Helgsnack: Vad köper du fortfarande i fysiskt format?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad köper du fortfarande i fysiskt format?

Spel, filmer, musik och böcker köps oftast digitalt nu för tiden, men det finns eldsjälar som håller hårt i sina fysiska grejer. Vad vägrar du att köpa digitalt?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Böcker. Finns fortfarande inget som, i min värld, kan ersätta böcker. Avskyr dessutom ljudböcker då jag helt tappar känslan av att läsa.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Mat & Kläder?

// Lazze

Permalänk
Medlem

Oftast Tidningar när jag ska med tåget.
Blir väl 2-4 ggr i veckan

Permalänk
Medlem

Alla Switch-spelen och någon enstaka film per år.
När det blir ps5 PRO eller slim kommer jag köpa de flesta spel fysiskt av två anledningar, kul att ha en fysisk spelsamling och vill man inte spara det så säljer jag det.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk

Böcker köper jag fortfarande fysiskt. Har en Kindle men har aldrig riktigt fastnat för den. Det är nått speciellt med riktiga böcker som är svårt att ersätta.

Sen är hemmabio ett av mina största intressen, så köper fortfarande en hel del filmer på 4K BD.

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Böcker. Finns fortfarande inget som, i min värld, kan ersätta böcker. Avskyr dessutom ljudböcker då jag helt tappar känslan av att läsa.

Jag håller med till viss del. Ljudböcker har sin charm, och det är ett lätt sätt att få försvinna in i en värld när man fortfarande är aktiv i vardagen. Det hänger ju dock på att uppläsaren håller bra flyt och är duktig, vilket inte är lätt.

Det som är hopplöst är definitivt faktaböcker av något slag. Där är det egenläsning som gäller.

Permalänk
Medlem

Köper helst fysiska spel till mina konsoler (främst Nintendo Switch) om priset/tillgängligheten tillåter det.

Föredrar fysiskt då man faktiskt har kvar fungerande spel efter att diverse onlinetjänster försvunnit. Nintendo ringer inte heller hem varje gång jag försöker starta mina spel på min andra Switch (secondary-enhet).

Även en bonus att spelen i sig kan säljas vidare om man tröttnar.

Permalänk

Vinyl var kul. Men då priserna skenat så är det dags att sälja bort.

Böcker är nog det jag håller fast vid i fysiskt format. Kindle etc känns fel.

Permalänk
Medlem

Filmer mest.

Jag älskar ju att läsa böcker, Kobo Aura HD löser det fint med e-pub böcker, känns ju som att läsa från en vanlig bok minus storleken.

Viss musik kan jag köpa på LP/vinyl eller CD-skiva men inte alls i samma utsträckning som förr. Som tur är för mig så finns det inte mycket ny musik jag lyssnar på. Den musiken jag inte har på CD eller LP streamas givetvis.

Edit: Jo. Fasen glömde - Playstation 5-spel, herregud vad mycket billigare dom är i fysisk form än på Playstation Store många många gånger! Glad att jag valde optisk läsare på båda konsolerna.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Dataspel, dataprogram å sånt? Nähänä... stoppar en licensnyckel nånstans och backupar, sen laddar jag ner det över internätet...

Samlar fortfarande då och då på film så nån liten blu-ray blir det ibland!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Är nog bara böcker för min del.

Permalänk
Medlem

Böcker och CD skivor men har börjat tänka om med CD skivor.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Filmer, jag streamar massor men alla filmer jag gillar köper jag i 4K.

Permalänk
Medlem

Musik på kassettband köper jag fortfarande. Försöker köpa datorspel fysiskt, men det blir allt mindre relevant när det bara är en box med kod för att aktivera online. Men annars är det böcker. Litteratur är något jag vill läsa även om internet och el dör.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem

LP-skivor och böcker för min del. Kan inte tänka mig e-böcker om det finns alternativ, möjligtvis någon ljudbok ibland men annars föredrar jag en riktig bok.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Inget. Jag gillar tanken med att köpa ett fysisk betal-kort som man kan lösa in emot mindre okända sidor. Det är bara det att det inte finns fysiska betalkort att köpa till dem.

Jag känner mig som en laggers som köpte databöcker runt år 2012. Men har idag slutat med detta. För att tiden går så fort, köper jag en bok idag så är det redan inaktuell innan den har kommit hem. Och det blir en bok till att slänga efter ett tag.
Jag gillar att kunna läsa i böcker, men hatar alla egenskaper böcker har när man inte läser dem. (de tar plats)

Skrivet av walkir:

Köper helst fysiska spel till mina konsoler (främst Nintendo Switch) om priset/tillgängligheten tillåter det.

Föredrar fysiskt då man faktiskt har kvar fungerande spel efter att diverse onlinetjänster försvunnit. Nintendo ringer inte heller hem varje gång jag försöker starta mina spel på min andra Switch (secondary-enhet).

Även en bonus att spelen i sig kan säljas vidare om man tröttnar.

