Permalänk
Medlem

Kul att skruva i Laptops?

Hej!

Är det bara jag som tycker det är sjukt kul att skruva i Laptops? Så oerhört tillfredsställande att blåsa ur fläktar, smeta på ny thermal paste och njuta av en tyst och sval laptop 😁

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Hej!

Är det bara jag som tycker det är sjukt kul att skruva i Laptops? Så oerhört tillfredsställande att blåsa ur fläktar, smeta på ny thermal paste och njuta av en tyst och sval laptop 😁

Tror du får starta en ny omröstning, denna är avslutad

Jag tycker det är kul som du säger, men med förbehållet att delarna är så dyra om de behöver bytas när något gått sönder

Men jag tillhör den skaran som gjort en egen sata adapter till min dvd-tray på en av mina gamla laptops, lödde den med lösa kablar och själva disken sitter monterad i några lager wellpapp... ska leta upp den och ta en bild känner jag

Så nog är det kul att leka lite

Permalänk

Jag vill ha en privat värsting laptop att leka med. Problemet är bara det att det blir väldigt mycket pengar och först när den har blivit gammal då vågar jag gå loss och byta fläktar göra hårdvarubyten och undersöka alla funktioner bättre.

Problemet idag tycker jag det mest finns några få kategorier.
Gaminglaptop som enligt mig ofta har vettig kylning, men jag gillar ej gamingutseende.
Ultraportbla som enligt mig har brister till den förbannelse.
Budget/enklare.

Dessa rejäla workstations tycker jag börjat försvinna. Min gamla laptop som var halvdan hade 4st ramminnesplatser, dubbla m.2 platser och en sata och det är ungefär minumum tycker jag.

Permalänk
Medlem

Servade nyligen min laptop jag skaffade för studier ca 2014, pastan var väldigt torr och förvånansvärt liten heatsink och heatpipe.
En Zenbook med i7 4500U och nvidia 840m för kontext.

Permalänk
Medlem

Nej, smått, pilligt och jävligt
Jag skruvar helst inte i datorer alls längre, det ska vara funka

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ja, företagsdatorer från bl.a. Dell och Lenovo är roliga att pilla med.
Framförallt något äldre då inte allt var fastlött.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Ja, företagsdatorer från bl.a. Dell och Lenovo är roliga att pilla med.
Framförallt något äldre då inte allt var fastlött.

Instämmer och lägg till Lenovo.
Det är maskiner byggda riktigt. Även om min uppfattning är att de idag går emot att bygga ultrabook liknande dator. Det har idag blivit så otroligt viktigt att laptoppen måste vara så liten som möjligt, att man får bära med sig hur många idonglar som helst, ha hörselskydd på sig när den jobbar, se hur prestandan dippar när den trottlar. (syftar inte på Apples laptop) Vad spelar det för roll, det viktiga är att laptoppen väger något gram mindre.

Så jag skulle faktisk vilja bygga om och uppgradera gamla företagslaptops. Om det inte vore för att de ofta inte har fullhd och skärmpanelen är lite omständlig att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Ungefär lika roligt som när man skall pressa lime i drinken och får sig ett sprut i ögat. Morr.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Nja, super kul vet jag inte men lite kul är det väl de gångerna jag uppgraderat till en SSD och sett dramatiska förbättringen.

Är lite rädd alltid att man ska ta sönder något. Plasten de använder tenderar att vara väldigt tunn och lätt brytbar.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Ja, företagsdatorer från bl.a. Dell och Lenovo är roliga att pilla med.
Framförallt något äldre då inte allt var fastlött.

Ja det är stor skillnad på de dyrare datorerna. Tycker det tråkigaste är att det inte finns utbytbara grafikkort. Det skulle förlänga livstiden på den laptop avsevärt.
Har faktiskt inte stött på ett instickskort för grafik ännu. Måste ha skruvat i ett tiotal datorer.

Roligaste tycker jag är att köpa en "defekt" dator, fixa den och sen använda den själv 😃

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror du får starta en ny omröstning, denna är avslutad

Jag tycker det är kul som du säger, men med förbehållet att delarna är så dyra om de behöver bytas när något gått sönder

Men jag tillhör den skaran som gjort en egen sata adapter till min dvd-tray på en av mina gamla laptops, lödde den med lösa kablar och själva disken sitter monterad i några lager wellpapp... ska leta upp den och ta en bild känner jag

Så nog är det kul att leka lite

Konstigt, det står att den är aktiv. Skall vara det tom den 27 December 2022.
Ja sådana moddar är roliga! Jag försöker hitta någon "universalmod" för att förbättra kylningen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Skruva laptop är ett mycket trevligt sätt att fördriva tid tycker jag.

