Märks väl att det finns folk här som inte har en aning om dagens SUV:ar, många som skriver här kanske inte äns har testat en hyfsad SUV? Kör en rekommenderad SUV i en vecka och försök sedan gå tillbaka till din Yaris
Det finns SUV:ar i många storlekar, om man nu räknar dom som SUV. Allt från XC40 till XC90 och säkert större än så från BMW och AUDI. XC60 har yttermåtten av en S60, så jag förstår inte hur den skulle täcka två parkeringsrutor, inte XC90 heller. T5 XC60 väger 1800 kg vilket är i slängarna runt en vanlig bil, dvs i blandad körning kommer den inte dra mer än en vanlig bil. Den accelererar 0-100 på 7 sekunder med dryga 250 hästar.
Sedan om ni tänker på miljön så är inte alla småbilar effektiva heller, liten klen motor som får tokvarva i högre hastigheter, först för att orka med hastigheten, omkörningar, men också för att det ofta saknas växlar i mindre billigare bilar. Högre RPM genererar högre värme, slitage, sliter oljan och drar mer bränsle.
Ligger man på motorvägsfart så tror jag inte det skiljer så mycket i förbrukning, då i jämn hastighet. På 8:e växeln varvar min ca 2000 rpm i 130-140. Skulle vara intressant att se hur många småbilar som verkligen är effektivare här. Sedan finns ju de riktigt stora SUV:arna, men är de så vanliga i detta land?
Dessa hata SUV-inläggen är ju bara fåniga, det finns som många nämnt många anledningar att välja en högre bil. Väldigt många Svenskar lider av nån sorts sjukdom/invaliditet, och nej det behöver inte vara fetma. Ryggproblem får de flesta män över 180 cm redan mellan 30-40 år, även tjejer som får operera ryggen runt 30. Hjärtproblem är vanliga, knäproblem (artros) också. Många av de som hållit igång, tränad styrkelyft, militärträning, crossfit åker också på det. Hur ska man komma in i en tvålkopp då hade ni tänkt?
Jag skjutsar ofta runt på 2-4 personer där de flesta är över 185 cm, lista gärna vilka småbilar som får plats med dessa personer i baksätet utan att ligga som en fällkniv eller slå huvud i tak eller sidokant.
Jag är fortf under 40 och har ryggproblem dagligen, ibland kommer det 4-6 månader stintar där man inte kan knyta skosnörena, i vilket fall inte på ett sätt man vill visa sig publikt på.
Ja, som ni märker tycker jag man ska få köpa bil efter behov, ska inte alla ha rätt till bilar? Större bilar kostar mer, ger mer pengar till företag som i sig kan få fram bättre och effektivare bilar, mindre marginal på mindre bilar till de som vill ha. Mer bränsle betyder mer bränsleskatt, sedan vad politikerna gör med den är en annan sak, så ja om vi använder mer bränsle så betalar vi ju för det.
Bättre sikt utåt och ner i diken är betydligt bättre, i min gamla S60 hade jag aldrig upptäckt det jag sett nu. Kliva in i fåtöljen är det andra, ben och rygg tar inte stryk varken in eller ut. Vi kan ha 4 pers på 185 cm plus. Det går in 185 cm i skuffen om man fäller baksäten. Yttermått som en S60 mellansedan, 1800 kg, 253 hästar (T5), 8-stegade lådan som i princip aldrig varvar över 2500 rpm. Den är också uppgraderad med Polestarpaketet (dämpare, fjädrar, avgassystem...) och ligger bättre på vägen även i hastigheter man inte får köra i detta land.
Kör du mestadela stadskörning så vill du ha en lätt bil, inte nödvändigtvis liten även om det finns en viss relation, det är vikten som ska släpas iväg under acceleration. Luftmotståndet är så pass litet i stadshastighet så det spelar ingen roll om bilen är platt eller inte, du kan förmodligen inte köra på 6ans eller 8ans växel där heller, så en billigare bil går nog an, färre hästar och växlar, lägre motorvikt. Om du har hälsan och kommer in och ut ur den avgör storleken, möjligen ekonomin också.
Landsväg och motorväg blir de allra minsta mindre optimala. Kör du bara stad, pendlar du så du kör varje dag? Endast landsväg eller kanske motorväg?
Lista gärna vilka SUV:ar ni tänker på när ni påstår negativa som positiva grejer.