Och ett minus är att man måste ha med sig spelen hela tiden. Hade man kunna flytta spelet från cartridge till sdkortet så hade jag gillat ditt förslag bättre.

Permalänk
Medlem

Vill gärna ha böcker i fysiskt format.

Mycket trevligare ha det på det viset när det är större mängder information man ska ta åt sig, speciellt då mycket av det jag läser hamnar mer åt faktahållet.

Permalänk
Medlem

4K blu rays på rea (CDON:s 10 för 1000 osv)
Måste ju mata nya 77" LG OLED B1 TV:n

Böcker kan det bli också, om än väldigt sällan nuförtiden.

Kommer inte på något annat...
Jo, tidningar (bilar, ljud, teknik, vetenskap osv) kan jag köpa vid sällsynta tillfällen när jag känner mig lite old-school.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Böcker, tv-spel och pappersblock/post it-lappar. Samtidig kompletteras alla dessa saker med digital användning. Jag använder både läsplatta, surfplatta, e-bok och fysisk bok, har både fysiska tv-spel och Xbox Game Pass och antecknar såväl på papper som dator och mobiltelefon. Det känns som om allting har sin plats beroende på var man är och vad man håller på med.

Permalänk
Medlem

Till konsolerna blir det fysiska spel (speciellt till Switchen). Binder inte fast spelet till ett specifikt konto och är spelet inte värt att ha kvar så går det alltid att sälja det vidare.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Vinyl, Musik CD, SACD och böcker i fysisk form.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag känner helt tvärtom mot många här - jag älskar min Kindle Läser alltid massor, jag kan läsa flera böcker parallellt. Om jag glömt handlingen i någon serie, så kan jag enkelt ta upp tidigare böcker o läsa om dem innan jag läser den nyaste.

När jag är på semester så kan jag ha 5 nya böcker laddade + massor av mina gamla böcker, så "whatever takes me fancy", så är jag redo o laddad

Min fru kallar min Kindle för min "andra fru"

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och ett minus är att man måste ha med sig spelen hela tiden. Hade man kunna flytta spelet från cartridge till sdkortet så hade jag gillat ditt förslag bättre.

Jo, önskar helt klart att den möjligheten funnits. Har däremot även en hel del indie-titlar digitalt på maskinen, så på resor byter jag nästan aldrig ut det fysiska spelet. Min väska rymmer 8 fysiska spel.

Permalänk
Medlem

Böcker+comics, switch spel (ser en trend i den här tråden...), Vinyl om jag hittat något band jag vill ha från sen har jag köpt hela Marvel filmserien till End Game på UHD men efter filmer som Morbius tycker jag det räcker....

Permalänk
Medlem

Köpte några CD skivor för första gången på åratal nyligen. Detta för bilen har CD spelare och även om den har AUX ingång är det krångligt koppla in mobilen. Man kan koppla in mobilen trådlöst för samtal men inte för musik vad jag lyckats med iaf. Bilen är från 2014.

Köper gärna spel fysiskt iaf på switch.

Skulle gärna ha allt digitalt om man var säker på att man hade tillgång till spelen för alltid men Nintendo har en tendens att stänga ner sina tjänster.

Jag köpte nyligen Hearts Of Iron Anthology fysiskt till PC. Men börjat tänka på att man kanska ska byta till GOG och sedan säkerhetskopiera spelen då de inte har DRM så kan man spara dem själv.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

LP-skivor, CD-skivor (när det inte går att köpa digitalt) och Blu-ray (4K och vanliga). Köpte mycket böcker förut men har övergått till Kindle.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Film, musik och tv-serier köper jag ofta på skiva. Jag föredrar egentligen att köpa det digitalt men förutom musik är det svårt att hitta alternativ att lita på. En av anledningarna till att jag köper är för att jag vill ha något tillgängligt - inte bara hyra. Och hyr-tjänsterna är lite som biografen att saker kommer och går.
Fysiska saker är även betydligt lättare att importera om de inte är tillgängliga i ens region.

Ljudböcker är blandat, jag köper en del på skiva - men de tenderar att bli fasligt dyra och lätt bökiga att hantera när de är 30+ skivor. I min erfarenhet är risken att en skiva är skadad/oläslig relativt hög när det blir så många pga att man bland annat snålar på förpackningarna.

Har praktiskt taget gått över till ljudböcker, men har mina gamla böcker kvar som nostalgi. Läste dock extremt mycket i min ungdom och har inget emot konceptet.

Permalänk
Medlem

Böcker. Mest för jag vill ha böcker som jag kan gå tillbaka till med information jag vet att jag har läst.

Filmer, spel och musik vill jag gärna slippa och samla på utan gör sig bäst elektroniskt, då jag aldrig har varit en samlare av saker. Brukar ge bort/kasta saker som bara ligger som jag inte har behov av. Meningslöst samlande.

Permalänk
Medlem

Böcker! Älskar att bläddra i en pappersbok. Svårslaget. Har dock en storytel reader. Perfekt för resor eller om man läser böcker snabbt!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C