Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trevlig:

Jag förstår hur du tänker, men jag förstår inte hur du menar att allt i en säck, fonden består av flera olika innehåll. Visst kan man sprida ut sig så man bara följer index men hur kul är det?

Alla gör på sitt sätt, det är inte heller särskilt kul när man förlorar pengar för att man satsat allt på ett kort heller. Fonden fokuserar så gott som endast på litium eller sådant starkt kopplat till det så jag vet inte jag om man kan säga att den har olika innehåll direkt.

Hoppas för din skull att det fungerar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

...
så, 160k i sommar, vad bör jag dumpa det på? inga skojarbolag, utan safe långsiktiga bets nu. fonder skadar inte heller. börsen är ju ner rätt saftigt i år så känns som det börjar bli bra läge att fylla på. även om det lär dröja ett tag innan det börjar klättra igen.

Lektion nummer 1, det finns inga "safe långsiktiga bets", vad som helst kan hända i världen och just den branschen som var safe nyss, blir värdelös.
Som folk tidigare i tråden påpekat, behöver du pengarna inom 3-5 år, håll dem borta från börsen.
Sen bör du gå in under lite längre tid, i flera olika bolag, gå inte all in i ett bolag samma dag.
Börsen kan krascha hårt och vad man kan se den närmsta tiden, enligt diverse experter, är botten inte nådd ännu.
Så fråga inte andra vad de tycker du skall köpa, det är dina pengar, du bör ta det beslutet byggt på dina egna efterforskningar.

Lycka till 👍

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Alla gör på sitt sätt, det är inte heller särskilt kul när man förlorar pengar för att man satsat allt på ett kort heller. Fonden fokuserar så gott som endast på litium eller sådant starkt kopplat till det så jag vet inte jag om man kan säga att den har olika innehåll direkt.

Hoppas för din skull att det fungerar dock.

Ja redan gjort det två gånger, så gör inte om det, 300k XELA och 250k BBIG

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Jag förstår hur du tänker, men jag förstår inte hur du menar att allt i en säck, fonden består av flera olika innehåll. Visst kan man sprida ut sig så man bara följer index men hur kul är det?

3,25 % i avgift så den måste ju prestera mer än 3,03 % bättre än t.ex. LFGI varje år för att den ska ge bättre avkastning.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Ja redan gjort det två gånger, så gör inte om det, 300k XELA och 250k BBIG

Men det är väl precis det du gjort, allt in på en nischad bransch (i ärlighetens namn är det förstås mindre risk än att gå all in på ett enskilt bolag, men utifrån det du skrivit ligger du ju enormt exponerad). Kanske läge att fundera lite över din riskbenägenhet?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Men det är väl precis det du gjort, allt in på en nischad bransch (i ärlighetens namn är det förstås mindre risk än att gå all in på ett enskilt bolag, men utifrån det du skrivit ligger du ju enormt exponerad). Kanske läge att fundera lite över din riskbenägenhet?

Håller delvis med, tror stenhårt på detta läs lite på deras Twitter
https://twitter.com/Thematicafunds?t=kie5d4dl30oiFRsTUHVHLw&s...

Visst jag kanske gör en stor förlust/misstag men inte intresserad av index 11% per år

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Trevlig:

Håller delvis med, tror stenhårt på detta läs lite på deras Twitter
https://twitter.com/Thematicafunds?t=kie5d4dl30oiFRsTUHVHLw&s...

Visst jag kanske gör en stor förlust/misstag men inte intresserad av index 11% per år

Att du inte köper 11% per år är ändå rätt talande. Lycka till med din investering! Hoppas det går ruggigt bra och jag har helt fel!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av MrWIB:

Lektion nummer 1, det finns inga "safe långsiktiga bets", vad som helst kan hända i världen och just den branschen som var safe nyss, blir värdelös.
Som folk tidigare i tråden påpekat, behöver du pengarna inom 3-5 år, håll dem borta från börsen.
Sen bör du gå in under lite längre tid, i flera olika bolag, gå inte all in i ett bolag samma dag.
Börsen kan krascha hårt och vad man kan se den närmsta tiden, enligt diverse experter, är botten inte nådd ännu.
Så fråga inte andra vad de tycker du skall köpa, det är dina pengar, du bör ta det beslutet byggt på dina egna efterforskningar.

