AMD bekräftar V-Cache till Zen 4 och Zen 5

Permalänk
Melding Plague

AMD bekräftar V-Cache till Zen 4 och Zen 5

Under Financial Analyst Day presenterar AMD vad som komma skall på processorfronten. Det röjs fler detaljer om Zen 4 och Zen 5 bekräftas anlända år 2024.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter som Zen3 med AVX512 och lite optimerade frekvenser

Inte helt skamligt, men kommer få svårt att möta Intel i singeltrådade laster skulle jag gissa, framförallt eftersom dessa kommer ställas mot Raptor Lake och Intels andra generation DDR5

Permalänk
Medlem

Får man per automatik fördelar att bygga minne på höjden eller vad är grejen?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Får man per automatik fördelar att bygga minne på höjden eller vad är grejen?

Du får plats med mer på mindre yta.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Får man per automatik fördelar att bygga minne på höjden eller vad är grejen?

Hela poängen med cache är att ha låg latens, så man vill ha den så nära kärnorna som möjligt. Så att bygga på höjden gör att man får plats med mycket mer cache utan att avståndet ökar.

Permalänk
Medlem

Hmm, IPC ökar med 8-10% mot Zen 3, men Alder Lake är redan ca 10% före där beroende på last. Och när Zen 4 väl kommer så slåss de väl med Raptor Lake?

Sen tillkommer ju faktiska klockfrekvenser, effektförbrukning och antal kärnor och allt. Ska helt klart bli mycket intressant att se verkliga prestandatester och inte bara teoretisk sifferjonglering

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Får man per automatik fördelar att bygga minne på höjden eller vad är grejen?

Man får plats med mer minne.

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt liten IPC ökning men klockfrekvenserna skruvas o andra sidan upp rejält. Blir gött med tuff konkurrens på hösten när både AMD och Intel släpper något nytt samtidigt, priser blir förhoppningsvis trevliga

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Fast om Raptor Lake ryktas ha låga klockfrekvenser kan det nog bli jämnt. Tråkigt om det blir en helt ny arkitektur + generationsbyte för AMD och 8-10% är allt man får ut.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Vi får se.. En stor del av användarna gör i princip inte något alls krävande och vill ha en ultrakompakt ljudlös och kompakt laptop. Jag ser inte den nya AMD bli så mycket bättre för detta.
Däremot för de kraftiga systemen, men fråga är hur stor marknaden för dessa är.

Permalänk
Medlem

Med Intels ständiga förseningar riskerar detta att bli ett blodbad. Tråkigt, för det bästa för oss konsumenter är jämn konkurrens.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Du får plats med mer på mindre yta.

Mindre volym är väl mer korrekt? De tar ju samma mängd kiselyta och ’limmar’ två ovanpå varandra. Stora vinsten är mindre plats i sockeln och kortare avstånd till minnet längst bort

Dåliga sidan är att man får ett lager till med kass värmeledningsförmåga mellan cpu-logiken och kylaren och dessutom mer transistorer på samma yta

Permalänk
Medlem

Det är riktigt kul och se att AMD är tillbaka och konkurrerar nu. Ska bli kul och se vad framtiden har att erbjuda. Längtar redan till testerna av Zen4.

Edit, skrev i fel tråd först.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi får se.. En stor del av användarna gör i princip inte något alls krävande och vill ha en ultrakompakt ljudlös och kompakt laptop. Jag ser inte den nya AMD bli så mycket bättre för detta.
Däremot för de kraftiga systemen, men fråga är hur stor marknaden för dessa är.

Att öka prestanda/watt är ju precis vad som hjälper om man satsar på passivt kylda kompatka enheter. Själv känner jag att den enda hårdvaran som är faktiskt kompetent för fläktlös laptop är apples M1. Men- inte testat några low-end alderlakes än.

Skaffade nyligen en ny plugglaptop, yoga 9i 7th gen med en 1280P och DDR5 - ruskigt bra prestanda överlag, dock kanske rätt onödigt med 14 kärnor i paketet, det blir en tight balansgång mellan singe core/multi core prestanda. Dock är det svårt att veta hur mycker av det som handlar om lenovos profiler vs intels power/thermal management.

Performance mode ger bättre multicore men balanced ger betydligt bättee singel med sämre multi.

Lyckas alltså i balanced precis spöa min macbook air m1 och även min 5600X (utan oc) medan min 3900X (utan oc) givetvis har lite försprång i multicore.

