Chromecast med Google TV säljstartar i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Om man redan har en smart tv, vad är poängen med denna? Chromecast är ju bekvämt om man vill streama något snabbt från mobilen tex men vad är poängen med "med Google tv"?

Jag funderade också i de banorna tidigare, men fick själv uppleva fördelen med en produkt som denna. Köpte i höstas en lägenhet i fjällen (dvs vid en skidbacke) och då ingick alla inventarier inklusive en tv på 42 tum. Storleken är perfekt för det lilla vardagsrummet, men då den är typ 5 år gammal så var smart-tv-funktionaliteten riktigt kass på den. Netflix/HBO/Youtube tar cirka 20 sekunder att starta, och gränssnittet är lika segt det. Vissa appar (Discovery Plus) stöds inte ens. Eftersom lägenheten hyrs ut till skidanläggningens gäster under större delen av vintern så var jag ganska osugen på att köpa en ny tv. Folk som hyr är inte speciellt försiktiga, det är märken och fingeravtryck på teven hela tiden. Köpte en Xiaomi Mi Box S 4K för 600 kr som jag kopplar in varje gång jag är i lägenheten själv. Fullt stöd, snabbt gränssnitt och jag slipper logga in/ut ur alla tjänster när jag åker dit/hem. Riktigt grymt!

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem

Jag har en "smart-tv" Panasonic som snart är 10 år. Till det har jag en Telia box som ingår i hyran och kör mest min tv/stream genom den. Tyvärr kan jag inte ladda ner nya appar till den utan är bunden till det som Telia tycker ska ingå i boxen. De tjänster som inte finns med i Telias box kör jag via datorn/mobilen upp till mina gamla chromecast som sitter i tv:n.

1. Kommer en ny Chromecast med Google TV funka på min tv som är så pass gammal?
2. Om jag ändå ska köpa en ny android-tv om ca ett år, är det onödigt att köpa CGT då? Ingår inte Google tv i android gränssnittet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frassori:

Jag har en "smart-tv" Panasonic som snart är 10 år. Till det har jag en Telia box som ingår i hyran och kör mest min tv/stream genom den. Tyvärr kan jag inte ladda ner nya appar till den utan är bunden till det som Telia tycker ska ingå i boxen. De tjänster som inte finns med i Telias box kör jag via datorn/mobilen upp till mina gamla chromecast som sitter i tv:n.

1. Kommer en ny Chromecast med Google TV funka på min tv som är så pass gammal?

Ja, har du HDMI så kan du koppla in Chromecast.

Citat:

2. Om jag ändå ska köpa en ny android-tv om ca ett år, är det onödigt att köpa CGT då? Ingår inte Google tv i android gränssnittet?

Du får ungefär samma funktionalitet i en TV med Android, så länge du inte väljer någon som inte har tillgång till Play-butiken. Om det är värt pengarna nu för att ha en trevligare upplevelse i ett år kan bara du svara på förstås. Med tanke på priset blir det inte så många tior per månad även om du bara har den ett år dock.

Själv hade jag en gammal CC innan jag köpte denna som inte användes jättemycket efter uppgraderingen förstås, men jag tog den med mig till hotell exempelvis, eller när jag hälsade på min morsa som bara har AppleTV, och det var trevligt att ha. Men det slutade med att jag gav den till min farsa som inte hade någon form av smart-TV eller något alls att kolla på streamat innehåll med, utöver dator och surfplatta då, men inget inkopplat i teven i alla fall. Jag har också gett bort ett par Chromecasts till mina syrror, i julklapp eller så. Det är ju lite rollen man har som "teknikintresserad", donera ens egna gamla grejer till familj och vänner när man köper nytt.

Permalänk
Medlem

LG har till slut fått Discovery+ och Cmore.
Skönt att slippa alla dessa externa boxar, stickor och extra kontroller.
Har GX serien, så får inte ens plats med någonting bakom.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | Corsair SF600 V2 | ASRock X570 Phantom Gaming ITX/TB3 | AMD Ryzen 5 3600 | G.Skill Sniper X Urban Camo 3400MHz | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Arctic Liquid Freezer II 280 | PowerColor Radeon RX 5700 XT Dual Fan | Steelseries Rival 3 | Steelseries Apex 150 | Razer Leviathan 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Kan tänka mig att det är praktiskt om man har en tv med riktigt kass inbyggd smart-tv-funktionalitet, eller om TV:n har några år på nacken och tillverkaren slutat skicka ut mjukvaruuppdateringar till smart-tv-systemet.

Eller om man har en projektor, har fortfarande inte listat ut hur man kör bild från tv´n genom förstärkaren till projektorn..

Externa boxar behövs.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Inet sålde den redan 2020

Jag köpte min redan november 2020 på Inet för 899 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Tror jag provat den men fick den aldrig att fungera. Ska kika ikväll

Dessa fungerar inte med CCwGTV/Realme 4K/Xiaomi 4K Stick eftersom Network debugging inte finns.

Man måste köra med denna för att få AFR att fungera: tvQuickActions

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Du kan defentivt utnyttja mer än 100Mb/s, exempelvis vid streaming internt inom ditt nätverk, spel-streaming via internet osv.
Visst att det sällan skulle behövas, men känns samtidigt otroligt dumt att begränsa till en otroligt gammal nätverksstandard när 1Gb/s knappast skulle kosta många kronor mer.

100 Mbit/s är mer än 4k HDR bluray. Det klarar denna enhet inte att spela upp. Så nej det finns ingen poäng.

Poäng med kabel kan finnas vid streaming av spel för att få ned latensen men sist jag mätte var det mindre än en millisekund från min laptop till accesspunkten 10 meter bort och genom en betongvägg.

Kort och gott. Det finns ingen aktivitet som denna pryl klarar av där mer än 100 Mbit/s krävs. Den behöver liksom både skyffla datan och avkomprimera/spela upp etc. Och det kan man glömma även om man har 10 Gbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompai:

Jag köpte min redan november 2020 på Inet för 899 kr.

Finns mycket som säljs i länder där produkterna inte är officiellt lanserade.

Permalänk
Medlem

Köpte också min via inet tidigare i år. Har varit stabil och kan utan problem streama i 4k utan ethernet kabel. Den är relativt snabb och dosan som medföljer är smidig och bra.
Har en LG från 2016 och operativsystemet är väldigt segt och buggigt samt att apputbudet är mediokert. Det har väl med TVns ålder att göra, men den här produkten gjorde att jag slapp spendera pengar på en ny tv

Permalänk
Medlem

Synd att den inte finns i svart. Eller har jag missat något nu igen?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perrablerra:

Synd att den inte finns i svart. Eller har jag missat något nu igen?

Nej vit eller pastellfärger, men har bara sett vit här.

Permalänk
Medlem

Har testat lite nu och den verkar lite mer kinkig med kommandon jämfört med vår gamla ChromeCast Ultra hittills när man försöker casta med Google Mini.

Ber jag den t.ex. "Hey Google, show me Bounce Patrol videos on YouTube on Stargazer" (som enheten är döpt till), så brukade Ultran ge mig förväntat resultat med en rad videos och Google Assistant ställde följdfrågan "Which one would you like", såp man kan välja en siffre eller säga "show more" "go back" osv.

Med nya ChromeCast 4 så visar den listan, men sen blir Minin tyst bara. Den vill inte heller alltid stänga av med "turn off Stargazer", utan man får ta fram den lilla hala fjärren (det svarta silikonskalet är i posten) och trycka på off.

Skaffade även en Hitachi TV med inbyggd Chromecast nyligen, som har ett annat problem. Det går att casta till den, men den tar inga "Pause" "Resume" "Stop playing"-kommandon via Google Assistant.

Får labba vidare, men ingen bra erfarenhet som ersättare för Ultran än så länge =(

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Antar Telenor Stream inte finns med på Google TV? Konstigt den annars finns på Android telefon men inga andra android enheter som Nvidia Shield

Har installerat APK versionen men den fungerar inte alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Antar Telenor Stream inte finns med på Google TV?

Det går väl dock utmärkt att casta Telenor Stream? Har en projektor med Android TV här och apputbudet lämnar helt klart en del att önska. Just ChromeCast funktionen har hittills varit räddningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det går väl dock utmärkt att casta Telenor Stream? Har en projektor med Android TV här och apputbudet lämnar helt klart en del att önska. Just ChromeCast funktionen har hittills varit räddningen.

Men det är mer praktiskt använda fjärrkontroll, annan enhet än Telefon som drar batteri, om man ska ringa prata, ta emot samtal?

Jo jag har APPLE TV en av få APPLE produkter jag gillar

Kan installer APK appen på android men den fungerar dåligt i det syfte

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozeroun:

Men det är mer praktiskt använda fjärrkontroll, annan enhet än Telefon som drar batteri, om man ska ringa prata, ta emot samtal?

Jo jag har APPLE TV en av få APPLE produkter jag gillar

Kan installer APK appen på android men den fungerar dåligt i det syfte

Håller med om att det inte är så bra att använda telefonen som fjärr, att slippa det är ju den största fördelen med nya Chromecast liksom. Jag installerade också telefonversionen av en app av misstag och det var katastrof, det funkade så till vida att det gick att se på saker men man navigerade helt i blindo liksom. Men det är väl bara att ligga på Telenor så att de bygger en app för enheter med Android TV.