Jag är en sån där konstig person som istället för att gå på krogen hellre spenderar en lördag kväll med att plocka isär en laptop i så många delar det går, bara för att de om jag får ihop den igen.

Senast i torsdags kväll plockade jag isär, rengjorde och bytte kylpasta på 5 laptops.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Ja, företagsdatorer från bl.a. Dell och Lenovo är roliga att pilla med.
Framförallt något äldre då inte allt var fastlött.

Håller absolut med! Idag har man kört "planned obsolescence" så långt att det knappt går att laga något längre. Då man försöker att skruva isär en bärbar dator idag så faller den sönder. Plasthakar som brister och sprätter iväg, skärmar som är fasttejpade och som spricker då man försöker ta bort dem ur ramen... Det är en mycket sorglig utveckling som på intet sätt gynnar miljön eller plånboken för den delen. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Konstigt, det står att den är aktiv. Skall vara det tom den 27 December 2022.
Ja sådana moddar är roliga! Jag försöker hitta någon "universalmod" för att förbättra kylningen.

Jag vet inte vad som hände med omröstningen, den funkade några minuter senare

Permalänk
Medlem

Nej fy (undantaget Pro/prosumer segmentet) gömda skruv, plastsnäppen som går sönder, modeller som man måste monterna ner hela skiten för att komma åt HDD/minnesplatser, gångjärnsfästen som aldrig går att laga när de spruckit, inga komponenter som går att byta i praktiken, fasttejpade/limmade batterier.
Blä!

Permalänk
Skrivet av holo:

Nej fy (undantaget Pro/prosumer segmentet) gömda skruv, plastsnäppen som går sönder, modeller som man måste monterna ner hela skiten för att komma åt HDD/minnesplatser, gångjärnsfästen som aldrig går att laga när de spruckit, inga komponenter som går att byta i praktiken, fasttejpade/limmade batterier.
Blä!

Instämmer helt. Min förra laptop var ändå var pro segmentet fick man ta loss tangentbordet för att komma åt 2st av de 4st raminnesplatserna. Och för att få loss tangentbordet så skulle man ta bort knappar och bända lite.
Skitroligt att göra det första man gör på sin laptop som kostade långt över 20 000kr:
https://www.youtube.com/watch?v=WTWRT_C96Ps
Men bortsett från att alla 4st ramminnesplatser inte satt på undersidan, så visar youtubeklippet ovanför hur en laptop minst borde vara byggd när det gäller att byta ram och ssd.

Angående konspiration kring planerat åldrande så visst kan det finnas det. Min hypotes är att dagens ungdom är så otroligt fixerad på att laptoppen ska vara så liten som möjligt.

Permalänk
Medlem

Min första laptop operation var att byta cpufläkt på en hp hdx16. Man var tvungen att montera ner den till sin sista beståndsdel för att kunna byta fläkten.Hade delar liggandes i hela lägenheten. Nä jag gillar inte att meka med laptops.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Visst är det lite trevligt att meka och fixa något, dvs man har en stunds fokusering på just den saken och sen har man gjort att den fungerar bättre än innan. Förstår helt klart vad du/ni menar i det.
Gjort det många gånger genom åren, både för egen del och åt andra. Att bara byta kylpasta kan ge mer än man tror för temperatur och ljudnivå.
Att fixa till och uppgradera en rätt dålig dator med bättre komponenter så att den fungerar hyfsat är ännu bättre, inte minst när man sen får höra från de man fixat åt att datorn upplevs som riktigt snabb.

Ett alternativ till bärbara, som inte heller är riktigt lika känsliga, är stationära s k minidatorer.

Utöver datorer brukar jag göra liknande även med andra hushållsapparater m m, har bl a smort ett flertal bordsfläktar för något tystare gång och i något fall gick den inte alls innan åtgärd.
Kan tänka mig att de som håller på med fordon/motorer delvis gör det av samma orsak, bara det att det gäller grövre saker och är betydligt grisigare.

Har även i arbetet gjort garantiservice på bärbara och det är däremot inte alls lika trevligt. Man ska byta någon specifik del, det är både under tidspress och samtidigt måste man vara enormt försiktig, även regler att följa där en del saker måste bli rätt på första försöket (t ex skriva in serienr efter mk-byte).
Hade kunnat göra detta om jag ville, men tack och lov har jag kollegor nu som gör det, för det är inte bara mekandet utan även administration och retur av delar m m som ingår.
Nyare modeller har, som det redan nämnts här i tråden, mycket tejp/lim och små plastdetaljer m m.

