Permalänk
Medlem

Själv kör jag en Subaru Outback, men den är egentligen bara förhöjd vanlig kombi. Jag hade även Legacy kombi tidigare, men den var för låg för mig så jag skrapade i med den, även vid en del fartpucklar.

Fast Outback har samma markfrigång som den Amazon Kombi från 60-talet som jag hade som förstabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Stora tunga bilar medför nackdelar. Många nackdelar. Farliga nackdelar.
Är det nödvändigt så fine.
Är det onödigt så är det bara korkat.

Vad är definitionen av nödvändigt?
Hur ofta och hur mycket måste man lasta?
Hur ofta måste man köra i terräng eller dåliga vägar?
Osv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

De kanske gillar känslan av att köra buss? Hade gärna haft SUV när det gäller hur det påverkar insyn och när man sitter i passagerarsätet, men att sitta framför ratten är så oinspirerande så det går inte.

Permalänk
Medlem

Pinsamt nog är ena bilen en "SUV" för att jag inte klarar av att känna att jag kör runt i en minibuss. Vi behöver en sjusitsig bil och då är alternativen inte alltför många.

Bägge bilar kommer att ersättas med elvarianter när de ska bytas dock, känns inte ok nånstans att fortsätta tänka förbränningsmotorer.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kia e-Niro. Batteriet ligger i botten vilket bygger upp höjden, så det är vad det är. Inte mycket annat att välja på.

Däremot gillar jag att den är lite högre, upplever jag ser bra omkring mig och är mer "med". Skön nivå att hjälpa barnen och annat.

Skaffade samma bil för en vecka sen och gillar också att den är lite högre. Kom från en VW Passat och det är mycket lättare att stiga in/ur i en högre bil tycker jag(som är 192cm).

Den enda typen av bilen jag inte förstår mig på är de pickup-bilar där de har höjt bilen sjukt mycket, du behöver nästan stege för komma in i den. Ser ut som en mini-variant av en monstertruck, kanske är något fenomen här ute på landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Man blir bländad när man sitter lågt.
Förvånad ingen har sagt det ännu, första gången jag satte mig i en eco bil i mörkret så trodde jag alla hade helljuset på.

Du menar att man bländas av:

a) bilar där strålkastarna monteras högre och högre
b) nya bilar där det blivit rena rama Vilda västern med LED-strålkastarna

För mig är det helt obegripligt att detta skräp är tillåtet samtidigt som man reglerat vilket ljusutbyte en vanlig halogenlampa får ha. Senaste besiktningen gnälldes det på ett av mina dimljus, som jag aldrig använder, men som tydligen flyttat på sig lite. Men bilar som bländar med "rätt inställt" (???) ljus är tydligen helt ok att dränka marknaden i. Ny teknik borde ge mindre bländning, inte mer, vilket är fallet nu.

Volvo har jag noterat t ex har en sektor ute i kanten av stålkastaren som bländar även om jag står upp, dvs högre än en normalhög bil. Det "läcker" ljus ut åt sidan, men det syns väl inte när bilprovningen tar fram sin utrustning för att kolla strålkastarna... Teslas strålkastare är ingen höjdare heller. Ägarna är skitnöjda, för de ser så bra, men ingen annan ser något. Tänkte inte på det!

Bromsljusen på en del bilar bländar också när man står bakom eftersom det är så små ljuspunkter som är som lasersvärd, istället för en stor lykta som lyser. Samma problem har för övrigt en del gatubelysning. Ingen/minimal diffusion av ljuset och jättesmå tokstarka ljuspunkter. Blir säkert billigare så...

Kanske hör hemma i gubbgnälltråden egentligen...

Permalänk
Medlem

Ser inte någon vidare poäng med SUV. Dubbelt så tung bil, extra bränsleförburkning, kan ha 250-300 hästkrafter men ändå accelerera sämre än en mindre bil med 130. Klumpig. Tråkig att köra, trist väghållning. Populär bland folk med mentaliteten "störst först". Och så himla mycket mer praktiskt är inte i och urlastning.

Svenssons som diskuterar frigång under bilen? Varför? Man kan köra sänkt Volvo 240 Sverige runt utan problem, kanske lite skrap vid vissa fartgupp om man inte tar det lugnt (ta det lugnt, det är ett fartgupp). Var är ni ute och yrar? Ni behöver ingen terrängbil, mest troligt.

