SweRunners - Tråden för oss löptokiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Tjena allihopa är en kille som älskar löpträning i skogen men har tyvärr problem med mina benhinnor.
har ni några tips på hur jag kan slippa denna smärtan ?
har skor utformade för hur jag springer plus att jag har formgjutna inlägg med extra höjning i hålfoten.
men ändå så efter några runder ute i skogen så kommer smärtan tillbaka.
tänkte om det är någon av er som upplevt samma problem och kommit på ett sätt att bli kvitt med smärtan.

Läs en bit upp i tråden.
TL;DR
Skynda långsamt, att tro att inlägg och homeopater osv osv. är lösningen är helt enkelt inte en bra väg att gå.
Dra ner på intensitet. Benhinneinflammation och annat småtjafs är helt enkelt kroppens sätt att säga du gör för mycket för snabbt. Det tar åratal att bygga upp kroppen, och många kubbar på med för hög ansträngning, för att det går, och leder och ligament osv hänger inte med muskler hjärna och kondition.
Därför ger många upp och skyller på ”Nä jag fick sluta vettu, jag tränade så hårt att kroppen gick sönder, löpning är inte för mig” och så har man en bra ursäkt för att ge upp.

Ta det lugnt, dra ner på träningen när det gör ont, men sluta inte. Rörlig vila/återhämtning är det bästa. Sen är benhinnekänning inte farligt, kör på lite och vänj dig sakta.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Läs en bit upp i tråden.
TL;DR
Skynda långsamt, att tro att inlägg och homeopater osv osv. är lösningen är helt enkelt inte en bra väg att gå.
Dra ner på intensitet. Benhinneinflammation och annat småtjafs är helt enkelt kroppens sätt att säga du gör för mycket för snabbt. Det tar åratal att bygga upp kroppen, och många kubbar på med för hög ansträngning, för att det går, och leder och ligament osv hänger inte med muskler hjärna och kondition.
Därför ger många upp och skyller på ”Nä jag fick sluta vettu, jag tränade så hårt att kroppen gick sönder, löpning är inte för mig” och så har man en bra ursäkt för att ge upp.

Ta det lugnt, dra ner på träningen när det gör ont, men sluta inte. Rörlig vila/återhämtning är det bästa. Sen är benhinnekänning inte farligt, kör på lite och vänj dig sakta.

Lycka till.

haha det var det jag anade att du skulle skriva, att springa långsamt får väl försöka hitta någon lugn lista att springa till så att jag inte springer för snabbt.
väldigt svårt dock att springa långsamt när jag alltid har tävlat mot klockan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Tjena allihopa är en kille som älskar löpträning i skogen men har tyvärr problem med mina benhinnor.
har ni några tips på hur jag kan slippa denna smärtan ?
har skor utformade för hur jag springer plus att jag har formgjutna inlägg med extra höjning i hålfoten.
men ändå så efter några runder ute i skogen så kommer smärtan tillbaka.
tänkte om det är någon av er som upplevt samma problem och kommit på ett sätt att bli kvitt med smärtan.

Håller med föregående talare och vill också slå ett slag för tunna skor/barfotalöpning, köp dig ett par badskor och tassar runt med. Börja med väldigt korta sträckor, typ max 1 km och se hur det känns efter någon dag. Utöka sträckan väldigt försiktigt tills du kan köra minst 5 km utan att det gör ont efteråt. Och släng klockan om du inte kan låta bli att tävla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

haha det var det jag anade att du skulle skriva, att springa långsamt får väl försöka hitta någon lugn lista att springa till så att jag inte springer för snabbt.
väldigt svårt dock att springa långsamt när jag alltid har tävlat mot klockan.

Skrivet av Henke:

Håller med föregående talare och vill också slå ett slag för tunna skor/barfotalöpning, köp dig ett par badskor och tassar runt med. Börja med väldigt korta sträckor, typ max 1 km och se hur det känns efter någon dag. Utöka sträckan väldigt försiktigt tills du kan köra minst 5 km utan att det gör ont efteråt. Och släng klockan om du inte kan låta bli att tävla!

Jag har faktiskt samma problem, farten ökas. Man springer hela tiden i mellanmjölkens land. För fort för att vara skonsamt, och för långsamt för att vara snabbt.
Jag har börjat använda en funktion på min Garmin, ”PacePro”, som man kan ställa in en fart, t.om baserat på höjdskillnader på rundan, för att få km tider man bör hålla utefter terrängen för att nå sin mål-tid.
Jag använder den för att hålla nere farten.

En bra podcast eller ljudbok kan vara bra med så man inte tröttnar och stövlar på för att komma hem.

”Långsam” träning ger mer än du tror.
Läs på lite om polariserad träning eller 80/20 träning.
Var ärlig mot dig själva vad som är ett långsamt pass, och spring inte snabbare.
Och spara krutet till 20% hårda pass.
Men inte mer än så.