Permalänk
Medlem

Det var/är kul att skruva i Thinkpads där det finns ordentliga HMM-dokument (Hardware Maintenance Manual) och tidigare även var lekande lätt att beställa reservdelar. Var dock livrädd att jag skulle bryta sönder något när jag satte in mer minne i min Lenovo Yoga, då enbart dubbelhäftande tejp höll tangentbordet på plats.

Har räddat ett gäng Lenovo Thinkpad X240:or från återvinningen, där en blev slaktad. Lite tråkigt dock att många modeller inte längre har samma hårdvara trots identiska modellnummer. Gav upp med att byta tangentbord på en X240 pga detta.

Numera kör jag däremot mest med Ultrabooks som knappt ens går att rengöra och allt är fastlött. En liten tröst i det hela är att min MacBook Air M1 är fläktlös

Min Dell XPS 13 har så dålig byggkvalitet, så jag tvivlar på att den överlever att öppnas.

Permalänk
Medlem

Kul o kul. Tråkigt är det ju inte, men inte direkt kul heller så jag gör det ofta. O som andra snackat om så var min förra Lenovo X220 rätt najs att skruva i då den var byggd för det, medans min nya Lenovo Yoga 730 är desto krångligare o onajsare. Var säkert 50st småå jävla skruvar sammanlagt för att byta ut tangentbordet på den vilket tog kanske sammanlagt en timme, medans på X220 så tog det max fem minuter.
Däremot var det inte värt att byta kylpastan som OP snackade om, utan datorn blir tyvärr fortfarande lika varm o surrar precis lika mycket som innan :\

Permalänk
Medlem

sen jag jobbade med service av datorer, så laptops var det värsta jag visste.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk

Jag har inte köpt en enda laptop på minst 10 år. Kanske 15 år till och med.
Jag fick en Laptop från min bror som han skulle slänga. Gammal med andra generationens i7, 4 gb ram och en 500gb hybrid disk.
Min bror klagade på att batteriet var kasst (ca 20 min batteritid), han hittade inga wi-fi:s och att den var otroligt långsam.
Jag beställde ett nytt batteri och en SSD. Sen hade jag ett W-LAN kort liggandes som jag installerade. Funkar utmärkt. Jag kunde dock inte uppgradera ram minnet då det var fastlödat på moderkortet.

Sen så fick jag en enligt tidigare innehavare fullt fungerande laptop som ett tack till att jag hjälpte honom med en annan dator.
Att den var fullt fungerande stämde. Men endå inte. För CPU fläkten snurrade inte.
Nyfiken som jag var så öppnade jag den och hittade massa damm i fläkten. Lossade på fläktbladen och blåste rent med luft och la sedan lite symaskinsolja i motorn. Den startade upp som normalt efter det.
Även om den skulle vara defekt så skulle jag endå inte säga något om att den var defekt då det fanns en Windows 7 nyckel som går att uppgradera till Windows 10.
Sen beställde jag ett nytt batteri med 9 celler (6 celler i orginal), ett kitt med 16 gb ddr3 ram minnen och en SSD.
Uppgraderade den och sen när han fick reda på att den faktiskt fungerade så ville han ha tillbaka den. Men jag sa nej.
O han blev så sur på mig pga detta. Men han sa ju att jag fick den.
Men det är väldigt roligt och kunna få mecka med laptops som sedan fungerar utmärkt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Ja med undantag för laptops med lim, det hör inte hemma i en bärbar dator. Tänker till exempel på Microsoft surface laptop som inte går att öppna utan att förstöra: https://www.ifixit.com/Teardown/Microsoft+Surface+Laptop+Tear...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det var/är kul att skruva i Thinkpads där det finns ordentliga HMM-dokument (Hardware Maintenance Manual) och tidigare även var lekande lätt att beställa reservdelar. Var dock livrädd att jag skulle bryta sönder något när jag satte in mer minne i min Lenovo Yoga, då enbart dubbelhäftande tejp höll tangentbordet på plats.

Har räddat ett gäng Lenovo Thinkpad X240:or från återvinningen, där en blev slaktad. Lite tråkigt dock att många modeller inte längre har samma hårdvara trots identiska modellnummer. Gav upp med att byta tangentbord på en X240 pga detta.

Numera kör jag däremot mest med Ultrabooks som knappt ens går att rengöra och allt är fastlött. En liten tröst i det hela är att min MacBook Air M1 är fläktlös

Min Dell XPS 13 har så dålig byggkvalitet, så jag tvivlar på att den överlever att öppnas.

Ja, nu vet jag inte hur Lenovo är på HMM för konsumentdatorer, men HP gav/ger ut HMM även på många konsumentdatorer. Det är väldigt mycket smidigare o skruva i en dator om man har HM manual. Dom 4 HP datorerna jag haft har HP lagt ut HMM till alla 4 datorer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Hej!

