Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Börjar närma mig 4 år utan snus nu men brukar unna mig en pilsnerprilla då jag är ute med kompisar eller tar en öl med farsan, sen behöver jag inte ta någon mer. Annars klarar jag mig helt utan sug. Men vissa dagar som känns allmänt tunga så saknar jag verkligen att ta en snus till kaffet. Däremot tänker jag som så att den snusen jag konsumerat under 12 års tid hade kunnat läggas ekonomiskt på så mycket bättre och den inverkan det har på hälsan i det långa loppet. Slutade med tobak och kände efter det att jag aldrig mått så bra som då jag slutade och det kommer nog ni också att göra, den som tar sig till att sluta helt.

Efter flera år utan snus började jag "helgsnusa" vilket egentligen betyder att om jag träffar polare och tar någon/några öl så får jag smaka på någon/några snus. Träffar jag dem inte en helg så blir det inget snusande då jag inte har egen dosa. Funkar men klart att suget blir långsamt större så det är en risk helt klart. Tänker dock sällan/aldrig på snus en vardag utan mer just på helgerna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

dag 8 utan snus, har gått förvånansvärt bra hela vägen.
Skrev härom dagen att jag var nervös inför 6h bilfärden utan snus, men det känns rätt lugnt för att vara ärlig. En bra ljudbok så går det nog fort förbi

Första 48h var extremt jobbiga, tjurig och arg på allt och alla.

dag 3-6 var mest att det fattades något under läppen, inget direkt sug, men vanan att efter att man sätter sig i bilen på morgonen, så borde det ligga en snus under läppen.
dag 7-8 helt glömt att jag ens haft snus under läppen, håller mig rätt sysselsatt vanligtvis så är endast vid stunder av att sitta framför tvn/datorn som beroendet gör sig lite påminnt.

Kaffe smakar skit utan snus? Någon som känner igen sig?

Nu gäller det bara att hålla i

90% av svenskt kaffe smakar skit helt enkelt, inte snusets fel. Kanske ska lägga av med en dålig vana till på en gång?

Permalänk
Skrivet av medbor:

90% av svenskt kaffe smakar skit helt enkelt, inte snusets fel. Kanske ska lägga av med en dålig vana till på en gång?

Men jag tyckte inte det utan snuset? Jag tyckte om svenskt kaffe för 8 dagar sedan.
Sjukt konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

dag 8 utan snus, har gått förvånansvärt bra hela vägen.
Skrev härom dagen att jag var nervös inför 6h bilfärden utan snus, men det känns rätt lugnt för att vara ärlig. En bra ljudbok så går det nog fort förbi

Första 48h var extremt jobbiga, tjurig och arg på allt och alla.

dag 3-6 var mest att det fattades något under läppen, inget direkt sug, men vanan att efter att man sätter sig i bilen på morgonen, så borde det ligga en snus under läppen.
dag 7-8 helt glömt att jag ens haft snus under läppen, håller mig rätt sysselsatt vanligtvis så är endast vid stunder av att sitta framför tvn/datorn som beroendet gör sig lite påminnt.

Kaffe smakar skit utan snus? Någon som känner igen sig?

Nu gäller det bara att hålla i

Bra jobbat!

Allting vänder! Du kommer sova på riktigt och känna dig mer pigg på morgonen. Påminn dig om att det är jobbigt just därför du återgå till ditt normala tillstånd eftersom man med snus endast mår prima med snus inne. Snart kommer du må prima 24/7.

När man får ett sug är det Alltid skönt att tänka att det kommer vara liiiite längre tills nästa sug och det kommer kännas liiite mindre nästa gång det kommer. Det är ett maraton. småningom kommer kaffe dessutom smaka bättre än innan då det blir din nya nr1.

Permalänk
Medlem

Kan själv inte rekommendera att sluta med kaffe, sömnen påverkades negativt och magen kom inte riktigt igång som tidigare. Nu är det några år sedan och jag har för mig jag avstod kaffet två till tre veckor, absolut ingenting vetenskapligt och det kan vart en tillfällighet som gått över vid längre avvänjning.

