Asus SSD-debut får specifikationer

Permalänk
Melding Plague

Asus SSD-debut får specifikationer

Nu lyfter Asus på locket för bolagets första NVM Express-enhet, som har namnet ROG Strix SQ7 – en rapp historia med PCI Express 4.0.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med sånt pris behöver den vara på samma nivå eller bättre än Kingston Fury Renegade, Seagate Firecuda 530 och nya WD Black SN850X där alla ligger runt 7300/6000/s.

Permalänk

Jag ser det som mer konkurrens och priserna kommer nog bli ungefär detsamma om de vill sälja.

Permalänk
Medlem

Pinsamt lansera utan version 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Med sånt pris behöver den vara på samma nivå eller bättre än Kingston Fury Renegade, Seagate Firecuda 530 och nya WD Black SN850X där alla ligger runt 7300/6000/s.

Eller Kingston KC3000 som bygger på samma kontroller (Phison P18), men kostar betydligt mindre.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Pinsamt lansera utan version 5

Varför skulle det va pinsamt? Varför lansera något som knappt kommer sälja? Tänk på att när det kommer till konsument plattformar så är det bara Intel och adler lake som har stöd för pci-e 5 och då måste det vara via pci-e x16 adapter. Med ett fåtal moderkort som har m.2 med pci-e 5.0 men dom kostar också ohyggligt mkt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Rätt lökigt. Med ett namn som Strix hade man ju väntat sig en produkt som ligger i den absoluta framkanten på alla områden. Synd att de ska smutsa ner det varumärket med mediokra produkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Pinsamt lansera utan version 5

Core 12000 Alder Lake har bara en 16X slott med PCI-Express 5.0
Så om du använder ett dedikerat grafikkort så kommer PCI-E 5.0 banorna gå åt till det.
Resten av PCI-E banorna i Alder lake system är 4.0 och 3.0.
(Ja, Intel använder 3 olika generationer PCI Express i Core 12000 serien).

AMD har inte lanserat AM5 ännu.

Så nu, Juni 2022 är det ganska få som har nytta av PCI Express 5.0 baserad lagring.
Sen kan det se annorlunda ut om 6-12 månader.
Men så vitt jag vet finns det inget som säger att Asus inte får lansera andra modeller i framtiden.

Skrivet av Ozzed:

Rätt lökigt. Med ett namn som Strix hade man ju väntat sig en produkt som ligger i den absoluta framkanten på alla områden. Synd att de ska smutsa ner det varumärket med mediokra produkter.

Det här verkar väl ligga i linje med de bättre PCI Express 4.0 4X NVME M.2 SSD från konkurrenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det här verkar väl ligga i linje med de bättre PCI Express 4.0 4X NVME M.2 SSD från konkurrenter.

Ja exakt. Med "Strix" som varumärke hade jag förväntat mig den snabbaste överföringshastigheten, Den längsta livslängden (P/E-cycles) och RGB. Men istället verkar man få samma mellanmjölk som de övriga har. Jag säger inte att produkten verkar kass, definitivt inte. Verkar "Helt OK", men sticker inte ut åt något håll alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med "Strix" som varumärke hade jag förväntat mig den snabbaste överföringshastigheten,

Detta är också anledningen till att jag bojkottar Strix då Asus har en förmåga att slänga på den logon på diverse smörja de vill sälja dyrare, som exempelvis det absoluta bottenskrapet bland diskreta grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja exakt. Med "Strix" som varumärke hade jag förväntat mig den snabbaste överföringshastigheten, Den längsta livslängden (P/E-cycles) och RGB. Men istället verkar man få samma mellanmjölk som de övriga har. Jag säger inte att produkten verkar kass, definitivt inte. Verkar "Helt OK", men sticker inte ut åt något håll alls.

Är väl allmänt känt sedan flera år att Asus Strix, ROG etc är branding mer än något annat. Strix moderkort tex är väl mediokert som bäst och du betalar för märket och styling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maaxan:

du betalar för märket och styling.

Och nöjet att behöva dra in minst en miljard uppdateringar innan kortet fungerar skapligt normalt.

Asus gjorde fina saker runt år 2000 och har sedan dess levt vidare på sitt namn mestadels.

Permalänk

Tjabbet med ej PCI Express 5.0 och medioker.
Så ser jag enskilda ssd enheter som förbrukningsvaror. Man köper när man behöver ha mer, man byter ofta ut dem innan de är trasiga för man tycker de har blivit gamla och små. (gamla = öka risken för fel) Ofta är de magiska ordet pris och pålitlighet det viktiga, att idag prestera allra bäst prestandamässigt har minskat betydelse.

