AMD satsar på bärbara datorer med Steam Deck-hårdvara

Permalänk
Melding Plague

AMD satsar på bärbara datorer med Steam Deck-hårdvara

AMD avslöjar planer om att revolutionera den bärbara vardagsdatorn. Det ska nås med samma Zen 2-baserade systemkrets med RDNA 2-grafik som huserar i Steam Deck.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka SweClockare hade en Mendocino för drygt 20 år sedan då?

https://en.wikipedia.org/wiki/Celeron#Mendocino

Min Celeron 333 MHz var anledningen att jag kom till SweClockers! Mer specifikt när jag bytte ut den mot en Pentium III 500 MHz julen 1999 -- först då vågade jag mig på att överklocka den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kul att steamdeck-kretsen kommer till mer enheter, helt klart kompetent för sin effektklass

Slår troligen min haswell+850m i alla fall

Tror prestandan räcker fint som surfdator i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vilka SweClockare hade en Mendocino för drygt 20 år sedan då?

https://en.wikipedia.org/wiki/Celeron#Mendocino

Min Celeron 333 MHz var anledningen att jag kom till SweClockers! Mer specifikt när jag bytte ut den mot en Pentium III 500 MHz julen 1999 -- först då vågade jag mig på att överklocka den.

Man borde få sitt SweClockers konto indraget om man inte klockat den cpun!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kul att steamdeck-kretsen kommer till mer enheter, helt klart kompetent för sin effektklass

Slår troligen min haswell+850m i alla fall

Tror prestandan räcker fint som surfdator i alla fall

Ja den borde väl iaf slå Sky Lake/Kaby Lake Core 6000/7000 Laptops ?
Troligtvis även en del som är nyare än så i de lägre segmenten?

Permalänk
Medlem

Så en surfdator med bättre inbyggt grafikkort för lättare spel ibland? Det är perfekt enligt mig!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

I denna klass är priset det allra viktigaste och man får se när de kommer hur de ligger till prismässigt.
Jag tycker inte man kan dra så mycket mer slutsatser.

Permalänk
Medlem

Grafikkretsen är nog ok men zen 2 känns väl lite som rester vid det här laget?
Men som nämnts: är priset rätt och prestanda acceptabel så kanske det finns en marknad?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Är den fläktlös som M1 air kan den vara intressant men jag utgår ifrån att det kommer bli en billig skitdator som låter som en jetmotor

Stavfel
Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en Steam Laptop faktiskt. Med Steam OS / Linux.

Permalänk
Medlem

Den pluggen hade jag gärna byggt en HTPC runt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ge mig ett bra pris utan total dumkompromisser så kan vi se om jag är intresserad!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kan bli ett prisvärt alternativ till kidsen som bara spelar roblox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I denna klass är priset det allra viktigaste och man får se när de kommer hur de ligger till prismässigt.
Jag tycker inte man kan dra så mycket mer slutsatser.

De sa att de siktade på enheter mellan 400-600$ och det låter väl ganska rimligt sett till prestandan

Permalänk
Medlem

Integrerad grafik har förbättrats med tiden, men tycker ännu att de satsar för lågt. 4C/8T är redan idag i klenaste laget, och den grafikkrets de valt kanske duger till en liten portabel enhet men är i klenaste laget för en fullstor bärbar dator. Vi talar trots allt om prestanda i nivå med ett GTX 1050, ett 6 år gammalt mellanklasskort. Finns det verkligen ingen plats på marknaden för något med 6C/12T och prestanda i nivå med exempelvis GTX 1660 Ti? För 399 dollar är väl aktuella kretsen ok, men för 699 dollar?

Samtidig - finns det inte finns det väl av en anledning, att marknaden är för liten. Men att integrerade kretsar blivit alltmer kraftfulla talar ju emot detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Integrerad grafik har förbättrats med tiden, men tycker ännu att de satsar för lågt. 4C/8T är redan idag i klenaste laget, och den grafikkrets de valt kanske duger till en liten portabel enhet men är i klenaste laget för en fullstor bärbar dator. Vi talar trots allt om prestanda i nivå med ett GTX 1050, ett 6 år gammalt mellanklasskort. Finns det verkligen ingen plats på marknaden för något med 6C/12T och prestanda i nivå med exempelvis GTX 1660 Ti? För 399 dollar är väl aktuella kretsen ok, men för 699 dollar?

Samtidig - finns det inte finns det väl av en anledning, att marknaden är för liten. Men att integrerade kretsar blivit alltmer kraftfulla talar ju emot detta.

Det hade varit intressant om man kunde testa olika kärnor och TDP.
Säg exempelvis om du har 16C/32T mot 4C/8T och de får dra 250W så bör 16C prestera bättre.
Men är det säkert att 16C/32T presterar bättre än 4C/8T om de är begränsade till att dra max 15W ?

Vad som är bästa processorn för en stationär fulltower dator med vattenkylning eller kompressorkylning och vad som är bäst för en bärbar dator, speciellt en "thin and light" som körs på batteri, där man inte kan räkna med 'obegränsad' strömförsörjning och kylning behöver inte vara samma sak.

Jag tycker också att det hade varit intressant att jämföra bärbar med äldre Core i3 mot nyare Core i3.
Som äldre Core i3 någon Sky Lake/Kaby Lake/Coffe Lake som har klassiska 2C/4T.
Exempelvis Core i3-8109U som fortfarande är 2C/4T mot en Core i3-1215U.
Core i3-1215U är också 2C/4T om man enbart ser till P cores, men sen har den 4st E cores också.
Räknar man ihop det (P+E) så blir det 6C/8T.

Men jag har inte sett några tester av enklare Alder Lake laptops.

Har man ändå stationär dator så kanske man inte behöver de kraftfullaste laptopsen.
I många fall kan smartphone/surfplatta räcka när man är on the go om man kommer hem nästan varje dag.

Förstår såklart att det är annorlunda för folk som bor mer på hotellrum än hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Man borde få sitt SweClockers konto indraget om man inte klockat den cpun!

Nej då, jag hade aldrig någon. Däremot hade jag en 300A som gick i ~560 Mhz. Vattenkylning med ett block i rostfritt.

Visa signatur

Elektronikingenjör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Integrerad grafik har förbättrats med tiden, men tycker ännu att de satsar för lågt. 4C/8T är redan idag i klenaste laget, och den grafikkrets de valt kanske duger till en liten portabel enhet men är i klenaste laget för en fullstor bärbar dator.

Jag anser tvärt om. Jag tror att detta är en perfekt baseline för billiga och energisnåla laptops. Det viktigaste är ju i slutändan energieffektiviteten. Och nu när jag äger en Steam Deck kan jag glatt meddela att APUn drar ungefär 1-2W när vid vanlig användning i "Desktop mode". Det är samma som Raspberry Pi Zero 2. Och även om det finns plats att varva upp till 15W så drar APUn otroligt lite energi överlag.

Själv sitter jag på en Ryzen 2500U laptop. Och processorn är mer än tillräcklig för vardagsbruk. Det är egentligen bara VEGA-grafiken som känns gammal i dagsläget. Sedan finns det tyngre komponenter ifall man kräver mer, AMD har ju fler produkter i sin lineup. Vill man däremot ha något billigt och energisnålt är jag 100% säker på att Steam Deck APUn kommer att vara fantastisk för dessa "entry-level" laptops.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag anser tvärt om. Jag tror att detta är en perfekt baseline för billiga och energisnåla laptops. Det viktigaste är ju i slutändan energieffektiviteten. Och nu när jag äger en Steam Deck kan jag glatt meddela att APUn drar ungefär 1-2W när vid vanlig användning i "Desktop mode". Det är samma som Raspberry Pi Zero 2. Och även om det finns plats att varva upp till 15W så drar APUn otroligt lite energi överlag.

Själv sitter jag på en Ryzen 2500U laptop. Och processorn är mer än tillräcklig för vardagsbruk. Det är egentligen bara VEGA-grafiken som känns gammal i dagsläget. Sedan finns det tyngre komponenter ifall man kräver mer, AMD har ju fler produkter i sin lineup. Vill man däremot ha något billigt och energisnålt är jag 100% säker på att Steam Deck APUn kommer att vara fantastisk för dessa "entry-level" laptops.

Fast det skulle ändå vara trevligt ifall 8C/16T vore standard. Skulle nog kunna innebära trevlig optimering för detta framöver i så fall.

Så på önskelistan så står 8C/16T och Direct storage(eller liknande tekink) på listan, vet inte riktigt hur Deck och Chromebooks pallar med eftersom att PC och konsoler snart uppfyller det kravet och förhoppningsvis då får mjukvara som är skrivet för det.

Men för äldre, simplare eller optimerade spel så är ju Decks hårdvara riktigt trevlig.
Vill kanske ha annan skärm och lite småfix till uppdaterad eller nästa variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Så på önskelistan så står 8C/16T och Direct storage(eller liknande tekink) på listan, vet inte riktigt hur Deck och Chromebooks pallar med eftersom att PC och konsoler snart uppfyller det kravet och förhoppningsvis då får mjukvara som är skrivet för det.

Men för äldre, simplare eller optimerade spel så är ju Decks hårdvara riktigt trevlig.
Vill kanske ha annan skärm och lite småfix till uppdaterad eller nästa variant.

Det finns ju AMD APUer med 8C/16T och RDNA2. Det är bara att man köper det, eller bygger produkter kring dessa kretsar istället. Det är väl bara att det finns alternativ och APUer med färre kärnor för de som efterfrågar mer energi-effektiva enheter. Ifall man inte spelar de senaste AAA-titlarna eller utsätter sin dator för tunga CPU-intensiva uppgifter på regelbunden basis, så är 8-trådar Zen2 fortfarande hur snabbt som helst. Det finns verkligen inget att klaga på.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det finns ju AMD APUer med 8C/16T och RDNA2. Det är bara att man köper det, eller bygger produkter kring dessa kretsar istället. Det är väl bara att det finns alternativ och APUer med färre kärnor för de som efterfrågar mer energi-effektiva enheter. Ifall man inte spelar de senaste AAA-titlarna eller utsätter sin dator för tunga CPU-intensiva uppgifter på regelbunden basis, så är 8-trådar Zen2 fortfarande hur snabbt som helst. Det finns verkligen inget att klaga på.

Fast kan man utgå ifrån att alla enheter har 8C/16T så borde det väl vara rätt mycket lättare att optimera för?
Att 8 trådar är ett bra steg framåt och att det duger bra till det som finns ute idag motsätter jag mig inte.
Men jag har full förståelse för ifall det drar för mycket ström helt enkelt och kanske blir något som blir möjligt vid nod-krympningar i framtiden, kanske måste ner i 3-4nm innan för att energikonsumtionen ska ligga på en OK nivå, så typ 2025?

Men inget större klagomål, hade bara varit trevligt för utvecklingen. Steam Deck verkar ändå vara en fantastiskt maskin och ett stort steg för portabelt spelande. Får se om jag köper en själv framöver eller väntar på nästa. Skulle vara trevligt ifall Valve följde utvecklingen av hårdvara och sedan släppte en vart annat eller vart 3dje år. Alltså nästa när RDNA3 och Zen 4 funnits tillgänglig ett tag, typ hösten 2024 eller våren 2025?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fast kan man utgå ifrån att alla enheter har 8C/16T så borde det väl vara rätt mycket lättare att optimera för?
Att 8 trådar är ett bra steg framåt och att det duger bra till det som finns ute idag motsätter jag mig inte.
Men jag har full förståelse för ifall det drar för mycket ström helt enkelt och kanske blir något som blir möjligt vid nod-krympningar i framtiden, kanske måste ner i 3-4nm innan för att energikonsumtionen ska ligga på en OK nivå, så typ 2025?

Men inget större klagomål, hade bara varit trevligt för utvecklingen. Steam Deck verkar ändå vara en fantastiskt maskin och ett stort steg för portabelt spelande. Får se om jag köper en själv framöver eller väntar på nästa. Skulle vara trevligt ifall Valve följde utvecklingen av hårdvara och sedan släppte en vart annat eller vart 3dje år. Alltså nästa när RDNA3 och Zen 4 funnits tillgänglig ett tag, typ hösten 2024 eller våren 2025?

Jag tänker mig att du pratar exklusivt om spel när du pratar om "optimering" (vilket långt ifrån alla människor prioriterar). Jag ser inga som helst behov av ett "krav" på 16-trådar för operativsystem och applikationer. Det finns ju verkligen inga problem att AMD lanserar sina billiga och strömsnåla (men ack så kompetenta) APU. Nyheten handlar ju ändå om hur APUn kommer att säljas till laptop-marknaden.

När det kommer till portabla enheter kommer alltid prestanda/watt vara den viktigaste punkten. Jag skulle säga att AMD säkert övervägt att det finns fördelar med Zen2-arkitekturen framför Zen3. Tillverkningsprocessen är ju 6nm på denna APU till skillnad från 12nm som tidigare användes vid Zen2 desktop processorer. Många är besvikna att Steam Deck inte är Zen3, men jag menar, ifall du inte kan få ut mer prestanda/watt inom 1W-15W TDP på 6nm med Zen3 (kanske har det motsatt effekt) finns det ingen mening att använda den specifika arkitekturen. Samma gäller med RDNA3 och Zen4. låt säga att alla prestandafördelar kommer ifrån att tillverkningsprocessen och arkitekturen låter dem klockas högre + dra mer ström. Då kan fortfarande Zen2 och RDNA2 på samma tillverkningsnod vara det bästa alternativet. Låt säga att RDNA3 får en massa AI-accelererade block som kräver extra ström, men som oftast förblir helt obrukade. Det kan ju också göra att den nya arkitekturen inte lämpar sig till 15W-enheter.

Oftast brukar ju arkitektur vara knutet till tillverkningsnod, Men när det kommer till Steam Deck så tillverkas APUn på den asoluta minsta tillverkningsprocessen AMD har tillgång till.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag tänker mig att du pratar exklusivt om spel när du pratar om "optimering" (vilket långt ifrån alla människor prioriterar). Jag ser inga som helst behov av ett "krav" på 16-trådar för operativsystem och applikationer. Det finns ju verkligen inga problem att AMD lanserar sina billiga och strömsnåla (men ack så kompetenta) APU. Nyheten handlar ju ändå om hur APUn kommer att säljas till laptop-marknaden.

När det kommer till portabla enheter kommer alltid prestanda/watt vara den viktigaste punkten. Jag skulle säga att AMD säkert övervägt att det finns fördelar med Zen2-arkitekturen framför Zen3. Tillverkningsprocessen är ju 6nm på denna APU till skillnad från 12nm som tidigare användes vid Zen2 desktop processorer. Många är besvikna att Steam Deck inte är Zen3, men jag menar, ifall du inte kan få ut mer prestanda/watt inom 1W-15W TDP på 6nm med Zen3 (kanske har det motsatt effekt) finns det ingen mening att använda den specifika arkitekturen. Samma gäller med RDNA3 och Zen4. låt säga att alla prestandafördelar kommer ifrån att tillverkningsprocessen och arkitekturen låter dem klockas högre + dra mer ström. Då kan fortfarande Zen2 och RDNA2 på samma tillverkningsnod vara det bästa alternativet. Låt säga att RDNA3 får en massa AI-accelererade block som kräver extra prestanda, men som man inte använder, är det värt att stoppa in något sådant i en handhållen enhet?

Oftast brukar ju arkitektur vara knutet till tillverkningsnod, Men när det kommer till Steam Deck så tillverkas APUn på den minsta tillverkningsprocessen AMD har tillgång till.

Jo precis, jag är mest fokuserad på spelande här och att billiga bärbara datorer får prestanda som orkar med kommande spel samt hur det potentiellt hade kunnat höja grundkraven så att man kan optimera för starkare hårdvara.

Lite lurigt med AI-accelerering i framtiden eftersom att tillverkarna verkar vilja använda den tekniken för att optimera både prestanda och batteritid. Kan ju även användas vild bildskalning för att spara energi och öka prestanda.

Men det är spännande vad som sker nu med portabel hårdvara och vart det tar vägen nästa generation.