Är det bara jag som tycker det är sjukt kul att skruva i Laptops? Så oerhört tillfredsställande att blåsa ur fläktar, smeta på ny thermal paste och njuta av en tyst och sval laptop 😁

Jag har bytt skärm på en iPhone 3G, aldrig mer.
Jag har öppnat några laptops och fått deja vú, blåst lite luft och stängt så snabbt som möjligt. Min fingrar är för tjocka och darriga och synen för dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag har inte köpt en enda laptop på minst 10 år. Kanske 15 år till och med.
Jag fick en Laptop från min bror som han skulle slänga. Gammal med andra generationens i7, 4 gb ram och en 500gb hybrid disk.
Min bror klagade på att batteriet var kasst (ca 20 min batteritid), han hittade inga wi-fi:s och att den var otroligt långsam.
Jag beställde ett nytt batteri och en SSD. Sen hade jag ett W-LAN kort liggandes som jag installerade. Funkar utmärkt. Jag kunde dock inte uppgradera ram minnet då det var fastlödat på moderkortet.

Sen så fick jag en enligt tidigare innehavare fullt fungerande laptop som ett tack till att jag hjälpte honom med en annan dator.
Att den var fullt fungerande stämde. Men endå inte. För CPU fläkten snurrade inte.
Nyfiken som jag var så öppnade jag den och hittade massa damm i fläkten. Lossade på fläktbladen och blåste rent med luft och la sedan lite symaskinsolja i motorn. Den startade upp som normalt efter det.
Även om den skulle vara defekt så skulle jag endå inte säga något om att den var defekt då det fanns en Windows 7 nyckel som går att uppgradera till Windows 10.
Sen beställde jag ett nytt batteri med 9 celler (6 celler i orginal), ett kitt med 16 gb ddr3 ram minnen och en SSD.
Uppgraderade den och sen när han fick reda på att den faktiskt fungerade så ville han ha tillbaka den. Men jag sa nej.
O han blev så sur på mig pga detta. Men han sa ju att jag fick den.
Men det är väldigt roligt och kunna få mecka med laptops som sedan fungerar utmärkt.

Jag hjälpte min mor att spara alla hennes bilder från hennes laptop när skärmen gått sönder. Hon hade gett den till en lokal datamek som sa att det inte fanns något att göra, bara att kasta bort. Tog hem den, kopplade bara in en extern skärm, så kunde jag spara allt min mor ville ha kvar.
Det fula var att datameken hade snott en sticka med 4gb ram, han spelade Allan när jag ifrågasatte honom

Sen tog jag rätt på tangentbordet (tog det till en annan). Sen sålde jag den på Tradera för 1300kr 😅

Oftast behövs bara en SSD (Om det är mekanisk hårddisk) eventuellt byta kylpasta och en liten urblåsning så blir det helt andra maskiner

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Jag hjälpte min mor att spara alla hennes bilder från hennes laptop när skärmen gått sönder. Hon hade gett den till en lokal datamek som sa att det inte fanns något att göra, bara att kasta bort. Tog hem den, kopplade bara in en extern skärm, så kunde jag spara allt min mor ville ha kvar.
Det fula var att datameken hade snott en sticka med 4gb ram, han spelade Allan när jag ifrågasatte honom

Sen tog jag rätt på tangentbordet (tog det till en annan). Sen sålde jag den på Tradera för 1300kr 😅

Oftast behövs bara en SSD (Om det är mekanisk hårddisk) eventuellt byta kylpasta och en liten urblåsning så blir det helt andra maskiner

Absolut. Endast SSD som behövs.
På många bärbara så är batteriet kasst. Så det kan man byta ut samtidigt man byter till SSD om det behöves och om man har möjlighet.

Hoppas att du gav "Allan" dåligt betyg på google. Du skulle kunna göra en polisanmälan med alternativt lämna in ett tips om att dom inte är helt legit och snor småsaker ur datorerna dom fixar.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Laptops är för mkt pillgöra och bilar är för stora, vanliga stationära ska det vara att skruva med.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Skruva i konsumentlappisar gör att man kan upptäcka problem som man trodde inte fanns. Vanligt är att gångjärnsfästen i upper case eller bottom case går i bitar. En annan kritisk grej är "flip-kontakterna" till t.ex. tangentbord, är datorn gammal finns risk att plasten är skör och det går sönder, att laga en trasig flip-kontakt kan vara svårt nästan omöjligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bytte fläkten som jag köpte på alibaba och så blev det en ny ssd samtidigt i min gamla bärbara dator. Det är en MSI och det var inte särskilt svårt