Är Windows 10 beroende av aktiv GPU?

Permalänk
Medlem

Är Windows 10 beroende av aktiv GPU?

Hejsan

Har fyra datorer som i dagarna fått några uppdateringar som krävt omstart. Ingen av dem kommer tillbaka efter omstart. Gemensamt för dem är att de inte har någon GPU installerad. Däremot, om jag sätter i ett grafikkort, då kommer datorn igång som vanligt. Inte haft det här problemet tidigare vad jag vet. Är det något någon väsentlig inställning som ändrats?

Permalänk
Medlem

Svårt att få bild utan någon typ av grafikkrets.

Låter mer som nått drivrutinsrelaterat?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Låter som den klassiska moderna "sabba dina drivrutiner" uppdateringen ifrån Microsoft.

Stoppa in din GPU, installera manuellt drivrutiner för den inbyggda GPU, plocka ut GPU, starta utan nätverk, försök om Du har kunskapen att förhindra Windows från att själv uppdatera sådant som just drivrutiner.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

oftast har bioset någon typ av "halt on error" som man behöver slå av ifall man inte har en gpu (och ibland även tangentbord) inkopplat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Svårt att få bild utan någon typ av grafikkrets.

Låter mer som nått drivrutinsrelaterat?

Jag som är otydlig, har kört dessa maskiner utan GPU de senaste åren och anslutit via exempelvis Remote Desktop. Har nu upptäckt att en dator aktiverar fildelning, så det går att komma åt utdelade mappar på den. Men inte ansluta via Remote Desktop.

Skrivet av Veni:

Låter som den klassiska moderna "sabba dina drivrutiner" uppdateringen ifrån Microsoft.

Stoppa in din GPU, installera manuellt drivrutiner för den inbyggda GPU, plocka ut GPU, starta utan nätverk, försök om Du har kunskapen att förhindra Windows från att själv uppdatera sådant som just drivrutiner.

Ja, det låter som att jag får göra det. Dock vet jag inte hur jag stoppar Windows från att uppdatera enbart vissa drivrutiner.

Skrivet av Haptic:

oftast har bioset någon typ av "halt on error" som man behöver slå av ifall man inte har en gpu (och ibland även tangentbord) inkopplat.

Hm ska titta på detta imorgon. Nu när du säger det så vill jag minnas att den funktionen har varit avaktiverad men har även lagt in några mjukvaror för fläktar och energisparläge som kanske har läst av och ändrat detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag som är otydlig, har kört dessa maskiner utan GPU de senaste åren och anslutit via exempelvis Remote Desktop. Har nu upptäckt att en dator aktiverar fildelning, så det går att komma åt utdelade mappar på den. Men inte ansluta via Remote Desktop.

Då låter det snarare som om en brandväggsfunktion som gått igång, en protokollförändring, tjänsten stängts av m.m.

Kan Du knacka på port TCP 3389 med t.ex. Telnet och se om den ansluter?

Skrivet av MsSmith:

Ja, det låter som att jag får göra det. Dock vet jag inte hur jag stoppar Windows från att uppdatera enbart vissa drivrutiner.

Blockera alla drivrutinsuppdateringar, inte bara vissa. Du behöver dom bara vid problem med andra uppdateringar som skapar havock. Så länge burken fungerar så behöver den inte nya drivrutiner om man inte ändrar på något annat.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag som är otydlig, har kört dessa maskiner utan GPU de senaste åren och anslutit via exempelvis Remote Desktop. Har nu upptäckt att en dator aktiverar fildelning, så det går att komma åt utdelade mappar på den. Men inte ansluta via Remote Desktop.

Ja, det låter som att jag får göra det. Dock vet jag inte hur jag stoppar Windows från att uppdatera enbart vissa drivrutiner.

Hm ska titta på detta imorgon. Nu när du säger det så vill jag minnas att den funktionen har varit avaktiverad men har även lagt in några mjukvaror för fläktar och energisparläge som kanske har läst av och ändrat detta!

Aha.. Har någon gång försökt köra en PC/Windows utan grafikkort men tycker mest det varit bekymmer.
Vill minnas att jag gjort det med en del andra maskiner, typ Sun Sparc etc...

Vissa maskiner klarar ju inte att gå förbi POST ens.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@MsSmith
Det ska den inte vara men varigt med om att vissa uppdateringar total PIP bryter Remote Desctop.
Skulle rekommendera att installera https://www.tightvnc.com/ för att se vad den gör då fildelningen i nätet fungerar så borde den gå att nå. Men den trafiken tror jag är okrypterad så ja.
Jag änvände det då min RPD dog efter en uppdatering på min Server 2016. Uppdaterade OSet till 2019 och nu fungerar RDP igen.

Det kan vara att av någon anledning är RemoteFx påslaget. Jag har det på för att kunna starta spel via externt gfx. Dayilys.
Det ändrar man normalt sätt i gpedit.msc eller i powershell.

1. installera GFX och VNC i burken.
2. Kolla om VNC fungerar utan GFX.
3. Ändra RDP inställningar rörande RemoteFX för att se om RDP fungerar igen.

Alt jag kommer på nu. Men då jag kör server 2019 som är samma derivata som W10 så borde det fungera. 2022 är lite för mycket Azure och W11 för mig.

Du kan testa på clienten att leka med Local Resoursces. Men minns inte om det gör någon skillnad sedan XP tiden. (förutom något usb minne som bråkade)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Skulle mycket väl kunna vara windows "lets get started" skärmar som kommer efter vissa uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Skulle mycket väl kunna vara windows "lets get started" skärmar som kommer efter vissa uppdateringar.

Du borde kunna fjärrstyra datorn även på den skärmen. Det har jag gjort med Teamviewer iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

@MsSmith
2. Kolla om VNC fungerar utan GFX.

TightVNC server klienten behöver ett aktivt skrivbord för att fungera gick inte utan skärm ansluten blev bara svart fönster.
i mitt fall löste jag deIaf t med några resistorer i VGA porten till iGPU´n som Dummy skärm så funkade VNC.

finns några andra serverklienter också men inte testat dessa.

men beror ju lite på hur nya grejjor som används DP/hdmi kräver en aktiv dummy plugg tror jag, iaf inte hittat någon liknande simpel diy lösning för de digitala portarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du borde kunna fjärrstyra datorn även på den skärmen. Det har jag gjort med Teamviewer iallafall

Tänkte att vissa inbyggda program inte startar förens man accepterat de uppdaterade avtalen.

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness
Skumt då jag kört utan GPU i flera år. Men som du skrev kan vara någon uppdatering.
Moderkortet i servern min ska max stödja 4TB diskar men tänker kolla med en 8a. Så kan testa att ta ut kortet då bara för framtida referens. Phenom 2a
På min 3770k tror jag att jag satt iGPU till Enables snarare än Auto. Men du har ju löst det med en dummy. Tror inte jag gjort det sedan pinne 2-3 på RS232.
On:
Om de ändrat något radikalt lär det bli mer liv om detta snart och även på andra sidor än Swec.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.