Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Om man har någon typ av funktionsnedsättning så är det så klart bra att det finns medicintekniska stolar, men de flesta går inte ens att köpa utan förskrivs av legitimerad personal inom vård och omsorg. Har man inte behovet så sitter man garanterat bättre i en ergonomisk kontorsstol.

Du underskattar spaken man kan fälla ner från dessa stolar. Inga vanliga kontorsstolar som säljs i handeln har denna funktion. Det är som dag och natt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du underskattar spaken man kan fälla ner från dessa stolar. Inga vanliga kontorsstolar som säljs i handeln har denna funktion. Det är som dag och natt!

Menar du låsningen mot golvet? En säkerhetsfunktion när den används som just arbetsstol. Ser inte varför man vill ha denna funktion på en kontorsstol?

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Menar du låsningen mot golvet? En säkerhetsfunktion när den används som just arbetsstol. Ser inte varför man vill ha denna funktion på en kontorsstol?

Då har du aldrig använt en. När jag säger att det är som sag och natt så är det det. Kontorsstolar har ingen låsning, de rullar runt hur som helst vilket inte är ergonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Då har du aldrig använt en. När jag säger att det är som sag och natt så är det det. Kontorsstolar har ingen låsning, de rullar runt hur som helst vilket inte är ergonomiskt.

Har du någon källa för ditt påstående annat än din personliga åsikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Då har du aldrig använt en. När jag säger att det är som sag och natt så är det det. Kontorsstolar har ingen låsning, de rullar runt hur som helst vilket inte är ergonomiskt.

Jag jobbar som fysioterapeut och förskriver hjälpmedel varenda dag. Jag har väldigt bra kunskap om dessa och även om ergonomi. Arbetsstolar är väldigt bra när de används rätt men jag skulle inte rekommendera en till någon som inte har behovet av dess funktioner. Jag anser inte att den passar direkt bra som kontorsstol för en person utan någon form av funktionsvariation.

Permalänk
Medlem

Har använt min Secretlab TITAN Evo 2022, SoftWeave i några månader nu. Måste säga att jag är riktigt nöjd med den.
Lite hårdare än min stol jag hade innan men annars 10/10

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Jag jobbar som fysioterapeut och förskriver hjälpmedel varenda dag. Jag har väldigt bra kunskap om dessa och även om ergonomi. Arbetsstolar är väldigt bra när de används rätt men jag skulle inte rekommendera en till någon som inte har behovet av dess funktioner. Jag anser inte att den passar direkt bra som kontorsstol för en person utan någon form av funktionsvariation.

Jag jobbar inte fysioterapeut men jag har kontakter till några. Jag har använt dessa i flera år och jag har även en RH stol. Det finns ingen jämförelse! Arbetsstolarna är mycket mer bastanta, tål mycket mer och är mycket mer ergonomiska, dessutom med spak som gör att stolen sitter fast och det gör markant skillnad.

Dessa arbetsstolar fungerar minst lika bra till dem utan funktionsvariation så jag förstår inte vad du försöker säga här? Vi pratar nu om de normala arbetsstolarna. Och nej de går tyvärr inte att få tag på som vanlig privatperson vilket är mycket synd utan det är mest kommuner som tillhandahåller dem.

Permalänk
Medlem

Går att köra utan hjul också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooBam:

Hej!

Jag har ett kontorsjobb där jag oftast sitter ner, jag spelar också på fritiden så jag sitter väldigt mycket.
Tänkte att det är dags att uppgradera stolen till någon som har en Mesh design för bättre luftflöde, men är öppen för andra alternativ också.
Någon som har tips eller länk man kan kika på när det kommer till stolar ni är nöjda med?

Budget är runt 4000-6000k

Förutsatt att du bor någonstans där det finns möjlighet så hitta någonstans att slå ned din rumpa i ett urval av bättre begagnade och rekonditionerade kontorsmöbler. I Eskilstuna och Västerås finns exempelvis Exin som säljer nytt och begagnat till företag och privatpersoner. Rimligen borde dylika koncept finnas lite runtom i landet?

Det som funkar för en person funkar inte nödvändigtvis för en annan. Någon hjälpsam själ ställde in en ny kontorsstol i rummet på min praktikplats och jag upplevde första gången någonsin att man kunde få ont i ryggslutet på mindre än 10 minuter av en stol. Som tur är stod den gamla kvar 😉

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Malmstolen 8000, lite för dyr att köpa ny för TS men kanske finns bättre begagnad i närområdet? Oerhört skön stol som ger bra stöd och samtidigt låter en slappna av.

Visa signatur

RIP 780