Nej, det blir nog ingen SUV.

Skrivet av Pontuff:

Bästa exemplet på det här tycker jag den här gamla klassikern är (fiat 500 vs audi q7):

https://www.youtube.com/watch?v=6pVF1Wr7GLQ

Orkar man kolla på hela klippet ser man hur q7:an praktiskt taget kommer körandes igenom fiatens airbag.

Ja, sen är väl Fiat 500 den absolut minsta bilen man kan köpa också. Finns ett rejält spann mellan Fiat 500 och Hummer H2 så att säga. Säkerheten är inte direkt proportionell mot storleken på bilen nödvändigtvis heller. En ny liten bil är förmodligen säkrare än en gammal SUV osv. Samma gäller med nya bilar, vissa SUV:ar är så kass att de välter eller börja studsa runt om du väjer.

Se exempelvis dessa och jämför SUVar med resten:
https://www.youtube.com/watch?v=r_priThX8VE
https://www.youtube.com/watch?v=qIN8CyhYREM

Skrivet av Bankai:

Skaffade samma bil för en vecka sen och gillar också att den är lite högre. Kom från en VW Passat och det är mycket lättare att stiga in/ur i en högre bil tycker jag(som är 192cm).

Den enda typen av bilen jag inte förstår mig på är de pickup-bilar där de har höjt bilen sjukt mycket, du behöver nästan stege för komma in i den. Ser ut som en mini-variant av en monstertruck, kanske är något fenomen här ute på landet.

Ja här blir det tydligt att man prioriterar olika. En del väljer bil på hur lätt/svårt det är att gå i/ur. För min del kan det vara meckigt att ta sig i och ur bara bilen är vettig att köra sedan. Andra kör hellre runt i något med väghållning som en John Deere från 1972 bara det inte var för jobbigt att kliva in.

Permalänk
Medlem

Hatar SUV:ar innerligt och helhjärtat. Folk som knappt kan manövrera en bil i Bobby Car-storlek på ett säkert sätt ska prompt ha den i särklass största Volvo-bilen för att köra sin unge till förskolan och sen klantparkera över två parkeringsfickor på pendeltågsstationen fem minuter bort. Det kanske är "säkrare" att krocka bakom ratten på en SUV, men vad gör det om man orsakar sagda krock för att man är så förbannat usel på att titta innan man byter fil på motorvägen utan att preja andra bilister?

Kommer förbanna dem på daglig basis tills jag, likt alla goda kålsupare, säkerligen köper en själv om några år och försöker rättfärdiga det med diverse mer eller mindre svaga argument.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Hatar SUV:ar innerligt och helhjärtat. Folk som knappt kan manövrera en bil i Bobby Car-storlek på ett säkert sätt ska prompt ha den i särklass största Volvo-bilen för att köra sin unge till förskolan och sen klantparkera över två parkeringsfickor på pendeltågsstationen fem minuter bort. Det kanske är "säkrare" att krocka bakom ratten på en SUV, men vad gör det om man orsakar sagda krock för att man är så förbannat usel på att titta innan man byter fil på motorvägen utan att preja andra bilister?

Kommer förbanna dem på daglig basis tills jag, likt alla goda kålsupare, säkerligen köper en själv om några år och försöker rättfärdiga det med diverse mer eller mindre svaga argument.

Ja precis. Man får skilja på aktiv och passiv säkerhet. SUV:ar och liknande har ju hög passiv säkerhet för att de helt enkelt har mer metall mellan passagerarna och den andra bilen. Men aktiv säkerhet, som alltså handlar om att minska risken att hamna i en olycka från första början med exempelvis bra väghållning och förmåga att snabbt byta riktning, är ju SUV:ar riktigt dåliga på.

Permalänk

Jag har inte så mycket emot SUVar egentligen, om det finns behov, och visst finns det många anledningar till varför man behöver en större bil, men ogillar extremt mycket "säkerhetsargumentet".

Vad man säger är att man föredrar att döda eller skada den andra parten, när två normalstora bilar smäller klarar även en mindre bil att skydda passagerare. Trafiken är inte ett race där mest stål vinner.

Permalänk
Inaktiv

Jag äger ingen SUV men tycker de är bekväma att ta sig in och ur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irregular Programming:

Trafiken är inte ett race där mest stål vinner.