Men snuset och ciggen är ingenting jag saknar.

Keep up all the good work! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Kan själv inte rekommendera att sluta med kaffe, sömnen påverkades negativt och magen kom inte riktigt igång som tidigare. Nu är det några år sedan och jag har för mig jag avstod kaffet två till tre veckor, absolut ingenting vetenskapligt och det kan vart en tillfällighet som gått över vid längre avvänjning.

Men snuset och ciggen är ingenting jag saknar.

Keep up all the good work! 👍

Som jag förstått på folk man känner så är just kaffet lättast att trappa ner på
istället för att sluta tvärt, dels för att det är lättare att göra de med kaffe än med niktoin.
Men främst för att då slipper du dom negativa "abstinenseffekterna" som du får när du slutar med kaffe tvärt.

Permalänk
Snusfri

1 år och 8 månader utan en enda snus sedan jag slutade cold turkey.

Kan få något litet sug ibland men det försvinner lika fort igen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

1 år och 8 månader utan en enda snus sedan jag slutade cold turkey.

Kan få något litet sug ibland men det försvinner lika fort igen.

Kommer inte ihåg exakt, men är nära 5 år utan nu. Senaste månaderna har jag börjat drömma på nätterna om att smygsnusa. Jävligt starka droger detta, suget försvinner visst aldrig helt. Men det är ganska lätt att motstå dessa dagar, har ju stött på dessa konstigheter många gånger förr vid det här laget

Permalänk

Hej!

Sökte på google på hur fan ska man lyckas sluta snusa och kom över denna forumtråd.

Jag har snusat i 26 år och börjar bli utomordentligt less men har ingen aning hur det ska gå till.
Jag är less på vanan men går igenom tuffa saker i mitt privatliv som gör att det är den ända snuttefilt jag har kvar men ändå så vill jag sluta.

Nu har jag en halv dosa lös och en halv dosa portion kvar och jag försöker peppa mig att efter detta....då är det över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackflamemarch:

Hej!

Sökte på google på hur fan ska man lyckas sluta snusa och kom över denna forumtråd.

Jag har snusat i 26 år och börjar bli utomordentligt less men har ingen aning hur det ska gå till.
Jag är less på vanan men går igenom tuffa saker i mitt privatliv som gör att det är den ända snuttefilt jag har kvar men ändå så vill jag sluta.

Nu har jag en halv dosa lös och en halv dosa portion kvar och jag försöker peppa mig att efter detta....då är det över.

Två saker:
1. Bestäm dig, bara du som kan vinna över dig själv
2. Fresta inte dig själv, du är svag, så köp inte hem ’ifall att’

Det är några tuffa dagar/veckor, men man får eufori och känner stolthet av att lyckas

Permalänk
Snusfri
Skrivet av blackflamemarch:

Hej!

Sökte på google på hur fan ska man lyckas sluta snusa och kom över denna forumtråd.

Jag har snusat i 26 år och börjar bli utomordentligt less men har ingen aning hur det ska gå till.
Jag är less på vanan men går igenom tuffa saker i mitt privatliv som gör att det är den ända snuttefilt jag har kvar men ändå så vill jag sluta.

Nu har jag en halv dosa lös och en halv dosa portion kvar och jag försöker peppa mig att efter detta....då är det över.

Hade snusat själv 20+ år innan jag slutade.
La helt av, enda som fungerar.

Kl 9-ish 20'e Januari 2021 spottade jag ut min sista snus.

Du måste ha viljan att vilja sluta, annars är det kört.

Första dagarna är jobbigast, sedan går det bättre och bättre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

1 år och 8 månader utan en enda snus sedan jag slutade cold turkey.

Kan få något litet sug ibland men det försvinner lika fort igen.

exakt 1 år och 7 dagar nu. Inte ett dugg sugen. Aldrig, ALDRIG igen. När andra vid lunchen drar fram dosan blir jag bara äcklat och tycker att det stinker.

Skrivet av blackflamemarch:

Hej!

