Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Ser vettig ut ändå, ska bli kul att se specifikationer sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

<Uppladdad bildlänk>

Ligger på deras Instagram! Polestar 3

Grymt snygg! Ser klart intressant ut, men om den ska kosta 900 papp så känns det lite out of reach...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Grymt snygg! Ser klart intressant ut, men om den ska kosta 900 papp så känns det lite out of reach...

Tycker den såg lite meeh ut Kommer att tänka på ID.4 i baken

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tycker den såg lite meeh ut Kommer att tänka på ID.4 i baken

Jag kanske är ensam om att gilla ID.4 🙂 Klart en sån där SUV aldrig blir riktigt snygg, men just hur dom löst taklinjen för aerodynamik men ändå rejält bagage (förmodar jag) gillar jag 🙂

Permalänk
Medlem

I4 eller Polestar 2? Beslutsångest.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tycker den såg lite meeh ut Kommer att tänka på ID.4 i baken

Håller med. Älskar verkligen designen på Precept, men denna var mer OK/standard (inte fantastisk).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tycker fronten ser märklig ut på Polestar 3. Gillar Polestar 2 fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

I4 eller Polestar 2? Beslutsångest.

Vad tyckte du själv efter provkörningarna?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad tyckte du själv efter provkörningarna?

Har bara provat I4an, Polestar finns inte i min närhet att testa. Gillar I4an men det tror jag alla skulle göra.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Har bara provat I4an, Polestar finns inte i min närhet att testa. Gillar I4an men det tror jag alla skulle göra.

Ok. För mig är det tvärt om. Testat PS2, men inte (än) i4. Så kan inte jämföra de.

Gillade PS2 (PP) körkänsla och väghållning. Mycket trevlig bil tycker jag (precis som M3). Även trevligt infotainment (Android Automotive). Nackdel är att jag tycker förarmiljön är för trång och dålig utsikt. Slår i höger knä i den enormt stora mittkonsolen (där tycker jag Volvos syskon XC40 är mycket trevligare). Var en av de främsta orsakerna att PS2 föll bort för mig när jag bytte elbil förra sommaren.

Men tycker du skall försöka ta dig till någon av städerna med PS2 och testa själv. Är väldigt personligt gällande vad man trivs med som förarmiljö.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Mina gamla föräldrar kollar på att privatleasa en billig elbil, max 2500 / månad och minimum räckvidd är 200+ km. Är Mazda MX-30 enda alternativet? Och har någon något gott/dåligt att säga om den bilen?

Haft den sen December 2020 och är toknöjd Behövde inte mer räckvidd än vad den bilen hade och komfort och "premium" känsla slog allt annat som fanns på marknaden i prisklassen. Kollade på ID3, Mini, BMW i3 etc.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Holmgren3n:

Haft den sen December 2020 och är toknöjd Behövde inte mer räckvidd än vad den bilen hade och komfort och "premium" känsla slog allt annat som fanns på marknaden i prisklassen. Kollade på ID3, Mini, BMW i3 etc.

Tack! Jag tycker att den verkar vettig för deras behov. Åka T/R till landet är cirka 17 mil. Skall åka och prata med ÅF nästa vecka. Är det något vi bör ha i åtanken tycker du? Just nu kan dem bara ladda med 220, är det något särskilt som krävs för deras del då?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Mot angivna siffror eller något helt annat?

10000*0,6*25=150000 kr

Då har vi 160000 kr som vi ska serva för. Känns något välsaltat på en ny bil. Detta dessutom räknat på att elbilen laddas och servas gratis, eller inte servas alls.

Sedan motsvarar förvisso ID.3 en Golf och inte en Polo.

Jag räknade iofs med 1l per mil vilket i efterhand är ju lite förlegat 🙈
Men vid 0.6l och 20kr/l för bensin (tagit bort 6kr som en elbil förbrukar per mil)
Men sedan har vi skatt ca 400 för elbil och 4772 för en 2021 tcross. Det ger differans på 4472:-
Service på elbil är mest för filter och bromsvätska och en ICE har lite fler delar som byts som oljefilter, motorolja, utan att veta så gissar jag inspektion är samma kostnad ca 1900:- och stora service för behåld garanti blir en skillnad på ca 2000-4000? Per stor service.
Elbils krav är 6000mil för service enligt VW och för ice är det 3000 mil innan oljebyte.

Om vi räknar att det skall ta 5år så har vi
Id3 pro performance 469 900:-
Tcross sport performance 234 900:-
Skillnad 235 000
Skatt över 5 år 22 360:-
För att göra det enkelt säger vi 2500mil/år ,över 5 år är det 12 500mil, bränsle 150 000:-

Tcross har då haft service 4ggr och elbil 2ggr. Vi säger dem har samma pris på 5000:-, det blir 10 000:-
Dock vid snabb googling är service elbil 2000 och personbil 3760/5430:- hos andra än vw.

235 000 - 150 000 - 22 360 - 10 000 = 52 640

Efter 5 år ligger basversion av id3 och tcross med 52 640:- i tcross favör.
Verkar som det tar 7 år att äga ikapp prisskillnaden utan att gå in på värdeminskning och framtida skatter.

Jag räknade med att båda cashade bilen vid köp.
Garantin på batteriet är 8 år, så det verkar ju vara ett ganska bra val 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Fast om man på allvar säger en sådan här sak så har man ju antingen noll koll eller så är man just elbilshatare, som du redan förnekat att du är. Du ska få ett tips: gå in på Blocket och kolla priserna på begagnade elbilar. Låt oss säga 2-3 år gamla. Sedan jämför du med bensinbilar. Kom sedan tillbaka och tänk till en extra gång innan du trollar.

Hade du tänkt jämföra två sprillans nya?

Jo det verkar ju enklast! då torde ju värdeminskning hamna på en jämförbar nivå 😀. Blir ju så himla stor skillnad i procent mot en elbil som nästan ligger kvar på nypris efter ett år och 2000 mil 😉.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag räknade iofs med 1l per mil vilket i efterhand är ju lite förlegat 🙈
Men vid 0.6l och 20kr/l för bensin (tagit bort 6kr som en elbil förbrukar per mil)
Men sedan har vi skatt ca 400 för elbil och 4772 för en 2021 tcross. Det ger differans på 4472:-
Service på elbil är mest för filter och bromsvätska och en ICE har lite fler delar som byts som oljefilter, motorolja, utan att veta så gissar jag inspektion är samma kostnad ca 1900:- och stora service för behåld garanti blir en skillnad på ca 2000-4000? Per stor service.
Elbils krav är 6000mil för service enligt VW och för ice är det 3000 mil innan oljebyte.

Om vi räknar att det skall ta 5år så har vi
Id3 pro performance 469 900:-
Tcross sport performance 234 900:-
Skillnad 235 000
Skatt över 5 år 22 360:-
För att göra det enkelt säger vi 2500mil/år ,över 5 år är det 12 500mil, bränsle 150 000:-

Tcross har då haft service 4ggr och elbil 2ggr. Vi säger dem har samma pris på 5000:-, det blir 10 000:-
Dock vid snabb googling är service elbil 2000 och personbil 3760/5430:- hos andra än vw.

235 000 - 150 000 - 22 360 - 10 000 = 52 640

Efter 5 år ligger basversion av id3 och tcross med 52 640:- i tcross favör.
Verkar som det tar 7 år att äga ikapp prisskillnaden utan att gå in på värdeminskning och framtida skatter.

Jag räknade med att båda cashade bilen vid köp.
Garantin på batteriet är 8 år, så det verkar ju vara ett ganska bra val 😊

Jag tycker också att man bör ta med i beräkningen att elbil är väldigt mycket trevligare att köra till vardags. Jag vill aldrig gå tillbaka till något som växlar, rasslar, rycker och luktar illa igen när jag åker från A till B om jag har möjligheten. Hur man sätter ett pris på sånt är ju såklart högst personligt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Jag tycker också att man bör ta med i beräkningen att elbil är väldigt mycket trevligare att köra till vardags. Jag vill aldrig gå tillbaka till något som växlar, rasslar, rycker och luktar illa igen när jag åker från A till B om jag har möjligheten. Hur man sätter ett pris på sånt är ju såklart högst personligt dock.

Absolut, det håller jag med om! Jag kör 2500mil per år i en Ford transit custom i jobbet och det är inga roliga mil då jag knapp får plats pga att man är lång.
Komfort är värt mer desto mer man kör dessutom!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

I4 eller Polestar 2? Beslutsångest.

Älskar min i4 och den har ju lite större bagageutrymme, får dra lite mer och lite bättre räckvidd.
Baksätet har jag inte jämfört på båda däremot och i4an blir ju dyrare i alla konfigurationer som jag får det till.

Skrivet av pasen:

Jag tycker också att man bör ta med i beräkningen att elbil är väldigt mycket trevligare att köra till vardags. Jag vill aldrig gå tillbaka till något som växlar, rasslar, rycker och luktar illa igen när jag åker från A till B om jag har möjligheten. Hur man sätter ett pris på sånt är ju såklart högst personligt dock.

Det här, jag har varit ganska pessimistisk till elbilar men efter någon vecka var jag frälst. Att köra ICE igen nu är hemskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

<Uppladdad bildlänk>

Ligger på deras Instagram! Polestar 3

Det är är nya som är som XC90 storleksmässigt?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

I4 eller Polestar 2? Beslutsångest.

Hade jag skaffat en sedan elbil så hade jag lätt kört på i4 40.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

I4 eller Polestar 2? Beslutsångest.

Vad är du ute efter? Skall du satsa på fyrhjusldrift eller bakhjulsdrift? Tycker PS2 är snyggare på utsidan och kör ju Android Automotive vilket är najs, i4an (iaf i M50 format) är markant sportigare och snabbare samtidigt som den är bekvämare samt tystare (speciellt med däck/fälg som medföljer 18"). I M50 format så är dock i4an markant dyrare ifall man specar upp den lite vilket är varför den föll som alternativ för mig, tyckte den var för dyr för det extra man fick jämfört med andra alternativ.

En i4a har ju också fällbart mittenbaksäte så man får med alla passagerares skidor/brädor på skidresan, skidluckan i Polestar 2 duger inte till det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag räknade iofs med 1l per mil vilket i efterhand är ju lite förlegat 🙈
Men vid 0.6l och 20kr/l för bensin (tagit bort 6kr som en elbil förbrukar per mil)
Men sedan har vi skatt ca 400 för elbil och 4772 för en 2021 tcross. Det ger differans på 4472:-
Service på elbil är mest för filter och bromsvätska och en ICE har lite fler delar som byts som oljefilter, motorolja, utan att veta så gissar jag inspektion är samma kostnad ca 1900:- och stora service för behåld garanti blir en skillnad på ca 2000-4000? Per stor service.
Elbils krav är 6000mil för service enligt VW och för ice är det 3000 mil innan oljebyte.

Om vi räknar att det skall ta 5år så har vi
Id3 pro performance 469 900:-
Tcross sport performance 234 900:-
Skillnad 235 000
Skatt över 5 år 22 360:-
För att göra det enkelt säger vi 2500mil/år ,över 5 år är det 12 500mil, bränsle 150 000:-

Tcross har då haft service 4ggr och elbil 2ggr. Vi säger dem har samma pris på 5000:-, det blir 10 000:-
Dock vid snabb googling är service elbil 2000 och personbil 3760/5430:- hos andra än vw.

235 000 - 150 000 - 22 360 - 10 000 = 52 640

Efter 5 år ligger basversion av id3 och tcross med 52 640:- i tcross favör.
Verkar som det tar 7 år att äga ikapp prisskillnaden utan att gå in på värdeminskning och framtida skatter.

Jag räknade med att båda cashade bilen vid köp.
Garantin på batteriet är 8 år, så det verkar ju vara ett ganska bra val 😊

Sen är ju Id3 en rätt mycket större bil än tcross (eller Polo). Utifrån är den väl minst stor som en Golf men inuti är den ju större än en Golf, en del säger jämförbar med en Passat men knappast när det gäller bagageutrymme. Dock håller den inte samma kvalitetskänsla riktigt, vilket är synd förstås men det är ingen katastrof som en del påstår. Och prestandan i en Id3 slår ju det mesta i samma eller lägre prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det är är nya som är som XC90 storleksmässigt?

Japp

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade hoppats på en Polestar 2 kombi. Rysligt opraktiskt med bilar stora som SUV'ar, men med väldigt sluttande tak

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen är ju Id3 en rätt mycket större bil än tcross (eller Polo). Utifrån är den väl minst stor som en Golf men inuti är den ju större än en Golf, en del säger jämförbar med en Passat men knappast när det gäller bagageutrymme. Dock håller den inte samma kvalitetskänsla riktigt, vilket är synd förstås men det är ingen katastrof som en del påstår. Och prestandan i en Id3 slår ju det mesta i samma eller lägre prisklass.

Jag velade att jämföra mellan golf och tcross, enligt vw hemsida är tcross och id3 ganska lika stora enligt deras bilder. Tar man golf så är den dessutom dyrare än tcross så skillnaden blir mindre

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag velade att jämföra mellan golf och tcross, enligt vw hemsida är tcross och id3 ganska lika stora enligt deras bilder. Tar man golf så är den dessutom dyrare än tcross så skillnaden blir mindre

Jo skillnaden är mindre, det är vad jag säger.

