Första långa bilresan efter körkort?

Permalänk
Medlem

Ett tips om du blir trött..Stanna bilen och borsta tänderna. Tydligen skall stimulering av tandköttet när man borstar tänderna göra en pigg. Det funkar på mig i allafall.

Permalänk
Medlem

Precis när jag hade tagit mitt körkort hade jag inte samma uthållighet mentalt som jag har nu 10 år senare. Mycket av det jag satt och tänkte/fokuserade på går lite på automatik nu för tiden. Om detta är bra eller ej låter jag vara osagt.

Jag kommer ihåg året jag tog kortet att jag var på väg hem från jobbet (4 mil). Ung. 5km hemifrån så tog energin bara tvärstopp. Jag dåsade nästan till mitt i trafiken. Det var riktigt läskigt. Tog en paus 5-10 min på ett busstopp och tog sedan sista etappen hem.

Så ta en paus om du är trött. Vänta inte med motivationen "nästa stopplats". Det gynnar dig inte.

Med det sagt är mitt tips att ha en lugn miljö i bilen. Har du rave-party i baksätet kommer du att påfrestas mentalt, även om du inte är aktivt deltagande. Men ha det inte heller tyst, för då blir det bara tråkigt.

Var också tydlig redan innan starten av resan att det är du som bestämmer i bilen. Säger du till dina passagerare att göra något så ska de göra det. I slutänden handlar det om er allas säkerhet i trafiken, och det är du som är ansvarig.

Permalänk

Kör inte för fort. Pilla inte med din telefon när du kör. Ta med er god fika och stanna på vägen och drick kaffe.

Var inte arg i trafiken.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Nästan hela resan kommer gå längs södra halvan av E4:an

Jag körde den sträckan för ett par månader sedan, var ett ganska omfattande vägarbete nere i Småland så ta det lugnt!

Det mesta är redan nämnt, men jag vill tjata lite mer om vikten av ta pauser.

Behöver inte vara en lång paus, räcker med några minuter.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Körde mycket 50milssträckor(mellan örebro och skåne) själv precis när jag tagit mitt körkort. Var väl utvilad innan(kör inte på eftermiddagen efter en arbetsdag t.ex., det är en väldigt dålig idé), ha tillgång till godis/något sött samt dricka, och ha trevlig musik igång så går det fint

En fördel med andra i bilen är att det är lättare att få stimulans genom samtal eller liknande. Köra motorväg själv är imo den svåraste biten, då det blir svårare att hålla sig själv lika alert över en längre tid.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Brukar köra tur och retur Stockholm samma dag cirka 100 mil

Vid varje tankning eller pissepaus blir det en 25cl redbull och fransk hotdog sen är det bara att bränna vidare, brukar stanna en gång på vägen upp och en gång på vägen ner. Ha med dig en vattenflaska i bilen också.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har haft mitt i ca 1,5 år nu men har egentligen inte erfarenhet av långa sträckor. Min längsta tror jag har varit 1,5 timmes körning så inte långt alls.

Men som många andra redan har sagt ta pauser, det är sjukt ansträngande att köra när man är ny. Du är föraren så du bestämmer hur många pauser som ska tas (om nu inte någon måste panik kissa). Lyssna inte på dom andra OM dom skulle gnälla på att du tar många pauser.

Ta det lugnt! Stressa absolut inte. Åk hellre iväg tidigare om det behövs.

Håll avstånd, det jobbigaste när man precis har fått körkortet är hur många som inte följer lagarna. Man försöker köra lagligt sen kommer det någon idiot som kör över heldraget för att han inte planerade sin körning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Haha vem fan somnar på en 60-mils resa med polarna om man inte åker nattid?

Jag! Varje gång!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Hej!

Förra veckan tog jag äntligen körkort efter flera års prokrastinering, hurra! Jag har redan ett tillfälle inplanerat tidigt höst där jag kommer behöva köra cirka 60 mil helt själv (då övriga medresande saknar körkort).

Nu undrar jag vad ni har för tips till en nybliven förare så jag känner mig förberedd för att köra långt, vad ska jag tänka på? Jag planerar att köra så mycket jag bara kan under sommaren, men nästan alla dessa resor är av det kortare slaget.

Kör inte genom storstäder, speciellt inte Stockholm i rusning.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

HÅLL AVSTÅND och kör lugnt i jämnt takt! Det är det absolut viktigaste.

