IKEA lanserar skivspelaren Obegränsad

Permalänk
Medlem

Det varma knastret. Ibland bra ibland tvärt om.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vinyl lever, länge leve vinyl!

Vinyl är verkligen något som haft ett generationsskifte. Jag bor i Lund och märker det ganska tydligt. Det är inte alls sällsynt att se unga studenter i grupp gå och bläddra i katalogerna och dela musik med varandra. Och framförallt tjejer! I alla fall här. Annars brukar ju min stereotyp av folk som lever i det förgångna, hipsters och kärlek till gammal teknik vara befolkad av killar. Men här är det en social grej, som kanske drivs av att de som de lyssnar på ger ut mycket vinyl. Det är kul. Och att kunna låna ut musik till sina kompisar ger det absolut en mer personlig touch än att skicka en spellista. Och den taktila känslan i att kunna bläddra.

Jag var tvungen att göra mig av med min senaste skivspelare (tillsammans med resten av farsans rackmonterade AKAI-stereo från 70-talet) vid en flytt till just Lund, och jag skulle vilja ha en igen. Jag hatade att göra mig av med den då och jag hatar det nu, men det var tvunget.
Det vore kul om den här vore duglig nog för att kunna återinvestera i vinyl. Annars hittar jag något annat. Jag har kvar flera skivor, men var tvungen att göra mig av med en stark majoritet.

Permalänk
Medlem

Den typen av vinylspelare utan bluthooth? Det får mig att tro, att den där spelaren endast existerar på ide stadiet.

Permalänk
Medlem

Nu väntar jag med spänning på att IKEA återlanserar telefaxen - IKEA Sändning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Edit: Sätt in vinyl där jag säger LP. LP är ju ett subformat av vinyl, som dock är vanligast.

1. Det är inte bara audiofiler som är intresserade av LP.
2. Det var länge det ända formatet för DJs och det finns även DJs idag som föredrar att mixa vinyl. Dessa DJ vinylspelare är ofta direktdrivna och väldigt tåliga då DJn snurrar på plattan och skivan för att hitta var denne ska mixa in. Sen har ju sk scratching varit populärt inom hiphop. https://sv.wikipedia.org/wiki/Technics_SL-1200
3. Sen finns det rätt många som har börjat samla på LP för att de tycker det är mysigt.

Nu har det inte avslöjats vilken typ av skivspelare detta är men jag misstänker att detta är för 3.

Du har säkert rätt i det.
Och kategori 1 rymmer en del folk som är intresserad av musik som aldrig kommer att digitaliseras annat än i bästa fall helt privat.

Väldigt otippat i alla händelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Vinyl lever, länge leve vinyl!

Vinyl är verkligen något som haft ett generationsskifte. Jag bor i Lund och märker det ganska tydligt. Det är inte alls sällsynt att se unga studenter i grupp gå och bläddra i katalogerna och dela musik med varandra. Och framförallt tjejer! I alla fall här. Annars brukar ju min stereotyp av folk som lever i det förgångna, hipsters och kärlek till gammal teknik vara befolkad av killar. Men här är det en social grej, som kanske drivs av att de som de lyssnar på ger ut mycket vinyl. Det är kul. Och att kunna låna ut musik till sina kompisar ger det absolut en mer personlig touch än att skicka en spellista. Och den taktila känslan i att kunna bläddra.

Jag var tvungen att göra mig av med min senaste skivspelare (tillsammans med resten av farsans rackmonterade AKAI-stereo från 70-talet) vid en flytt till just Lund, och jag skulle vilja ha en igen. Jag hatade att göra mig av med den då och jag hatar det nu, men det var tvunget.
Det vore kul om den här vore duglig nog för att kunna återinvestera i vinyl. Annars hittar jag något annat. Jag har kvar flera skivor, men var tvungen att göra mig av med en stark majoritet.

Japp länge leve jag

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Att sätta in en högtalare i något som är så känsligt för vibrationer som en skivspelare är inte jättelistigt IMHO. Missade man memot om akustisk återkoppling?

Men nej. Den har väl inga högtalare?
Den har en förstärkare, men det är enbart en omvandlare, som gör att vinylljudet kan gå igenom vilken stereo som helst, istället för en RIAA förstärkare eller Phono förstärkare. Så den har inga egna högtalare alls. Av samma anledning som du själv nämnde.

Permalänk
Medlem

Ännu ett företag som tror att retro är bra, i detta fall genom att stöda en av värdens skitigaste petrokemindustrier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ännu ett företag som tror att retro är bra, i detta fall genom att stöda en av värdens skitigaste petrokemindustrier.

