De nya gröna SL-korten – hur fungerar de egentligen?

Permalänk
DingDongerMcDongface

Tog mig igenom i Farsta på första försöket idag, dock en yttre spärr. Personen bredvid mig hade däremot inte lika mycket tur och stod och blippade en bra stund. Jag har provat hålla kortet åt båda håll, lyfta/dra/hovra men har inte kommit på nåt trick som gör någon skillnad än iaf, mer än att försöka undvika spärrar i mitten. Tar alltid ut kortet ur plånboken.

Det enda stället jag aldrig haft problem är bussar. Där funkar det klockrent varje gång. Mysteriet fortsätter

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Bussen funkar alltid för mig men tunnelbanan verkligen 50/50 om jag ens får komma in. provar några gånger vid en spärr, händer inget, byter spärr och så funkar det helt plötsligt. Samtidigt kan en annan person prova första spärren som nekade mig och lyckas ta sig in utan problem. Finns verkligen ingen logik i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Det gröna kortet funkar ganska dåligt även för min del, det händer nästan varje dag att man får stå och vänta på en blinkande läsare minst en gång. Ganska skämmigt att stå där och vänta på den usla läsaren när det bildas kö bakom.

Det tar sig, från Arbetsförnedringen till SL-förnedringen?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Kenneth:

Bussen funkar alltid för mig men tunnelbanan verkligen 50/50 om jag ens får komma in. provar några gånger vid en spärr, händer inget, byter spärr och så funkar det helt plötsligt. Samtidigt kan en annan person prova första spärren som nekade mig och lyckas ta sig in utan problem. Finns verkligen ingen logik i det.

Jag fattar verkligen inte varför bussarna funkar så klockrent, men inte spärrarna? Spärrarna borde ju rent logiskt ha en stabilare, fast anslutning medan bussarna om de är always online måste ha någon typ av trådlös/mobil-variant. Det vore om bussarna faktiskt är offline, men det vore också helt ologiskt om korten inte längre innehåller något annat än ett ID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Bussen funkar alltid för mig men tunnelbanan verkligen 50/50 om jag ens får komma in. provar några gånger vid en spärr, händer inget, byter spärr och så funkar det helt plötsligt. Samtidigt kan en annan person prova första spärren som nekade mig och lyckas ta sig in utan problem. Finns verkligen ingen logik i det.

Skrivet av landmarks:

Jag fattar verkligen inte varför bussarna funkar så klockrent, men inte spärrarna? Spärrarna borde ju rent logiskt ha en stabilare, fast anslutning medan bussarna om de är always online måste ha någon typ av trådlös/mobil-variant. Det vore om bussarna faktiskt är offline, men det vore också helt ologiskt om korten inte längre innehåller något annat än ett ID.

Intressant. Jag jobbar inom just bussarna och jag det händer då o då att någon buss gröna kort/mobilbiljettläsaren inte fungerar. Ibland står det att den är ur funktion andra gånger har den antingen nekad biljett eller så händer ingenting. Jobbar som Kundvärd så då får jag stå vid den bussens framdörr och validera istället för att jag står vid 3:e dörren och validerar om bussen är sen eller mycket folk och snart avgångstid.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Problemen var fortsatt värre idag på väg hem från kontoret. Samtliga spärrar vid Karlaplans tunnelbana strejkade med enorm köbildning som resultat. Känns helt random också, då personen framför kunde blippa igenom sitt gröna kort direkt medan mitt behövde 10-15-sekunders diverse försök innan jag blev genomsläppt.

Vid 18 tiden när jag kom hem så var det fortfarande en jäkla kö vid spärrarna (Karlaplan från det hållet du kommer), kunde inte se nån förklaring till det men då fick jag en förklaring (kör fortfarande blått kort, det jag redan sett är ju att de blå korten är mycket snabbare förbi spärren).

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av jnsson:

Intressant. Jag jobbar inom just bussarna och jag det händer då o då att någon buss gröna kort/mobilbiljettläsaren inte fungerar. Ibland står det att den är ur funktion andra gånger har den antingen nekad biljett eller så händer ingenting. Jobbar som Kundvärd så då får jag stå vid den bussens framdörr och validera istället för att jag står vid 3:e dörren och validerar om bussen är sen eller mycket folk och snart avgångstid.

Jag har fått nekad biljett en gång med gröna på buss, men då var det just för att jag faktiskt hade glömt att fylla på med nytt månadskort. Annars har den aldrig stått och tuggat som det gör i spärrarna, där den liksom blinkar i vitt (för de läsarna som är likadana som i spärr då) utan att det faktiskt händer något. Har du lagt märke till om det stått och blinkat de gångerna ingenting händer? För då känns det som att åtminstone det är samma problem.

Permalänk
Medlem

En gång fungerade inte gröna kortet för mig på bussen, men chaffisen visste att läsaren strulade så han vinkade igenom mig. För mig så funkar kortet vid tunnelbanespärrar oftast, typ 9/10 gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag har fått nekad biljett en gång med gröna på buss, men då var det just för att jag faktiskt hade glömt att fylla på med nytt månadskort. Annars har den aldrig stått och tuggat som det gör i spärrarna, där den liksom blinkar i vitt (för de läsarna som är likadana som i spärr då) utan att det faktiskt händer något. Har du lagt märke till om det stått och blinkat de gångerna ingenting händer? För då känns det som att åtminstone det är samma problem.

Det vet jag faktiskt inte. Vi har också haft det roliga felet att den inte accepterar t.ex. gröna kort och bankkort, men mobilbiljett, och även omvänd ordning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det är så kuuul med Openshift/Azure-lösningar, rajraj!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Spännande, låter som ett klassiskt vattenfallsprojekt med en väldigt hård deadline som har rullats ut utan ordentlig testning.

Låter som att det kan vara buggar lite överallt. Har själv programmerat en del NFC-läsare och det kan vara lite meckigt bara med första steget, att få läsningen robust. I första utkastet till koden så blev det mycket dubbelläsningar och hängningar. Har du sen också biljetten i molnet så kan du lägga på lite svajig uppkoppling och passagerarvolymer som går upp och ned något enormt beroende på tid och dag och det hela låter som ett helvete att få till.

Är sällan i Sthlm numera så visste faktiskt inte om det här. Tycker det låter som en jävligt dyr och komplicerad lösning som ger ganska få fördelar. Då får de ju se till att snabbt öppna upp spärrarna och låta folk åka gratis när systemen går ner, annars blir det ju totalt kaos.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av boogey:

Spännande, låter som ett klassiskt vattenfallsprojekt med en väldigt hård deadline som har rullats ut utan ordentlig testning.

Låter som att det kan vara buggar lite överallt. Har själv programmerat en del NFC-läsare och det kan vara lite meckigt bara med första steget, att få läsningen robust. I första utkastet till koden så blev det mycket dubbelläsningar och hängningar. Har du sen också biljetten i molnet så kan du lägga på lite svajig uppkoppling och passagerarvolymer som går upp och ned något enormt beroende på tid och dag och det hela låter som ett helvete att få till.

Är sällan i Sthlm numera så visste faktiskt inte om det här. Tycker det låter som en jävligt dyr och komplicerad lösning som ger ganska få fördelar. Då får de ju se till att snabbt öppna upp spärrarna och låta folk åka gratis när systemen går ner, annars blir det ju totalt kaos.

Ooh, intressant synvinkel! Hade inte alls reflekterat över själva läsbiten faktiskt, men det låter ju som ett högst relevant spår.

Vi pratade just om säkerheten imorse och hur bräckligt systemet potentiellt blir när biljetten inte finns på kortet öht. Måste ju vara helt kört då om något går åt skogen. Jag undrar genuint om det finns någon plan B där, och vad den i sådant fall är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Ooh, intressant synvinkel! Hade inte alls reflekterat över själva läsbiten faktiskt, men det låter ju som ett högst relevant spår.

Vi pratade just om säkerheten imorse och hur bräckligt systemet potentiellt blir när biljetten inte finns på kortet öht. Måste ju vara helt kört då om något går åt skogen. Jag undrar genuint om det finns någon plan B där, och vad den i sådant fall är.

Ja, för vår del blev det ju bra till slut. Man tycker att de borde ha fixat det här med innan lansering, men man vet verkligen aldrig.

Nej jag vet faktiskt inte hur de ska göra, kommer inte på någon uppenbar lösning. Har varit inblandad i en liknande grej, där lät vi enheterna som satt på bl.a. bussar plocka hem och lagra data som den kunde falla tillbaka på om den hade tappat uppkoppling. Sen uppdaterades den med jämna intervall när den faktiskt hade uppkoppling.

Men det var heeelt andra volymer av användare. Har svårt att se att varenda enhet på tunnelbanan ska ha en lokal cache av alla biljettinnehavare i Stockholm.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Ja, för vår del blev det ju bra till slut. Man tycker att de borde ha fixat det här med innan lansering, men man vet verkligen aldrig.