Skynda långsamt, och lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke:

Håller med föregående talare och vill också slå ett slag för tunna skor/barfotalöpning, köp dig ett par badskor och tassar runt med. Börja med väldigt korta sträckor, typ max 1 km och se hur det känns efter någon dag. Utöka sträckan väldigt försiktigt tills du kan köra minst 5 km utan att det gör ont efteråt. Och släng klockan om du inte kan låta bli att tävla!

Testar du denna utrustning (funkade för mig, både för knän och behinnor) så kan jag inte nog understryka hur viktigt det är att börja försiktigt.

Anekdotisk bevisföring; men när jag läste på om tunna skor och till slut testade så gick det så oerhört lätt att springa. Det var heeeeeeelt fantastiskt, så jag sprang 5km (väg) första löpet - för det var ju ingen ansträngning. Jag var då i mycket god fysisk form (frånsett löpning som alltid gjort ont för mig) och hade lätt kunnat dra 10km.

Jag hade problem att gå i en vecka i alla fall, och springa fick jag vänta med längre. Det frestar på vaderna och hälsenan att byta till tunnt

Så börja med en plan, 800m kanske räcker första svängen - och håll dig sedan till planen. Jag föreställer mig dock att det blir mindre impact för skogslöpare.

Permalänk
Inaktiv

Kapade 10min på PB för halvmaran idag (utan att ens försöka öka). Får nog ta tag i att "springa långsamt" igen! Så lätt att ambitionsglida!

Permalänk
Medlem

MAF löpning är rätt okej. 180-åldern puls. Rätt kul att man springer fortare och fortare med samma puls över tid. OBS, har inget med maxpuls att göra.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Då var det Göteborgsvarvet i dag. Det verkar mest vara cyklister här på Sweclockers, men några andra borde väl också springa.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem

Jag springer massa Men för mig blev det CPH marathon istället förra helgen, GBG varvet är för stort och stökigt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Då var det Göteborgsvarvet i dag. Det verkar mest vara cyklister här på Sweclockers, men några andra borde väl också springa.

En och annan löpare oxå...

Sprang GV på 1:42:15

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

En och annan löpare oxå...

Sprang GV på 1:42:15

Vilken fin tid du fick. Sprang på 1:47 själv.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas kunna komma ut på en liten tur nu snart efter att ha vart hemma sedan december pga pajjad menisk! Är inne på att gå tillbaka till barfotaskor också, sprang i fivefingers innan men bytte för att jag slet ut skorna väl fort. Slet sönder tyget mellan tårna främst.
Finns här någon annan som gillar att springa i barfotaskor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Då var det Göteborgsvarvet i dag. Det verkar mest vara cyklister här på Sweclockers, men några andra borde väl också springa.

Kom också runt för 12:e gången - lite kul nu när det var 3 år sen sist. Och för oss löpare var ju vädret nästan helt perfekt även om det säkert blev lite mindre åskådare, det är ju publiken som gör hela varvet - stor eloge till alla dom som står och hejar!

Den nya sträckningen var ju ingen höjdare tycker jag, även om vi slapp några höjdmeter. Sen var det också väldigt konstigt att dom ville ha dit folk att hämta sina lappar flera timmar i förväg för att sen köra ut dom i regnet. Blev utkörd två gånger ifrån mässhallen av vakter som sa att man skulle lämna lokalen när man fått sitt kuvert. Sen fick man stå ute i regnet och huttra, inte den bästa uppladdningen direkt... Förstår inte varför den andra hallen också var öppen för löparna som den varit andra år? Just nu känns det som detta var sista varvet för mig, i alla fall på ett tag.

Fick testat mina kolfiberskor i "skarpt" läge i alla fall, det var nog det jag såg fram emot mest. Ja och så "sportdrycken" efteråt såklart.

Permalänk

Vilket löparklocka gäller? Garmin, Coros eller Polar? Går inte att bestämma sig för vilka som är bäst för löpning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilket löparklocka gäller? Garmin, Coros eller Polar? Går inte att bestämma sig för vilka som är bäst för löpning.

Beror helt och hållet vilka funktioner du skall ha.

Själv kör jag Polar Vantage M. Valde en renodlad sportklocka för jag inte ville ha en smartklocka med alla notiser, samtal mm. Den kan dock visa notiser men det är avstängt. Sedan har den mycket bättre batteritid än de flesta smartklockorna. Med 4 till 6 pass i veckan och mätning av puls på natten håller den över en vecka. Har en H10 pulssensor till den oxå.

Andra prioriterar annat och tycker inte som jag, så du kommer säkert få en massa tips!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilket löparklocka gäller? Garmin, Coros eller Polar? Går inte att bestämma sig för vilka som är bäst för löpning.

Garim är bra, och har ett bra ekosystem.
Du får en fullfjädrad löparklocka i Forerunners billigaste modeller, sen kan man lägga en massa mer pengar ända upp till FENIX 7X SS.

Jag har kört div. garmin modeller i många år och jag älskar klockorna och ekosystemet som finns.
Just nu kör jag FENIX 7X SS, vilket är overkill för dom flesta inklusive mig, men en fantastisk klocka.

Lycka till.

