Rykte: Intel Core 14000-serien kommer med ny sockel

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Det liknar min situation för flera decennier sedan. Det var då jag insåg att jag måste lära mig programmera "på riktigt". Excel suger på det jag gissar du vill uppnå.

Det fanns flera språk som förvisso var snabba, men som inte kunde leverera begripliga tabeller och diagram på ett snabbt och effektivt sätt, på samma sätt som Excel. Sedan upptäckte jag R... Python är bra, men, har inte på långa vägar lika mycket färdigpaketerat och välstrukturerat. Wow! Sex timmars Excel sjönk för mig till en handfull sekunder. Här är tre länkar om R på Youtube där man förklarar hur man kommer igång samt genomför några enkla diagram, tabeller mm:

Vad och hur man kan använda det

Hur man importerar från Excel

Hur man exporterar till Word

Det finns långt fler, men dessa räcker kanske en bit.

Då det går att importera och exportera data från ordbehandlare, databaser, eller, kalkylark som t.ex. Excel så behöver man inte överge något som omgivningen kanske använder. Exportera till Word eller pdf går utmärkt. Det är en extremt viktig faktor!

Prova det. Du kommer inte att ångra det.

Jag har pillat lite med dessa lösningar, de förlorar dock mycket sin charm när allt inte finns i Excel. Alltså jag vill skicka en fil som innehåller allt. Jag vill skapa Ribbons och menyer för användarna där de kan göra olika val, inte en massa externa filer som de får starta upp med parametrar.
De senaste åren har jag dock inte pillat så mycket med stora lösningar i Excel, men det handlar mycket om vad man för stunden jobbar med. Dock jobbar jag ofta med kalkyl/excel filer som är så stora så att Libre office hänger sig om man endast lägger på ett filter på översta raden och tänker filtrera datan.

*edit*
De som säger gör ett eget program i C# med Windows forms, WPF, uwp etc. Så tar det typ ett par hundra års utvecklingstid innan man får upp den funktionalitet man vill ha på tabellerna som finns i excel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har pillat lite med dessa lösningar, de förlorar dock mycket sin charm när allt inte finns i Excel. Alltså jag vill skicka en fil som innehåller allt. Jag vill skapa Ribbons och menyer för användarna där de kan göra olika val, inte en massa externa filer som de får starta upp med parametrar.
De senaste åren har jag dock inte pillat så mycket med stora lösningar i Excel, men det handlar mycket om vad man för stunden jobbar med. Dock jobbar jag ofta med kalkyl/excel filer som är så stora så att Libre office hänger sig om man endast lägger på ett filter på översta raden och tänker filtrera datan.

*edit*
De som säger gör ett eget program i C# med Windows forms, WPF, uwp etc. Så tar det typ ett par hundra års utvecklingstid innan man får upp den funktionalitet man vill ha på tabellerna som finns i excel.

För de som undrar så handlar det här om CPU:er... Behöver man uppgradera, eller finns det alternativ? Jag upplever att det än så länge är on-topic.

Hursomhelt, det finns möjlighet att skapa dynamiska mijöer i R, för html eller annat, men jag inte använt dem själv. Här är två länkar på det temat.

Jag vet inte om R kan skapa ribbonmenyer, men skulle inte bli förvånad.

Man kanske kan se om om man kan använda R som backend? Då har man också möjligheten att köra flertrådat, med moderna CPU:er, och vi är åter ontopic.

EDIT: Jag tog bort en länk då den inte höll måttet. Men, sök på "R Shiny", t.ex.

https://www.youtube.com/results?search_query=rstudio+shiny&sp...
https://www.youtube.com/results?search_query=rstudio+shiny+ex...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag behöver inte veta vart e-skräpet tar vägen för att räkna ut att mängden ökar om fler moderkort görs av med.
Huruvida moderkort säljs vidare begagnat, återvinns eller slängs i skogen är irrelevant för mängdens storlek.
Utvecklingskurvan skapar inte mer skräp, den påverkar nog inte mängden skräp, men den påverkar ju hur ofta man känner behov av att uppgradera. Snabbare utveckling = snabbare uppgraderingsbehov.
Jag är inte intresserad av hårklyverier om det ska kallas återvinningsbart, avfall, sopor eller e-skräp.

Ingen av mina datorer, samtliga med Intel, som jag byggt sedan 2008 har kastats som skräp och då har ingen av dem varit i min ägo under en längre tid men har ändå inte blivit elektronikavfall. Kan det vara så att marknaden för begagnade datorer är såpass stor att uppåt 15 år gamla grejer används p.g.a. många inte har speciellt höga krav, och att de flesta inte bryr sig om huruvida de kan uppgradera utan att det fenomenet i själva verket är en ytterst smal entusiastgrej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ingen av mina datorer, samtliga med Intel, som jag byggt sedan 2008 har kastats som skräp och då har ingen av dem varit i min ägo under en längre tid men har ändå inte blivit elektronikavfall. Kan det vara så att marknaden för begagnade datorer är såpass stor att uppåt 15 år gamla grejer används p.g.a. många inte har speciellt höga krav, och att de flesta inte bryr sig om huruvida de kan uppgradera utan att det fenomenet i själva verket är en ytterst smal entusiastgrej?

Utvecklingen har inte gått så fort 2011-2016 eftersom AMD knappt bjöd upp till dans. 2016 hamnade dock min Pentium 4 baserade dator från år 2000 på tippen och för några månader sedan sålde jag min dator från 2009.

Att uppgradera är väldigt mycket en entusiastgrej, men det har nog breddats med Ryzen & Korona. Ryzen har drivit på utvecklingen och Korona har fått fler att börja med inomhusaktiviteter. AM4's långa livslängd har också gjort det mer lönt att uppgradera, samtidigt som Korona & krypto gjort det mindre lönt att skaffa grafikkort om man inte är en del av kryptogrävandet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Fast om det går fyra cpuer per moderkort so är ju så 3 av dem skräp, byter man moderkort varje gång man byter cpu kan ju cpun i teorin leva vidare i en annan dator med det moderkortet.

Så köper inte resonemanget att det är så dåligt att man måste byta moderkort, känns naturligt för mig.