Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Nej, så dumt. Om den ska stå i hemmet, varför köpa en som är portabel?

https://www.youtube.com/watch?v=_-mBeYC2KGc

Vilket alternativ har du att erbjuda för en lägenhet?

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Vilket alternativ har du att erbjuda för en lägenhet?

Envägsfilm.

Jag hade en stor portabel AC, men jag fick antingen ha den på hela dagen eller försöka köra nån timme "inför användning av rummen". Bara bökigt och en massa ljudförorening.

Jag bor på övervåning och har 3 söderfönster som värmer upp lägenheten de varmaste veckorna. På dem har jag satt envägsfilm, och det minskar uppvärmningen hela dagen så att fläkt och en springa öppnad på norrsidan på kvällen klarar de varmaste veckorna.

Detta inkluderar det varmaste rummet, som är studion med en kraftfull PC, 2 skärmar, 2 stora högtalare, 7 syntar, mixerbord och effektenheter.

Filmen är ganska dyr (ungefär 4-800 kr per fönster) och köpes hos din lokala persiennfirma - jag blev i alla fall nöjd! Jag känner inte till märkena på Amazon. Deras namn verkar dragna ur en tombola.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Nej, så dumt. Om den ska stå i hemmet, varför köpa en som är portabel?

https://www.youtube.com/watch?v=_-mBeYC2KGc

För att de som INTE är portabla kräver montering på vägg och borrning av hål. samt installation av kyltekniker (du får ej göra själv).
Och det är inte så lätt att få godkänt för detta i en hyresrätt och ibland även i bostadsrätter.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ni som har Nedis Bärbar luftkonditionering, hur ofta behöver ni tömma vattentanken?

Ni som har Electrolux EXP34U338CW, behöver ni ens göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Ni som har Nedis Bärbar luftkonditionering, hur ofta behöver ni tömma vattentanken?

Ni som har Electrolux EXP34U338CW, behöver ni ens göra det?

Ingen av de borde behöva det om den inte körs på avfuktningsläge vad jag förstått.

Electrolux här men annan modell, aldrig behövt tömma i AC läge.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

För att de som INTE är portabla kräver montering på vägg och borrning av hål. samt installation av kyltekniker (du får ej göra själv).
Och det är inte så lätt att få godkänt för detta i en hyresrätt och ibland även i bostadsrätter.

Och du ska sticka ut en slang genom ett halvöppet fönster istället och ändå inte få kallt... Nej, det är inte värda besväret dessa. Jag har testat, och hittade en bättre lösning. Se mitt tidigare svar som du missade. All information finns där.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Ni som har Nedis Bärbar luftkonditionering, hur ofta behöver ni tömma vattentanken?

Ni som har Electrolux EXP34U338CW, behöver ni ens göra det?

Aldrig behövt tömma i AC (cool) läge, däremot på dry så blir det någon/några liter i timmen. (Electrolux EXP34..)

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Och du ska sticka ut en slang genom ett halvöppet fönster istället och ändå inte få kallt... Nej, det är inte värda besväret dessa. Jag har testat, och hittade en bättre lösning. Se mitt tidigare svar som du missade. All information finns där.

Det kan bli kallt även med en portabel enhet i ett mindre rum, behöver bara se till att täta kring fönstret. Visst låter de en hel del men kan man inte installera en fast enhet så är det i var fall något som gör att man kan komma ner i relativt låga temperaturer. Att sätta solfilm på fönstret däremot kommer aldrig göra att du får det kallt när det är väldigt varmt ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Nej, så dumt. Om den ska stå i hemmet, varför köpa en som är portabel?

https://www.youtube.com/watch?v=_-mBeYC2KGc

För att den ger lite skön svalka under de mest olidliga dagarna/nätterna?

Samt att man saknar möjlighet att kunna installera en värmepump. Om man bor i lägenhet t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Ni som har Nedis Bärbar luftkonditionering, hur ofta behöver ni tömma vattentanken?

Ni som har Electrolux EXP34U338CW, behöver ni ens göra det?

Nedis beror på hur fuktig luften är tror jag tämde den 1-2 gånger i veckan förra sommaren

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Jag kan rekommendera en split version så att det inte blir fel i ventilationssystemet.