Nej jag vet faktiskt inte hur de ska göra, kommer inte på någon uppenbar lösning. Har varit inblandad i en liknande grej, där lät vi enheterna som satt på bl.a. bussar plocka hem och lagra data som den kunde falla tillbaka på om den hade tappat uppkoppling. Sen uppdaterades den med jämna intervall när den faktiskt hade uppkoppling.

Men det var heeelt andra volymer av användare. Har svårt att se att varenda enhet på tunnelbanan ska ha en lokal cache av alla biljettinnehavare i Stockholm.

Kort som saknar saldo, dvs års, månads och terminskort borde gå att cacha, de där pengar skall transferas är väl en annan sak.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag har använt mobilen nu i 1 år och det fungerar bättre än vad jag trodde det skulle göra.
Man hinner knappt lägga mobilen på spärren och den öppnas. Likaså i bussen.

Fast under de sista 1-2 månaderna har det börjat krångla i "vissa" spärrar ett fåtal gånger.
Har då gått till spärren intill och det fungerade direkt i den.

Att använda mobilen istället är i mitt tycke smidigare och enklare än att dra fram ett litet kort varje gång som man lätt kan tappa i brådskan.

Mobilen är ju lite större liksom och enklare att hålla i, tycker jag.
Och man ser hela tiden hur många dagar (timmar sista dagen) det är kvar på den innan den går ut.

Permalänk
Medlem

Verkar funka lite slumpmässigt med de gröna SL-korten. Hade precis problem med en av spärrarna på T-Centralen. Bytte spärr och kom igenom. Så att det felar 21/9 stämmer nog fint för mig. Det blåa kortet strulade aldrig på detta viset.

Edit:
Läsfel på alla(?) gröna kort vid Liljeholmen just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorek:

Jag har använt mobilen nu i 1 år och det fungerar bättre än vad jag trodde det skulle göra.
Man hinner knappt lägga mobilen på spärren och den öppnas. Likaså i bussen.

Fast under de sista 1-2 månaderna har det börjat krångla i "vissa" spärrar ett fåtal gånger.
Har då gått till spärren intill och det fungerade direkt i den.

Att använda mobilen istället är i mitt tycke smidigare och enklare än att dra fram ett litet kort varje gång som man lätt kan tappa i brådskan.

Mobilen är ju lite större liksom och enklare att hålla i, tycker jag.
Och man ser hela tiden hur många dagar (timmar sista dagen) det är kvar på den innan den går ut.

Mobilen känns bara jobbig att använda? Som du säger är den större men enligt mig klumpigare att hålla i än plånboken eller SL kortet.

Men problemet med mobilen i mitt tycke är att du är ju körd om batteriet tar slut eller om om telefonen går sönder, Då måste man ju antingen skaffa ett vanligt kort ändå eller köpa enkel resor med bankkortet

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Men problemet med mobilen i mitt tycke är att du är ju körd om batteriet tar slut eller om om telefonen går sönder, Då måste man ju antingen skaffa ett vanligt kort ändå eller köpa enkel resor med bankkortet

Och att man inte kan låna ut biljetten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Men problemet med mobilen i mitt tycke är att du är ju körd om batteriet tar slut eller om om telefonen går sönder, Då måste man ju antingen skaffa ett vanligt kort ändå eller köpa enkel resor med bankkortet

Sant, men har aldrig haft det problemet med att batteriet tagit slut för mig.
Men om det skulle vara så, då får man väl ta och hiva fram bankkortet vid det tillfället.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom blåa går väll att ladda sålänge det finns ladd stationer uppe antar jag?
Hoppas det går smidigt till så det inte blir något superkaos när dom går över helt till det nya

Korten säljs inte och du kan inte ladda dem längre. Sedan litet tag tillbaka är det bara grönt kort som gäller. Fram till visst datum är det kostnadsfritt att byta till det gröna.

Skrivet av jnsson:

Dom blåa korten går att använda till den 31 mars 2023.

Använda är en sak men ladda är en annan:)
https://sl.se/aktuellt/nyheter/10-maj-butiker-och-kiosker-slu...

Well.. https://sl.se/aktuellt/nyheter/Tillgang-till-grona-SL-kort

Citat:

Det går att blippa fram till sista mars 2023, men du kan bara ladda på det med reskassa i spärrkioskerna samt ladda på reskassa och periodbiljetter i biljettautomater och på sl.se.

Personligen ser jag inte dessa som faktiska problem.

Skrivet av Squallie:

Och att man inte kan låna ut biljetten.

Låna ut telefonen eller ha ett grönt kort då?

