Permalänk
Medlem

Född -77 och det är ju en självklarhet, man hade egna mattider där föräldrar gjorde mat åt en. Eller är det brukligt att äta hos någon för att 1 timme senare äta igen hemma? Lagar man mat åt 3 personer och den 3:e inte dyker upp eller inte äter för att de redan har ätit blir man kanske lite... irriterad? Personligen brukar jag inte laga mat åt 5 personer om jag är inställd på att det bara är jag och nån till som ska äta heller. En rätt vanlig fråga var ju: "stannar x längre och äter middag här?" så de visste innan de började laga mat, vilket oftast resulterade i att x ringde hem och frågade om det var ok.

Skillnad är väl om man har planerat eller ringde hem och frågade om det var ok att man åt någon annanstans. Detta gäller väl även mest middagar och inte mellanmål eller en "macka + te" efter skolan.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Inaktiv

Nej detta har jag aldrig varit med om hos mig eller hos några av mina vänner.

Jäkligt intressant beteende ^^

Permalänk
Medlem

Aldrig någonsin att en gäst oavsett typ allra minst inte blir frågad om denne vill ha mat eller inte.

Jag har råkat ut för det en gång och jag blev lite ställd - helt plötsligt gick kompisen iväg och åt, och kom sedan tillbaka som om inget hänt - Inte sagt något, inte frågat eller något sånt.

Däremot har jag väldigt många gånger råkat ut för motsatsen - Tackat nej att få mat (då jag antagligen precis käkat), men prompt blivit smått nedknuffad i en matsalsstol för att äta bör man, annars dör man...

Ni som inte erbjuder era barns vänner etc mat när ni äter - Skämmes, det är rent hyfs!

Edit*
Född '94, så vi snackar tidigt 2000-tal med föräldrar som är 60-talister.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

på 90-talet i mitt område så var det sällan man åt hos varandra, flesta av mina kompisar bodde nära så man hade max 5min promenad hem och ofta fasta tider när man åt mat så då gick man bara hem o åt och kom tillbaka. Hade man en långväga kompis hemma eller var hos någon så bjöds det på mat. Kändes inte konstigt då men nu känns det ju lite udda kanske

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att det hänt någon gång. Det känns liksom bekant med en awkward känsla, men kan inte sätta fingret på riktigt hos vem det var eller när.

Mer vanligt var ändå tvärtom, man fick mat där man var och inget var konstigt med det. Som barn i Sverige kände man sig berättigad till mat regelbundet oavsett var man befann sig.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Man undrar lite om definitionen av gäst, det kan ju skilja. En gäst för mig är en person sedan tidigare känd för familjen som kommer förbi, ofta planerat men ibland spontant. För andra kanske en gäst är en hantverkare eller dylikt? I det fallet hade jag bjudit man på kaffe men middag känns lite konstigt... Kanske tanterna springer ut och trycker ner espresso och gabagool i halsen på brevbäraren i Sydtyrolen när han kommer med posten?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Dem gånger man lekte över middagstid bjöds det nästan alltid på mat men oftast blev man hämtad eller drog hem innan det blev för sent. Vi åt ofta runt 5-tiden med familjen och väldigt många av mina kompisar jag var hos åt middag tidigast 7-8. Så det blev oftast för sent för att situationen skulle uppstå allt för ofta.

Sen förväntade jag mig inte att bli serverad mat varje gång jag hängde hos en kompis över middagstid, om det bara var nåt spontant efter skolan. Övernattningar o annat planerat var det ju däremot självklart. Född sent 90-tal förresten.

Edit: Sen när man var i tonåren hängde jag oftast med 3 stycken andra hos någon vilket gjorde att man drog hem när den man var hos skulle äta och själv tog något. Kan ju inte förväntas att familjen man är hos ska laga mat för typ 8 pers en vardag.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk

Har man möjlighet att anpassa matlagningen så att det räcker till fler än bara familjen, så är det inga konstigheter. Varsågod - sitt ner och ät ungjävel...
Kommer däremot någon av döttrarna hem med en kompis på den tid vi bestämt för middag utan att jag känner till kompisen i släptåg, då kan det bli så att kompisen blir utan mat. Inget konstigt med det. Hela spektaklet är bara löjligt! Som om det bara skulle vara ett svenskt fenomen?!
Löjligast är nästan alla proffstyckare som i krönikor och artiklar slår knut på sig själva att hitta på mest kreativ anledning till det "unikt" svenska beteendet. Ibland hatar jag verkligen internet...

Permalänk
Medlem

Haha, den här lätta trollningen går inte vi introverta datornördar på!
Att sitta kvar ensam på rummet under 80-talet medan kompisen åt middag var kanonbra, då fick man egen tid med kvarterets enda C64!

Permalänk
Medlem

Det är inte så roligt alltid för oss från kulturer med motsatta problemet heller, nästan omöjligt att tacka nej! Lättare att äta en gång till än att säga nej, flera gånger, till precis varenda sak som går att bjuda på.

"nej jag vill inte ha soppa heller, nej du behöver inte laga nått nytt, nej tack du behöver inte springa till affären"...

Permalänk
Medlem

Har aldrig hänt mig, född tidigt nittiotal. Skulle varit mycket märkligt. Jag åt hos kompisarna och kompisarna åt hos oss, det gick nog jämt ut i slutändan.

Visa signatur

Citera för svar