Kör denna hemma https://www.remko.de/index.php?eID=dumpFile&t=p&p=482961&token=882fb6b83ce5a0ee84168643284874d1df8978e9

Kostar en del men vilket drag, Kyler det mesta inklusive särbons fötter. 0/10 särbo rekommendation men jag ger 10/10.

Förstår varför hen är särbo

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Envägsfilm.

https://dl.dropbox.com/s/8y3n2ukdwpb9rrs/Swec-envagsfilm.jpg

Jag hade en stor portabel AC, men jag fick antingen ha den på hela dagen eller försöka köra nån timme "inför användning av rummen". Bara bökigt och en massa ljudförorening.

Jag bor på övervåning och har 3 söderfönster som värmer upp lägenheten de varmaste veckorna. På dem har jag satt envägsfilm, och det minskar uppvärmningen hela dagen så att fläkt och en springa öppnad på norrsidan på kvällen klarar de varmaste veckorna.

Detta inkluderar det varmaste rummet, som är studion med en kraftfull PC, 2 skärmar, 2 stora högtalare, 7 syntar, mixerbord och effektenheter.

Filmen är ganska dyr (ungefär 4-800 kr per fönster) och köpes hos din lokala persiennfirma - jag blev i alla fall nöjd! Jag känner inte till märkena på Amazon. Deras namn verkar dragna ur en tombola.

Kan verkligen inte säga att en film är något speciellt, hjälper det? Ja det gör det lite grann.
Men jämföra med en portabel AC? Nej verkligen inte ens nära. (Jag har också haft solfilm som kostade en del då jag ville ha de mest värmeavvisande jag kunde hitta).

Själv stör jag mig inte på ljudet på portabel AC direkt, sitter 2 meter från min.
Det roliga är att ljudet när kompressorn inte jobbar är jobbigare för fläktljudet är mer störigt än kompressorn som arbetar.

Och inte ens kallt? Jag får ner tempen i min lägenhet väldigt bra med en portabel AC iaf.

Och har man inte en genomgående lägenhet där man kan optimalt vädra beroende på vart solen är och få drag under natten så kommer värmen bara öka och öka under sommaren ändå, och solfilmen gör absolut inget förutom förhala det lite.

En portabel AC kan faktiskt sänka värmen när värmen legat på.
Så nej, instämmer inte alls på något sätt av det du skriver.

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta info om vilka som skickar ut vatten genom röret så man inte behöver tömma. Några tips på sådan som också klarar så många kvadrat som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Svårt att hitta info om vilka som skickar ut vatten genom röret så man inte behöver tömma. Några tips på sådan som också klarar så många kvadrat som möjligt?

I princip alla över 4-5000kr bör göra det. Alla electrolux, Pac och Woods över den budgeten gör det. I princip alla budgetmodeller samt Nedis ska också göra det men kan vara svårare att hitta i instruktionsboken men kan behöva tömning nån gång då o då.

Har man otur och har väldigt fuktigt hemma kan det bli tömning i alla maskiner dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Hört några i tråden säga att de är nöjda både med och utan WIFI.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag köpte min AC för säkert 7-8 år sedan nu och den rullar fortfarande på men har börjar bli dålig. Det som dock är att den har ju endast frånluft slang och jag behöver ha ett öppet fönster för att den ska fungera, vilket gör att när det börjar bli sådär 30 grader utomhus så är verkningsgraden typ 0.

Jag har ett minne av att det tidigare i tråden har diskuterats AC där man har både inluft och frånluft slang, alternativt att vissa moddat sina ACs så att de får det även att det inte är designat på det sättet. Tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket av vad kontentan av detta blev och undrar ifall någon kanske kan hjälpa mig? Finns det ens in/frånluft AC i Sverige, för jag verkar inte hitta några? Om man ska modda sin egen lösning, vad är det exakt som ska ske isf`?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tjena,

Jag köpte min AC för säkert 7-8 år sedan nu och den rullar fortfarande på men har börjar bli dålig. Det som dock är att den har ju endast frånluft slang och jag behöver ha ett öppet fönster för att den ska fungera, vilket gör att när det börjar bli sådär 30 grader utomhus så är verkningsgraden typ 0.

Jag har ett minne av att det tidigare i tråden har diskuterats AC där man har både inluft och frånluft slang, alternativt att vissa moddat sina ACs så att de får det även att det inte är designat på det sättet. Tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket av vad kontentan av detta blev och undrar ifall någon kanske kan hjälpa mig? Finns det ens in/frånluft AC i Sverige, för jag verkar inte hitta några? Om man ska modda sin egen lösning, vad är det exakt som ska ske isf`?

