Vägrar visa rätt tid

Permalänk

Vägrar visa rätt tid

Hej

Har problem med mitt Windows 11. Den vägrar visa rätt tid oavsett om jag har automatiskt eller manuell tidsangivelse.

Som ni ser på bilden så är systray-klockan rätt men "Current date and time" fel...... det är bara i systray den visar rätt. Den går 1 timme fel oavsett om det är loginskärm eller när man skapar filer.

Ändrar jag tiden manuellt med 1 timme framåt så ändras även tiden i systray'en 1 timme framåt....

Något är galet...

Permalänk
Medlem

Du bör väl ha igång "Adjust for daylight saving time automatically"?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

Du bör väl ha igång "Adjust for daylight saving time automatically"?

Kalasbra!

Man kan ju undra varför inte den var på som standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Hej

Har problem med mitt Windows 11. Den vägrar visa rätt tid oavsett om jag har automatiskt eller manuell tidsangivelse.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Som ni ser på bilden så är systray-klockan rätt men "Current date and time" fel...... det är bara i systray den visar rätt. Den går 1 timme fel oavsett om det är loginskärm eller när man skapar filer.

Ändrar jag tiden manuellt med 1 timme framåt så ändras även tiden i systray'en 1 timme framåt....

Något är galet...

Bocka för justera för sommar- vintertid.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

död åt sommartid, eller vintertid... skitsamma bara någon av dem dör!

Permalänk

Kan förstå att man måste slå på det......... men varför visades det olika tider? Fattar inte...... nåväl..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

död åt sommartid, eller vintertid... skitsamma bara någon av dem dör!

Fanns en motion på detta. Omställningen kostar samhället en massa pengar varje år.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/so...

Saxat från expressen:

"En timmes förlorad nattsömn kan låta lite, men i Kanada 1992 upptäckte trafikforskare en ökning på åtta procent bland trafikolyckorna veckan efter övergången till sommartid. År 2000 kostade övergången till sommartid investerare på amerikanska börsen 170 000 000 000 kronor. Orsaken? Sömnbrist och koncentrationsbesvär."

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"