AMD uppges förbereda Radeon RX 6700

Permalänk
Melding Plague

AMD uppges förbereda Radeon RX 6700

AMD uppges krama det sista ur RDNA 2-arkitekturen med ännu ett tillskott i det mellersta segmentet av RX 6000-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

€550?
Jösses.
Kan det vara att de har binnat dessa till laptops tidigare men inte fått sålt dem? Fast kan inte se någon köpa dem till desktop heller, du kan köpa trevliga RX 6700XT för €539, så varför skulle någon ens överväga dessa med färre beräkningsenheter och smalare minnesbuss?

Känns som att AMD spelar ett prissättningsspel.
Could backfire horribly.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

... du kan köpa trevliga RX 6700XT för €539

Var hittar du den för 539?

Edit: Mindstar har kort från 499 Euro ser jag...

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem

"Pris vid lansering: Ja"

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Missat "XT" i rubriken?

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

"Pris vid lansering: Ja"

Klassiker på SweC. Synd bara att de slutat med "Det blåser upp till storm"

Skrivet av rwxr:

Missat "XT" i rubriken?

Nä, den finns ju redan. Kolla tabellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Klassiker på SweC. Synd bara att de slutat med "Det blåser upp till storm"

Nä, den finns ju redan. Kolla tabellen.

My bad! För många nya modeller nu på kort tid.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av dlq84:

Klassiker på SweC. Synd bara att de slutat med "Det blåser upp till storm"

Känner att det är dags för en återkomst snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CE71:

Var hittar du den för 539?

Edit: Mindstar har kort från 499 Euro ser jag...

Japp, tack för uppdateringen.
Så när RX 6700XT priserna sjunker kontinuerligt (logiskt nog) är det svårt att inte ställa sig frågande till en prissättning som betyder DOA. Nu vet vi förstås inte vad de slutgiltiga priserna landar på, men både prissättningen på de nya RX xx50 korten och detta känns som att den är till för att försöka upprätthålla en hög prisnivå snarare än att försöka sälja kort. Vilket å andra sidan innebär att de nya kommer att sälja dåligt/inte alls, och gör inte nödvändigtvis de partnerled som behöver ha lite omsättning fram till nästa generation överlyckliga.

Det kanske (?) lönar sig på längre sikt för AMD, men fan trot. Marknadsledare kan ibland unna sig den här lyxen, men jag är inte säker på att det kommer att göra AMD någon tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CE71:

Var hittar du den för 539?

Edit: Mindstar har kort från 499 Euro ser jag...

Jäkligt sugen på att klicka hem det kortet. Frågan är bara om det inte ändå är bättre att vänta? Eller vem vet...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jäkligt sugen på att klicka hem det kortet. Frågan är bara om det inte ändå är bättre att vänta? Eller vem vet...

Jag har hållit ögonen på auktioner på tradera för kort som skulle kunna vara intressanta om min kommande kirurgi på mitt Vega slutar med en död patient. Men det börjar kännas som att jag faktiskt vill se vad den nya generationen kort från Nvidia och AMD (och så småningom kanske t.o.m. Intel) kommer att erbjuda ifråga om pris/prestanda/features. Det är liksom brukligt att de kommer med något i sina nya kort som är attraktivt, de vill ju faktiskt sälja sina produkter. Är särskilt intresserad av vad Nvidias stora steg i processteknologi kan tänkas ge utrymme för.
Om man inte är helt på pottkanten verkar det rimliga vara att avvakta. Tror inte jag är ensam i den analysen precis, vilket är anledningen att jag inte riktigt kan begripa varför man gör kortsläpp som inte rimligen kommer att sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Japp, tack för uppdateringen.
Så när RX 6700XT priserna sjunker kontinuerligt (logiskt nog) är det svårt att inte ställa sig frågande till en prissättning som betyder DOA. Nu vet vi förstås inte vad de slutgiltiga priserna landar på, men både prissättningen på de nya RX xx50 korten och detta känns som att den är till för att försöka upprätthålla en hög prisnivå snarare än att försöka sälja kort....

Det skulle kunna vara ett sätt att lura alla som nu börjat fokusera på pris i förhållande till riktpris.
Lägga sig rätt högt och låta kortet gå under ser ju bra ut i tabellerna när konkurrenten vill ha 40% över sitt riktpris.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

"Pris vid lansering: Ja"

Skrivet av dlq84:

Klassiker på SweC. Synd bara att de slutat med "Det blåser upp till storm"

Nä, den finns ju redan. Kolla tabellen.

Fast känns lite vågat att säga att pris finns vid lansering med bristerna i dagsläget.. Försök köpa ARC.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Undrar hur lång leveranstid det blir på dom korten
Lagom leverans om ca 2år

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Känner att det är dags för en återkomst snart!

Höstens lanseringar skulle ge den frasen en värdig återkomst.

Permalänk
Medlem

Bättre priser vi behöver inte fler kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Missat "XT" i rubriken?

Missat att XT är släppt sen länge?

Permalänk
Medlem

Vad säger ni,, är det köp läge, eller tror ni att dem nya kommer pressa ner priserna?

Permalänk
Skrivet av Ibrah:

Vad säger ni,, är det köp läge, eller tror ni att dem nya kommer pressa ner priserna?

Både hoppas på det, men ändå inte.. Har just köpt en 6650XT förra veckan. Vore lite surt att se ett bättre kort till samma pris.

Men jag kan alltid köpa ett nytt 👍

Permalänk

Torsk för röda laget ändå, är det någon som går runt och tänker "åh vad jag längtar efter ett radeon" när AMD uppenbart inte är med i matchen inom grafikkort. #flamewar

Visa signatur