Det finns men dyrt.
https://www.amazon.se/luftkonditioneringsenhet-luftkonditione...
https://se.trotec.com/shop/spotcooler-pt-2700-sp.html
https://se.trotec.com/shop/spotcooler-pt-3500-sp.html

Att modda är något som också funkar bra.
Däremot så har du en stor nackdel om du inte har en av de vanligaste modellerna. Tex electrolux-serien finns det nån i tråden som redan gjort 3d filerna så du kan skriva ut osv. Annars är det de som gjort i papp / frigolit också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det finns men dyrt.
https://www.amazon.se/luftkonditioneringsenhet-luftkonditione...
https://se.trotec.com/shop/spotcooler-pt-2700-sp.html
https://se.trotec.com/shop/spotcooler-pt-3500-sp.html

Att modda är något som också funkar bra.
Däremot så har du en stor nackdel om du inte har en av de vanligaste modellerna. Tex electrolux-serien finns det nån i tråden som redan gjort 3d filerna så du kan skriva ut osv. Annars är det de som gjort i papp / frigolit också.

https://se.trotec.com/shop/maskiner/luftkonditionering-luftky...

Är detta samma typ? Dvs, slutna inomhus/utomhus strömmar? Fortfarande långt ifrån min budget <.<

Det var ju en fett nice tanke med 3D filerna, tyvärr flyttar min enda vän med 3d printer till göteborg....idag xD Men går ju säkert beställa på annat sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

https://se.trotec.com/shop/maskiner/luftkonditionering-luftky...

Är detta samma typ? Dvs, slutna inomhus/utomhus strömmar? Fortfarande långt ifrån min budget <.<

Det var ju en fett nice tanke med 3D filerna, tyvärr flyttar min enda vän med 3d printer till göteborg....idag xD Men går ju säkert beställa på annat sätt

Fan du den har jag inte sett!
Den har mycket bättre effekt än den på amazon. Och de andra på trotec är mer för business class.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

En luftkylare på Maxi denna vecka som det verkar till ett hyfsat pris:

Med tanke på att det i bästa fall handlar om 20-30 dagar med ca 30° och om man har en mindre lägenhet eller man flyttar runt den mellan rummen och slipper fönstertätningskit (även inbrottsrisk med försäkringsproblem) eller borra hål i väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

En luftkylare på Maxi denna vecka som det verkar till ett hyfsat pris:

<Uppladdad bildlänk>

Med tanke på att det i bästa fall handlar om 20-30 dagar med ca 30° och om man har en mindre lägenhet eller man flyttar runt den mellan rummen och slipper fönstertätningskit (även inbrottsrisk med försäkringsproblem) eller borra hål i väggen.

Hur ska en luftkylare alltså evaporativ kylare fungera under svensk högsommarvärme med stängda fönster? Utan ett stort luftutbyte ökar snart luftfuktigheten och är redan luftfuktigheten hög ute så kan den inte ge mycket effekt.

Edit: Du kan nog räkna med daggpunkt på upp till 22-24 °C utomhus när det är som varmast i södra Sverige. Inomhus kommer den snabbt öka med evaporativ kylning. Kommer man ändå ligga på 25-30 °C så vill man inte ha fuktig luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

En luftkylare på Maxi denna vecka som det verkar till ett hyfsat pris:

Med tanke på att det i bästa fall handlar om 20-30 dagar med ca 30° och om man har en mindre lägenhet eller man flyttar runt den mellan rummen och slipper fönstertätningskit (även inbrottsrisk med försäkringsproblem) eller borra hål i väggen.

Du hade nog fått bättre effekt av att hänga en påse is framför en fläkt och rikta den mot dig. Den där kommer förmodligen bara göra det värre då den kommer höja luftfuktigheten men inte ge någon vidare kyla.

Permalänk
Medlem

Tror inte den är bättre än en ac för +5.000 men med tanke på att luftfuktigheten i Sverige på sommaren är så låg, förutom någon enstaka dag och särskilt vid 25° eller mer, är det ett prisvärt och flexibelt alternativ att testa utan krångliga extrainstallationer för några få dagar. Dessutom portabel på riktigt. Snarare kan man behöva en luftfuktare då också.
I länder som t ex Thailand med konstant hög luftfuktighet kanske det inte är en kanonidé.

