3dfx Voodoo5 6000 nyproduktion

Permalänk
Medlem

3dfx Voodoo5 6000 nyproduktion

För något år sedan återskapade entusiasten Anthony Zxclxiv fungerande 3dfx Voodoo5 6000 grafikkort via reverse engineering. Själva grafikkretsarna (VSA-100) går fortfarande att få tag i från olika handlare. Till skillnad från originalet fanns den första versionen endast som PCI variant och krävde ett separat 2D grafikkort.

https://www.modlabs.net/articles/return-of-the-king-zx-c64-vo...

Nu har han utvecklat konceptet vidare och släppt nya kort i både PCI och AGP version som inte kräver separat 2D grafikkort. Man kan själv välja om man vill ha 128MB minne (Voodoo5 6000 original) eller 256MB minne (max vad VSA-100 kretsarna klarar) via en jumper. Vad tycker ni om projektet? Är själv lite sugen på att införskaffa ett och ersätta mitt Voodoo5 5500 med. Priset är dock högt, $1500 men och andra sidan ligger det en hel del arbete bakom.

https://www.voodooalert.de/board/forum/index.php?thread/25218...

Det finns för övrigt en vit specialversion som han kallar för Snow White.

https://www.voodooalert.de/board/forum/index.php?thread/25015...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt nostalgiskt, skulle dock aldrig lägga de pengarna på ett så gammalt kort.
Respekt dock för att ha (potentiellt) lyckats kopiera ett grafikkort.
Inväntar recensionerna!

Permalänk
Medlem

Galet imponerande att göra ett nytt kort på det sättet!

Permalänk
Rekordmedlem

Inte pcie, ingen RGB och ingen inbyggd liten oleddisplay för att förhandsgranska bilden, nerj då står jag nog över.
Fräckt som teknikdemo men det måste ju vara en rätt nischad produkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det här visar oxå hur stort det här med retrodatorer börjar bli, folk är villiga att lägga mycket pengar på sina gamla burkar dessutom.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

Det här visar oxå hur stort det här med retrodatorer börjar bli, folk är villiga att lägga mycket pengar på sina gamla burkar dessutom.

frågan är ju om de verkligen räknas som "retro" är ju faktiskt inget som gick att köpa på den tiden eftersom vad jag förstått det släpptes aldrig 6000 serien för försäljning? och den skulle endast haft 32Mb vram.

halva poängen med retro är ju känslan och det inkluderar ju även bristerna inte bara fördelarna och skulle väl säga att detta hopkok ev presterar bättre än vad du kommer ihåg från back in the days.

lite som att köra Nes spel med ps4/5 eller xbox kontroll.

visst det funkar men de ger inte alls samma känsla.

vill man ha bästa möjliga ös på sin gamla 2000 holk så kan man ju isf lika gärna leta reda på ett HD3850 AGP och slänga i den då de är ungefär lika time correkt och troligen springer cirklar runt även detta monster till voodoo kort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

frågan är ju om de verkligen räknas som "retro" är ju faktiskt inget som gick att köpa på den tiden eftersom vad jag förstått det släpptes aldrig 6000 serien för försäljning? och den skulle endast haft 32Mb vram.

halva poängen med retro är ju känslan och det inkluderar ju även bristerna inte bara fördelarna och skulle väl säga att detta hopkok ev presterar bättre än vad du kommer ihåg från back in the days.

lite som att köra Nes spel med ps4/5 eller xbox kontroll.

visst det funkar men de ger inte alls samma känsla.

vill man ha bästa möjliga ös på sin gamla 2000 holk så kan man ju isf lika gärna leta reda på ett HD3850 AGP och slänga i den då de är ungefär lika time correkt och troligen springer cirklar runt även detta monster till voodoo kort.

De ursprungliga prototyperna har 128MB minne totalt, 32MB per VSA-100 chip. Dom släpptes aldrig till försäljning men det letade sig ändå ut ett antal på marknaden.

Om man kör AGP versionen av dessa nyproducerade kort i 128MB läget så presterar det identiskt med prototyperna. Det har samma BIOS och 3dfx referensdrivrutiner fungerar fint. Det har även samma buggar som prototyperna och är därmed känsliga för vilket moderkort man använder m.m.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd

Måste säga att det känns lite jobbigt att saker som jag hade nya, när jag var vuxen, räknas som "retro". Inte för att jag hade just det här kortet förstås, men från samma tid.

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness Du fick bra svar av på frågan om minnesstorleken och om detta kort fanns tidigare. @Delerium svarade på frågan bra.

Men ang NES och SNES så körde jag endast dessa spel i emulator i DOS på 90-talet. Så det är retro för mig att spela dessa på tangentbord. Handkontrollen är ju hemsk på Nintendo och vad man spelade med när dessa var poppis skilde sig nog lite skulle jag tro.

Dvs vad som är retro och rätt för dig betyder inte att det är samma för en annan.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

En som precis har fått sitt kort.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Delerium:

En som precis har fått sitt kort.

<Uppladdad bildlänk>

Wow du slog till alltså.

Blev det 128 eller 256 mb?

Pallar du får du gärna bjussa på några screenshot med 8x SSAA

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Det där är inte mitt kort utan från en grupp där jag är medlem. Men det är mycket möjligt att det dyker upp ett hos mig med snart

På grund av sanktionerna mot Ryssland kan han inte ta emot betalning via PayPal. Han kan heller inte skicka direkt till exempelvis Sverige. Men det går att lösa på annat vis.

Den senaste versionen har 256MB minne. Det finns även en BIOS-jumper där man kan välja 128MB minne eftersom det är vad originalet har.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Idag dök det upp ett kort från Ryssland.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Har lekt lite med det nu under kvällen. Spel som Half-Life och Unreal Tournament fungerar fint med 8xFSAA om man drar ner på upplösningen lite.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

@Delerium har du nu betalat 15000 för kortet förtjänar du väl minst lika många uppduttar

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av twit:

@Delerium har du nu betalat 15000 för kortet förtjänar du väl minst lika många uppduttar

Fixade det!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Härlig nostalgi, har för mig att det var ett av mina första besök på SweC, något av Voodoo 5xxx alternativt 6000 rykten.
Själv hade man Matrox mystique + Voodoo 1 och senare Matrox Millennium + Voodoo 2 om minnet är rätt.
Sen något år senare blev det 2D/3D i ett med Matrox G400 i nästa dator och där var Voodoo eran över.

Sen $1500 är väl upp till var och en, har köpt NES/SNES/MD versionerna av Analogues FPGA konsoller.

Men denna har jag personligen svårt för att motivera. Underbar grej, men gamla 3D spel är inte lika lockande. Även om de spelen som denna kan klara oftast ser helt okej ut även idag i mitt tycke. Aldrig brytt mig om grafik, så länge man ser vad man håller på med, gameplay > grafik

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Fixade det!

Trenden är tydlig, 2022 innebär p2w-Swec

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Finns en fix som kallas "PCI-rework" som den tidigare 3dfx ingenjören Hank Semenec arbetat fram för att få Voodoo5 6000 korten stabilare. Denna lösning har implementeras på många prototyper i efterhand och är även implementerad på detta kort. Det gör att 4xFSAA och 8xFSAA fungerar utan problem.

https://web.archive.org/web/20220313221427fw_/http://www.thed...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Entusiast

@Delerium du måste ju bara ta och besöka våra retrolan med den besten.

Permalänk
Medlem

https://hothardware.com/news/new-3dfx-v5-driver-widescreen-su...
Verkar ha kommit ny drivrutin som börjat dyka in på widescreen skärmars upplösning, än så länge endast Direct 3D. max 1600x900 på 16:9 och 1920x800 för 21:9 format. Kanske kan skicka på lite mer i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Förstår inte tjusningen alls. Ett gammalt kort i fint skick hade varit bra mycket häftigare för ex. en samlare, men det här ger ju ingenting. Vad skall man ha skiten till, helt meningslöst att spela på. Tror inte heller dom kommer ha något som helst andrahandsvärde. Dyrt bara för namnet och att dom troligtvis var rätt dyra att tillverka i såpass begränsad skala som jag "antar" att det handlar om.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Förstår inte tjusningen alls. Ett gammalt kort i fint skick hade varit bra mycket häftigare för ex. en samlare, men det här ger ju ingenting. Vad skall man ha skiten till, helt meningslöst att spela på. Tror inte heller dom kommer ha något som helst andrahandsvärde. Dyrt bara för namnet och att dom troligtvis var rätt dyra att tillverka i såpass begränsad skala som jag "antar" att det handlar om.

Tur att inte alla gillar retro prylar.
Priserna kan vara rätt galna på vissa saker redan som det är.

Vad gäller nyproducerat så verkar det finnas en tämligen stabil marknad med tanke på att projekt som finns:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=76206
Ett 50 tal ljudkort bara:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=62&t=68265

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tur att inte alla gillar retro prylar.
Priserna kan vara rätt galna på vissa saker redan som det är.

Vad gäller nyproducerat så verkar det finnas en tämligen stabil marknad med tanke på att projekt som finns:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=76206
Ett 50 tal ljudkort bara:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=62&t=68265

Inte så att jag ogillar retro rent generellt. Många retrosaker har ju en funktion och ett användningsområde som inte täckts annars. Ex. kläder, bilar, tv-spel (även om jag själv tycker tv-spels biten också är meningslös). Men ser inte vad det tillför att köpa nytillverkade versioner av gamla grafikkort. Visst man kan ha det i ett glasskåp som prydnad, men utöver det så är det rätt meningslöst. Dom sitter ju dessutom oftast i ett ogenomskinligt datorchassi. Att köpa en ny liten retrokonsol är också rätt meningslöst (enligt mig) men där får man i alla fall en massa retrospel ganska billig (och ärligt) jämfört med vad man hade fått betala för spelen förr.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Inte så att jag ogillar retro rent generellt. Många retrosaker har ju en funktion och ett användningsområde som inte täckts annars. Ex. kläder, bilar, tv-spel (även om jag själv tycker tv-spels biten också är meningslös). Men ser inte vad det tillför att köpa nytillverkade versioner av gamla grafikkort. Visst man kan ha det i ett glasskåp som prydnad, men utöver det så är det rätt meningslöst. Dom sitter ju dessutom oftast i en ogenomskinligt datorchassi. Att köpa en ny liten retrokonsol är också rätt meningslöst (enligt mig) men där får man i alla fall en massa retrospel ganska billig (och ärligt) jämfört med vad man hade fått betala för spelen förr.

Hehe, jaa, det är väl upp till var och en att bedöma meningen i det eller nåt. 15 papp är i slutändan hursomhelst en mikromal summa i kategorin pengar som folk betalat för idiotgrejor

Det skulle heller inte förvåna mig ett dugg om det här kortet ökar i värde med åren, om man ska spåna på potentialen som investering. Det är en nischgrej i mycket begränsad upplaga - att det är byggt på new old stock av kretsar som inte längre produceras är väl att betrakta som en garant för det - och datorhårdvara pajar, försvinner, skrotas av folk som inte vet värdet, osv.

Skulle aldrig få för mig att köpa det själv till det priset, men tycker det är fantastiskt kul att det finns andra som är av en annan åsikt i frågan, och att det därmed finns en marknad för att realisera den här sortens vansinniga projekt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, jaa, det är väl upp till var och en att bedöma meningen i det eller nåt. 15 papp är i slutändan hursomhelst en mikromal summa i kategorin pengar som folk betalat för idiotgrejor

Det skulle heller inte förvåna mig ett dugg om det här kortet ökar i värde med åren, om man ska spåna på potentialen som investering. Det är en nischgrej i mycket begränsad upplaga - att det är byggt på new old stock av kretsar som inte längre produceras är väl att betrakta som en garant för det - och datorhårdvara pajar, försvinner, skrotas av folk som inte vet värdet, osv.

Skulle aldrig få för mig att köpa det själv till det priset, men tycker det är fantastiskt kul att det finns andra som är av en annan åsikt i frågan, och att det därmed finns en marknad för att realisera den här sortens vansinniga projekt

Ja jo, det är tur att dom flesta inte tänker som jag, för då hade många marknader som finns idag helt dött ut.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Nu är ryssen i farten igen men ännu inte riktigt i mål.

"When the amateurish project went too far. This thing was made mostly just for fun and to test if such a board is able to give a digital RGB signal at all, hence has a digital video port but it works only in 2D or single chip 3D mode. To implement all support for all modes it requires a lot of time and money, can't afford unfortunately. Also a custom cooling system required, can't afford development and production either. In all the rest it's the same 4-chip card as the Strange god, but no plans to produce."

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

En Voodoo5 6000 prototyp till salu på eBay. Börjar bli saftiga priser på dessa nu.

https://www.ebay.com/itm/325521605074

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

I tråden:
Auktion om sällsynt 3dfx Voodoo 5 6000-prototyp når 100 000 kronor

Så skrev Delerium lite om även nyproduktion av Voodoo5 5500.
(Jag ställde några frågor)

Skrivet av Delerium:

Priset är dock förhållandevis saftigt, $650.

Om nyproducerade Voodoo5 6000 kortet kostar $1500 så är väl, relativt sett, $650 för nyproducerat Voodoo5 5500 "prisvärt".
Åtminstone lite lägre än halva priset.

Enligt benchmark diagrammet du (Delerium) postade senare i tråden så verkar också Voodoo5 5500 prestera lite bättre än hälften av Voodoo5 6000 kortet.
Vilket verkar rimligt. Om Voodoo5 6000 har dubbelt så många GPU och rent hårdvarumässigt har dubbla teoretiska beräkningskapaciten, men i verkligheten får man inte perfekt skalning, så skillnaden blir lite mindre.

Så i prestanda per dollar så ger Voodoo5 5500 kortet lite mer.

Men sen förstår jag att de nyproducerade Voodoo5 6000 korten är en ganska unik produkt och har man pengarna att spendera utan någon betydande ansträngning för ens ekonomi, att man kan tycka att man kan lika gärna köra på värsting modellen direkt

.
Ja hursomhelst tyckte jag det kunde vara intressant att länka in från den andra tråden i denna tråden.
Kanske blir lite lättare att hitta de inläggen då om antingen jag själv eller någon annan har nytta av dem i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

I tråden:
Auktion om sällsynt 3dfx Voodoo 5 6000-prototyp når 100 000 kronor

Så skrev Delerium lite om även nyproduktion av Voodoo5 5500.
(Jag ställde några frågor)

Om nyproducerade Voodoo5 6000 kortet kostar $1500 så är väl, relativt sett, $650 för nyproducerat Voodoo5 5500 "prisvärt".
Åtminstone lite lägre än halva priset.

Enligt benchmark diagrammet du (Delerium) postade senare i tråden så verkar också Voodoo5 5500 prestera lite bättre än hälften av Voodoo5 6000 kortet.
Vilket verkar rimligt. Om Voodoo5 6000 har dubbelt så många GPU och rent hårdvarumässigt har dubbla teoretiska beräkningskapaciten, men i verkligheten får man inte perfekt skalning, så skillnaden blir lite mindre.

Så i prestanda per dollar så ger Voodoo5 5500 kortet lite mer.

Men sen förstår jag att de nyproducerade Voodoo5 6000 korten är en ganska unik produkt och har man pengarna att spendera utan någon betydande ansträngning för ens ekonomi, att man kan tycka att man kan lika gärna köra på värsting modellen direkt

.
Ja hursomhelst tyckte jag det kunde vara intressant att länka in från den andra tråden i denna tråden.
Kanske blir lite lättare att hitta de inläggen då om antingen jag själv eller någon annan har nytta av dem i framtiden.

Skillnaden som jag ser det är att man kan få tag i ett original Voodoo5 5500 för runt halva priset mot vad ett nyproducerat kort från Anthony Zxclxiv kostar. Då kan man lika gärna skaffa ett original om man nu är ute efter ett. Men Voodoo5 6000 prototypen på eBay är redan nu uppe i ca 10 gånger pengarna mot vad ett nyproducerat kostar.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.