3080 - Nya Kylpads gav ingen effekt

Permalänk
Medlem

3080 - Nya Kylpads gav ingen effekt

Hejsan mina vänner.

Som rubriken lyder. Köpte Grizzly kylpads till grafikkortet med hopp om att få sänka VRAM Temperaturen. Men istället för det så blev Hot Spot varmare, och VRAM i samma temperatur som vanligt. Jag har läst en del om detta, sett massa guides, och gjort exakt som alla andra. Använt samma storlek på angivet ställe osv osv som enligt alla guides och forum jag läst på. Vad är eran teori? Köpte Grizzly padsen på Inet. Känns tråkigt att jag tog sånt stort steg, blev av med garantin av automatik så fort jag öppnade upp kortet, med 1200 kr mindre i fickan, och ingen effekt alls. Någon som har varit med om samma och kan tipsa något? - Ja jag ville sänka VRAM till mining.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk

om du monterade tjockare pads kan den högre gpu tempen bero på lägre tryck mot gpu.

alternativt för lite kylpasta eller att kylaren sitter sneddragen pga padsen tar emot snett så de blir ojämnt tryck på gpun.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du monterade tjockare pads kan den högre gpu tempen bero på lägre tryck mot gpu.

alternativt för lite kylpasta eller att kylaren sitter sneddragen pga padsen tar emot snett så de blir ojämnt tryck på gpun.

enligt forum ska det vara just specifik tjocklek (på mitt kort) för att uppnå bäst resultat. Det mesta såg ut som att det var samma tjocklek som original.. Kylpastan är det inget fel på, själva GPU core är lägre än tidigare, men VRAM och Hot Spot är antigen oberörd, eller högre. Jag har monterat så rakt som möjligt, hålen för skruven satt perfekt. Jag börjar fundera om Grizzly padsen är skit, eller för lite värmefördelning per watt på dem än tidigare. Men det går absolut inte gräva krypto. Tempen är i princip samma som tidigare, o man vill inte ha en GPU på 94-96 *C i VRAM 24/7. Det är dumt.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Hm jag har bara sett folk rekommenderar Gelid Solutions GP-EXTREME. Funkade super för mig när jag bytte de till 3080 FE. Funderar på göra de till 3090 när jag orkar och har tid/lust.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Hm jag har bara sett folk rekommenderar Gelid Solutions GP-EXTREME. Funkade super för mig när jag bytte de till 3080 FE. Funderar på göra de till 3090 när jag orkar och har tid/lust.

kanske värt o testa. Kommer få säkert vänta 30 dagar från amazon

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

kanske värt o testa. Kommer få säkert vänta 30 dagar från amazon

Tog 3-4 dagar för mig att få hem. Dom är ju till och med snabbare än vissa butiker i Sverige.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Sorry om jag kapar din tråd. Vad är gränsen för temperaturen för VRAM, för att känna sig bekväm?
När jag provade att mina för skojs skull i en vecka. Så låg temperaturen på mellan 88-90C på VRAM. När jag kollade i Nicehash.

Men kommer dock inte fortsätta mina, körde veckan ut, cashade ut typ 215kr xD Blev alldeles för varmt i vardagsrummet.

Kortet är ett RTX 3080 Ti 12GB GAMING OC.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Dra på med en 450mm fläkt så blir det säkert bra:
https://cdon.se/hem-tradgard/bordsflakt-45w-45-cm-stal-svart-...

"I also like to leave the side panel open, but closing it doesn't increase the temperature that much after I've put fans blowing cold air directly towards the backplate and heatsink of the card. The CPU is also not throwing more heat inside the case because it has a watercooler that is pushing the air out on top of the case.

These cards suffer a lot from VRAM temperatures, so far the only solution for that seems to be lowering TDP until you are below a safe threshold. "

https://www.reddit.com/r/NiceHash/comments/m2syfx/rtx_3080_2_...

Står på reddit, måste vara sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Sorry om jag kapar din tråd. Vad är gränsen för temperaturen för VRAM, för att känna sig bekväm?
När jag provade att mina för skojs skull i en vecka. Så låg temperaturen på mellan 88-90C på VRAM. När jag kollade i Nicehash.

Men kommer dock inte fortsätta mina, körde veckan ut, cashade ut typ 215kr xD Blev alldeles för varmt i vardagsrummet.

Kortet är ett RTX 3080 Ti 12GB GAMING OC.

Det är tydligen jätte bra temp. Men vad hade du för Mh/s när du körde? Det påverkar också. Ju högre mhs desto mer får du ut, och mer värme blir det i VRAM

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicX:

Dra på med en 450mm fläkt så blir det säkert bra:
https://cdon.se/hem-tradgard/bordsflakt-45w-45-cm-stal-svart-...

"I also like to leave the side panel open, but closing it doesn't increase the temperature that much after I've put fans blowing cold air directly towards the backplate and heatsink of the card. The CPU is also not throwing more heat inside the case because it has a watercooler that is pushing the air out on top of the case.