Köp begagnade skivor då om du har allvarlig miljöångest. Orsakar noll nya utsläpp, till skillnad från all elektronik som byts ungefär som kalsonger och elen till att driva alla servrar etc som krävs för "modern musik".

Permalänk
Medlem

Dåliga nyheter för alla andra tillverkare som försöker kränga billiga skräp spelare med nostalgi utseenden.
IKEA brukar ju ha rätt så bra kvalitet på sin elektronik, plus att priserna inte är helt galna.

Fattas bara ett samarbete med NAD nu och ett ny-släpp av "3022"

Permalänk
Medlem

Den ser bra ut, till rätt pris kan jag absolut tänka mig köpa en sån här

Permalänk
Medlem

Ikea stereo från förr

Jag minns att i min ungdom, någongång på 70-talet sålde Ikea stereoanläggningar i sina kataloger som var färganpassade till olika bokhyllor (om jag inte minns fel), de fanns i flera olika färger. Såg aldrig någon i verkligheten utan bara på bild.

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26090.112|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seloken:

Jag minns att i min ungdom, någongång på 70-talet sålde Ikea stereoanläggningar i sina kataloger som var färganpassade till olika bokhyllor (om jag inte minns fel), de fanns i flera olika färger. Såg aldrig någon i verkligheten utan bara på bild.

https://gbl-sc9u2-prd-cdn.azureedge.net/-/media/aboutikea/ima...

Från sidan om den nya spelaren:
https://about.ikea.com/en/behind-scenes/products-design/2022/...

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om dom lyckas tillverka en någorlunda bra spelare till ett bra pris då dessa brukar vara ganska dyra.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Att sätta in en högtalare i något som är så känsligt för vibrationer som en skivspelare är inte jättelistigt IMHO. Missade man memot om akustisk återkoppling?

Har en Denon dp 57 och har aldrig haft några problem med återkoppling fast jag hade en 12" sub 2 meter ifrån skivspelaren, köper man bra grejer så får man inga problem, här förklaras det med detta https://www.youtube.com/watch?v=OAITg6qWxTE&ab_channel=Round2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Köp begagnade skivor då om du har allvarlig miljöångest. Orsakar noll nya utsläpp, till skillnad från all elektronik som byts ungefär som kalsonger och elen till att driva alla servrar etc som krävs för "modern musik".

Om du syftar på den enda studien som hävdade detta av en enda forskare, en norrman finansierad av ett brittiskt vinylföretag så bör du bli lite mer kritisk till dina källor. Tyvärr är du inte ensam, samma studie har spridits som en löpeld på nätet helt utan ifrågasättanden.

Jag har miljöångest men skulle aldrig hålla på med idiotin, helt rätt gamla skivor tillverkades dessutom "mer" miljövänligt då de pga masstillverkning inte bara tillverkades i länder helt utan rimliga miljö eller arbetsmiljölagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Om du syftar på den enda studien som hävdade detta av en enda forskare, en norrman finansierad av ett brittiskt vinylföretag så bör du bli lite mer kritisk till dina källor. Tyvärr är du inte ensam, samma studie har spridits som en löpeld på nätet helt utan ifrågasättanden.

Jag har miljöångest men skulle aldrig hålla på med idiotin, helt rätt gamla skivor tillverkades dessutom "mer" miljövänligt då de pga masstillverkning inte bara tillverkades i länder helt utan rimliga miljö eller arbetsmiljölagar.

Frågan är väl mer vad det är du syftar på, givet vad jag faktiskt skrev?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Frågan är väl mer vad det är du syftar på, givet vad jag faktiskt skrev?

Myten att strömmande musik kräver mer energi än exempelvis vinyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Köp begagnade skivor då om du har allvarlig miljöångest. Orsakar noll nya utsläpp, till skillnad från all elektronik som byts ungefär som kalsonger och elen till att driva alla servrar etc som krävs för "modern musik".

Exempelvis var min relativt dyra Sony Walkman snabbt utsliten, nu har jag telefoner som min primära musikkälla och trots att de fyller betydligt fler funktioner håller dessa avsevärt längre, jag byter ca var 5:e år. Min walkman höll i Max två år.

Slit och släng är en valfri inställning inte förankrat i tillverkarnas lömska planer att tjäna mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Att sätta in en högtalare i något som är så känsligt för vibrationer som en skivspelare är inte jättelistigt IMHO. Missade man memot om akustisk återkoppling?

Kaxigt, dock missade du nog memot denna gång

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Inaktiv

Om den är bra eller dålig kommer väl sekundärt eftersom Ikea i första hand tillverkar inredning (Kanske den inte ens fungerar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Om den är bra eller dålig kommer väl sekundärt eftersom Ikea i första hand tillverkar inredning (Kanske den inte ens fungerar)

All annan elektronik dom säljer fungerar ju utan problem vad jag märkt, så varför skulle dom sälja en tom skivspelare?

Permalänk
Inaktiv

I "bildlänken" på TTs sida står det 49-79 kr för väskorna, 895 kr för fåtöljen, 1295 kr för skrivbordet och 1495 kr för skivspelaren.

https://share.mediaflow.com/se/?8HCF9XFZ93

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Det varma knastret. Ibland bra ibland tvärt om.

Det här kommer jag aldrig förstå, att knastret skulle vara något positivt. Knastret är ett av mediets stora brister som uppstår när skivan är sliten eller smutsig. Jag har spenderat mycket tid med rengöring för att få bort knaster när jag har köpt skivor, med olika grader av framgång. Men aldrig har jag känt att knastret tillför något

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Det här kommer jag aldrig förstå, att knastret skulle vara något positivt. Knastret är ett av mediets stora brister som uppstår när skivan är sliten eller smutsig. Jag har spenderat mycket tid med rengöring för att få bort knaster när jag har köpt skivor, med olika grader av framgång. Men aldrig har jag känt att knastret tillför något

Håller delvis med, samtidigt är det ju något väldigt igenkännbart för just skivor och typ en del av upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Det här kommer jag aldrig förstå, att knastret skulle vara något positivt. Knastret är ett av mediets stora brister som uppstår när skivan är sliten eller smutsig. Jag har spenderat mycket tid med rengöring för att få bort knaster när jag har köpt skivor, med olika grader av framgång. Men aldrig har jag känt att knastret tillför något

När jag lyssnar på skivor på finspelaren ska de inte knastra.

När skrutt-spelaren kör julskivor I bakgrunden på julafton så ska de knastra

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Proffsmobbare

Kul! Såg inte så dum ut heller.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Är absolut ingen audiofil, men till och med jag tycker det verkar konstigt att köpa ljudutrustning från Ikea. Vinyl är det väl i princip bara mer eller mindre inbitna entusiaster som håller på med idag. Finns det ens på världskartan att sådana skulle köpa en skivspelare från Ikea, annat än möjligen om den klådde allt som finns på marknaden tekniskt?

Eller är det bara ett något försenat aprilskämt?

Är ganska vanligt att köpa vinyl, inte för att lyssna på nödvändigtvis men många har vinylskivor på hyllan eller väggen hemma. Sen kommer man på att det kan va kul att spela sina vinylskivor

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Det varma knastret. Ibland bra ibland tvärt om.

Aldrig bra. Det är en defekt. För mig som var med när CDn kom så var det ett sjukt stort lyft rent ljudmässigt även om det formatet inte är perfekt och att spelarna framförallt då hade en del defekter men i förhållande till LPn så var de även med dessa problem ljusår före i ljudkvalitet.

Det finns ju en anledning varför de flesta idag demar med digitalt högupplöst ljud och inte med vinyler (såvida det inte är just en vinylsvarv som skall demas).

Men visst, LPns format gör att grafiken på omslaget blir i en lämplig storlek. Det enda som är bättre med LPn.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Aldrig bra. Det är en defekt. För mig som var med när CDn kom så var det ett sjukt stort lyft rent ljudmässigt även om det formatet inte är perfekt och att spelarna framförallt då hade en del defekter men i förhållande till LPn så var de även med dessa problem ljusår före i ljudkvalitet.

Det finns ju en anledning varför de flesta idag demar med digitalt högupplöst ljud och inte med vinyler (såvida det inte är just en vinylsvarv som skall demas).

Men visst, LPns format gör att grafiken på omslaget blir i en lämplig storlek. Det enda som är bättre med LPn.

Att det fortfarande finns en diskussion om huruvida Vinyl eller CD har bättre ljudkvalitet är bara absurt. En CD har bättre ljud och så är det bara. Sen kan man tycka vad man vill om det.

Men sen så finns det även andra fördelar med Vinyl jämfört med andra format.
Jag märker själv hur jag sedan MP3or och sedan streaming blivit mindre intresserad av mer aktivt lyssnande. Nu finns det ju många faktorer men jag kan verkligen tänka mig att varsamt ta fram en Vinylskiva, lägga på spelaren, försiktigt haka på nålen och sedan sätta mig ner för att liksom verkligen lyssna på musiken ger en helt annan upplevelse än att bara klicka fram ett album digitalt eller bara stoppa i en CD skiva i en spelare. Det blir lite av en ritual. Och det ska inte underskattas.