Ny mobiltelefon - Sony Xperia 1 VI eller Samsung Galaxy S22+/Ultra?
Min gamla Galaxy S8+ sjunger på sista versen. Har råkat tappa den i källargolvet/asfalten ett par gånger sen jag införskaffade den för cirka 5 år sen och nu är det sprickor i displayen, bitar ramlar bort ur glaset och det är en svart "blobb" i displayen som gör att jag inte ser något på en liten del (stor som en lillfingernagel) av nedre vänstra sidan. Jag börjar sakta men säkert inse att jag behöver införskaffa en ny mobil.
Jag är en ganska så passiv användare av mobiltelefoner och sitter inte med dem fastklistrad i näven. Kollar Youtube då och då, tar foton ibland (har en systemkamera för mer "seriös" fotografering), lyssnar på musik när jag tränar, promenerar, klipper gräset med mera. De mobiler jag haft (HTC Desire HD, Galaxy S3, Note 4 och Galaxy S8+) har jag alla rootat och installerat custom rom på.
"Problemet" som gör att jag velar mellan Sony Xperia 1 IV och Samsung Galaxy S22+/Ultra är att jag har två bra trådade IEMs (Yamaha EPH-100 och JVC HA-FXD80) som jag fortfarande vill använda men de flesta mobiltelefoner har numera tagit bort hörlursutgången, därför har jag även försökt använda min S8+ så länge det går. Jag vill helst inte använda mig av trådlösa hörlurar typ Galaxy Buds Pro som måste laddas i tid och otid, man kanske tappar bort någon, jag vet inte hur de sitter i örat/om det går att byta ut kuddarna, de verkar ha problem med vindkänslighet osv. Samtidigt verkar Galaxy S22+/Ultra vara en bättre mobil än Xperia 1 IV och jag är ganska van vid Samsungs mobiler och är rädd för att Sonyn ska bli för långsmal.
Vilken mobil hade ni valt, och varför, om ni var i min sits?