Skrivet av jorek:

Sant, men har aldrig haft det problemet med att batteriet tagit slut för mig.
Men om det skulle vara så, då får man väl ta och hiva fram bankkortet vid det tillfället.

Precis, vem skiter i att ladda telefonen om man vet att de få procent man har kvar inte skulle räcka? Anser man att man har låg nivå får man ladda telefon i halvtimme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Korten säljs inte och du kan inte ladda dem längre. Sedan litet tag tillbaka är det bara grönt kort som gäller. Fram till visst datum är det kostnadsfritt att byta till det gröna.
Använda är en sak men ladda är en annan:)

https://sl.se/aktuellt/nyheter/10-maj-butiker-och-kiosker-slu...

Så när jag ska fylla på mitt nästa vecka kommer de säga nej och sälja på mig ett grönt kort istället som enligt tråden funkar när de känner för?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zippeer:

Så när jag ska fylla på mitt nästa vecka kommer de säga nej och sälja på mig ett grönt kort istället som enligt tråden funkar när de känner för?

Yup.. Men jag kliver genom några spärrar och har inte haft problem på en vecka.
Jag fick ett grönt kort förra veckan, hon sa att man inte laddar de blåa korten alls och man ger ut de gröna.

Förhoppningsvis kan man snart använda både kort/telefon och kan lämna endera hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Låna ut telefonen

haha

Skrivet av tcntad:

ha ett grönt kort då?

Ja?

Permalänk
Medlem

Idag var det kö igen även om den inte var lika illa som igår vid KP, de hade dessutom en person som sorterade ut de med blå kort så de hade en egen spärr och kom igenom på en gång (därav den mindre kön).

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Så när jag ska fylla på mitt nästa vecka kommer de säga nej och sälja på mig ett grönt kort istället som enligt tråden funkar när de känner för?

Om du går till ombud, men det ska fortfarande fungera i kvarvarande automater.

Permalänk
Medlem

Om det nu är så att det är överbelastning mot servrarna som är bekymret så har ju SL världens affärsidé framför sig. SL-kort guld - ditt kort prioriteras över andra genom nätverket, till ett högre pris. Så när alla andra dödliga människor stressat står och försöker kämpa sig igenom spärrarna vid T-Centralen kl 16:32 en fredagseftermiddag så kan du långsamt glida förbi med ett leende på läpparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har ni inte en app med biljett i Stockholm? Utveckla ett nytt kort idag känns ju lite sådär. I GBG ser jag väldigt sällan folk med fysiska kort. T.o.m. pensionärer använder mobil biljett.

Dom flesta stämplar med mobilen, inte ofta man ser folk med kort längre i tunnelbanan, iallafall inte folk som ser ut att vara under 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Dom flesta stämplar med mobilen, inte ofta man ser folk med kort längre i tunnelbanan, iallafall inte folk som ser ut att vara under 65

Det är nog minst 50% av dom jag validerar vid buss som har kort. Alla ungdomar som får skolbiljett har biljetten på kort t.ex.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Systemet är tyvärr inte bra. Jag har kört med appen i flera månader vilket jag iofs tycker är en smidig lösning eftersom den moderna människan ju ändå springer runt med telefonen i handen jämt. Avläsningen lämnar dock mycket att önska. Eftersom det är en QR-kod i mobilen är min teori att det beror på att glaset är repigt? De läsare som aldrig fungerar brukar nämligen se väldigt repiga ut. Eller är det en helt tokig teori?

Problemet eskalerar onekligen och nu är merparten läsare dessutom felanmälda vilket inte förbättrar läget. Nu fungerade tex endast läsaren vid spärrvakten.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Systemet är tyvärr inte bra. Jag har kört med appen i flera månader vilket jag iofs tycker är en smidig lösning eftersom den moderna människan ju ändå springer runt med telefonen i handen jämt. Avläsningen lämnar dock mycket att önska. Eftersom det är en QR-kod i mobilen är min teori att det beror på att glaset är repigt? De läsare som aldrig fungerar brukar nämligen se väldigt repiga ut. Eller är det en helt tokig teori?

Problemet eskalerar onekligen och nu är merparten läsare dessutom felanmälda vilket inte förbättrar läget. Nu fungerade tex endast läsaren vid spärrvakten.

Jag hade gärna använt appen men jag vågar inte använda den då det är samma maskin för om man ska blippa ett betalkort och med telefon som har stöd för NFC/Google Pay så kan man råka köpa en enkelbiljett istället för att läsa av QR koden. För att svara på din teori, så är det inget jag tänkt på

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig