Är det bara jag som saknar optisk ljudutgång på nextgen konsolerna?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som saknar optisk ljudutgång på nextgen konsolerna?

För de som även är medlemmar på FZ så ser frågan bekant ut, men tänkte att jag skulle kolla även bland de som ev. är lite mer intresserade av hårdvara generellt.

Efter att köpt på min en Nintendo Switch som jag ofta använder inkopplad i en datormonitor så började jag kolla på möjlighen att koppla in min DAC+AMP för att slippa köra mina airpods som ibland inte riktigt har batteritid nog utan att ta paus för laddning.

Att denna apparat saknar optisk ljudutgång kan man delvis ha förståelse för då den till mångt och mycket är en bärbar historia.
Men att ALLA nextgen konsoler skulle sakna detta var för mig helt otroligt. Efter att alltid använt denna på min PS4 var detta för mig otroligt att man helt sonica valt att skippa den utan vettig ersättning.

Alla konsoler har dock en implementation av ljud via USB, och det är här det går riktigt fel då man valt att stanna på UAC1 (USB Audio Class 1), en standard som alla lite vettigare DACar, recivers etc valt att överge för UAC2 alt. UAC3 för flera år sedan. Vilket gör att dessa inte går att nyttja på något sätt utan extra hårdvara där emellan.

Kanske är det så att en allt för stor majoritet nyttjar konsolen via hdmi genom en reciver, till tvn och förlitar sig på ARC, eller kör trådlösa hörlurar. Jag är kanske helt enkelt gammaldags och lite ensam i saknaden efter alternativa ljudutgångar på dagens konsoller.

Oavsett skönt att få skriva av sig även om mottagaren är en server i ett gömt utrymme någonstans.
Rant over.

Har dock en enkel lösning för mig och min switch som ligger och väntar på posten så jag kan fortsätta i mina gamla spår med DAC/AMP och trådade hörlurar framför en datamonitor ^^

Permalänk
Medlem

Saknar en toslink på min Shield, men som tur är så hade jag en Behringer UAC202 liggandes för det endamålet.
Men ja, kanske tillomed en hörlursutgång med kombinerad optiskt borde väl inte vara så svårt att få till? DACar nuförtiden är ju inte direkt rocket science att få till bra.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det är irriterande och framförallt om man använder en monitor och inte en tv för då måste man skaffa en hdmi extractor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är väl nästan bara just om man använder en datormonitor som man kan hamna lite i kläm? De allra flesta TV idag har väl fortfarande optisk utgång så man kan få ut ljudet den vägen om man behöver, även om det kan vara behäftat med andra problem (många klarar inte av att släppa igenom DTS, kan lägga till delay som sabbar läppsync, etc.). Finns ju även audio extractors man kan köpa billigt på eBay/AliExpress, dock tveksamt om det finns någon som klarar HDMI 2.1/FRL ännu förutom HDFury Vrroom (som jag själv använder för att få Atmos till en Sonos Arc utan TV med eARC).

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Det är väl nästan bara just om man använder en datormonitor som man kan hamna lite i kläm? De allra flesta TV idag har väl fortfarande optisk utgång så man kan få ut ljudet den vägen om man behöver, även om det kan vara behäftat med andra problem (många klarar inte av att släppa igenom DTS, kan lägga till delay som sabbar läppsync, etc.). Finns ju även audio extractors man kan köpa billigt på eBay/AliExpress, dock tveksamt om det finns någon som klarar HDMI 2.1/FRL ännu förutom HDFury Vrroom (som jag själv använder för att få Atmos till en Sonos Arc utan TV med eARC).

Ja tvn kan ju rädda dig för det mesta men vem vet de kanske kommer på samma grej framöver att det ska inte behövas och konsolerna visar på en mörk framtid.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Hade lite svårt i början för att varken Xbox Series X, PS5 eller Switch saknade optisk utgång. Men HDMI ARC gör ju ett genomenalt jobb med att skjutsa ljudet vidare till externa högtalare, så känner inte riktigt att optiskt behövs längre. Bonus med ARC är ju möjligheten att kontrollera högtalarljudet via TV-kontrollen. Riktigt trevligt att ha allt på en fjärrkontroll, liksom.

Fattar att det kan vara ett större problem om man har konsol kopplad till datorskärm. När jag kör på mindre skärm är det dock headset som gäller.

Permalänk
Medlem

Så här ser min lösning för "problemet" ut.

En PCM2704 krets med s/pdif coaxial och optisk utgång + 3,5mm stereo om man vill nyttja den som DAC. (fungerar sådär som dac)

Kopplas enkelt in i USB-porten på valfri modern konsol och nyttjar då UAC1 för ljudöverföringen som sedan skickas vidare till valfri källa coaxialt eller optiskt.

Man är dock begränsad till stödet hos UAC1 dvs. 24-bit/96kHz.

(joycon för referens)

Så nu kan jag spela vidare på min monitor med mina föredragna lurar.
(Dock lite tråkigt att det krävs, iom att en UAC2 implementation hos konsolerna hade eliminerat behovet.)

Totalt kostnad 108kr inkl. frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Det är väl nästan bara just om man använder en datormonitor som man kan hamna lite i kläm? De allra flesta TV idag har väl fortfarande optisk utgång så man kan få ut ljudet den vägen om man behöver, även om det kan vara behäftat med andra problem (många klarar inte av att släppa igenom DTS, kan lägga till delay som sabbar läppsync, etc.). Finns ju även audio extractors man kan köpa billigt på eBay/AliExpress, dock tveksamt om det finns någon som klarar HDMI 2.1/FRL ännu förutom HDFury Vrroom (som jag själv använder för att få Atmos till en Sonos Arc utan TV med eARC).

Jag tänker som sagt också på streamers, t ex Nvidia Shield eller Google TV där man ibland vill köra utan att ha TVn igång, alltså när man vill lyssna på musik osv. Tycker verkligen en 3.5mm/minitoslink borde kunna klämmas in i dom flesta prylar då det är så enkel men bra standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag tänker som sagt också på streamers, t ex Nvidia Shield eller Google TV där man ibland vill köra utan att ha TVn igång, alltså när man vill lyssna på musik osv. Tycker verkligen en 3.5mm/minitoslink borde kunna klämmas in i dom flesta prylar då det är så enkel men bra standard.

Verkligen!

Jag förstår ju att man vill spara pengar, göra mindre enheter etc. men man begränsar ju verkligen användningsområdet ganska ordentligt också.

Nu när monitorer också blivit rätt rejäla vill jag ju tro att fler blir sugna att lira lite konsolspel på samma setup som man har till sin pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag tänker som sagt också på streamers, t ex Nvidia Shield eller Google TV där man ibland vill köra utan att ha TVn igång, alltså när man vill lyssna på musik osv. Tycker verkligen en 3.5mm/minitoslink borde kunna klämmas in i dom flesta prylar då det är så enkel men bra standard.

Min tv har ett "picture off" läge just vid sådana tillfällen. 😊

Men är behovet så stort? Minns att xbox 360 hade optiskt stöd om man köpte deras hdmi adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min tv har ett "picture off" läge just vid sådana tillfällen. 😊

Men är behovet så stort? Minns att xbox 360 hade optiskt stöd om man köpte deras hdmi adapter.

Jovisst min också, men känns aningen bökigt att slå på teven för att leta upp "picture off" för att få av teven direkt.

Permalänk
Medlem

Har inte optiskt relativt begränsad bandbredd i jämförelse med hdmi?

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Jag saknar blåtand på min Xbox Series X, att köpa headset är dyrt och dåligt. Tycker dock standarden är lite klen och eftersöker exempelvis två separata ljudkällor (eller tom fler) som kan mixas, i första hand spelljud och chat, i andra hand även mobilen.

Toslink tror jag inte på men HDMI känns lite väl meckigt för ljud, hoppas på en headsetstandard för usb-c så man även får rejäl strömförsörjning till DAC/AMP/Högtalarelement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Har inte optiskt relativt begränsad bandbredd i jämförelse med hdmi?

Visst är det det, men 24bit 96khz stereo är mer än tillräckligt för precis allt om man inte behöver fler än två kanaler. För surround är det väl DTS på 1.5mbps som gäller vilket inte direkt låter dåligt även om det inte är helt optimalt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rumpnisse:

Har inte optiskt relativt begränsad bandbredd i jämförelse med hdmi?

Jo men det är mer än tillräckligt för ljud (125Mbit) Och om det skulle stödjas så skulle bandbredden faktisk räcka för både ljud och bild via alla videoströmningstjänster också, det är alltså en artificiell begränsning och inte en teknisk.
Sony tvingade in DRM även för ljud i hdmi och de har motarbetat Toslink för ljud sedan de försökte pracka på världen SACD.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Så här ser min lösning för "problemet" ut.

En PCM2704 krets med s/pdif coaxial och optisk utgång + 3,5mm stereo om man vill nyttja den som DAC. (fungerar sådär som dac)

Kopplas enkelt in i USB-porten på valfri modern konsol och nyttjar då UAC1 för ljudöverföringen som sedan skickas vidare till valfri källa coaxialt eller optiskt.

Man är dock begränsad till stödet hos UAC1 dvs. 24-bit/96kHz.

(joycon för referens)
https://imgur.com/fjhBDBy.jpg
https://imgur.com/TH0ng6n.jpg
Så nu kan jag spela vidare på min monitor med mina föredragna lurar.
(Dock lite tråkigt att det krävs, iom att en UAC2 implementation hos konsolerna hade eliminerat behovet.)

Totalt kostnad 108kr inkl. frakt.

Klarar den bitsteam dts 5.1

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Inget jag tänkt på då jag skickar ljud via optisk kabel mellan teven och förstärkaren.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Klarar den bitsteam dts 5.1

Om det ingår i standarden för UAC1, annars inte.