Permalänk

Björn Suneson är ute på äventyr. Följ honom här https://www.suneson.se/

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem
Skrivet av vidarvega:

Björn Suneson är ute på äventyr. Följ honom här https://www.suneson.se/

Några mil om dagen tuffar Sunesson på från sydliga Sverige till Treriksröset uppe i norr. Lite synd att han har otur med väder och vind.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Några mil om dagen tuffar Sunesson på från sydliga Sverige till Treriksröset uppe i norr. Lite synd att han har otur med väder och vind.

Björn är episk, otroligt vad han kan springa.

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem

Trådlösa over ear - kom med förslag!!

Frugans gamla over ear som hon använt på gym/vid löpning har gått sönder och behöver erzättas, lagom till hennes födelsedag.

Själv förstår jag inte hur man kan vilja springa med något så otympligt på huvudet men hon menar att hon gillar det. Hade sen tidigare ett par miiego over ear för nånstans runt 1-2k om jag inte minns fel.

Har nån förslag på sköna och funktionella over ears till löpning så shoot

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Mina lurar står det Sony på. Det försvinner i historiens dunkel när jag köpte dom. Troligen var dom billiga för jag är snål. Jag använder dom mycket till en radio. Den har jag när jag springer varannan dag. Jag är imponerad över att dom hållit så länge. Tror jag köpte dom på Mediamarkt men när jag kollar så finns inget liknande längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Mina lurar står det Sony på. Det försvinner i historiens dunkel när jag köpte dom. Troligen var dom billiga för jag är snål. Jag använder dom mycket till en radio. Den har jag när jag springer varannan dag. Jag är imponerad över att dom hållit så länge. Tror jag köpte dom på Mediamarkt men när jag kollar så finns inget liknande längre.

Lägg upp en bild så kan de nog hittas

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Vilket löparklocka gäller? Garmin, Coros eller Polar? Går inte att bestämma sig för vilka som är bäst för löpning.

Beror på vad du tänkt ägna dig åt för aktiviteter, vilket ekosystem du trivs i och om det är något som spelar roll för dig vilken som är snyggast. Kör själv en Polar Grit X för att jag trivs med Polars ekosystem plus att jag tycker den är stilren och snygg eftersom jag använder den 24/7.

Är det distans, tid, pace som gäller så kan du välja whatever i dagsläget för där är alla helt klart ok. De nyare Garminklockorna med multiband-GPS är dock helt klart intressanta. Garmin har precis släppt Forerunner 255 & 955 där speciellt 255 är väldigt intressant för vad du får för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lägg upp en bild så kan de nog hittas

Ursäkta skärpan. Men här är mina lurar.

Permalänk
Medlem

Jag ska springa min första Back Yard Ultra i helgen. Vi är +100 stycken och startar klockan 18 fredagskväll. Nog någon från eliten som är med då det är ett silverticket lopp. Back Yard Ultra är 6.7 km varv varje timme och den som håller ut längs vinner, resten förorar. Käk bjuds det på var tredje varv.

Siktar på 87 km = 13 varv tills klockan 07:00 för att kunna bli hämtad men tror att min kropp kommer säga 5-8 varv. Kanske man skulle ta med sig sovsäck?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Jag ska springa min första Back Yard Ultra i helgen. Vi är +100 stycken och startar klockan 18 fredagskväll. Nog någon från eliten som är med då det är ett silverticket lopp. Back Yard Ultra är 6.7 km varv varje timme och den som håller ut längs vinner, resten förorar. Käk bjuds det på var tredje varv.

Siktar på 87 km = 13 varv tills klockan 07:00 för att kunna bli hämtad men tror att min kropp kommer säga 5-8 varv. Kanske man skulle ta med sig sovsäck?

Hur gick det att springa?

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem
Skrivet av vidarvega:

Hur gick det att springa?

Jag sprang 7 km fel på första varvet så det blev DNF och 0 varv.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Efter 4545Km blev det pension för mina gamla Nimbus, som jag aldrig riktigt gillat efter att de ändrat formen på den modellen.

Ersättarna blev Clifton 8. Som att springa på moln jämförelsevis. (Note to self, byt skor något oftare)

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att jag har fått löparknä, så fort jag springer kanske 100 meter börjar det göra något djävulskt ont i någon av knäna. Är det bara att ge sig iväg till en naprapat eller finns det något man kan testa innan? Andra skor?
Cykling går hur fint som helst vilket är lite märkligt då jag tycker att jag belastar knäna mer då än om jag springer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Jag misstänker att jag har fått löparknä, så fort jag springer kanske 100 meter börjar det göra något djävulskt ont i någon av knäna. Är det bara att ge sig iväg till en naprapat eller finns det något man kan testa innan? Andra skor?
Cykling går hur fint som helst vilket är lite märkligt då jag tycker att jag belastar knäna mer då än om jag springer.

Ring vårdcentralen och kolla hur du bokar tid till sjukgymnast. Var chockad när jag hade liknande problem, ringde på fredagen och fick tid kl 8 på måndag morgon. Fick ett par övningar att köra för att bygga upp musklerna innan jag började springa igen vilket verkar löst problematiken.