Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Använder alla gräsklippare samma lina? Köpt hus där förra ägaren tar med sig klipparen men lämnar kvar linan i marken.

Det fungerar förmodligen så länge du kan installera rätt kontakter för att koppla in till laddstationen. De vanligaste robotarna med begränsningskabel är Husqvarna/Gardena/Mcculloch och de tillverkas av Husqvarna så mellan dem spelar det ingen roll

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Det fungerar förmodligen så länge du kan installera rätt kontakter för att koppla in till laddstationen. De vanligaste robotarna med begränsningskabel är Husqvarna/Gardena/Mcculloch och de tillverkas av Husqvarna så mellan dem spelar det ingen roll

Skulle stiga också funka?

Granngården har ju bra kampanj just nu, vår gräsmatta är ca 700 kvm.

https://www.granngarden.se/robotgrasklippare-stiga-autoclip-2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Skulle stiga också funka?

Granngården har ju bra kampanj just nu, vår gräsmatta är ca 700 kvm.

https://www.granngarden.se/robotgrasklippare-stiga-autoclip-2...

Nej, eftersom Husqvarna har patent på tekniken med guidekabel så finns det inte på Stiga. Jag skulle kika på Gardena istället, betydligt bättre teknik och slippa ha bluetooth för att styra gräsklipparen (så man får notiser när man inte är hemma). Med den nya modellen kan du också se exakt var gräsklipparen är i appen:

https://www.pricerunner.se/pl/1595-3201052562/Robotgraesklipp...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Nej, eftersom Husqvarna har patent på tekniken med guidekabel så finns det inte på Stiga. Jag skulle kika på Gardena istället, betydligt bättre teknik och slippa ha bluetooth för att styra gräsklipparen (så man får notiser när man inte är hemma). Med den nya modellen kan du också se exakt var gräsklipparen är i appen:

https://www.pricerunner.se/pl/1595-3201052562/Robotgraesklipp...

Det finns några andra märken med guidekabel också. Är det så att Husqvarna licensierar patentet till dessa?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det finns några andra märken med guidekabel också. Är det så att Husqvarna licensierar patentet till dessa?

Ingen aning tyvärr, men vet att just guidekabel ska vara något Husqvarna har tagit fram och använder sig av i sina produkter. Begränsningskabel däremot ska vara fritt att använda för andra märken också

https://www.gplshop.se/sv/help-center/vad-gor-guidekabeln-til...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Ingen aning tyvärr, men vet att just guidekabel ska vara något Husqvarna har tagit fram och använder sig av i sina produkter. Begränsningskabel däremot ska vara fritt att använda för andra märken också

https://www.gplshop.se/sv/help-center/vad-gor-guidekabeln-til...

guidekabeln är bara en begränsningakabel som man lägger för att den ska hitta hem... det är samma typ av kabel.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

guidekabeln är bara en begränsningakabel som man lägger för att den ska hitta hem... det är samma typ av kabel.

Ja precis, men det är olika tekniker ändå

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Ja precis, men det är olika tekniker ändå

olika tekniker ja, men inte kablar fysiskt

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

guidekabeln är bara en begränsningakabel som man lägger för att den ska hitta hem... det är samma typ av kabel.

guidekabeln kan även användas för att styra var klippern ska börja klippa (x m från start, antal zoner och intervaller). Väldigt användbart om man har en tomt med många svåra passager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hambli:

guidekabeln kan även användas för att styra var klippern ska börja klippa (x m från start, antal zoner och intervaller). Väldigt användbart om man har en tomt med många svåra passager.

Jo exakt, men det är ju inte någon speciell kabel... de va det jag ville visa med det jag sa, men man kan använda den till bra saker

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Vilken kabel som helt inom rimliga gränser för motstånd går att använda.
Själv så fick jag tag på 1km försvarets "Telefonkabel 500" som jag fräst ner.
Fungerar jäkligt bra och den har dubbla trådar så jag har en som backup om en eventuellt börjar strula

Permalänk
Skrivet av Cadtekniker:

Vilken kabel som helt inom rimliga gränser för motstånd går att använda.
Själv så fick jag tag på 1km försvarets "Telefonkabel 500" som jag fräst ner.
Fungerar jäkligt bra och den har dubbla trådar så jag har en som backup om en eventuellt börjar strula

Bra tips. Ett annat är att löda om kabeln går av, bara sätt en krympslang över lödningen så inte fukt tränger in. Man kan ju tycka att det borde vara ett ickeproblem men iaf för min del händer det lite titt som tätt. Man gör om i trädgården, gräver av av misstag när man drar upp maskrosor etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Bra tips. Ett annat är att löda om kabeln går av, bara sätt en krympslang över lödningen så inte fukt tränger in. Man kan ju tycka att det borde vara ett ickeproblem men iaf för min del händer det lite titt som tätt. Man gör om i trädgården, gräver av av misstag när man drar upp maskrosor etc.