Overall fruktansvärt bra just nu men den är ju knappast i närheten av att vara fläktlös i denna config- fläktarna går hela tiden även om det är på låg nivå, och den är redigt varm- mb air m1 behöver köra full fräs en stund för att vara så märkbart varm som denna är i idle/casual use med fläktar igång.

Inte hunnit testa så myclet- såvitt jag förstått kommer jag inte kunna köra XTU med denna men är nyfiken på om det finns något sätt at begränsa boost windows lite då jag alltid fått en känsla av att 90% av benefit i laptops där kommer från att bara kunna öppna pch navigera enkla saker snabbt- att cpun pressar järnet för att spara några sekunder i en task som tar lång gid oavset könns lite pointless.

Sedan att laptopmarknaden har större sales är rätt irrelevant, desktopmarknaden verkat tydligt tuffa på vad jag kan avgöra- har inte saknats intresse för zen3 eller alder lake precis.

Så länge de designar för effektivitet, vilket de verkar göra, så lär de sälja bra i båda då de lyckats rätt bra med att pressa effektova kärnor högt med zen3 redan.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi får se.. En stor del av användarna gör i princip inte något alls krävande och vill ha en ultrakompakt ljudlös och kompakt laptop. Jag ser inte den nya AMD bli så mycket bättre för detta.
Däremot för de kraftiga systemen, men fråga är hur stor marknaden för dessa är.

25% bättre energieffektivitet borde ha inverkan även på det ultraportabla formatet.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Hela poängen med cache är att ha låg latens, så man vill ha den så nära kärnorna som möjligt. Så att bygga på höjden gör att man får plats med mycket mer cache utan att avståndet ökar.

Och, så det handlar om den fysiska längden på "sladden" till CPU:n? Behövs det extra kylning när man bygger på höjden?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Fast om Raptor Lake ryktas ha låga klockfrekvenser kan det nog bli jämnt. Tråkigt om det blir en helt ny arkitektur + generationsbyte för AMD och 8-10% är allt man får ut.

Är väl inte en helt ny arkitektur utan bara en tweak av Zen3?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Fast om Raptor Lake ryktas ha låga klockfrekvenser kan det nog bli jämnt. Tråkigt om det blir en helt ny arkitektur + generationsbyte för AMD och 8-10% är allt man får ut.

8-10% IPC. Fast med högre klock, de demade ju 16 Core Zen 4 i spel och körde alla kärnor i 5,5Ghz nyligen. "35%+ overall multicore" står det också på sista bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mindre volym är väl mer korrekt? De tar ju samma mängd kiselyta och ’limmar’ två ovanpå varandra. Stora vinsten är mindre plats i sockeln och kortare avstånd till minnet längst bort

Dåliga sidan är att man får ett lager till med kass värmeledningsförmåga mellan cpu-logiken och kylaren och dessutom mer transistorer på samma yta

Arean blir ju mindre för samma mängd eller samma area för mera mängd. Eller fotavtryck eller vad man nu vill kalla det.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Hmm, IPC ökar med 8-10% mot Zen 3, men Alder Lake är redan ca 10% före där beroende på last.

Visst, men 8% ökning är också beroende på last. Det är vad man får ut när lasten är optimerad att missgynna Zen 4 i jämförelsen.
Är Alder Lake som sämst 10% före Zen 3? Det är inte vad jag läser ut ur testet du hänvisar till.
Räkna med betydligt bättre resultat över lag för Zen 4!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Visst, men 8% ökning är också beroende på last. Det är vad man får ut när lasten är optimerad att missgynna Zen 4 i jämförelsen.
Är Alder Lake som sämst 10% före Zen 3? Det är inte vad jag läser ut ur testet du hänvisar till.
Räkna med betydligt bättre resultat över lag för Zen 4!

Säger AMD 8-10% ökning räknar jag med att det är 8-10%. De vill nog inte underdriva i onödan för sina finansiärer, och lär ha rätt bra underlag eftersom båda arkitekturerna är besläktadeoch deras egna

Alder Lake visar mellan 7, 12 och 16% ledning i de enkeltrådade testerna i min länk. Vet inte hur jag ska läsa ut det på annat sätt?

Obs. Det är alltså inte ökning i absolut prestanda vi pratar här utan endast IPC-ökningen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Hela poängen med cache är att ha låg latens, så man vill ha den så nära kärnorna som möjligt. Så att bygga på höjden gör att man får plats med mycket mer cache utan att avståndet ökar.

Såtillvida man inte bygger jättehögt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Såtillvida man inte bygger jättehögt.

Tror ingen kylning jag vill använda mig av kommer kunna kyla en 3 cm hög processor

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Säger AMD 8-10% ökning räknar jag med att det är 8-10%. De vill nog inte underdriva i onödan för sina finansiärer, och lär ha rätt bra underlag...

Titta på bilderna igen! De säger inte "8-10%", utan ">8-10%".
De har ett bra underlag för att detta är en gräns de inte kommer underskrida, men är ännu varken färdiga med alla drivrutiner och annat som kan öka prestandan eller villiga att visa den riktiga prestandan för Intel så här långt innan släpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Titta på bilderna igen! De säger inte "8-10%", utan ">8-10%".
De har ett bra underlag för att detta är en gräns de inte kommer underskrida, men är ännu varken färdiga med alla drivrutiner och annat som kan öka prestandan eller villiga att visa den riktiga prestandan för Intel så här långt innan släpp.

Nej nu är det nog du som får titta på bilden igen Inget "mer än" på IPC, det är >15% när man även räknar in klockfrekvenser osv

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mindre volym är väl mer korrekt? De tar ju samma mängd kiselyta och ’limmar’ två ovanpå varandra. Stora vinsten är mindre plats i sockeln och kortare avstånd till minnet längst bort

Dåliga sidan är att man får ett lager till med kass värmeledningsförmåga mellan cpu-logiken och kylaren och dessutom mer transistorer på samma yta

Yta är väl ett korrekt uttryck?

Säg att jag köper en tomt.
Jag kan bygga antingen en enplansvilla eller ett tvåvåningshus.
Bygger jag ett tvåvåningshus så kan jag få mer utrymme/volym i huset än en enplansvilla utan att använda mer markyta.

Det är väl liksom det som är poängen med flervåningshus. Framförallt höghus i större städer.
Kunna få mer plats för bostäder, kontor, mm utan att använda lika mycket markyta som om allt hade behövt vara enplans.

Lite samma fenomen med om du staplar kretsar.
Du får mer volym att trycka in transistorer på utan att behöva öka ytan.

Där jämförelsen fallerar är väl framförallt att många moderna kretsar utvecklar mycket värme i förhållande till dess volym.
Så medan höghus vanligtvis inte har några större krav på kylning så kan kretsar likt en CPU bli problematisk att kyla om man ska stapla för många lager.

Permalänk
Medlem

Hejdå Intel på laptopmarknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Yta är väl ett korrekt uttryck?

Säg att jag köper en tomt.
Jag kan bygga antingen en enplansvilla eller ett tvåvåningshus.
Bygger jag ett tvåvåningshus så kan jag få mer utrymme/volym i huset än en enplansvilla utan att använda mer markyta.

Det är väl liksom det som är poängen med flervåningshus. Framförallt höghus i större städer.
Kunna få mer plats för bostäder, kontor, mm utan att använda lika mycket markyta som om allt hade behövt vara enplans.

Lite samma fenomen med om du staplar kretsar.
Du får mer volym att trycka in transistorer på utan att behöva öka ytan.

Där jämförelsen fallerar är väl framförallt att många moderna kretsar utvecklar mycket värme i förhållande till dess volym.
Så medan höghus vanligtvis inte har några större krav på kylning så kan kretsar likt en CPU bli problematisk att kyla om man ska stapla för många lager.

Jag menade att mängden kiselyta inte minskar nämnvärt, tvärtom ökar pga behov av TSV och plats för interconnects till dessa

Man sparar ’bara’ plats i sockeln, inte mängden kisel. Alltså sparar man inte så mycket kostnad, bara ökar hur mycket kisel man kan trycka ner i en mindre sockel

Markyta = sockel
Kiselyta = boyta

Övervåning = mer pelare (TSV) på de lägre planen

Höghus-liknelsen fungerar bra, men vi pratar inte om samma yta bara märker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

<Uppladdad bildlänk>

Hejdå Intel på laptopmarknaden?

Intel är ju tillbaka på banan med Alder Lake och med Raptor Lake det är verkligen inte adjö enligt min mening och jag skulle säga att Intel med sitt koncept med två kärnor nu har något som är ypperligt framför allt i laptops jag tror AMD kommer få en tuff match av Raptor lake precis som de fick av Alder Lake.

Permalänk
Medlem

"Samtidigt lyfts även att minnesbandbredden per kärna ökar med upp till 125 procent"

"Up to 125% memory bandwidth per core" tolkar jag som att den ökar med 25%, eller är det bara jag?