Lycka till 👍

jag kommer inte behöva de pengar jag satsar på lång tid framöver. jag har gått in med 20k på sandvik än så länge. ska nog gå in lite i någon indexfond lite sporadiskt också, eller eventuellt avanza kapitalförsäkring

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att du inte köper 11% per år är ändå rätt talande. Lycka till med din investering! Hoppas det går ruggigt bra och jag har helt fel!

Det skulle innebära typ 100k per år, inte värt.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Det skulle innebära typ 100k per år, inte värt.

Vilken avkastning har du snittat sista 10-15 åren?

Permalänk
Medlem

Jag köper på som vanligt nu när det är lön och sätter fler komponenter i utdelningsmotorn. Mig gör det inte så mycket att kurserna är lite lägre för närvarande och kanske fortsätter nedåt framöver, ser det tvärtom nästan mest som en möjlighet att få handla mer motordelar till förmånliga kurser så länge det går.

Eftersträvar att ha likvärdig utdelning varje månad och satsar mestadels på stora bolag med en historik av god utdelning och långsamma kursrörelser. Sannolikheten till snabba klipp bland mina innehav är därmed närmast noll, men det ingår i strategin. Grundtanken är att inte behöva köpa och sälja för tjäna pengar löpande.

Inser hur tråkiga mina placeringar låter när jag läser inlägg om allt från hårda satsningar i crypto till uppstartsbolag och lithiumfonder, medan den enda gamble jag ens tittar åt är Procter & Gamble. Men det är samtidigt det intressanta, vi klättrar i samma berg men tar olika vägar för att nå upp.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilken avkastning har du snittat sista 10-15 åren?

Att få en CAGR mer än index under en sådan period ca 10% är svårt.
Thematica har gett 100% per år, frågan är vad han gör när fonden går ner eller sidlänges en längre tid, avgiften på drygt 3% lär käka upp ev överavkastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilken avkastning har du snittat sista 10-15 åren?

Har inga år att prata om än, allt detta har hänt på typ 1 år

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Har inga år att prata om än, allt detta har hänt på typ 1 år

Har du någonsin tittat på en graf över börsen över en längre mätperiod? Tror du thematica kommer erbjuda överavkastning när breda index har perioder med noll eller negativ avkastning flera år i följd.
https://www.macrotrends.net/2324/sp-500-historical-chart-data

När ska du veta när det är läge att hämta hem vinsten?

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på hur man kräver tillbaka pengar från tyska skatteverket? Råkade visst ha lite för mycket Mercedes på ISKn så jag gissar att jag inte kommer få tillbaka all källskatt av Skatteverket nästa år.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zandros:

Är det någon som har koll på hur man kräver tillbaka pengar från tyska skatteverket? Råkade visst ha lite för mycket Mercedes på ISKn så jag gissar att jag inte kommer få tillbaka all källskatt av Skatteverket nästa år.

Du begär tillbaka pengar för källskatt tre år efter skattehändelsen. Måste först processeras hos tyska skatteverket, sedan svenska, och slutligen kan du kontakta det svenska skatteverket och begära tillbaka för källskatt. Sedan om du får pengar tillbaka är kopplat till om du betalar mer ränta än vad du får. T ex om du har billån eller huslån så är fallet i princip uteslutande att du inte får mer än 500 kr tillbaka som mest på källskatt.

Kör du Mercedes på KF-konto så fixar banken automagiskt åt dig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Har inga år att prata om än, allt detta har hänt på typ 1 år

Har du bara 1 års historik på börsen?

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Har du bara 1 års historik på börsen?