These cards suffer a lot from VRAM temperatures, so far the only solution for that seems to be lowering TDP until you are below a safe threshold. "

https://www.reddit.com/r/NiceHash/comments/m2syfx/rtx_3080_2_...

Står på reddit, måste vara sant.

Tempen i chassit är bra då jag har hög airflow i chassit samt vattenkylning på CPU. Såg i länken att vissa når 104 *C som är sämre än mitt.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Tog 3-4 dagar för mig att få hem. Dom är ju till och med snabbare än vissa butiker i Sverige.

Får bli ett försök till då. Padsen såg rätt så bra ut

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Tempen i chassit är bra då jag har hög airflow i chassit samt vattenkylning på CPU. Såg i länken att vissa når 104 *C som är sämre än mitt.

Poängen var det sista stycket, det finns en fysisk gräns för hur mycket mera du kan sänka tempen, när du har låst alla andra parametrar som TDP och rums temp. Även om du beställer solitt guld (bäst värmeledning) kanske du redan har slagit i taket för vad som kan göras med just din rigg i ditt rum, tills du börjar sänka TDP eller öppna fönstret en vinterdag...

"These cards suffer a lot from VRAM temperatures, so far the only solution for that seems to be lowering TDP until you are below a safe threshold. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicX:

Poängen var det sista stycket, det finns en fysisk gräns för hur mycket mera du kan sänka tempen, när du har låst alla andra parametrar som TDP och rums temp. Även om du beställer solitt guld (bäst värmeledning) kanske du redan har slagit i taket för vad som kan göras med just din rigg i ditt rum, tills du börjar sänka TDP eller öppna fönstret en vinterdag...

"These cards suffer a lot from VRAM temperatures, so far the only solution for that seems to be lowering TDP until you are below a safe threshold. "

ah nu förstår jag din poäng. Fattar inte hur vissa lyckats hamna under 80*C i VRAM. De e vad jag ville uppnå till relativt bra MH/s

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Skrivet av CreativeX:

ah nu förstår jag din poäng. Fattar inte hur vissa lyckats hamna under 80*C i VRAM. De e vad jag ville uppnå till relativt bra MH/s

fläktarna på max?

visserligen borde de gå max om du har ~90° gpu temp samtidigt brukar va i dem krokarna det brukar va max med stock kurvan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Innan du bränner ännu mera pengar, testa några olika parametrar och skriv upp dem i en tabell. Fabriksöverklockade spelkort brukar vara suboptimerade för max fps utan att bry sig om värme eller livslängd. Oftast är det bara en liten prestandaförlust på säg 5% som kan sänka värme eller elförbrukning med 30%. Du behöver själv testa dig för att trimma just din rigg till max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

ah nu förstår jag din poäng. Fattar inte hur vissa lyckats hamna under 80*C i VRAM. De e vad jag ville uppnå till relativt bra MH/s

Eftersom vi snackar mining, är det kalla server hallar, kalla källare eller öppna fönster som många jobbar med. Är rummet 10-15 kallare blir det mycket lättare att kyla riggen. Säkert helt öppna lådor och 450mm fläktar som blåser direkt på korten och finjustera inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Hejsan mina vänner.

Som rubriken lyder. Köpte Grizzly kylpads till grafikkortet med hopp om att få sänka VRAM Temperaturen. Men istället för det så blev Hot Spot varmare, och VRAM i samma temperatur som vanligt. Jag har läst en del om detta, sett massa guides, och gjort exakt som alla andra. Använt samma storlek på angivet ställe osv osv som enligt alla guides och forum jag läst på. Vad är eran teori? Köpte Grizzly padsen på Inet. Känns tråkigt att jag tog sånt stort steg, blev av med garantin av automatik så fort jag öppnade upp kortet, med 1200 kr mindre i fickan, och ingen effekt alls. Någon som har varit med om samma och kan tipsa något? - Ja jag ville sänka VRAM till mining.

Du har exakt samma kort som jag.
Problemet med TUF är att Vram kylflänsen inte ligger "ihop" med den stora kylflänsen på båda sidorna.
Det löser du genom att lägga en extra kylpad på rätt ställe, gjorde en tråd när jag hade detta problemet.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1641071-3080-tuf-hog-v...

Sänker med ca 10 - 12c vrm om du sätter en extra här:

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Du har exakt samma kort som jag.
Problemet med TUF är att Vram kylflänsen inte ligger "ihop" med den stora kylflänsen på båda sidorna.
Det löser du genom att lägga en extra kylpad på rätt ställe, gjorde en tråd när jag hade detta problemet.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1641071-3080-tuf-hog-v...