Sen kan man ju undra över om varför luftkylare har blivit ett så populärt alternativ till ac (för icke fanatiker) och fläkt om det inte vore för pris, portabilitet och strömförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Tror inte den är bättre än en ac för +5.000 men med tanke på att luftfuktigheten i Sverige på sommaren är så låg, förutom någon enstaka dag och särskilt vid 25° eller mer, är det ett prisvärt och flexibelt alternativ att testa utan krångliga extrainstallationer för några få dagar. Dessutom portabel på riktigt. Snarare kan man behöva en luftfuktare då också.
I länder som t ex Thailand med konstant hög luftfuktighet kanske det inte är en kanonidé.

Daggpunkten är som högst under högsommaren.

Nej på luftkylare till lägenhet med självdrag och stillastående luft skulle jag säga. Menar du att temperaturen sjunker och således daggpunkten under natten så kan du snarare mecka fläkt som byter ut luften nattetid så att du inte steks dygnet runt. Stor del av effekten med enslangs (portabel ac) nattetid är att du tvingar luftutbyte med utsuget. Dagtid som du behöver tillskottet från kompressorn.

Har man behov av luftfuktare så är det vintertid och då är denna ändå inte lämplig.

Permalänk
Medlem

Anser det är fel. För de flesta är en ac i hemmet inget bra alternativ. För krångligt, dyrt och oflexibelt. En hyfsad luftkylare räcker tillräckligt bra för de få dagarna. På kontor och butiker däremot ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Anser det är fel. För de flesta är en ac i hemmet inget bra alternativ. För krångligt, dyrt och oflexibelt. En hyfsad luftkylare räcker tillräckligt bra för de få dagarna. På kontor och butiker däremot ja.

Har du ens läst problemen en del har i tex sina betonglägenheter? Värmer ju från väggarna dygnet runt när det blivit så varmt. Skulle aldrig klara mig utan portabla ACn i sovrummet! ☀️ Och har en som vi tar fram till v rummet när det är som värst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du hade nog fått bättre effekt av att hänga en påse is framför en fläkt och rikta den mot dig. Den där kommer förmodligen bara göra det värre då den kommer höja luftfuktigheten men inte ge någon vidare kyla.

Jag har en liknande, och ditt tips är inte så dumt (om det ni inte skulle vara för risken att blanda el och vattenfyllda påsar), kör själv med frysklampar i vattnet. Men effekten är som flera redan skrivit MINIMAL, men i alla fall lite bättre än en vanlig fläkt, men inget slår en AC!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Bor i en hörnlägenhet med betongväggar med sol kl 03-15 på sommaren och det allra bästa är korsdrag, men när det inte går pga diverse oljud och smådjur (insekter) så funkar fläkt och eller luftkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Anser det är fel. För de flesta är en ac i hemmet inget bra alternativ. För krångligt, dyrt och oflexibelt. En hyfsad luftkylare räcker tillräckligt bra för de få dagarna. På kontor och butiker däremot ja.

Jag skulle försökt komma undan med en fönsterenhet om det gäller en lägenhet med självdrag.

Beror till stor del på ventilation, med självdrag riskerar du fukt/mögel/kvalster med luftkylare. Det ger bäst effekt när det inte är varmt till att börja med typ 20-24 °C. Det fungerar inte när det är 30+ °C utan aktiv ventilation, de par gradera som det kan ge ger inte bättre komfort. Kroppen reglerar temperaturen olika beroende på luftfuktighet också.

Det är t.ex. i Arizona när det är 40 °C och 30 % relativ luftfuktighet det fungerar med större luftkylare, då får du i ett hus med ventilation av något slag (och att luftkylare drar luft utifrån) under 30 °C istället för utetempen på 40 °C, men det fungerar inte där heller när de har sin regnperiod. Så i Arizona behöver du både luftkylare och AC om du vill ha billig driftkostnad.

Fönsterkit är nästan bara för att hålla insekter ute, de fungerar genom att öppna fönstret på glänt och hänga slangen i gläntan också när vi pratar om portabel ac. Det är inte mer jobb med fönsterkit än myggnät med andra ord, eller om du vill ha insekter inte mer jobb än att öppna fönstret.