer bli jobbigt att sova med laddsladdar inkörda i kroppen

Finns ju många hål att stoppa up/in en laddsladd till kroppen

Jag tror att vi en dag kommer att komma dit med "elektronik" i kroppen för annat än medicinska syften som idag redan finns. Men inte inom överskådlig framtid.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Man kan översätta Metaverse till internet, det är bara det att du ska kunna uppleva det på flera sätt än bara via en skärm.
Att ha med dig internet på flera sätt än i telefonen bara

Man kan se det som en vidareutveckling av internet, men det blir svårt att utveckla dagens internet med sina stängda ekosystem till någon metaverse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Man kan se det som en vidareutveckling av internet, men det blir svårt att utveckla dagens internet med sina stängda ekosystem till någon metaverse.

Ja jag vet inte men jag tänker lite som om man tänker hur det är nu med tex VR.

Jag har mitt "hem" därifrån kan jag "surfa på nätet" eller besöka platser.
Hittar på ett exempel. Vill besöka inet från mitt hem, i blrjan är det bara en sida på en 2d skärm som nu och man kan kolla den på en virtuell skärm.
Men längre fram har inet utvecklats till "värld" där jag kan kliva in genom en portal och titta på produkterna inne i en virtuell värld föreställande en datorbutik tex.

Sånt här liknande finns redan men allt är enskilda appar / uppdelade instancer.
Man skulle behöver kunna hoppa mellan allt från sitt operativsystem/hem

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Rätt mycket hype inom 6G för att kunna synas i mediebruset. Och 6G drivs fortfarande primärt av de som tidigare drivit utvecklingen inom mobila standarder framåt. Frågan är om de är bäst lämpade att definiera visionerna. Det finns mycket problem med att stoppa in elektronik i kroppen i stor skala och om det inte har mognat inom 3-4 år kommer det inte med i 6G standarden.

Permalänk
Medlem

skulle nog vara rätt snabb på den typen av teknik, fan jag satte i chip i handen hemma vid köksbordet så det känns inte jätte främmade att få en kross säker skärm under huden på underarmen. mer begränsningen för uppgraderingar som skulle kunna stoppa mig (lite jobbigt att skära upp armen varje år)

Frugan å andra sidan skulle nog hellre hugga av sig armen än att få in något sådant, hon var livrädd efter jag satt in chipet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Vi är redan där!

Iofs mest för folk med Diabetes, Peacemakers etc. Men inbyggd insulin pump och insulin nivå sensorer som läses av med telefonen används redan flitigt.

Smart watch, hälso armband osv är även det redan här, nästa steg är inte bara ett armband eller en klocka var så säker.

Vore korkat att tro att det kommer stanna där

Jo men det mesta av det där sitter utanpå kroppen med en tejpbit. I fallet med diabets är det ju tänkt att ersätta ett defekt organ med teknikprylar som man dör utan, jag tror inte det är överförbart till att spela candy crush med ögonlocken eller vad det nu är mobilindustrin har tänkt.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Inopererade chip inom några år? Vem ska göra de operationerna? Och vill verkligen många operera in elektronik i kroppen om det inte gäller livet?

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Offerkoftan känns tung?

Vissa dagar... vissa dagar

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här