Sänker med ca 10 - 12c vrm om du sätter en extra här:
https://i.ibb.co/sscX8RY/asus-tuf-rtx-3080-gaming-review23.jpg

Jag har redan lagt en där och tyvärr gav det mig inte ett sket.. :/ Kanske hade hjälpt om jag bara la till den istället för att byta ut resterande.. Men nu såg jag att du körde på 3MM jag körde på 2 tror jag. Måste kika på det! Använde mig av exakt samma kylpad

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag har redan lagt en där och tyvärr gav det mig inte ett sket.. :/ Kanske hade hjälpt om jag bara la till den istället för att byta ut resterande.. Men nu såg jag att du körde på 3MM jag körde på 2 tror jag. Måste kika på det! Använde mig av exakt samma kylpad

Titta på kortet ifrån sidan så ser du direkt om kylpaden har kontakt då du ser rakt in i kortet när det är monterat.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Titta på kortet ifrån sidan så ser du direkt om kylpaden har kontakt då du ser rakt in i kortet när det är monterat.

på din bild verkar du ha 2x 3mm grizzly på varje sida. Jag har 3MM på vänstra 2MM på högra. Kanske där sitter problemet? Om man går in på din tråd dvs

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

på din bild verkar du ha 2x 3mm grizzly på varje sida. Jag har 3MM på vänstra 2MM på högra. Kanske där sitter problemet? Om man går in på din tråd dvs

Jag bytte den med enbart för att den gick sönder när jag tog av kylaren, självklart vill du ha max kontakt på båda sidorna.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag bytte den med enbart för att den gick sönder när jag tog av kylaren, självklart vill du ha max kontakt på båda sidorna.

aa förstår! Jag ångrar nu lite att jag bytte på hela kortet. Kunde låtit originella padsen vara.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

enligt forum ska det vara just specifik tjocklek (på mitt kort) för att uppnå bäst resultat. Det mesta såg ut som att det var samma tjocklek som original.. Kylpastan är det inget fel på, själva GPU core är lägre än tidigare, men VRAM och Hot Spot är antigen oberörd, eller högre. Jag har monterat så rakt som möjligt, hålen för skruven satt perfekt. Jag börjar fundera om Grizzly padsen är skit, eller för lite värmefördelning per watt på dem än tidigare. Men det går absolut inte gräva krypto. Tempen är i princip samma som tidigare, o man vill inte ha en GPU på 94-96 *C i VRAM 24/7. Det är dumt.

Varför inte? det är inom spec. Visst det kanske minskar livslängden något men no gain without pain.

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piinmu:

Varför inte? det är inom spec. Visst det kanske minskar livslängden något men no gain without pain.

Man vill inte ha fläktarna på 100% 24/7 året runt samt en temp på 93 *C. Ett sånt kort lär ju inte klara av mer än 2 år eller? Dessutom folk som minar försöker strypa på fläkthastigheten. Och det var min tanke också från början

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Man vill inte ha fläktarna på 100% 24/7 året runt samt en temp på 93 *C. Ett sånt kort lär ju inte klara av mer än 2 år eller?

Eh, time will tell I guess. Köpte det billigt, jag kan vara er försökskanin.

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Hm jag har bara sett folk rekommenderar Gelid Solutions GP-EXTREME. Funkade super för mig när jag bytte de till 3080 FE. Funderar på göra de till 3090 när jag orkar och har tid/lust.

Kan bara instämma 👍

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har tittat på denna, och försökt hitta en liknande plate till ASUS TUF. Men det finns inte. Dessutom har du ju kylpads på baksidan av kortet som jag också bytte

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

enligt forum ska det vara just specifik tjocklek (på mitt kort) för att uppnå bäst resultat. Det mesta såg ut som att det var samma tjocklek som original.. Kylpastan är det inget fel på, själva GPU core är lägre än tidigare, men VRAM och Hot Spot är antigen oberörd, eller högre. Jag har monterat så rakt som möjligt, hålen för skruven satt perfekt. Jag börjar fundera om Grizzly padsen är skit, eller för lite värmefördelning per watt på dem än tidigare. Men det går absolut inte gräva krypto. Tempen är i princip samma som tidigare, o man vill inte ha en GPU på 94-96 *C i VRAM 24/7. Det är dumt.

Har för mig att GDDR6 är gjorda för max 95°C i konstant drift så det ska väl inte vara några problem. Throttlar vid 110°C. Rätta mig om jag har fel någon. Kanske skulle du kunna köra GPUn ett stund för att värma upp det och sedan snabbt ta ut det och skruva i alla skruvar lite hårdare medan det är varmt för att få det riktigt tight.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag har tittat på denna, och försökt hitta en liknande plate till ASUS TUF. Men det finns inte. Dessutom har du ju kylpads på baksidan av kortet som jag också bytte

Ok, kan kanske vara svårt att hitta en modelspecifik kopparlösning.

Men typ dessa då? https://www.amazon.com/Saim-Heatsink-Thermal-Chipset-15mmx15m...

Samt denna? https://www.amazon.se/Ystter-Backplane-Auxiliary-Radiator-90X...

Kanske?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless