Microsoft vill se övergång till SSD år 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av masmat:

M.2 är väl bara en specifik formfaktor för en SSD. Så alla M.2 är SSD:er men inte alla SSD:er är en M.2

Jag har Wifi/Bluetooth på M.2 också.
Så jag skulle inte påstå att ALLA M.2 mojänger™ är SSD.

Skrivet av snajk:

Alla är SSD:er dock.

Xverminator verkade syfta till att "plättar" är M.2 enheter och "pannkakor" är SSDer i samma format som en 2.5" HDD och att man ser en tydlig skillnad på en 2.5" HDD/SSHD/SSD och en M.2 enhet.

Men har du en M.2 SATA SSD och en M.2 NVME SSD så är det inte lika uppenbart vad som är vad om du inte jämför etiketter och modellbeteckningar och dyl.

Dessutom finns det M.2 enheter som inte är SSD.
Wifi/bluetooth är väl det vanligaste.
Men i princip hade det väl kunnat vara vad som helst som kan köras över PCI Express och där formfaktorn är lämplig.
Har tom sett PCI Express förlängare som ansluts via M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag tänkte på den också, men mitt inlägg var långt så det räckte.

Men SSD har ju inte fått ett svenskt namn, i alla fall inget som används, mer än SSD-disk som ju är helt fel rent tekniskt, men inte lika fel som exempelvis LCD-display.

Fel och fel.
Det är Tautologi.
Att säga flera ord som betyder samma sak.
Det blir en slags onödig redundans.

Säg att du frågar mig:
- Vill du ha kaffe ?

Jag svarar:
- Ja, okej, jadå, visst, såklart, javisst, absolut, japp, givetvis, jo

Jag hade inte behövt säga tio olika uttryck som betyder samma sak,
det hade räckt att välja ett av dem.
Men troligtvis förstår du att jag vill ha kaffe.
Innebörden ändras inte.
Så det är ju inte direkt fel på det viset.
Men det är onödigt.

Däremot skulle upprepade jakande och/eller tackande svar kunna förmedla entusiasm och tacksamhet för något, speciellt om det sägs glatt och energiskt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har Wifi/Bluetooth på M.2 också.
Så jag skulle inte påstå att ALLA M.2 mojänger™ är SSD.

Xverminator verkade syfta till att "plättar" är M.2 enheter och "pannkakor" är SSDer i samma format som en 2.5" HDD och att man ser en tydlig skillnad på en 2.5" HDD/SSHD/SSD och en M.2 enhet.

Men har du en M.2 SATA SSD och en M.2 NVME SSD så är det inte lika uppenbart vad som är vad om du inte jämför etiketter och modellbeteckningar och dyl.

Dessutom finns det M.2 enheter som inte är SSD.
Wifi/bluetooth är väl det vanligaste.
Men i princip hade det väl kunnat vara vad som helst som kan köras över PCI Express och där formfaktorn är lämplig.
Har tom sett PCI Express förlängare som ansluts via M.2

Ja det går även att ansluta grafikkort i M.2, har inte sett ljudkort men tekniskt så bör det inte vara nått problem det heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Jag har Wifi/Bluetooth på M.2 också.
Så jag skulle inte påstå att ALLA M.2 mojänger™ är SSD.

Xverminator verkade syfta till att "plättar" är M.2 enheter och "pannkakor" är SSDer i samma format som en 2.5" HDD och att man ser en tydlig skillnad på en 2.5" HDD/SSHD/SSD och en M.2 enhet.

Men har du en M.2 SATA SSD och en M.2 NVME SSD så är det inte lika uppenbart vad som är vad om du inte jämför etiketter och modellbeteckningar och dyl.

Dessutom finns det M.2 enheter som inte är SSD.
Wifi/bluetooth är väl det vanligaste.
Men i princip hade det väl kunnat vara vad som helst som kan köras över PCI Express och där formfaktorn är lämplig.
Har tom sett PCI Express förlängare som ansluts via M.2

Jo, men en m2 SSD är en SSD oavsett NVME eller SATA, precis som en 2,5'' SSD också är en SSD.

Skrivet av GuessWho:

Fel och fel.
Det är Tautologi.
Att säga flera ord som betyder samma sak.
Det blir en slags onödig redundans.

Säg att du frågar mig:
- Vill du ha kaffe ?

