Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Börjar närma mig 4 år utan snus nu men brukar unna mig en pilsnerprilla då jag är ute med kompisar eller tar en öl med farsan, sen behöver jag inte ta någon mer. Annars klarar jag mig helt utan sug. Men vissa dagar som känns allmänt tunga så saknar jag verkligen att ta en snus till kaffet. Däremot tänker jag som så att den snusen jag konsumerat under 12 års tid hade kunnat läggas ekonomiskt på så mycket bättre och den inverkan det har på hälsan i det långa loppet. Slutade med tobak och kände efter det att jag aldrig mått så bra som då jag slutade och det kommer nog ni också att göra, den som tar sig till att sluta helt.

Efter flera år utan snus började jag "helgsnusa" vilket egentligen betyder att om jag träffar polare och tar någon/några öl så får jag smaka på någon/några snus. Träffar jag dem inte en helg så blir det inget snusande då jag inte har egen dosa. Funkar men klart att suget blir långsamt större så det är en risk helt klart. Tänker dock sällan/aldrig på snus en vardag utan mer just på helgerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

dag 8 utan snus, har gått förvånansvärt bra hela vägen.
Skrev härom dagen att jag var nervös inför 6h bilfärden utan snus, men det känns rätt lugnt för att vara ärlig. En bra ljudbok så går det nog fort förbi

Första 48h var extremt jobbiga, tjurig och arg på allt och alla.

dag 3-6 var mest att det fattades något under läppen, inget direkt sug, men vanan att efter att man sätter sig i bilen på morgonen, så borde det ligga en snus under läppen.
dag 7-8 helt glömt att jag ens haft snus under läppen, håller mig rätt sysselsatt vanligtvis så är endast vid stunder av att sitta framför tvn/datorn som beroendet gör sig lite påminnt.

Kaffe smakar skit utan snus? Någon som känner igen sig?

Nu gäller det bara att hålla i

90% av svenskt kaffe smakar skit helt enkelt, inte snusets fel. Kanske ska lägga av med en dålig vana till på en gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

90% av svenskt kaffe smakar skit helt enkelt, inte snusets fel. Kanske ska lägga av med en dålig vana till på en gång?

Men jag tyckte inte det utan snuset? Jag tyckte om svenskt kaffe för 8 dagar sedan.
Sjukt konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

dag 8 utan snus, har gått förvånansvärt bra hela vägen.
Skrev härom dagen att jag var nervös inför 6h bilfärden utan snus, men det känns rätt lugnt för att vara ärlig. En bra ljudbok så går det nog fort förbi

Första 48h var extremt jobbiga, tjurig och arg på allt och alla.

dag 3-6 var mest att det fattades något under läppen, inget direkt sug, men vanan att efter att man sätter sig i bilen på morgonen, så borde det ligga en snus under läppen.
dag 7-8 helt glömt att jag ens haft snus under läppen, håller mig rätt sysselsatt vanligtvis så är endast vid stunder av att sitta framför tvn/datorn som beroendet gör sig lite påminnt.

Kaffe smakar skit utan snus? Någon som känner igen sig?

Nu gäller det bara att hålla i

Bra jobbat!

Allting vänder! Du kommer sova på riktigt och känna dig mer pigg på morgonen. Påminn dig om att det är jobbigt just därför du återgå till ditt normala tillstånd eftersom man med snus endast mår prima med snus inne. Snart kommer du må prima 24/7.

När man får ett sug är det Alltid skönt att tänka att det kommer vara liiiite längre tills nästa sug och det kommer kännas liiite mindre nästa gång det kommer. Det är ett maraton. småningom kommer kaffe dessutom smaka bättre än innan då det blir din nya nr1.

Permalänk
Medlem

Kan själv inte rekommendera att sluta med kaffe, sömnen påverkades negativt och magen kom inte riktigt igång som tidigare. Nu är det några år sedan och jag har för mig jag avstod kaffet två till tre veckor, absolut ingenting vetenskapligt och det kan vart en tillfällighet som gått över vid längre avvänjning.

Men snuset och ciggen är ingenting jag saknar.

Keep up all the good work! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Kan själv inte rekommendera att sluta med kaffe, sömnen påverkades negativt och magen kom inte riktigt igång som tidigare. Nu är det några år sedan och jag har för mig jag avstod kaffet två till tre veckor, absolut ingenting vetenskapligt och det kan vart en tillfällighet som gått över vid längre avvänjning.

Men snuset och ciggen är ingenting jag saknar.

Keep up all the good work! 👍

Som jag förstått på folk man känner så är just kaffet lättast att trappa ner på
istället för att sluta tvärt, dels för att det är lättare att göra de med kaffe än med niktoin.
Men främst för att då slipper du dom negativa "abstinenseffekterna" som du får när du slutar med kaffe tvärt.