Ayaneo Air Plus är ett billigare alternativ till Steam Deck

Permalänk
Melding Plague

Ayaneo Air Plus är ett billigare alternativ till Steam Deck

Ayaneo Air Plus är en ny handhållen dator med spelfokus baserad på AMD:s nya Mendocino-plattform och har en prislapp på 289 dollar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Boom boom boom, everybody say Ayaneo! Ayaneo!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Är det ett kinesiskt företag?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Är det ett kinesiskt företag?

Vet inte men LTT (Linus tech tips) gillar verkligen Ayaneos tidigare handhelds. Så vi får se hur denna står upp mot steam deck.
Står i kö för steam deck men är Oktober >

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Är det ett kinesiskt företag?

Ja (enligt deras indiegogo-kampanj).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ja (enligt deras indiegogo-kampanj).

Okej tack, där försvann intresset.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ja (enligt deras indiegogo-kampanj).

Okej tack, där ökade intresset.

Visa signatur

hatar företag

Permalänk
Medlem

Får kramp i högerhanden bara att de på vart de placerat spaken, man måste ju sätta till ett eget handtag för att kunna hålla i den som den ser ut nu?

Kul med priset och att det finns alternativ på marknaden, dock lär inte denna orka med spelande i moderna spel med 1080p, så lite oklart om denna kommer få lika bra upplevelse

Smidigare är smidigare dock, om den faktiskt går att köpa för det priset och har vettig batteritid ser jag inga större problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vet inte men LTT (Linus tech tips) gillar verkligen Ayaneos tidigare handhelds. Så vi får se hur denna står upp mot steam deck.
Står i kö för steam deck men är Oktober >

Det verkar som den är mest tänkt att konkurrera mot steam deck med pris.
Så troligtvis är den inte bättre om man bortser från pris.
Men om den ger liknande upplevelse till ett lägre pris så kan den vara mer prisvärd.

Steam deck hade väl 2230 M.2 för lagring?
Om denna har 2280 M.2 för lagring så kan det ge lite fler alternativ om man vill uppgradera lagring själv.

Det bästa för Valve borde vara om många köper Steam Deck.
Men om folk kör Steam OS och köper spel på Steam så borde det vara bra för Valve även om det görs på andra enheter.

Permalänk
Medlem

Med 2 st CU's kommer man väl inte vidare långt för 1080p (Steamdeck har 8 och lägre upplösning). AMD har ju vid flera tillfällen påpekat att Mendocino inte ska tänkas på som nån budget gaming chip, som man kan spela med. Mer som att det ger bild till en skärm och har precis nog med CU's för AV1 encode och decode.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Med 2 st CU's kommer man väl inte vidare långt för 1080p (Steamdeck har 8 och lägre upplösning). AMD har ju vid flera tillfällen påpekat att Mendocino inte ska tänkas på som nån budget gaming chip, som man kan spela med. Mer som att det ger bild till en skärm och har precis nog med CU's för AV1 encode och decode.

Mendocino trodde jag var precis samma chip som steam deck?

Stämmer det är det ju katastrof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mendocino trodde jag var precis samma chip som steam deck?

Stämmer det är det ju katastrof...

Det sitter en Van Gogh APU i Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det sitter en Van Gogh APU i Steam Deck.

Det hade jag missat, trodde det var samma APU, men nu öppen för alla

Med 25% GPU och högre upplösning känns det ju lite svårt att spela på denna om det inte är väldigt gamla spel eller emulatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det hade jag missat, trodde det var samma APU, men nu öppen för alla

Med 25% GPU och högre upplösning känns det ju lite svårt att spela på denna om det inte är väldigt gamla spel eller emulatorer

Låter ju som man skulle behöva köra 960x540 och skala upp det till 1920x1080.
Eller som du säger, väldigt gamla spel eller emulatorer.

Permalänk
Medlem

Den ser faktiskt mycket billigare ut också!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Varför köpa en Steam Deck kopia ifrån Wish?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Varför köpa en Steam Deck kopia ifrån Wish?

Inte en kopia, en New 2022 Fashion Steam Gaming Holiday Low gravity Portable Travel Gaming LiION Battery Gaming Deck Keychain FREE GIFT

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Även Ayn har sin Loki på väg med liknade upplägg. Butik.

Har en Odin ifrån dem (Arm cpu), fungerar väldigt bra.

Och för att svara på frågan ovan, ja denna är också ifrån Kina.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztomten:

Även Ayn har sin Loki på väg med liknade upplägg. Butik.

Har en Odin ifrån dem (Arm cpu), fungerar väldigt bra.

Och för att svara på frågan ovan, ja denna är också ifrån Kina.

Odin är Android-baserad ser jag

Loki verkar ha många modeller, intel pentium u eller mendocino, men också större apuer från amd... stökig lineup

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Odin är Android-baserad ser jag

Loki verkar ha många modeller, intel pentium u eller mendocino, men också större apuer från amd... stökig lineup

Jo precis, Android på den. Ska gå att installera Windows for ARM på den men inget jag har testat.

Dom ökar bara för dagen också, började på 5st och är upp i 7st nu. Jag tror de är klara men vem vet.
Gäller att hålla tunga rätt i mun när man väljer där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det verkar som den är mest tänkt att konkurrera mot steam deck med pris.
Så troligtvis är den inte bättre om man bortser från pris.
Men om den ger liknande upplevelse till ett lägre pris så kan den vara mer prisvärd.

Steam deck hade väl 2230 M.2 för lagring?
Om denna har 2280 M.2 för lagring så kan det ge lite fler alternativ om man vill uppgradera lagring själv.

Det bästa för Valve borde vara om många köper Steam Deck.
Men om folk kör Steam OS och köper spel på Steam så borde det vara bra för Valve även om det görs på andra enheter.

För mig läst att Valve ser steam deck som en referensdesign och uppmuntrar andra att göra liknande som stödjer linux och SteamOS mm. Precis som tidigare hprdvara från Valve.
Man hoppas så klart att spelen köps på Steam

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc