Veckans fråga: Hur vill du ta del av SweClockers material?

Permalänk

Jag uppskattar enstaka videos, och fredagspanelen såklart

Permalänk
Medlem

Tycker att textform är det enklaste och snabbaste sättet att komma fram till den punkt man mest är intresserad av. Rörlig bild är dock även det intressant om det gäller att ta isär en pryl.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Överlag så är textnyheter det som är absolut viktigast.

Men chassirecensioner t.ex. skulle inte alls vara samma sak utan tillhörande video t.ex. och där är det väldigt viktigt.

Jag uppskattar även läskclockers och sådär lite halvt oseriösa saker bakom kulisserna.

Fredagspanelen är väldigt trevligt men dels har mitt hårdvaruintresse som allmänt gått mycket i vågor under åren gått ner lite igen och dels har jag mindre tid att lägga på att kolla på saker så det har fallit bort.

Permalänk
Medlem

Jag kollar knappt på en enda video gällande produkter och dylikt. Jag vill kunna sovra fram den information jag är ute efter i en text.

Sist jag kollade på en video från sweclockers var någon episod av läskclockers men en video är värd tusen ord när det handlar om vidriga drycker och tillkommande ansiktsuttryck.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Vissa saker blir bättre med ljud och bild, chassin och kylare och andra mekaniska produkter behöver alltid kompletteras med video tycker jag. Men bara så, som komplement, är helt ointresserad av att sitta och titta på funderingar och diskussioner, tycker inte ens mässvideos tillför något, föredrar färdigt PR-material framför båsbesök.

Permalänk
Medlem

I prioriteringsordning:
Text > Ljud (podcasts) > video

Ärligt talat känner jag att det finns mycket att förbättra när det gäller Swecs videos. Ta det inte som ett slag i magen utan som ett ärligt inspel och önskan om att vägleda er i rätt riktning.

Jag tror personligen att ni skulle kunna göra er bra i ljud med mindre vidareutbildning/resursåtgång än vad som skulle krävas för att nå motsvarande nivå i video. Sen kan jag inte uttala mig om efterfrågan på ljud/podcasts.

Poll?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Text är basen och det viktigaste, välredigerad video ger ett komplement som tex i visa tester. Stream är mest bara jobbigt att kolla på så undviker det för det mesta, podar nej tack, lyssnar aldrig på sådana oavsett ämne..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Surfar in på Swec 3-5 ggr om dagen, i 21år... har aldrig startat ett filmklipp medvetet( felklick har hänt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClucKe:

Surfar in på Swec 3-5 ggr om dagen, i 21år... har aldrig startat ett filmklipp medvetet( felklick har hänt).

Tänk vad olika man är! Jag föredrar filmklipp över text alla gånger! Älskar formatet som blir mer av underhållning än traditionell läsning rakt upp och ned. Älskar sidospår och anekdoter, något som Jonas och Emil var riktigt duktiga/ nördiga på!

Precis på samma sätt som jag hellre konsumerar ett videoklipp på ett ämne på Expressen, där flera personer i en panel kommer till tals och ger sina åsikter och diskuterar nyanserat, istället för återigen, en massa text som man läser rakt upp och ned

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Textmaterial är utmärkt för att förmedla information, som läsare kan man lätt skumma igenom om man är måttligt intresserad men ändå ta till sig något, man kan enkelt hoppa tillbaka till ett tidigare stycke om man tappat tråden, ha musik eller andra ljud i bakgrunden utan att det påtagligt försvårar läsförståelsen.

En video kan vara till nytta om det som förmedlas är visuellt baserat och skulle kräva många bilder eller om man visuellt förklarar ett teoretiskt koncept, men det är ytterst få som klarar av att hålla en video lika koncis som en text. Även de som pysslat med det länge meandrar (såsom i artikeln nämnda GN) ofta så att en text som tar fem minuter att läsa igenom och ta till sig blir en video på tjugo minuter. Mycket av denna extra tid tas upp av ren utfyllnad och upprepning vilket urvattnar den faktiska information som förmedlas. En del av problematiken här består i algoritmer (som bland annat YT använde sig av en period) där en längre video rankas högre i sökresultaten - vilket ger meningslös utfyllnad ett ekonomiskt incitament.

Vill man sitta och mysa tillsammans och dra anekdoter med avslappnad stämning får man gärna göra detta, men en sådan video behöver vara distinkt separat från en video som avses vara informativ. En blogvideo från en mässa eller ett studiebesök är ett annat exempel där videoformatet fungerar alldeles utmärkt (även om jag själv inte har något större intresse av att kika på det) - förutsatt givetvis att personen bakom kameran är någorlunda kompetent.

Jag har, slutligen, absolut ingenting emot att Swec gör video av allt möjligt om det finns budget över för detta - förutsatt att en videoartikel alltid åtföljs av en faktisk textartikel, inte bara några ihoprafsade rader som skett några gånger

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Visst innehåll passar bättre på video, men oftast är text bäst video blir lätt utdraget

Permalänk
Medlem

Från Sweclockers så tycker jag mer om text men all annan tech news får jag på youtube.
Anledningen till varför jag hellre läser än ser på nyheter från Sweclockers är för att jag känner att kvaliteten inte riktigt är där med sweclockers videos.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Som många andra sagt, så är textform den absoluta pelaren i Swec.

Videos är dock ett trevligt komplement, men i detta fall så anser jag exempelvis
att Sweclockers Extrakanal, är betydligt roligare än eran mainkanal, som i mitt tycke
är i klass med en grön tråkig 60-tals tapet...

Fredagspanelen är något jag hellre hade haft som pod,mycket behagligare att lyssna,
än att det ska framstå som ett nyhetsreportage med 2 personer.

Permalänk
Skrivet av Covetous:

Kan jag få det intravenöst... eller kanske mind meld?

Jag vill ha det i ett kinderägg eller lyckokaka.

Permalänk
Medlem

Text och bilder/grafer.
Filmer som panelerna och för att visa hur något ser ut ser jag som ett mycket trevligt plus.
Text och bild vinner i längden enligt mig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Allt som är lite mer hands-on så är det trevligt med video, typ som med SteamDeck videon, eller typ chassi recensionerna.

Nyheter och i princip allt annat är bättre med text, så jag kan copy pasta saker jag själv vill söka vidare på eller kolla upp. Det värsta som finns är att försöka hitta information i en video som man redan sett och man är bara ute efter en specifik liten detalj av innehållet, men man sitter å spolar fram å tillbaka som en idiot 😂

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Avstängd

Text. Det var någon tidning som printade innehållet från en nyhetsändning och allt som sades fick plats på en sida. Är man lite bättre än medel så har man behov av att fördjupa sig.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Tror de enda videor jag tittar på (från swec) är chassirecensioner. Får ni tillbaka Jonas och Emil så kanske jag börjar glo fredagspanelen igen med

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tid.
Läser ungefär fem gånger snabbare än Steve Burke på GamersNexus pratar, och han talar som en kulspruta.
En normal person, plus lite intro och kringsnack och videor tar utan vidare 10-20 ggr så lång tid för samma information. För att inte tala om att det är lättare att gå direkt till det man är intresserad av i textartiklar, även om det har blivit bättre från en del videoproducenter.
Tid.

Skrivet av livsnjutaren:

Sedan handlar inte allt om "tid", det kan handla om upplevelse. Jag uppskattar text artiklar men är mera intresserad av att titta på en video då jag kan göra något annat samtidigt och snegla när jag hör att något intressant ska hända. För det är svårt att göra något annat samtidigt med en text artikel om man inte heter Kim Peek.

Text säger en sak men att lyssna på en video ger mycket mer. Nyanser och hur de uttrycker sig ger mycket mer input än en text gör. Tycker inte att man skall ta bort dessa videor. Och håller därför inte med @EntropyQ3 alls. Brukar också lyssna i lurarna medan jag gör annat som @livsnjutaren.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

Hade kunnat vara intressant att se hur formatet skulle se ut på en vanlig nyhet i video format.
Jag tänker mig en kortare video ca 3-5min lite podcastaktigt där nyheten presenteras och diskuteras. Lite som en mini fredagspanel.

Permalänk
Medlem

Med en kopp kaffe, det är det allra viktigaste

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Text för min del. Är väl gammalmodig av mig, men kollar nästan aldrig på videos på nätet (bortsett från streaming-tjänster som SVT Play och dylikt).

Permalänk
Skrivet av NightFred:

Text säger en sak men att lyssna på en video ger mycket mer. Nyanser och hur de uttrycker sig ger mycket mer input än en text gör.

Håller inte alls med: Någon som inte kan kondensera sina tankar i någorlunda välkomponerad text är sannolikt inte särskilt bra på att uttrycka sig i tal heller.

Sen finns det människor som har funktionsvariationer som kan göra det svårt att ta in skrivet språk, och för dem kan video vara en nödvändighet, så jag är inte fullt ut emot att det görs satsningar på detta. Självklart kan man inte heller bli bra på video utan att först skjuta hundratals timmar medelmåttig video. Men för egen del är jag helt ointresserad av annat än text utom i relativt smala intresseområden där jag gärna lyssnar på podcasts medan jag tränar eller gör andra hjärndödande sysslor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Text säger en sak men att lyssna på en video ger mycket mer. Nyanser och hur de uttrycker sig ger mycket mer input än en text gör. Tycker inte att man skall ta bort dessa videor. Och håller därför inte med @EntropyQ3 alls. Brukar också lyssna i lurarna medan jag gör annat som @livsnjutaren.

Tid är begränsad. Jag behöver tid för jobb och barn, familj, vänner, intressen (Sweclockers t.ex), träning osv.

Att titta på någon som pratar på en skärm är inte mer värt än att prata med en riktig människa som man faktiskt kan interagera med! Även min gamla mamma och pappa är långt mer värda att prata med än att lägga tid på folk som snackar runt på en youtube video för att så många reklaminslag som möjligt skall hinna visas. Mitt liv är inte att jag sitter och pillar mig i naveln och behöver förströelse för att jag är uttråkad, jag måste stjäla tid från sånt jag egentligen vet är mer värt att ägna mig åt för att alls kunna göra en del saker.
Tid sparad = tid jag kan lägga på sånt som ger mig mer som människa. Det är ett enkelt val. YMMV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tid är begränsad. Jag behöver tid för jobb och barn, familj, vänner, intressen (Sweclockers t.ex), träning osv.

Att titta på någon som pratar på en skärm är inte mer värt än att prata med en riktig människa som man faktiskt kan interagera med! Även min gamla mamma och pappa är långt mer värda att prata med än att lägga tid på folk som snackar runt på en youtube video för att så många reklaminslag som möjligt skall hinna visas. Mitt liv är inte att jag sitter och pillar mig i naveln och behöver förströelse för att jag är uttråkad, jag måste stjäla tid från sånt jag egentligen vet är mer värt att ägna mig åt för att alls kunna göra en del saker.
Tid sparad = tid jag kan lägga på sånt som ger mig mer som människa. Det är ett enkelt val. YMMV.

Det var ju ett uttömmande svar. Synd att du inte framförde de åsikterna i ditt första inlägg. Då hade det blivit en tydligare anledningen till varför du hellre vill läsa. Hoppas du får ihop din tillvaro och inte stressar för mycket!

Glad sommar!

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Det var ju ett uttömmande svar. Synd att du inte framförde de åsikterna i ditt första inlägg. Då hade det blivit en tydligare anledningen till varför du hellre vill läsa. Hoppas du får ihop din tillvaro och inte stressar för mycket!

Glad sommar!

LOL! 😀
Allvarligt talat, det är en av de saker jag stjäl tid till - att bara ignorera göres-listan. Mental time-out. Sedan gäller det att kunna trä på sig selen igen när det behövs…..