Jag svarar:
- Ja, okej, jadå, visst, såklart, javisst, absolut, japp, givetvis, jo

Jag hade inte behövt säga tio olika uttryck som betyder samma sak,
det hade räckt att välja ett av dem.
Men troligtvis förstår du att jag vill ha kaffe.
Innebörden ändras inte.
Så det är ju inte direkt fel på det viset.
Men det är onödigt.

Däremot skulle upprepade jakande och/eller tackande svar kunna förmedla entusiasm och tacksamhet för något, speciellt om det sägs glatt och energiskt.

Ja jo ok, kanske.

Men SSD är den vanligaste termen enligt min erfarenhet, följt av SSD-disk. Ingen säger "Har du en halvledardisk i datorn?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men en m2 SSD är en SSD oavsett NVME eller SATA, precis som en 2,5'' SSD också är en SSD.

Personen jag citerade tidigare hade tidigare i tråden kallat det för "SSD" och "M2"
Verkar vara enligt denna modell
"SSD" = 2.5" SATA SSD
"M2" = M.2 NVME SSD

Men om man använder uttryck på det sättet så kan det bli förvirrande.
Lite som om jag skulle kalla grafikkort för "express" för att de flesta grafikkort ansluts via PCI Express.
- Jag ska ut och köpa en ny express

Det blir lite liknande fenomen som internhumor.
Om man inte "är på insidan" så fattar man troligtvis inte vad som menas.

.

Men jag tycker att det blir lite jobbigt när det uppstår denna typ av konversationer

* Person1 säger något
* Person2 kommenterar vad Person1 sa
* Person3 kommenterar Person2 svar till Person1
* Person4 kommenterar Person3 svar till Person2
osv

Det blir någon form av kedja som blir rörig och baseras på "jag hörde en gång" snarare än någon saklig diskussion.
Det blir lite som någon form av Viskleken när saker försvinner på vägen. Det blir lite A faded movie star and a neglected young woman form an unlikely bond after crossing paths in Tokyo.
Där det ibland verkar som någon mitt i kedjan ska stå till svars för vad andra tidigare i kedjan har sagt.

Jag vill inte förklara vad någon som inte är jag menar med plättar och pannkakor.
Jag vill inte stå till svars för vad andra sagt/skrivit, personer som inte är jag och som jag inte representerar. Jag är inte deras advokat. Jag är inte deras presstalesman eller dylikt.
Jag bara råkar vara medlem på samma forum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Personen jag citerade tidigare hade tidigare i tråden kallat det för "SSD" och "M2"
Verkar vara enligt denna modell
"SSD" = 2.5" SATA SSD
"M2" = M.2 NVME SSD

Men om man använder uttryck på det sättet så kan det bli förvirrande.
Lite som om jag skulle kalla grafikkort för "express" för att de flesta grafikkort ansluts via PCI Express.
- Jag ska ut och köpa en ny express

Det blir lite liknande fenomen som internhumor.
Om man inte "är på insidan" så fattar man troligtvis inte vad som menas.

.

Men jag tycker att det blir lite jobbigt när det uppstår denna typ av konversationer

* Person1 säger något
* Person2 kommenterar vad Person1 sa
* Person3 kommenterar Person2 svar till Person1
* Person4 kommenterar Person3 svar till Person2
osv

Det blir någon form av kedja som blir rörig och baseras på "jag hörde en gång" snarare än någon saklig diskussion.
Det blir lite som någon form av Viskleken när saker försvinner på vägen. Det blir lite A faded movie star and a neglected young woman form an unlikely bond after crossing paths in Tokyo.
Där det ibland verkar som någon mitt i kedjan ska stå till svars för vad andra tidigare i kedjan har sagt.

Jag vill inte förklara vad någon som inte är jag menar med plättar och pannkakor.
Jag vill inte stå till svars för vad andra sagt/skrivit, personer som inte är jag och som jag inte representerar. Jag är inte deras advokat. Jag är inte deras presstalesman eller dylikt.
Jag bara råkar vara medlem på samma forum.

Nej visst. Jag bara förtydligade att oavsett formfaktor eller anslutningsteknik så är en SSD en SSD. Jag har flera som varken är m2 eller 2,5'', ett par mSATA och ett antal externa diskar som visserligen lär vara NVME eller SATA under skalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har inte haft opetstuceg på en hårddisk på 12 år nu. Stackars dem som fortfarande har det.

Beror väl på vilket OS man kör... har bara OS:et på SSD på hvudmaskinen, övriga kör med snurrdisk. Nu kör jag nästan bara Linux så har inte sett nått större behöv av SSD då dess disk-cachening är rätt bra. Win10 däremot är inte kul utan SSD.