Permalänk
Medlem

LG C1 eller Sony A80J?

Hej ni glada!

Efter inköp av en Sony XH95 för ett par år sedan har jag landat i blooming och andra skavanker som följer med en LCD-skärm inte är för mig och att jag nog är redo att ta klivet över till OLED-laget. Efter mycket letande har jag kommit fram till att jag förmodligen kommer inhandla en LG C1 eller Sonys A80J. Valet däremellan är dock inte uppenbart, och därför vänder jag mig nu till er—då främst de som har erfarenhet av apparaterna—för att försöka fatta mitt beslut.

Jag kommer använda skärmen för att spela PS5, något enstaka Switchspel samt se på streamade filmer och serier. Uppskattar att ungefär 60% av tiden kommer ägnas åt spelande.

Båda apparater verkar vara väl rustade för spel. C1:an har fördelen att den stödjer Dolby Vision för spel (även om PS5 inte gör det, än) samt att HGIG finns för spel som stödjer det. A80J ska dock vara bättre när det gäller bilden generellt—bättre HDR för PS5 och bättre uppskalning för Switchen—och den ska vara betydligt mer välkalibrerad direkt ur lådan. Båda maskiner stödjer idag VRR etc.

För ”vanligt tittande” så ska Sonyn dra det längsta strået, även om C1:an inte är långt efter.

När det gäller nackdelar så förstår jag det däremot som att Sonyn har mer aggressiv ABL/ASBL, vilket ju tar bort en stor del av fördelarna med den bättre bilden. C1:an ska vara sämre när det gäller just uppskalning och rörelse, och även denna skärm tycks dras med en del ABL-bekymmer (främst i mörka scener).

Detta för oss till knäckfrågan: Vilken av de två TV-apparaterna är egentligen bäst när det gäller bildkvalitet och allmänt användande i de sammanhang som jag beskrivit ovan? Motivera gärna era röster.

Tack på förhand!

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

Själv valjde jag A80J främst pga menyerna = kan inte tåla dem på LG. Sen har A80J andra fördelar (speciellt för 77") där högtalarna är bättre och ljusstyrkan inte är begränsad (betyder alltså att ljusstyrkan motsvarar G1: https://www.youtube.com/watch?v=gkQPHxh1ypc). Du kan också få tillgång till servicemenyn på Sonyn utan service remote, vilket gör att du kan höja ljusstyrkan ytterligare så den motsvarar A90J dock ökar image retention något (märk: inte samma som burn-in).

Så om du främst kommer använda TVn för film & serier => då skulle jag 100% rekommendera A80J, men tänker du spela skulle jag 100% välja C1 (4st HDMI 2.1, lägre input lag, etc.).

Är det 65 eller 77" du kollar på? LG har ju också sin kampanj nu där du får 77" C2 för mindre än vad C1 kostar i samma storlek.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Tubb3 och @Toss3, vilka löjligt lika namn ni har 😂

Jag hade gått på C-serien helt klart om det är gaming. Med nuvarande priskampanj är även det till fördel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Själv valjde jag A80J främst pga menyerna = kan inte tåla dem på LG. Sen har A80J andra fördelar (speciellt för 77") där högtalarna är bättre och ljusstyrkan inte är begränsad (betyder alltså att ljusstyrkan motsvarar G1: https://www.youtube.com/watch?v=gkQPHxh1ypc). Du kan också få tillgång till servicemenyn på Sonyn utan service remote, vilket gör att du kan höja ljusstyrkan ytterligare så den motsvarar A90J dock ökar image retention något (märk: inte samma som burn-in).

Så om du främst kommer använda TVn för film & serier => då skulle jag 100% rekommendera A80J, men tänker du spela skulle jag 100% välja C1 (4st HDMI 2.1, lägre input lag, etc.).

Är det 65 eller 77" du kollar på? LG har ju också sin kampanj nu där du får 77" C2 för mindre än vad C1 kostar i samma storlek.

Hm, låter intressant! Du har alltså inte märkt av att skärmen tappar i ljusstyrka om statiska element visas på skärmen? Har du spelat på tvn?