Sen vet jag inte om du har reservdäck i bilen (antagligen ett litet nöddäck i.s.f.). Om det behöver luft, kolla innan så det har rätt lufttryck. Sen testa att byta däck med grejerna som finns i bilen. Det är mycket lättare att vara osäker hemma på parkeringen, jämfört mot att vara osäker vid sidan av vägen med lastbilar som susar förbi. Sätt även ut varningstriangeln långt före bilen. Dom flesta sätter upp den på tok för nära. Man tycker man går långt, men det avståndet är ingenting för bilar som sen susar förbi i över 100 km/h.

Innan avfärd, kolla belysning, vätskor och lufttryck. Framförallt bakdäcken brukar vilja ha lite mer lufttryck när bilen är tungt lastad. Jag tar alltid med mig en dunk med vatten och så har jag alltid en liter olja (om du har ICE-motor). Men så har jag även slangklämmor och verktyg med mig för jag kör skitbilar och är redo för allt. Jag har t.ex. ett ca 50 cm vasst brytjärn i bilen fastsatt bredvid/under förarstolen. Har man kört på vilt en gång och måsta slå ihjäl det så fattar man att det kan vara bra att ha.

Förr hade man alltid en ficklampa, men nu har man ju det på mobilen så den kan man skippa.

Kan vara smart att teckna en försäkring som ger dig fri bärgning och ersättningsbil om ekonomin finns och man tycker de där hundringarna det kostar är värt det.

Sen rekommenderar jag att inte äta en jättemåltid innan resan. Ät bra dagen innan och ta något lätt innan avfärd och packa med snacks i bilen. Fyll på termosar (om du har) med vatten. Drycker med kolsyra och/eller socker suger i bil. En sockerläsk är nog, men det är bra om den inte är kolsyrad. Inte bara kan dom spruta bilen full med sockerslajm, det är heller inte så roligt att fylla magen med massa gas när man bara ska sitta i 4-5 timmar innan man måste stanna.

Gör du allt det där har du levlat till lvl 49 direkt!

Och grattis till körkortet! Det är nog det som har förändrat mitt liv mest, och då räknar jag in 5 år av universitetsstudier!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Körde mycket 50milssträckor(mellan örebro och skåne) själv precis när jag tagit mitt körkort. Var väl utvilad innan(kör inte på eftermiddagen efter en arbetsdag t.ex., det är en väldigt dålig idé), ha tillgång till godis/något sött samt dricka, och ha trevlig musik igång så går det fint

En fördel med andra i bilen är att det är lättare att få stimulans genom samtal eller liknande. Köra motorväg själv är imo den svåraste biten, då det blir svårare att hålla sig själv lika alert över en längre tid.

Min ursprungliga plan var nog faktiskt att jobba hemma den dagen och att ta ut flextid för att kunna åka vid 14-tiden (förhoppningsvis lite trafik då). Det är som du säger kanske bättre att ta ledigt hela dagen och då möjligtvis åka iväg ännu tidigare.

Permalänk
Medlem

Om dina passagerare är mentalt omogna bör du inte göra resan.
Åtta timmars resa kan bli en mardröm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Min ursprungliga plan var nog faktiskt att jobba hemma den dagen och att ta ut flextid för att kunna åka vid 14-tiden (förhoppningsvis lite trafik då). Det är som du säger kanske bättre att ta ledigt hela dagen och då möjligtvis åka iväg ännu tidigare.

Jadå jag rekommenderar verkligen det iallafall. Det var den enda gången under den första sommaren som jag gjorde den trippen där jag blev jobbigt trött, så jag var tvungen att stanna och ta en powernap för att klara resten av resan.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Har du tagit körkort utan att fuska dig genom utbildningen så kan du ju bevisligen köra bil. Grattis!

Det kan ju vara individuellt hur jobbigt man upplever att det är med längre sträckor, men det är bara att stanna och ta vätskepaus ibland så är det nog inga problem. För att göra resan roligare kan du ju redan innan ta reda på vilken den bästa vägkrogen längs vägen är och planera ett depåstopp där.

Glöm inte göra en spellista innan du åker så du slipper pilla med det på vägen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ett tips till som jag kom på är att kolla om det finns alternativa vägar som är mindre trafikerade.

Jag kör relativt sträckan Skåne - Värmland. Då kan man välja att köra över Göteborg eller att köra via Jönköping. Jönköping är 5 minuter långsammare ungefär enligt GPS.

Så om du har möjlighet, se ifall du kan undvika någon större stad. Ett tips till är att försöka planera så du inte landar i rusningstrafik om du måste passera någon större stad. Göteborg vid 16-tiden en fredag är en spännande upplevelse.

Permalänk
Medlem

Är detta ett skämt? Du måste väl ha övningskört under din tid som du inte hade körkort och kört i timmar ibland?
Det är väl bara att köra och känner du dig trött stannar du en stund sen kör vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Tack för många bra tips, och farthållare tror jag finns på bilen jag har åtkomst till.

Några tips på vad jag kan göra för att "öva" fram tills dess? Några kortare resor ska jag nog kunna planera in, men har inte direkt några skäl till att köra mer än 10 mil härifrån.

Är väl som andra sagt inte så mycket att öva på utan "learn by doing". Plöja motor- eller landsväg innehåller ju inga utmanande körmoment direkt utan det är ju främst tidsaspekten som är utmaningen. Men det är klart, har du knappt kört motorväg tidigare och har det i närheten kan det ju vara bra att köra några mil för att komma in i trafikrytmen och "testa" fartblindhet t.ex.

Tycker dock inte du behöver lägga allt för mycket energi på att planera, bara det faktum att du frågar efter tips vittnar om mognad tycker jag Se till att hålla på grundprinciperna bara så löser det sig. Var uppmärksam på trötthet, ta pauser, ät och drick, håll avstånd och undvik stressmoment i den mån det går.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Är detta ett skämt? Du måste väl ha övningskört under din tid som du inte hade körkort och kört i timmar ibland?
Det är väl bara att köra och känner du dig trött stannar du en stund sen kör vidare?

Det är en ganska stor skillnad från att köra typ 1-1.5h med en handledare jämte och att köra själv i 7-10h (med pauser) med stökiga vänner i bilen utan någon att byta av med.

Men ja, det enda TS behöver tänka på är paus, köra lagligt och ha kul.

Jag vet när jag körde 100mil på en dag i jobbet hur jäkla trött jag var i slutet av den resan kan jag säga. Då med ett par stopp för arbete. Tror arbetsdagen gick på ca 14h. Då hade jag haft körkort i 3 år (snart 7 nu).

Edit: till TS, föraren har veto. De andra får införställa sig bakom dina beslut. Vill du stanna så stannar du, de får leva med det. Annars får de ta buss.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Är du helt 100 på att göra en resa då? För jag minns att jag också var taggad som fan när jag fick körkort och skulle köra igenom hela Sverige tänkte jag... och så efter att ha haft kortet 1 vecka satt jag mest vid datorn igen bara

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Det är bra att du har med sällskap i bilen, så har man någon att prata med så man inte drömmer sig bort.

Slå på farthållaren och koppla av. Kom ihåg, brått lönar sig inte!
Jag brukar ligga i 100 på motorvägen. Det gör mer än man tror i förbrukning, och det är väldigt mycket mer avslappnat än 110.
Ligger du i 110 kör du om en bil, blir omkörd av en annan - rinse and repeat. Ett jäkla vandrande in och ur vänsterfilen. Ligger du i 100 ligger du bara kvar och blir omkörd av alla andra stressade bilister. Det tär mindre på psyket även på en rutinerad bilist.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är en ganska stor skillnad från att köra typ 1-1.5h med en handledare jämte och att köra själv i 7-10h (med pauser) med stökiga vänner i bilen utan någon att byta av med.

Men ja, det enda TS behöver tänka på är paus, köra lagligt och ha kul.

Jag vet när jag körde 100mil på en dag i jobbet hur jäkla trött jag var i slutet av den resan kan jag säga. Då med ett par stopp för arbete. Tror arbetsdagen gick på ca 14h. Då hade jag haft körkort i 3 år (snart 7 nu).

Jo. Samtidigt är jobbresor en annan sak än en nöjesresa som jag uppfattade detta som. Man är inte lika stressad och kan ta mer pauser och så.

Min första längre körning utan "handledare" var för ett jobb som jag fick för att jag nästan var klar med körkortet, dock hade jag inte fått det än vid detta tillfälle men det sa jag inte. Tanken var inte att jag skulle köra men han jag åkte med var trött och bad mig köra hem, och jag hade svårt att säga nej. Sen somnade han direkt i bilen typ, och jag fick köra 50 mil från Värmland ner till Göteborg i mörker. Inte helt lagligt kanske men han var ju i alla fall med i bilen. Det gick bra i alla fall även om det var rätt nervöst.

Permalänk
Medlem

Mina tips: Håll motorvägens fart eller mer på påfarterna dit. Sega inte för att vänta på trafiken utan stå på. Ser många som smyger ut i 80-100 och blockerar övrig trafik som ofta byter över till snabba filen för att släppa in. Kan orsaka tillbud.

Vid fel på bilen på motorväg och ni måste stoppa. Evakuera bilen (samtliga pax) genast och hoppa över till diket omedelbart. Sätt ut varningstriangeln 500 meter före bilen. Anmäl fordon på vägren i Waze om du har den appen förutom att ringa hyrfirman, F-bolag eller assistans.

Vid 2+1 väg: Håll minst fartgränsen vid singel fältet för att sen kanske minska lite på dubbel fältet för att släppa förbi alla stressade. Ser otroligt många som gör tvärt om.

Vid långkörning får man gärna tävlingsreflex. Man kör förbi långsamma lastbilar eller jobbiga husvagnar eller bilar som man kämpat för att komma förbi. Då blir man lite sur när man ser dem köra förbi när man tar rast. Glöm dem och fortsätt stanna för bensträckare.

Håll koll på soppan/laddningen så du inte får soppatorsk i tex långa köer då man ligger på låga växlar.

Apropå köer: Låt det bildas ett lagom avstånd framför även vid låg fart (3 sek) då kan du spara bränsle och mest rulla isället för start och stopp hela tiden.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Är detta ett skämt? Du måste väl ha övningskört under din tid som du inte hade körkort och kört i timmar ibland?
Det är väl bara att köra och känner du dig trött stannar du en stund sen kör vidare?

Det är väl ändå rätt stor skillnad att köra 70 min med en trafikskola mot att köra 6+ timmar helt själv? Det finns inga krav på att köra flera timmar motorväg under körkortsutbildningen.

Men ja, jag kanske övertänker det hela. Jag fick ändå många bra tips i den här tråden och är glad att jag frågade

Permalänk
Medlem

När jag kör lite längre sträcka och blir trött så blir jag piggare av att ha kallare luft i kupén. Vill jag somna så har jag varmt i kupén. Det sistnämnda är bara bra om jag jobbat natt och behöver hoppa i säng så fort jag kommit hem.

Justera säte och nackstöd så det är perfekt, kör med sköna sommarskor och utan jacka.

Var medveten om bilens försäkringsstatus, t.ex. om bärgning ingår och genom vilken bärgningsfirma.

Ha alkogel tillgängligt, du vill inte ha ketchup på ratten eller kiss på händerna.

Ha solglasögon tillgängliga, för att kunna använda solglasögon så kanske du behöver använda linser istället för glasögon om du kan välja för att kunna växla till/från solglasögon.

Ljudböcker är kanon som någon annan nämnt.

Anpassa lufttryck i däcken precis innan resan, kolla bilens vätskor.

Jag kör alltid med GPS påslagen vid längre sträckor, vetskapen om när raksträckor snart kommer hjälper för att planera omkörningar. Du kan också då veta lite i förväg var hastighetskameror finns.

Laddkabel som kan kopplas mellan bil och telefon. Mobilhållare, föredrar magnetversion som fästs i fläktgaller. Gillar inte sugkoppvarianten men den har fördelen att man kan använda mobilen som dashcam om man gillar sånt.

För att slippa stress. Tanka när det är ~1/3 kvar i tanken.

Hitta någon favoritvägkrog så ni slipper snabbmatkedjor eller turistfällor. När jag åker till jämtland så kan det t.ex. vara Gimårasten.

Många bilar har en oupptäckt cruise control, kan vara skönt att lista ut hur den fungerar för att kunna vila benet ibland och för att ha en jämnare körning om en passagerare somnar.

(För andra förares skull) Om du ska köra när det är mörkt så får du gärna kolla så att halvljusen inte är felinställda och ha koll på hur du smidigt växlar till/från helljus.

(För andra förares skull) Kör om eller håll avstånd när det bildas spontana köer runt eller under hastighetsrekommendationen på motorvägen. Vissa vill köra snabbare och det är lättare för dem att köra om en bil i taget än att köra om 5-10 bilar som inte vågar köra om eller har vett att hålla avstånd till den långsammare bilen framför dem.

Kör inte onödigt mycket i vänsterfilen och försök hela tiden hjälpa andra förare oavsett om de kör snabbt, långsamt, aggressivt eller dåligt. Försök inte läxa upp andra genom att vara passiv-aggressiv.

Permalänk
Medlem

svårt att ge tips, men stressa inte, ta inte dumma omkörningar och chansa ALDRIG, jäkligt lätt att tänka att man hinner en omkörning, men är det inte en epa eller 110väg sparar man ofta inte så mycket tid på att ta en dum omkörning.