Egentligen är det väl exakt så verkligheten ser ut dock, hur tråkigt det än är. Enda sättet att råda bot på det är om alla har exakt likadana bilar.

Permalänk
Medlem

En Tesla Model S väger 2,1 ton. En Volvo XC90 väger 2,2 ton. Det är alltså likvärdig rörelseenergi i dessa bilar vid samma hastighet. Förstår inte riktigt varför just tunga SUVar skulle vara värre än elbilar i just viktanseendet. Sedan har såklart många SUVar och jeepar höga fronter vilket kan vara tråkigt att krocka med om man ligger på asfalten i en miata (MX-5) eller liknande.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

En Tesla Model S väger 2,1 ton. En Volvo XC90 väger 2,2 ton. Det är alltså likvärdig rörelseenergi i dessa bilar vid samma hastighet. Förstår inte riktigt varför just tunga SUVar skulle vara värre än elbilar i just viktanseendet. Sedan har såklart många SUVar och jeepar höga fronter vilket kan vara tråkigt att krocka med om man ligger på asfalten i en miata (MX-5) eller liknande.

En CX90 har ett stort hårt motorblock i fronten, en MS har ingenting.

Skrivet av anon134512:

Egentligen är det väl exakt så verkligheten ser ut dock, hur tråkigt det än är. Enda sättet att råda bot på det är om alla har exakt likadana bilar.

Nej, som jag sa, de flesta moderna bilar även mindre klarar en krock väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

En CX90 har ett stort hårt motorblock i fronten, en MS har ingenting.

Men är det inte så att elbilarna kan bygga mycket bättre deformationszoner på bilarna?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Men är det inte så att elbilarna kan bygga mycket bättre deformationszoner på bilarna?

Ja exakt därför är det missvisande att jämföra en elbil mot en bensinbil, elbilen är säkrare pga att massan ligger på botten fördelat över hela bilen även om totalvikten är någorlunda lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Det är väl inte så många länder med allmän rösträtt och åsiktsfrihet som har/hade slavar?

Är det relevant hurvida länder med åsiktsfrihet har haft slavar eller inte om man vi i Sverige inte får ha åsikter om folk med SUVar?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Ja exakt därför är det missvisande att jämföra en elbil mot en bensinbil, elbilen är säkrare pga att massan ligger på botten fördelat över hela bilen även om totalvikten är någorlunda lika.

Rörelseenergin blir högre, oavsett var du placerar massan. Den måste ta vägen någonstans vid en krock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Är det relevant hurvida länder med åsiktsfrihet har haft slavar eller inte om man vi i Sverige inte får ha åsikter om folk med SUVar?

Nej, men läs gärna vad jag svarade på😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Rörelseenergin blir högre, oavsett var du placerar massan. Den måste ta vägen någonstans vid en krock.

Jo så är det såklart, men deformationszoner kommer omvandla den energin på mest skonsamma sätt vid en krock. Däremot så kommer ju högre vikt trots detta att bidra negativt för en mötande bil vid en frontalkrock eller när behov finns att ändra riktning på rörelseenergin (älgtestet typ)

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av anon910:

personligen förstår jag inte ens varför man undrar över hur vissa kan köra en SUV? jag bryr mig inte det minsta om vad grannen el mina kollegor el kompisar kör, och jag undrar då absolut inte varför de gör det.

Alla är vi olika och har olika behov och syn på bilar, det är ju ungefär som att jag skulle fråga hur kan ni köra bensinbil? förklara för en som inte förstår....

Jag var ärligt talat mest nyfiken på hur folk resonerar som gör andra val/överväganden än jag själv gör. Mest verkar ju valet som väntat handla om att man helt enkelt viktar olika delar av bilupplevelsen olika högt. Som nämnt tidigare hade jag dock inte ens funderat på lyftvinkeln för att få in småbarn - den är inte aktuell för mig längre, men jag förstår definitivt hur småbarnsföräldrar kan göra det valet; liksom känslan av större säkerhet i en högre bil, oavsett om den är reell eller inte.

Går man tillräckligt högt upp i prisklass ”försvinner” ju också en del av mina personliga invändningar mot höjda hjulupphängningar tack vare modern magi teknologi.