Ja jag har också börjat löda, dom medföljande 3m skarvkoplingarna har strulat för mig

Permalänk
Medlem

Så med andra ord funkar egentligen vilken gräsklippare som helst så länge den använder guidekabel? 🙂

Kollade lite på Amazon. De säljer ju Gardena med antingen Bluetooth eller "smart" (gissar att de menar wifi?). Gissar att smart modellen gör att man kan styra den var man än är, känns onödigt imo. Bt modellen för 750 kavdrat kostar 8k på Amazon.
https://www.amazon.de/Gardena-Sileno-life-lawnmower-Bluetooth...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så med andra ord funkar egentligen vilken gräsklippare som helst så länge den använder guidekabel? 🙂

Kollade lite på Amazon. De säljer ju Gardena med antingen Bluetooth eller "smart" (gissar att de menar wifi?). Gissar att smart modellen gör att man kan styra den var man än är, känns onödigt imo. Bt modellen för 750 kavdrat kostar 8k på Amazon.
https://www.amazon.de/Gardena-Sileno-life-lawnmower-Bluetooth...

Till och med förra året och tidigare så har det varit precis som du säger, Smart betydde bara att det fanns WIFI-stöd. Med Smart-modellerna från 2022 så har man infört något som kallas Lona. Innebär bl.a att det finns en GPS och en AI som räknar ut var den har åkt lite och mycket.

Finns en liten video om det här: https://www.youtube.com/watch?v=eZJjWQNrB6U

Själv har jag inte Smart-modelen, utan vanliga Sileno och är mycket nöjd med den med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Till och med förra året och tidigare så har det varit precis som du säger, Smart betydde bara att det fanns WIFI-stöd. Med Smart-modellerna från 2022 så har man infört något som kallas Lona. Innebär bl.a att det finns en GPS och en AI som räknar ut var den har åkt lite och mycket.

Finns en liten video om det här: https://www.youtube.com/watch?v=eZJjWQNrB6U

Själv har jag inte Smart-modelen, utan vanliga Sileno och är mycket nöjd med den med.

Det låter coolt men känner jag mig själv tröttnar jag nog på det efter en dag. Sen kan man ju fråga dig hur länge Gardena tänkt betala för servrarna. Nej det får bli bt modellen för oss. 😊

Permalänk
Medlem

ser att jag är sen, kör också gardena fast "smart".
Det den gör är att du får med en gateway som antingen kan sitta kablat eller wifi som kommunicerar med deras cloud + klipparen.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Lona var i princip anledningen till att jag köpte den. Så ska leverera mina tankar och åsikter så småningom 😀

Nu är den up and running. Supernöjd hittils, dock har den inte kartlagt tomten helt oxh fullt ännu, det ska tydligen ta ett ganska stort antal timmar. Återkommer då med hur jag tycker Lona funkar 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur vet du att det är grannens slinga som stör?

For two years, the robot Worx Landroid L1500 (WR153E) has worked great. When a neighbor installed a HUSQVARNA AUTOMOWER® 430X robot this year, my robot started running to the neighbor's robot cable.
I pulled the robot's wire 2 meters away - the robot is going to the neighbor anyway.

I moved a robot charging station at a neighbor’s fence still didn’t help.
I made a 5 meter circle of robot wire, it still doesn't help. (I thought maybe a long robot wire).

Only when I pull the robot wire 3 meter away does my robot start running along my wire.

The neighbor had no problems with the HUSQVARNA AUTOMOWER® 430X even when my robot cord was 1 meter away.

Maybe who knows how to solve this problem?

Drog på med massa effekt på signalen, tyvärr dog sensorerna på min worx då. Så nu kan bara min och grannens klippare bara göra fina piruetter eller köra rakt fram tills den träffar på något

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Bör man klippa gräset med en vanlig klippare på våren innan man sätter ut roboten på grönbete?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bör man klippa gräset med en vanlig klippare på våren innan man sätter ut roboten på grönbete?

Beror förstås på hur tjockt/högt gräset är.
Om den klarar att klippa det dvs. Prova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bör man klippa gräset med en vanlig klippare på våren innan man sätter ut roboten på grönbete?

99% av fallen nej, men det beror även på vad det är för klippare som ska ”tugga” ner gräset förstås och hur högt det är, pratar vi ängshögt skulle jag rekommendera trimmer.