Andra saker som laptops, tv apparater etc. Så köper man en utan det senaste av något idag, så kan man ångra detta i framtiden.
Men ssd minnet, ja byt ut den/komplettera den med en extra när behovet uppstår. Speciellt när det redan är så snabbt och långt över vad de flesta kommer se som en flaskhals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Detta är också anledningen till att jag bojkottar Strix då Asus har en förmåga att slänga på den logon på diverse smörja de vill sälja dyrare, som exempelvis det absoluta bottenskrapet bland diskreta grafikkort.

Skrivet av Maaxan:

Är väl allmänt känt sedan flera år att Asus Strix, ROG etc är branding mer än något annat. Strix moderkort tex är väl mediokert som bäst och du betalar för märket och styling.

Det beror väl på vad man prioriterar. För mig handlar Strix om over engineering. Cleant kretskort och att det skall vara världsklass på alla komponenter, samt RGB. Där tycker jag de levererar vad gäller grafikkorten, men på moderkort så är ju Crosshair det som motsvarar Strix på grafikkort och Strix-brandingen på grafikkort är ganska Meh jämfört med acrosshair.

Som ett exempel kan jag väl nämna mitt 1080 Ti. Där kan jag köra 2075MHz stabilt på luft, och på mitt 1070 TI som även det var Strix så kunde jag köra 2100Mhz. Med dual, Turbo, TUF och deras andra billiga märken är det oftast stopp vid 2025MHz på Pascal.

Men man får som sagt titta per kategori. Bara för att det heter Strix så betyder det ju inte automatiskt att det är bra. Utan det som tyvärr hänt är att de fått ett välförtjänt gott rykte för Strix grafikkort, och sedan lånat branding till andra produkter som inte håller världsklass som grafikkorten gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Där tycker jag de levererar vad gäller grafikkorten,

Vad säger du om kort som RTX 3050 ROG Strix då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad säger du om kort som RTX 3050 ROG Strix då?

De har haft Strix även på 1050-tiden. Vad jag kan utröna från t. ex Buildzoid's Teardowns så är även de korten extemt påkostade. Bra komponenter, rent och snyggt kretskort, RGB, bra kylare etc etc, men prestandan är ju liksom inte i en klass som jag är intresserad av, men ställer man ett 3050 Strix mot andra tillverkares 3050-kort så kan man se att det både är snabbare och oftast klockar högre.

Men pratar vi den prisklassen och gör en billiknelse så handlar det ju om vem som gör bästa lådbilen om man så säger Men tycker fortfarande inte det är fel eftersom de är bäst i sin klass. Men för moderkort är det ju inte det utan då är det Crosshair man ska ha, och den här SSD'n de nu släpper verkar ju bara vara en rebrand av redan existerande produkter så det är klart att det svärtar ner brandingen då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ett avbrott i trenden angående Asus måste dock sägas vara deras senast 3080 TUF kort som är en bra bit över vad dom flesta väntade sig från en TUF produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Ett avbrott i trenden angående Asus måste dock sägas vara deras senast 3080 TUF kort som är en bra bit över vad dom flesta väntade sig från en TUF produkt.

Ja, men de förstör allt genom att sätta en väldigt snål power budget jämfört med Strix. Klockar man inte är det nog totalt skit samma. Men så fort man börjar klocka så är det alltid power limit som är den begränsande faktorn på de korten. Då får man antingen fulflasha eller köra shunt mod och då ryker ju garantin. Men vad gäller valet av komponenter och kylare och sådant håller jag med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

2500 kr för 1Tb SSD...
Lär ju inte hamna högt upp på prisjakt listorna då inte.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nautilus011:

2500 kr för 1Tb SSD...
Lär ju inte hamna högt upp på prisjakt listorna då inte.

Nä, jag skulle hellre köpa SN850 med 2 TB lagring istället, för samma pris. Dock på rea, men varianten utan värmespridare är bara snäppet dyrare ordinarie.
https://www.inet.se/produkt/4302256/wd-black-sn850-2tb-gen-4-...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De har haft Strix även på 1050-tiden. Vad jag kan utröna från t. ex Buildzoid's Teardowns så är även de korten extemt påkostade. Bra komponenter, rent och snyggt kretskort, RGB, bra kylare etc etc, men prestandan är ju liksom inte i en klass som jag är intresserad av, men ställer man ett 3050 Strix mot andra tillverkares 3050-kort så kan man se att det både är snabbare och oftast klockar högre.