Själv tog jag körkort i början av sommarlovet och 2 månader senare tog jag bilen 45mil bort till gymnasiet, hade kört halva sträckan vid övningskörning så var ju ganska van att köra men hade inga problem att köra 30mil i ett sträck ~3h. har för mig att jag körde samma sträcka en vecka senare med bara 1 pissestop halvvägs, sträckan var ~halmstad-karlstad så e6an och e45 hela vägen. skulle säga 3h mellan pauserna är bra för att få lite syre och energi

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

När jag lärde mig köra bil så fick jag reda på att dom flesta som orsakar olyckor är gubbar som kört bil i över 20 år, inte bara av att dom är gamla då, utan snarare att dom blir överdrivet självsäkra. Så det problemet har ju inte du!

Jag kan själv bli rädd för mig själv när man åkt samma sträcka tusen gånger och inser att man kanske inte hade fokuserat så mycket som man borde.

Permalänk
Inaktiv

Roligt, jag och sambon ska besöka alla kyrkor i Skåne efter jag har tagit körkort och köpt bil

Ta kort på insidan av kyrkorna och se den kulturella sidan av Skåne.

Permalänk
Avstängd

Stanna inte överdrivet ofta, jag tycker knappast att det hjälper man blir bara segare av det. När jag va yngre så körde jag några gånger cirka 100 mil genom europa med något enstaka stopp. Kul? Nej inte särskilt alls, skippar bilen numera så mycket som jag bara kan.

Finns egentligen inte så mycket du kan göra mer än att bara köra, principen är ju densamma oavsett om det är 10 mil eller 60 mil motorväg som du ska köra. Vill du öva så är det betydligt vettigare att öva på stadskörning gärna i en större stad, det kommer hjälpa dig mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Ett tips till som jag kom på är att kolla om det finns alternativa vägar som är mindre trafikerade.

Jag kör relativt sträckan Skåne - Värmland. Då kan man välja att köra över Göteborg eller att köra via Jönköping. Jönköping är 5 minuter långsammare ungefär enligt GPS.

Så om du har möjlighet, se ifall du kan undvika någon större stad. Ett tips till är att försöka planera så du inte landar i rusningstrafik om du måste passera någon större stad. Göteborg vid 16-tiden en fredag är en spännande upplevelse.

Äsch det är väl ingenting, har kört bil i Moskva och Paris det är en upplevelse kan jag säga dig. Lika bra att han lär sig och inte skjuter på det, annars kommer det alltid vara ett orosmoment i framtiden tills han väl gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Det är väl ändå rätt stor skillnad att köra 70 min med en trafikskola mot att köra 6+ timmar helt själv? Det finns inga krav på att köra flera timmar motorväg under körkortsutbildningen.

Men ja, jag kanske övertänker det hela. Jag fick ändå många bra tips i den här tråden och är glad att jag frågade

Nej, men övningskör man privat, vilket många gör så kan man göra det, undantaget "själv". Jag hade kört så mycket långt när jag tog körkort att den här typen av tankar inte direkt slog mig alls. Eftersom det är ett *harkel* tag sedan och teoriprovet gjordes löst och var giltigt ett år, stövlade jag in på trafikskolan med godkänt teoriprov och ville ha en bunt lektioner för att finputsa för att göra trafikinspektören nöjd. Trafikläraren märkte ju rätt snabbt hur pass mycket jag hade kört innan.

Ska jag säga något så är det att inte var seg redan från början. Det blir väldigt jobbigt då och risken är att man bli så trött att det blir farligt till slut. Sådant har hänt efter en helg i en annan stad och då vill man helst att det är 5 och inte 50 mil hem... Då är jag dessutom ändå en person som har mer dragning åt kväll än morgon och gärna kan köra sent på kvällen, även om det vissa perioder vår och höst är bra att undvika pga allt självmordsbenäget vilt. Det är inte en myt... Kör i våras bara, vad gäller viltsammanhanget, från Arninge via Vaxholm, över Rindö och till Gustavsberg före skymning och efter skymningen (bommade färjan vid Oxdjupet). Fick nog utslaget mer eller mindre stanna ungefär en gång per mil på grund av självmordsbenägna klövdjur av varierande sort. Motorvägarna och motortrafiklederna är dock instängslade ganska mycket, men inte överallt och det händer att älgar lyckas leta sig in och springa runt ändå.

Och det tar den tid det tar, även om det kommer synpunkter från de bästa förarna som alltid sitter i baksätet. Koppling till faktiskt körkortsinnehav saknas.