Permalänk
Medlem

En sak jag undrar om Google TV som också har inbyggt chromecast

Om man speglar en app från telefon till Google TV

Om man där då kan använda fjärrkontrollen som då styr det appen visar på TV?

Eller måste man ändå sköta appen med fingret på telefonen?

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte precis att Google säljer både gamla och nya chromecast nu:
Chromecast med Google TV
Chromecast med Google TV (HD)

Chromecast med Google TV
Upp till 4K HDR, 60 FPS
Dolby Vision, HDR10, HDR10+
769 kr

Chromecast med Google TV (HD)
Upp till 1080p HDR, 60 FPS
HDR10, HDR10+, HLG
469 kr

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Bättre om dom gjorde en mer aktuell Chromecast Google TV (gen 5, kanske är på G?) med HDMI 2.1 bl.a. Tycker det är dags att skrota HDMI ARC 2.0 (för alla nya TV/Blu ray spelare (även budgetmodellerna borde ha eARC HDMI 2.1). Nu pratar jag inte om eARC funktionerna för spelkonsoler utan för ljud (Atmos å DTS: X).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Som svar på ovan inlägg så kan jag berätta att det fungerar fint med Dolby Atmos.

Ett annat problem är dock att den inte stödjer automatiskt växling av frame rate (bildfrekvens). TV och sport sänder ju med 50 Hz, och filmer och serier med 24 Hz. Apple TV har i jämförelse en funktion för att "matcha bildfrekvens" eller vad det kan heta där. Vilket den gör superbt. Alla som upplever ryckigt bildflyt i sin TV ska kolla inställningarna på sin mediaspelare för detta, det är till 99% att det beror på mismatch mellan videons bildfrekvens och den bildfrekvens TV'n är inställd på.

Chromecast fick nyligen via Android 12 stöd för automatisk bildfrekvensjustering. Dock har funktionen två val, "sömlöst" eller inte sömlöst. Här är ju problemet att sömlöst är en feature i HDMI 2.1 som *INGEN* TV idag stödjer. Dessutom kan Chromecast via HDMI handskakning ta reda på om det stöds automatiskt så varför fråga användaren?!

Det här låter ju fint och bra och jag aktiverade detta på min Chromecast bara för att finna att det ändå inte fungerar! Lite efterforskning ger att detta måste stödjas i apparna också och idag har *INGA* appar, inte ens googles egna play-appar stöd för detta. Suck!

För att få rätt bildflyt måste man då byta bildfrekvens (4K 24Hz eller 4K 50Hz) varje gång man växlar mellan säg SVT/Viaplay Sport eller Netflix. Bökigt.

Tills Google får ordning på detta så blir det Apple TV för min del. Där funkar allt perfekt (måste dock aktiveras i inställningarna. Gör det om du inte gjort det!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Som svar på ovan inlägg så kan jag berätta att det fungerar fint med Dolby Atmos.

Ett annat problem är dock att den inte stödjer automatiskt växling av frame rate (bildfrekvens). TV och sport sänder ju med 50 Hz, och filmer och serier med 24 Hz. Apple TV har i jämförelse en funktion för att "matcha bildfrekvens" eller vad det kan heta där. Vilket den gör superbt. Alla som upplever ryckigt bildflyt i sin TV ska kolla inställningarna på sin mediaspelare för detta, det är till 99% att det beror på mismatch mellan videons bildfrekvens och den bildfrekvens TV'n är inställd på.

Chromecast fick nyligen via Android 12 stöd för automatisk bildfrekvensjustering. Dock har funktionen två val, "sömlöst" eller inte sömlöst. Här är ju problemet att sömlöst är en feature i HDMI 2.1 som *INGEN* TV idag stödjer. Dessutom kan Chromecast via HDMI handskakning ta reda på om det stöds automatiskt så varför fråga användaren?!

Det här låter ju fint och bra och jag aktiverade detta på min Chromecast bara för att finna att det ändå inte fungerar! Lite efterforskning ger att detta måste stödjas i apparna också och idag har *INGA* appar, inte ens googles egna play-appar stöd för detta. Suck!

För att få rätt bildflyt måste man då byta bildfrekvens (4K 24Hz eller 4K 50Hz) varje gång man växlar mellan säg SVT/Viaplay Sport eller Netflix. Bökigt.

Tills Google får ordning på detta så blir det Apple TV för min del. Där funkar allt perfekt (måste dock aktiveras i inställningarna. Gör det om du inte gjort det!)

Jo, har Netflix 4K abb (körs på både Apple TV 4K å Chromecast 4K Google TV). Men föredrar Apple TV Netflix appen även om den är lite sämre än Android Netflix appen, kan inte ta bort filmer/serier som man inte gillar (råkat ta en chans men var skit) i Apple appen eller jag som hittat det.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.