T-Cross är 4108mm lång, Polo 4053-4067, Golf 4284 (inte kombi), och Id3 4262. Så på längden är Id3 och Golf typ samma medan Polo och TCross är mindre. På bredden är de mer lika men Id3 är störst av dessa modeller där utom TCross som ju har en del SUV-attribut som skärmbreddare och så. Och det är ju bara utsidan liksom, inuti är ju elbilar som är byggda som elbilar från grunden mycket rymligare eftersom de kan paketeras smartare utan att behöva en massa plats till avgassystem, motor och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Tack! Jag tycker att den verkar vettig för deras behov. Åka T/R till landet är cirka 17 mil. Skall åka och prata med ÅF nästa vecka. Är det något vi bör ha i åtanken tycker du? Just nu kan dem bara ladda med 220, är det något särskilt som krävs för deras del då?

Kan de även ladda på landet? För 17 mil på en laddning klarar den nog inte året om i alla fall om man kör motorväg.
https://ev-database.org/car/1680/Mazda-MX-30

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Jag tycker också att man bör ta med i beräkningen att elbil är väldigt mycket trevligare att köra till vardags. Jag vill aldrig gå tillbaka till något som växlar, rasslar, rycker och luktar illa igen när jag åker från A till B om jag har möjligheten. Hur man sätter ett pris på sånt är ju såklart högst personligt dock.

Det är dock inget man kan beräkna på. Och i så fall får man 'ta med i beräkningen' att det är ofantligt mycket snabbare och smidigare att tanka än att ladda om man är på resande fot...

sen kan jag garantera att det finns många som gillar växlande och motorljud osv, från rätt motor

tycker man skall hålla beräkningar till det objektiva som faktiskt går att räkna på. Håller med om att elbil blir mer och mer attraktivt ekonomiskt, för normalfallen är det nog ofta billigare TCO än nya bensinbilar.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är dock inget man kan beräkna på. Och i så fall får man 'ta med i beräkningen' att det är ofantligt mycket snabbare och smidigare att tanka än att ladda om man är på resande fot...

sen kan jag garantera att det finns många som gillar växlande och motorljud osv, från rätt motor

tycker man skall hålla beräkningar till det objektiva som faktiskt går att räkna på. Håller med om att elbil blir mer och mer attraktivt ekonomiskt, för normalfallen är det nog ofta billigare TCO än nya bensinbilar.

Håller med. Objektivt är dock en standard ID.3 väldigt mycket rappare än en standard Golf, Polo osv. Så det rimliga är att jämföra kostnaden med motsvarande motor på fossilbilarna (om man bryr sig om något annat förutom kostnad). Jag tror det flesta kollar på mer än bara kostnaden när de köper bil. Annars hade alla kört Dacia.
Jag anser att det är rimligt att ta med i beräkningen att det är jobbigare att ladda en elbil på långresa jämfört att tanka.
Samtidigt kan det vara smidigare 99% av resorna (för vissa personer) när man laddar hemma och alltid har full tank.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är dock inget man kan beräkna på. Och i så fall får man 'ta med i beräkningen' att det är ofantligt mycket snabbare och smidigare att tanka än att ladda om man är på resande fot...

sen kan jag garantera att det finns många som gillar växlande och motorljud osv, från rätt motor

tycker man skall hålla beräkningar till det objektiva som faktiskt går att räkna på. Håller med om att elbil blir mer och mer attraktivt ekonomiskt, för normalfallen är det nog ofta billigare TCO än nya bensinbilar.

Visst finns det fina motorer, men vanliga dieselknackande Passater och Svenssonbilar är inget direkt upphetsande kan jag tycka.

För min egen del är jag beredd att betala lite mer för att slippa sådant, därav min kommentar om att priset är högst personligt. Jag gick personligen från en V70 D4 automat -14 till elbil och det finns verkligen inget jag saknar med Volvon idag, inte ens att tanka snabbt...

Jag får ångest varje gång mätaren börjar närma sig 0 på vår andrabil som går på bensin.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leyer:

Kan de även ladda på landet? För 17 mil på en laddning klarar den nog inte året om i alla fall om man kör motorväg.
https://ev-database.org/car/1680/Mazda-MX-30

220 går det att ladda med på landet, även om det tar extremt lång tid.
Nej, du har såklart rätt. Iskallt, vinterväglag etc kommer ju förändra allt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||