Yes ungefär

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Många bolag känns billiga just nu men mitt ända innehav är SSAB där jag är 50% investerad, skulle vilja investera i något mer men tror det kan bli 10-20% billigare. resten av pengarna investerar jag nästan dagligen i warranter/certifikat på index.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Många bolag känns billiga just nu men mitt ända innehav är SSAB där jag är 50% investerad, skulle vilja investera i något mer men tror det kan bli 10-20% billigare. resten av pengarna investerar jag nästan dagligen i warranter/certifikat på index.

Ja SSAB ser fortfarande lockande ut, men vilka bolag är billiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Ja SSAB ser fortfarande lockande ut, men vilka bolag är billiga?

tycker det finns många intressanta på storbolags sidan men tex skanska , investor och inte minst SBB. Kommer vikta om snart och gå ur med lite från SSAB och in i SBB, kommer även ta 10% av mitt lösa in där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

tycker det finns många intressanta på storbolags sidan men tex skanska , investor och inte minst SBB. Kommer vikta om snart och gå ur med lite från SSAB och in i SBB, kommer även ta 10% av mitt lösa in där.

Är inte SBB ett möjligt korthus i ett högre ränteläge?
Låg vinst och mycket lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Är inte SBB ett möjligt korthus i ett högre ränteläge?
Låg vinst och mycket lån.

Tycker inte vinsten varit låg. Mycket lån till låga räntor och långa bundna räntor. Känns snarare som att de kommer tjäna mera pengar nu när räntorna går upp, då de tar ut högre hyror såklart. Men som sagt, inte inveseterad än men kursen är för slaktad för att inte bli intresserad

Permalänk
Medlem

[quote postid="19609501" userid="69773" name="sher!kan"]
Tycker inte vinsten varit låg. Mycket lån till låga räntor och långa bundna räntor. Känns snarare som att de kommer tjäna mera pengar nu när räntorna går upp, då de tar ut högre hyror såklart. Men som sagt, inte inveseterad än men kursen är för slaktad för att inte bli intresserad
[/quote

Ja vi ser olika på SBB, jag funderar mer på om jag skall våga korta företaget, att de varit totalt övervärderade är ingen garanti för att de inte skall ned riktigt i källaren framöver👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Visst jag kanske gör en stor förlust/misstag men inte intresserad av index 11% per år

Personligen hade jag varit skitnöjd med att kunna snitta 11% under en längre period. Lite konstigt tänk också att jättestor förlust inte är ett problem, men att få en vinst som bara är "något högre än index" är det. Hoppas du inte kör hög risk för att försöka tjäna tillbaka det du redan förlorat på samma strategi.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Personligen hade jag varit skitnöjd med att kunna snitta 11% under en längre period.

Jag skulle tro att de flesta skulle vara väldigt nöjda med det, jag är det definitivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag skulle tro att de flesta skulle vara väldigt nöjda med det, jag är det definitivt.

Japp, blir ju ca 35 miljoner om man sparar 5000 i månaden i 40 år.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

fin dag för sandvik. upp 5% på mitt köp sen i förrgår. utfasning av smt, besparingsprogram för att nå 2% högre vinstmarginal tror jag starkt på.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Personligen hade jag varit skitnöjd med att kunna snitta 11% under en längre period. Lite konstigt tänk också att jättestor förlust inte är ett problem, men att få en vinst som bara är "något högre än index" är det. Hoppas du inte kör hög risk för att försöka tjäna tillbaka det du redan förlorat på samma strategi.

Kör höga hävstänger med mindre summor och petar in allt i intressanta fonder som blir vinst. Förlorar jag insatsen väntar jag till nästa lön och kör igen. Har varit en bra strategi.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/o...

Köpte denna i onsdags och hoppades på bra FOMC möte, det gick strålande, sålde dock lite för tidigt i fredags.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Kör höga hävstänger med mindre summor och petar in allt i intressanta fonder som blir vinst. Förlorar jag insatsen väntar jag till nästa lön och kör igen. Har varit en bra strategi.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/o...

Köpte denna i onsdags och hoppades på bra FOMC möte, det gick strålande, sålde dock lite för tidigt i fredags.

Fast vad gör du om du har säg 2 miljoner att investera, om du förlorar dessa pengar så tar det ett bra tag innan du lyckas få tillbaka dem.