Däremot skulle jag nog fortfarande säga att tills man har nytta av äkta 4x4, lågväxel och diffspärr, lurar man sig själv om man tror man vinner något i verklig framkomlighet på dåliga/oplogade vägar med en framhjulsdriven eller billigare ”fejkfyrhjulsdriven” suv/crossover över en vanlig bil man inte bryr sig alldeles för mycket om. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag var ärligt talat mest nyfiken på hur folk resonerar som gör andra val/överväganden än jag själv gör. Mest verkar ju valet som väntat handla om att man helt enkelt viktar olika delar av bilupplevelsen olika högt. Som nämnt tidigare hade jag dock inte ens funderat på lyftvinkeln för att få in småbarn - den är inte aktuell för mig längre, men jag förstår definitivt hur småbarnsföräldrar kan göra det valet; liksom känslan av större säkerhet i en högre bil, oavsett om den är reell eller inte.

Går man tillräckligt högt upp i prisklass ”försvinner” ju också en del av mina personliga invändningar mot höjda hjulupphängningar tack vare modern magi teknologi.

Däremot skulle jag nog fortfarande säga att tills man har nytta av äkta 4x4, lågväxel och diffspärr, lurar man sig själv om man tror man vinner något i verklig framkomlighet på dåliga/oplogade vägar med en framhjulsdriven eller billigare ”fejkfyrhjulsdriven” suv/crossover över en vanlig bil man inte bryr sig alldeles för mycket om. 🙂

Jag tror att du oftare har nytta av högre markfrigång än 4x4. Därför kör jag en 2WD V60 CC

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Nej, det blir nog ingen SUV.

Ja, sen är väl Fiat 500 den absolut minsta bilen man kan köpa också. Finns ett rejält spann mellan Fiat 500 och Hummer H2 så att säga. Säkerheten är inte direkt proportionell mot storleken på bilen nödvändigtvis heller. En ny liten bil är förmodligen säkrare än en gammal SUV osv. Samma gäller med nya bilar, vissa SUV:ar är så kass att de välter eller börja studsa runt om du väjer.

Se exempelvis dessa och jämför SUVar med resten:
https://www.youtube.com/watch?v=r_priThX8VE
https://www.youtube.com/watch?v=qIN8CyhYREM

Ja fiaten är en liten bil, ska du bli påkörd av en 2 ton tung laddhybrid sitter du hellre närmare en Hummer H2 än en Fiat 500 i det rejäla spannet.

Säkerheten är inte proportionell mot storleken på bilen, men det första videon jag postade här i tråden visar vad som händer med exakt samma bil om en är lite tyngre lastad. Det betyder såklart inte att man ska välja en t ford från 1926 över en nissan micra i alla lägen.

På tal om älgtestet; Volvo XC40 T2 2021 - maxfart 77 km/h, Porsche Cayman S (PDK) 2010 - maxfart 77km/h. Det finns massvis med faktorer som antisladd osv som avgör hur det går där.

Kort och gott, jag säger inte att man ska välja en jeep wrangler från 1995 över en v90 från 2020. Men står man och väljer mellan en 2018 v90 eller xc90 så väljer en hel del xc90:n på grund av enkel fysik.

Ps. för att vara hel tydlig då många i den här tråden verkar reagera starkt på ämnet. Om jag själv får välja en drömbil för familjen hade jag tagit något i stil med en RS6:a, inte någon tråkig SUV men det gör mig inte oförmögen att se hur andra kan resonera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Nej, men läs gärna vad jag svarade på😏

Det har jag; du frågade uttryckligen hur det påverkade någon att om du kör SUV, ogillade svaret och uttryckte att det var strunt eftersom du anser att många inte delar de åsikterna, och att det därför inte är befogat att kritisera det. När jämförelsen med negativa åsikter om slaveri görs svarar du att det inte är vanligt i länder med åsiktsfrihet.

Det är alltså inte samma sak att kritisera att så många kör SUV som att kritisera slaveri, eftersom att de som gör det ena har rätt att ha åsikter medans de som gör det andra inte har haft det (vilket för övrigt kan argumenteras då både världens "främsta" demokrati samt historiska dito har haft det). Kort och gott verkar du tycka att man inte får tycka illa om att så många kör SUVar eftersom vi lever i ett land där man får ha åsikter

Inte riktat till dig Osueco, men personligen tycker jag mer allmänt att det finns vissa paralleller mellan det växande SUV-körandet och t.ex. hysterin kring toalettpapper, i form av att både är egoistiska flockbeteenden. På samma sätt som folk får indikationen om att det kan bli brist på toapapper, och reagerar genom att roffa åt sig mer än vad man behöver och därigenom skapar ett problem där det egentligen inte fanns något, märker folk att SUVarna blir fler och fler och köper därför något större själv eftersom de inte vill dra det korta strået, vilket vidare leder till att ännu fler gör det.

I slutänden får alla antingen punga ut mer pengar utan att säkerheten nödvändigtvis mycket bättre då bara en liten del av de krockar som sker är av en typ som motiverar att det är bättre att fler kör högre bil (mot t.ex. lastbil eller älg), och de som inte har råd eller av andra anledningar inte vill får ta smällen i form av sämre säkerhet då deras låga bil krockar med en hög. Men hey, så länge man har köpt sin personliga säkerhetsbiljett så har man sitt på det torra, och ingen får kritisera det eftersom detta kränker ens egna säkerhet, och man är nog själv lite viktigare än alla andra.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Rörelseenergin blir högre, oavsett var du placerar massan. Den måste ta vägen någonstans vid en krock.

Ja, in i deformationszoner vilka Teslan har mer än en meter av i fronten, medan Volvon har nästan inget i jämförelse

Permalänk
Medlem

Märks väl att det finns folk här som inte har en aning om dagens SUV:ar, många som skriver här kanske inte äns har testat en hyfsad SUV? Kör en rekommenderad SUV i en vecka och försök sedan gå tillbaka till din Yaris

Det finns SUV:ar i många storlekar, om man nu räknar dom som SUV. Allt från XC40 till XC90 och säkert större än så från BMW och AUDI. XC60 har yttermåtten av en S60, så jag förstår inte hur den skulle täcka två parkeringsrutor, inte XC90 heller. T5 XC60 väger 1800 kg vilket är i slängarna runt en vanlig bil, dvs i blandad körning kommer den inte dra mer än en vanlig bil. Den accelererar 0-100 på 7 sekunder med dryga 250 hästar.

Sedan om ni tänker på miljön så är inte alla småbilar effektiva heller, liten klen motor som får tokvarva i högre hastigheter, först för att orka med hastigheten, omkörningar, men också för att det ofta saknas växlar i mindre billigare bilar. Högre RPM genererar högre värme, slitage, sliter oljan och drar mer bränsle.

Ligger man på motorvägsfart så tror jag inte det skiljer så mycket i förbrukning, då i jämn hastighet. På 8:e växeln varvar min ca 2000 rpm i 130-140. Skulle vara intressant att se hur många småbilar som verkligen är effektivare här. Sedan finns ju de riktigt stora SUV:arna, men är de så vanliga i detta land?

Dessa hata SUV-inläggen är ju bara fåniga, det finns som många nämnt många anledningar att välja en högre bil. Väldigt många Svenskar lider av nån sorts sjukdom/invaliditet, och nej det behöver inte vara fetma. Ryggproblem får de flesta män över 180 cm redan mellan 30-40 år, även tjejer som får operera ryggen runt 30. Hjärtproblem är vanliga, knäproblem (artros) också. Många av de som hållit igång, tränad styrkelyft, militärträning, crossfit åker också på det. Hur ska man komma in i en tvålkopp då hade ni tänkt?

Jag skjutsar ofta runt på 2-4 personer där de flesta är över 185 cm, lista gärna vilka småbilar som får plats med dessa personer i baksätet utan att ligga som en fällkniv eller slå huvud i tak eller sidokant.

Jag är fortf under 40 och har ryggproblem dagligen, ibland kommer det 4-6 månader stintar där man inte kan knyta skosnörena, i vilket fall inte på ett sätt man vill visa sig publikt på.

Ja, som ni märker tycker jag man ska få köpa bil efter behov, ska inte alla ha rätt till bilar? Större bilar kostar mer, ger mer pengar till företag som i sig kan få fram bättre och effektivare bilar, mindre marginal på mindre bilar till de som vill ha. Mer bränsle betyder mer bränsleskatt, sedan vad politikerna gör med den är en annan sak, så ja om vi använder mer bränsle så betalar vi ju för det.