65” blir det för mig! Sonyn ligger något i överkant för min budget, men jag håller utkik efter reor. 😊

Skrivet av DavidtheDoom:

@Tubb3 och @Toss3, vilka löjligt lika namn ni har 😂

Jag hade gått på C-serien helt klart om det är gaming. Med nuvarande priskampanj är även det till fördel.

Jo C1 har legat bra till prismässigt på sistone! Det är såklart relevant för inköpet.

Varför skulle du valt C-serien? Jag kommer ju max ha 2st konsoller inkopplade, så är inte i behov av 4st hdmi 2.1-portar. Input lag är tillräckligt låg på båda apparater. För mig åtminstone.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Hm, låter intressant! Du har alltså inte märkt av att skärmen tappar i ljusstyrka om statiska element visas på skärmen? Har du spelat på tvn?

65” blir det för mig! Sonyn ligger något i överkant för min budget, men jag håller utkik efter reor. 😊

Jo C1 har legat bra till prismässigt på sistone! Det är såklart relevant för inköpet.

Varför skulle du valt C-serien? Jag kommer ju max ha 2st konsoller inkopplade, så är inte i behov av 4st hdmi 2.1-portar. Input lag är tillräckligt låg på båda apparater. För mig åtminstone.

Nej inte märkt av det alls faktiskt! Har dock inte spelat på skärmen (hade min CX och snart C2 för det!). För 65" är det svårt iom du inte är garanterad en nyare WBE-panel (bara för 77" är det säkert att du får WBE). Så för 65" skulle jag säga att skillnaderna är såpass små att C1 blir det bättre alternativet, speciellt då du också tänkt spela på den.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Nåt som stör mig med min CX (och päronens C1) är bandingen. Riktigt besviken på det faktiskt. Pratar då inte om "vertical banding" utan "vanlig" regelrätt banding som gradienter i himmel mm. Är Sonyn bättre på det hade jag lätt gått på Sonyn.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Nåt som stör mig med min CX (och päronens C1) är bandingen. Riktigt besviken på det faktiskt. Pratar då inte om "vertical banding" utan "vanlig" regelrätt banding som gradienter i himmel mm. Är Sonyn bättre på det hade jag lätt gått på Sonyn.

https://www.youtube.com/watch?v=poiTeFVw0c8

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Valde själv nyligen mellan dessa två och för mig blev det C1 eftersom den är 4000kr billigare just nu.

Enda stora fördelen med Sonyn vad jag kan se enligt rtings recensioner är bättre kalibrering out of the box men eftersom jag har kalibreringshårdvara till hands så är det lätt fixat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Nej inte märkt av det alls faktiskt! Har dock inte spelat på skärmen (hade min CX och snart C2 för det!). För 65" är det svårt iom du inte är garanterad en nyare WBE-panel (bara för 77" är det säkert att du får WBE). Så för 65" skulle jag säga att skillnaderna är såpass små att C1 blir det bättre alternativet, speciellt då du också tänkt spela på den.

Det lutar ditåt faktiskt. Men samtidigt gillar jag hur enkelt det var att ställa in min nuvarande Sony på ett sätt som jag är nöjd med (då undantaget diskussionen om LCD vs OLED). Därav denna tråd! ☺️

Skrivet av bran:

Nåt som stör mig med min CX (och päronens C1) är bandingen. Riktigt besviken på det faktiskt. Pratar då inte om "vertical banding" utan "vanlig" regelrätt banding som gradienter i himmel mm. Är Sonyn bättre på det hade jag lätt gått på Sonyn.

Hm. Det här är definitivt relevant. Riskerar jag att uppleva C1 som en ”downgrade” från min XH95 när det gäller gradienter? Det finns ju ingen perfekt tv, brukar det sägas, men hur relevant skulle ni säga att detta är?

Skrivet av reaperishere:

Valde själv nyligen mellan dessa två och för mig blev det C1 eftersom den är 4000kr billigare just nu.

Enda stora fördelen med Sonyn vad jag kan se enligt rtings recensioner är bättre kalibrering out of the box men eftersom jag har kalibreringshårdvara till hands så är det lätt fixat.

Jag har varken utrustning eller kunskap för att kalibrera själv, så den här skon klämmer för min del. Gillar verkligen de naturliga färgerna på min nuvarande tv (trots brister som blooming och bristfällig kontrast).

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tubb3:

Hm. Det här är definitivt relevant. Riskerar jag att uppleva C1 som en ”downgrade” från min XH95 när det gäller gradienter? Det finns ju ingen perfekt tv, brukar det sägas, men hur relevant skulle ni säga att detta är?

EN A80J kommer att vara precis som din XH95 fast utan blooming och utan den där höga ljusstyrkan. Men allt däremellan kommer att vara väldigt lika och bete sig nästan exakt lika. Sony är väl den tillverkare som lyckas bäst med konsekvens mellan modeller.

LG C1 kommer inte var exakt lika men kan bli snarlik vilket tar tid och att man lär sig inställningarna och vet hur man når dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

EN A80J kommer att vara precis som din XH95 fast utan blooming och utan den där höga ljusstyrkan. Men allt däremellan kommer att vara väldigt lika och bete sig nästan exakt lika. Sony är väl den tillverkare som lyckas bäst med konsekvens mellan modeller.

LG C1 kommer inte var exakt lika men kan bli snarlik vilket tar tid och att man lär sig inställningarna och vet hur man når dit.

Det summerar nog min bild av det hela! Du som sysslar med detta professionellt, skulle du säga att A80J:s ASBL är märkbar på ett störande sätt i spelsammanhang?

Tack alla som deltar i tråden. 🙂

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tubb3:

Det summerar nog min bild av det hela! Du som sysslar med detta professionellt, skulle du säga att A80J:s ASBL är märkbar på ett störande sätt i spelsammanhang?

Tack alla som deltar i tråden. 🙂

Har inte märkt att den där krypande dimmingen stör i spel. Kan tänkas vara ett problem ifall man regelbundet kör exempelvis strategispel och håller flera minuter med statisk grafik i någon konfigurationsruta eller liknande. Men inte så länge det rör på sig.

Permalänk
Medlem

Jag har en A80J, och bilden är fantastisk på högupplöst innehåll. Dock har jag ett problem med alla streamingtjänster jag provat, ljudet hackar till var 3-5:e minut. Ingen av er andra ägare som märkt detta? Kör senaste firmware. P.g.a. detta skulle jag nog hellre rekommendera LGn.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har inte märkt att den där krypande dimmingen stör i spel. Kan tänkas vara ett problem ifall man regelbundet kör exempelvis strategispel och håller flera minuter med statisk grafik i någon konfigurationsruta eller liknande. Men inte så länge det rör på sig.

Tack för att du svarar! Jag tänker att de flesta spel har HUD som är mer eller mindre essentiell för gameplay, och sådana element borde väl påskynda ev. dimming? I vissa spel går det ju att stänga av HUD:en eller köra någon dynamisk inställning, men den lösningen är långt ifrån universal.

Skrivet av Mats76:

Jag har en A80J, och bilden är fantastisk på högupplöst innehåll. Dock har jag ett problem med alla streamingtjänster jag provat, ljudet hackar till var 3-5:e minut. Ingen av er andra ägare som märkt detta? Kör senaste firmware. P.g.a. detta skulle jag nog hellre rekommendera LGn.

Ajdå, vi kör ju allt streamat innehåll via tv:n så detta är ju ett klart minus för Sonyn.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tubb3:

Tack för att du svarar! Jag tänker att de flesta spel har HUD som är mer eller mindre essentiell för gameplay, och sådana element borde väl påskynda ev. dimming? I vissa spel går det ju att stänga av HUD:en eller köra någon dynamisk inställning, men den lösningen är långt ifrån universal.

Det finns inbränningskydd som identifierar statiska element likt loggor och HUD:ar och försöker dimma dessa specifikt. De brukar gå att stänga av om det skulle påverka upplevelsen negativt. Brukar inte vara problem med spel.

Angående att det är ljudstutter vid streaming har jag svårt att se att det skulle vara ett allmänt problem med Sony. Borde i sådana fall vara känt från miljoner Sony-användare världen över att man inte kan streama utan att ljudet hackar till hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Ajdå, vi kör ju allt streamat innehåll via tv:n så detta är ju ett klart minus för Sonyn.

