Ryzen 7000-serien når 5,5 GHz

Permalänk
Medlem

Var någon som skrev på AdoredTV senaste videon att det som gjorde Zen 2 bättre än Zen 1 i spel var inte IPC ökningen främst utan infinite fabric brandbredden. AMD sa inget om detta.. så om dem ökat den på Zen 4 så kanske det blir nice ökning ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Även om jag håller med om att utveckligen är trist så får bör man tänka på att några år sedan hade vi inte processorer med jättemånga kärnor i höga klockfrekvenser.

Vid nästa uppgradering tror jag inte att jag själv kommer gå på fler än 8 kärnor (om det nu inte är skillnad i cache eller annat som påverkar prestandan). Känns ju inte som fler kärnor är relevant i så många lägen.

Exakt. Själv håller jag på och försöker(med stort besvär!) att välja vad jag ska ha, eftersom mitt 4790K-system nu är över 7 år gammalt(och som körs med HT av eftersom det ger de 4 faktiska kärnorna några % extra prestanda). Och det jag mest tittar åt just nu är i5 12600. 6-kärnigt alltså, men bra prestanda för väldigt ok pris. Självklara konkurrenten är 5600X som känns aaaaningen bättre total, men jag vill gärna ha igfx som backup och i5an är aning bättre på just sånt jag kör mest så den tar ledningen med ett nödrop...

6-kärnigt kommer troligen räcka gott och väl för överskådlig tid så länge det inte händer nåt väldigt revolutionerande inom programmering, och 8 bör vara garanterat nog även om något sådant kommer, och även om det gör det, så är det tveksamt om det hinner bli så generell standard att en 6-kärnig släpar efter, innan det är dags att uppgradera NÄSTA gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Då kommer det att låta extremt lamt när jag säger att det inte är 15% högre IPC, utan 15% högre prestanda, inklusive en ökad klockfrekvens. De har sannolikt inte gjort något med kärnan utom ett partiellt stöd för AVX-512 och dubblad L2.

Förr i tiden var det standard att grovt uppskatta att en CPU fick +10% prestanda från dubblad L2.
DOCK, dock var detta på den tiden som L3 inte var normalt, så absolut inte lika stor fördel idag.
Gissar vagt att de där 15% är ungefär 10% från klock-ökning och 5% från L2.

Det var ju som någon nämnde en "dieshrink" då det sällan blir några enorma skillnader i arkitekturen.
Så att då helt enkelt öka L2 och klocka upp en aning samt göra tillägg som AVX512, duger väl rätt bra tycker jag.
Låter snarast ganska smart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Saagaa:

Enligt Ian Cutress (som frågat AMD) så är 170W gränsen inte TDP som presentatören sa utan PPT vilket för zen3 seriens 105W TDP cpuer är 142W. Så en 20% ökning i effektuttag istället för något så hutlöst som 230W.

AMD sa tydligen fel, tyvärr.

https://www.tomshardware.com/news/amd-corrects-socket-am5-for...

Permalänk
Medlem

Det där är ju galet mycket mer, men samtidigt bådar gott för de som vill ha mer MT-prestanda

Tror knappast den är nära dessa siffror när få trådar belastas

Permalänk
Medlem

Japp såg det, väldigt tråkigt.