Men pratar vi den prisklassen och gör en billiknelse så handlar det ju om vem som gör bästa lådbilen om man så säger Men tycker fortfarande inte det är fel eftersom de är bäst i sin klass. Men för moderkort är det ju inte det utan då är det Crosshair man ska ha, och den här SSD'n de nu släpper verkar ju bara vara en rebrand av redan existerande produkter så det är klart att det svärtar ner brandingen då.

Ok, jag tycker ju att det är snudd på bedrägeri att klä in bottenskrapet av budgetkorten i ett sånt hölje och försöka påskina att det är något slags prestandakort. Det är som gjort för att lura okunniga, så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, jag tycker ju att det är snudd på bedrägeri att klä in bottenskrapet av budgetkorten i ett sånt hölje och försöka påskina att det är något slags prestandakort. Det är som gjort för att lura okunniga, så att säga.

Om man är såpass okunnig att man inte fattar att de två sista siffrorna och eventuellt bokstäverna (TI/XT etc) betecknar olika prestandaklasser så borde man nog be någon annan köpa grafikkort åt en.

Ska man prata bedrägeri så är namn som "AMP Extreme" långt mer vilseledande då de korten varken resulterar i fler Ampere till Core eller är extrema på något sätt (annat än att de är extremt dyra och extremt fula då )

Men du menar alltså på att det skulle vara mer så att typ 3090 TI, 2080 TI, 1080 TI etc borde vara de enda korten som ska heta Strix? Vad ska de då kalla sitt bästa 3070 med utmärkt kylare, VRM som inte är av denna världen, hårt binnad GPU, utmärkt kylare och 120% power targer istället för 106 eller 112% som är standard på leksakskorten (Dual, TUF etc)?

Sen vet jag inte om det var så du menade heller, men utveckla gärna oavsett. För mig har Strix alltid betytt "Bäst inom segment X, sen om det gäller XX30 eller XX90 TI Extreme extreme Plus edition spelar ingen roll.

Så till orginalpoängen att den här SSD'n är en Skoda Octavia som de nu namnger som om det vore en SSC Tuatara. Skoda Octavia är inte dålig, men någon jävla ordning får det väl vara?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, jag tycker ju att det är snudd på bedrägeri att klä in bottenskrapet av budgetkorten i ett sånt hölje och försöka påskina att det är något slags prestandakort. Det är som gjort för att lura okunniga, så att säga.

Tar ju vilket random 3070 istället för ett 3050 ROG Strix. Men det finns säkert de som tror att ett 3080 ROG Strix slår ett Palit 3090. Dessutom backplaten på 3090 ROG Strix ett skämt där minnestempen hamnar över 105C vid fulload, säg minnesintensiva applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Tar ju vilket random 3070 istället för ett 3050 ROG Strix. Men det finns säkert de som tror att ett 3080 ROG Strix slår ett Palit 3090. Dessutom backplaten på 3090 ROG Strix ett skämt där minnestempen hamnar över 105C vid fulload, säg minnesintensiva applikationer.

Snarare runt 85C i ett välventilerat chassi och jag vet för jag äger ett 3090 Rog Strix OC kort. Sen så är inte dom här korten till för att köras i något litet Mid Tower chassi med klent luftflöde du behöver ett Full Tower chassi. Om du hamnar på 105C med ett Strix 3090 då lär du även få samma temperatur med ett Palit 3090, detta eftersom det då sannolikt beror på någon extern faktor som exempelvis för litet chassi och för få fläktar.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man är såpass okunnig att man inte fattar att de två sista siffrorna och eventuellt bokstäverna (TI/XT etc) betecknar olika prestandaklasser så borde man nog be någon annan köpa grafikkort åt en.

Ska man prata bedrägeri så är namn som "AMP Extreme" långt mer vilseledande då de korten varken resulterar i fler Ampere till Core eller är extrema på något sätt (annat än att de är extremt dyra och extremt fula då )

Alltså, jag gillar Asus i allmänhet. Jag tycker bara inte om när deras marknadsföring innefattar att lägga ut dimridåer med samma 'häftiga' branding som toppsegmentet har, fast på prylar som är sub-standard. Det finns ingen vettig anledning att ha en jättekylare med tre fläktar på ett 130W-kort, annat än då för att ge intrycket till mindre kunniga att det är mycket bättre än vad det i själva verket är.