Absolut inget problem med ljudet här vid streaming av content.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns inbränningskydd som identifierar statiska element likt loggor och HUD:ar och försöker dimma dessa specifikt. De brukar gå att stänga av om det skulle påverka upplevelsen negativt. Brukar inte vara problem med spel.

Grejen är väl att det inte går att stänga av på Sonyn, och vad jag läst mig till kan den dimma ner så mycket som 50%. LG har inställningar för funktionen.

Skrivet av Laxpudding:

Angående att det är ljudstutter vid streaming har jag svårt att se att det skulle vara ett allmänt problem med Sony. Borde i sådana fall vara känt från miljoner Sony-användare världen över att man inte kan streama utan att ljudet hackar till hela tiden.

Skrivet av Toss3:

Absolut inget problem med ljudet här vid streaming av content.

Jo att en användare har problem betyder så klart inte att problemet är generellt. 🙂

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Grejen är väl att det inte går att stänga av på Sonyn, och vad jag läst mig till kan den dimma ner så mycket som 50%. LG har inställningar för funktionen.

Jo att en användare har problem betyder så klart inte att problemet är generellt. 🙂

C1 är ju därför bättre ifall du vill använda som dator- eller spelskärm iom du kan stänga av flera säkerhetsfunktioner. För film & TV: Sony, för allt annat: LG

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Har länge stått i valet och kvalet mellan dessa två apparater, men det känns som att OLED dras med barnsjukdomar fortfarande? Har i dagsläget en Sony LCD-TV från 2014 och har aldrig behövt tänka på saker som inbränning, automatiskt justerad ljusstyrka eller livslängd.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TraXx:

Har länge stått i valet och kvalet mellan dessa två apparater, men det känns som att OLED dras med barnsjukdomar fortfarande? Har i dagsläget en Sony LCD-TV från 2014 och har aldrig behövt tänka på saker som inbränning, automatiskt justerad ljusstyrka eller livslängd.

Det behöver du inte nu heller egentligen. Permanenta skador från inbränningar kräver långvarig misshandel. Livslängden är heller inte sämre än något annat. Lysdioderna i en LCD kan förändras mer på kortare tid än LG:s WOLED-paneler.

Däremot behöver man förstå hur en OLED fungerar för att förstå hur den beter sig. En enkel LCD är ungefär som en glödlampa med dimmer. Köper du en bättre LCD med local dimming och FALD får du ytterligare en komplexitet som är omfattande likt hos en OLED. Bara att effekterna är annorlunda eftersom tekniken är annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

C1 är ju därför bättre ifall du vill använda som dator- eller spelskärm iom du kan stänga av flera säkerhetsfunktioner. För film & TV: Sony, för allt annat: LG

I slutändan kanske det hela är så enkelt..? Stort tack för bollandet!

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

Angående intermittenta ljudproblem och Sony så hade jag samma problem med XH95. Löste sig när jag bytte HDMI-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

I slutändan kanske det hela är så enkelt..? Stort tack för bollandet!

Vad blev det till slut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fodde:

Vad blev det till slut?

Pga. ett par olika anledningar blev jag kvar med min XH95. Var en hårsmån från att slå till på en B1, men det får bli en annan gång.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk

Fick bli en A80J till slut, i mitt fall pga den högre ljusstyrkan i HDR, men hade lika gärna kunnat bli en C1.

C1 har bättre uppskalning till 4k gentemot föregångaren CX och A80J har en riktigt bra uppskalning som heter 'Reality Creation' för 1080p och liknande.

Tycker nästan '1080p HDR' ser bättre ut än vanlig 4k. Märkte att om man streamar HDR kan appen låsa '4k HDR' till '1080p HDR' om man inte har en bandbredd på över 20Mbit.

Knappade in denna kalibrering på läget 'Custom' på alla inputs och tyckte det blev väldigt bra. https://youtu.be/LjBMbxiJ1hg

Stereoljudet kommer genom att själva glasrutan vibrerar vilket var en cool lösning. Tycker att SVT-appen i TV'n ger lite bättre bild än appen i Boxer-boxen (som sänder ut 1080p).