Bättre sikt utåt och ner i diken är betydligt bättre, i min gamla S60 hade jag aldrig upptäckt det jag sett nu. Kliva in i fåtöljen är det andra, ben och rygg tar inte stryk varken in eller ut. Vi kan ha 4 pers på 185 cm plus. Det går in 185 cm i skuffen om man fäller baksäten. Yttermått som en S60 mellansedan, 1800 kg, 253 hästar (T5), 8-stegade lådan som i princip aldrig varvar över 2500 rpm. Den är också uppgraderad med Polestarpaketet (dämpare, fjädrar, avgassystem...) och ligger bättre på vägen även i hastigheter man inte får köra i detta land.

Kör du mestadela stadskörning så vill du ha en lätt bil, inte nödvändigtvis liten även om det finns en viss relation, det är vikten som ska släpas iväg under acceleration. Luftmotståndet är så pass litet i stadshastighet så det spelar ingen roll om bilen är platt eller inte, du kan förmodligen inte köra på 6ans eller 8ans växel där heller, så en billigare bil går nog an, färre hästar och växlar, lägre motorvikt. Om du har hälsan och kommer in och ut ur den avgör storleken, möjligen ekonomin också.

Landsväg och motorväg blir de allra minsta mindre optimala. Kör du bara stad, pendlar du så du kör varje dag? Endast landsväg eller kanske motorväg?

Lista gärna vilka SUV:ar ni tänker på när ni påstår negativa som positiva grejer.

Permalänk
Inaktiv

smått otroligt hur folk kan ha så mycket åsikter om en SUV, haha

Permalänk
Medlem

Jag är själv förälder åt 2 barn och en högre bil är verkligen att rekommendera alla gånger. Lyfta in och lyfta ut, barnstolar, släpvagnar och packning kommer ju alla högre upp i ett ergonomiskt syfte.

Jag äger själv en kombi/scout som har högre markfrigången och det är en enorm skillnad på jämfört med en låg bil.

En sak är infarten hos oss som alltid rör på sig så tar bilen i i under när man kör in/ut vissa årstider. Samma sak när man ska ut på småvägar i skogen där det är så förbannat dålig väg.

Självklart folk som bara sitter på fina asfalterade vägar har ingen kännedom eller kunskap om detta.

En annan sak är om man har problem med knäna/artros eller ryggskada m.m så är låga bilar ett helvete. Fick själv ett läckande diskbråck med nervskada förut och åt 30 tabletter om dagen mot det. Det var helt omöjligt att kliva in och ta sig ut i en låg bil.
Men det är ju samma sak här, om folk inte har råkat ut för något själv och inte har erfarenhet av det så är det lätt att spy galla och bara gnälla om högre bilar.
Finns alltid 2 sidor om något, nackdelar och fördelar.
Men varje gång det är en sådan här diskussion så blir det snabbt ensidigt från den sidan som bara vill prata negativt.

Min mor som har en hel del problem med rygg/kropp kan inte köra själv längre och hon kan inte sitta ner i en låg bil själv eller ta sig upp ensam. Hon har även problem i scouten som är högre.

Nu har vi en Hyundai i30 också som är jäkla låg 😅 och trång som faan.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Hatar SUV:ar innerligt och helhjärtat. Folk som knappt kan manövrera en bil i Bobby Car-storlek på ett säkert sätt ska prompt ha den i särklass största Volvo-bilen för att köra sin unge till förskolan och sen klantparkera över två parkeringsfickor på pendeltågsstationen fem minuter bort. Det kanske är "säkrare" att krocka bakom ratten på en SUV, men vad gör det om man orsakar sagda krock för att man är så förbannat usel på att titta innan man byter fil på motorvägen utan att preja andra bilister?

Kommer förbanna dem på daglig basis tills jag, likt alla goda kålsupare, säkerligen köper en själv om några år och försöker rättfärdiga det med diverse mer eller mindre svaga argument.

Måste vara jobbigt för ditt blodtryck. Ta och lugna ner dig lite.
Låt folk göra sina val i livet och lev ditt liv utan att bry dig så mycket om andras val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Måste vara jobbigt för ditt blodtryck. Ta och lugna ner dig lite.
Låt folk göra sina val i livet och lev ditt liv utan att bry dig så mycket om andras val.

Ja, gud - det var bra att du sa det. Så att jag inte glömmer blodtrycket, menar jag. Det var klokt av dig.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11