Sen är det bra att inte klippa mer än 1/3 av gräsets höjd de första veckorna så gräset får växa sig starkt.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Vänder denna fråga till alla med husqvarna:

I "appen" går det att ställa in "Yttäckning", jag har på något vis gjort så att zon 2 och 3 inte fungerar via appen MEN de är synliga och korrekt inställda i själva gräsklipparen, jag kan ställa in det jag vill ha på yta 1 och 2 men det sparas inte och ser inte aktiverat ut i appen. Yta/Zon 1 stämmer och syns i appen men inte resterande 2.

Jag har försökt med avinstallation av app, tagit bort kopplade enheter via gräsklipparen, gjort en kalibrering av gräsklipparen men det vill f*n inte fungera.

Någon som har en idé eller förslag på nästa steg, en petitess i det stora hela men appen är bekvämare än att sitta och fibbla i menyerna på gräsklipparen.

Till sak hör att vi ändrat på slingorna men tycker inte det bör ha med saken att göra eller är jag helt ute och cyklar där?

Förtydligar problemet
Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Nu är den up and running. Supernöjd hittils, dock har den inte kartlagt tomten helt oxh fullt ännu, det ska tydligen ta ett ganska stort antal timmar. Återkommer då med hur jag tycker Lona funkar 😀

Uppdatering efter att tomten kartlagts och LONA är up and running.

Dundernöjd med klipparen. Kör den 6 timmar om dagen på veckodagarna samt möjligen nån timma här och var på helgen om jag får feeling.

Har alltså nu fått en karta över klippområdet, kan på den välja startpunkter (max tre stycken, förutom startpunkten, 60 cm från laddstationen som inte går att ta bort).

. Du kan markera områden som den inte ska klippa i osv. Riktigt trevligt även om jag inte behövt använda det hittils. Om någon undrar något om denna del så är det bara att hojta

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Uppdatering efter att tomten kartlagts och LONA är up and running.

Dundernöjd med klipparen. Kör den 6 timmar om dagen på veckodagarna samt möjligen nån timma här och var på helgen om jag får feeling.

Har alltså nu fått en karta över klippområdet, kan på den välja startpunkter (max tre stycken, förutom startpunkten, 60 cm från laddstationen som inte går att ta bort). <Uppladdad bildlänk>. Du kan markera områden som den inte ska klippa i osv. Riktigt trevligt även om jag inte behövt använda det hittils. Om någon undrar något om denna del så är det bara att hojta

Känner du att du har haft nytta av Lona-funktionerna? Eller kunde det ha kvittat?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Känner du att du har haft nytta av Lona-funktionerna? Eller kunde det ha kvittat?

Såhär långt, ärligt talat, så hade det verkligen kvittat. Inte nyttjat nått annat än kartfunktionen för att se vart den är och eventuellt har fastnat. Men i övrigt inte använt alls.

Men de säger ju att de ska bygga ut systemet med nya funktioner (oklart vad det innebär).

Hoppas det var svar på din fråga 🤷😀

Permalänk
Medlem

Satans bananer min automower verkar ha dött pga åska... Blir så jävla trött den klarade inte ens 4 månader från ny till den var tvungen att åka på reparation.

Är det någon som kan rekommendera ett åskskydd eller liknande så man slipper torska på 3-4000 kr för att åskan slår ner när man inte är hemma. Man vill ju inte starta sin robot manuellt varje dag...

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Dessa gör jobbet, tänk på att den kontakt som sitter till laddstationen kan behöva överspänningsskydd också då dessa hindrar att slå ut klipparen via guidekablarna.

Åskskydd 1

Åskskydd 2

Fel anv.tagg
Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Efter en sommars suktande är det dags att bli med robot! 330 m2 gräs, med några eventuellt lite stygga kullar (ska ut och mäta lutning imorgon). Vad rekommenderar ni?

Har sneglat åt Husqvarnas 305, Gardenas 500- och 700-varianter. Räcker 500 m2 eller är det dumsnålt? Är Gardenas "smart"-robotar (wifi i stället för blåtand, eller hur?) värt 2-3kkr extra?

Permalänk
Medlem

@IsseBisse

Bara det att 305 har bättre pris och är på spec bättre än gardena är fördel 305án, enligt mig.

Vi har en 315 som går i en riktigt jäklig terräng med höga lutningar och en dålig layout på våran gräsmatta men kan bara säga att det är det bästa köpet någonsin då jag dels avskyr att klippa gräs och det är en stor yta med gräs som ska klippas.

Kan vara ide att rådfråga butiken att komma och titta (eller ta video/kort) på trädgården hur det ser ut och vad som passar dig/er bäst.

Men på rak arm, nej, att lägga mer pengar på en gardena är i min syn inte värt det.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.