Känns som att det är samma fenomen med SSDn i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Snarare runt 85C i ett välventilerat chassi och jag vet för jag äger ett 3090 Rog Strix OC kort. Sen så är inte dom här korten till för att köras i något litet Mid Tower chassi med klent luftflöde du behöver ett Full Tower chassi. Om du hamnar på 105C med ett Strix 3090 då lär du även få samma temperatur med ett Palit 3090, detta eftersom det då sannolikt beror på någon extern faktor som exempelvis för litet chassi och för få fläktar.

Trodde att ett 4000D Airflow skulle fungera, men mitt Palit ligger på 92C på minnena. Kanske kan det vara det 3090 Rog Strix OC jag hade varit ett måndagsex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Alltså, jag gillar Asus i allmänhet. Jag tycker bara inte om när deras marknadsföring innefattar att lägga ut dimridåer med samma 'häftiga' branding som toppsegmentet har, fast på prylar som är sub-standard. Det finns ingen vettig anledning att ha en jättekylare med tre fläktar på ett 130W-kort, annat än då för att ge intrycket till mindre kunniga att det är mycket bättre än vad det i själva verket är.

Känns som att det är samma fenomen med SSDn i artikeln.

För SSD'n i artikeln så är vi helt överens. Då vi båda tycker att Strix-brandingen skall beteckna en topprodukt, och SSD'n är ju inte det. Skillnaden är väl då att jag tycker att Strix bör betyda "bäst inom ett visst segment". Men det är en lite märklig inställning att tycka att ett Strix 3090 TI är kass för att du tycker att 3050 TI är kass. Vill minnas att du använt termenn Plebej-kort någon gång

Men grejen är ju att om 3050 TI levt i ett vakuum så hade Strix Varit det bästa. Det är fortfarande en väldigt bra kylare, RGB och allt det där, och det är fortfarande en VRM som har en extrem överkapacitet jämfört med andra kort, och en Power Budget som är generöst tilltagen jämfört med andra, och sålänge de är konsekventa med den filosofin så är det OK tycker jag.

Men å andra sidan så gäller det ju bara grafikkort. De missar nog en del inkomster för att folk köper Strix-moderkort baserat på vad de vet om grafikkorten, när den kungruppen egentligen är ute efter Crosshair. Så de har sig själva att skylla där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För SSD'n i artikeln så är vi helt överens. Då vi båda tycker att Strix-brandingen skall beteckna en topprodukt, och SSD'n är ju inte det. Skillnaden är väl då att jag tycker att Strix bör betyda "bäst inom ett visst segment". Men det är en lite märklig inställning att tycka att ett Strix 3090 TI är kass för att du tycker att 3050 TI är kass. Vill minnas att du använt termenn Plebej-kort någon gång

Men grejen är ju att om 3050 TI levt i ett vakuum så hade Strix Varit det bästa. Det är fortfarande en väldigt bra kylare, RGB och allt det där, och det är fortfarande en VRM som har en extrem överkapacitet jämfört med andra kort, och en Power Budget som är generöst tilltagen jämfört med andra, och sålänge de är konsekventa med den filosofin så är det OK tycker jag.

Men å andra sidan så gäller det ju bara grafikkort. De missar nog en del inkomster för att folk köper Strix-moderkort baserat på vad de vet om grafikkorten, när den kungruppen egentligen är ute efter Crosshair. Så de har sig själva att skylla där.

Men kan inte denna vara mer eller mindre "bäst inom ett visst segment"? En påkostad, och dyr, SSD utan topprestanda, ungefär som en del av grafikkorten som ni snackat om.
Känns som att det är där ni ser olika på det, kanske just för att prestandasegmenten är mer tydligt avgränsade för grafikkort.

Och implikationen blir ju i mitt tycke ungefär samma, det är oftast rätt meningslöst att pimpa en produkt i ett prestandasegment som borde vara mer "bra för priset"-orienterat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Trodde att ett 4000D Airflow skulle fungera, men mitt Palit ligger på 92C på minnena. Kanske kan det vara det 3090 Rog Strix OC jag hade varit ett måndagsex.

Ja om Palitkortet ligger på 92C så borde du ha fått liknande temperatur med Strixkortet kan man tycka, det har ju hänt förr att företag missat rätt grovt med kylpastan.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]