Jag har snusat i 26 år och börjar bli utomordentligt less men har ingen aning hur det ska gå till.
Jag är less på vanan men går igenom tuffa saker i mitt privatliv som gör att det är den ända snuttefilt jag har kvar men ändå så vill jag sluta.

Nu har jag en halv dosa lös och en halv dosa portion kvar och jag försöker peppa mig att efter detta....då är det över.

som jag skrev på sidan innan : över 20 år daglig Nikotin. Blev less.
Bestäm dig !! Om du bara vill så är det inga problem. 1 vecka du knappt tänker på annat. Träna som en idiot, håll dig sysselsatt med ....vad fan som helst. 1 vecka av ditt långa liv. typ ingenting. sen går det bara lättare och lättare men återigen, du måste bestämma dig. halvhjärtade försök är oftast till ingen nytta.

lycka till.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Varit snus-fri i ca 2veckor nu efter att ha snusat i 20+år.
Slutade cold-turkey efter akutbesök hos tandläkaren som blev ett 2dagars grävande i käften för att undersöka vad för mystiska krafter det är som för ett krig mot mina tänder.

Hade självklart inget med snuset att göra, men om det kanske finns en liten chans att det kan påverka min munhälsa gjorde att vågen äntligen slog över till "dags att sluta snusa"-sidan.

Första veckan var oväntat enkel, antagligen för att beslutsamheten var som starkast då, men nu är fan nikotinsuget stort och att man har vänner som röker och snusar hjälper inte.

Ska fan hålla ut, tänka på alla små teknik-prylar man kan köpa för pengarna istället för snus.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Har försökt flertalet gånger, höll upp som längst nästan 3år. Men trillade dit igen efter ett par helgen där man festsnusat. Suget la sig aldrig.

Kanske dags och sluta igen… kommer ihåg hur de var första dagarna, lite som och vakna från en dröm eller nått. Mer allert och ”i nuet”.

Permalänk
Medlem

Jag har varit snusfri i snart 4.5 år. Efter 13 år. Hade försökt sluta många gånger med återfall inom allt från veckor till månader. Hade provat nikotinläkemedel av olika slag men åkte dit.
Slutade tvärt utan att planera, skillnaden sitter i motivationen skulle jag säga. Har inte haft sug alls skulle jag påstå, varken då det snusas framför mig eller om jag tagit ett par öl. Skillnaden var att min sons mormor avled i lungcancer efter livslångt rökande. Min son, då 8 år visste att båda innehöll tobak och bad mig helt enkelt att sluta så jag inte skulle dö som mormor.
Man argumenterar inte olika cancerformer, risk och koppling till specifika tobaksprodukter med en 8-åring så jag sa helt enkelt att ja, jag ska sluta snusa och gick och slängde dosan. Första tiden var inte så hemsk som tidigare, jag tror det var det mentala att visa sitt barn att man kan, men det är ju spekulativt.
Utöver det så tar jag min tandläkarexamen om en dryg månad och har redan sett väldigt mycket skador och precancerösa tillstånd hos snusare trots att jag bara sett några hundra munnar, samt har jag såklart en rätt gedigen utbildning i baken om risker vilket säkert indirekt gjort det lättare för mig att inte trilla dit igen.

Permalänk
Medlem

Fick ett återfall, snusat i 37 år. Får se om jag lyckas hålla igen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Jag är inne på vecka 2 utan snus och det är jobbigt. Mycket sötsug, kass sömn, dålig koncentrationsförmåga, lättretlighet. Men finner denna tråd väldigt inspirerande och hoppas att det lagt sig i början av nästa år.

Har aldrig varit beroende av vanan så att leta snusdosan la sig efter bara några dar och saknar inte att ha något under läppen. Utan det är helt och hållet ett beroende av en substans.

Vet att för många försvinner suget helt och hållet efter någon, några månader medan vissa har problemet att det aldrig riktigt släpper. Hoppas att jag tillhör förstnämnda skara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Har försökt flertalet gånger, höll upp som längst nästan 3år. Men trillade dit igen efter ett par helgen där man festsnusat. Suget la sig aldrig.

Kanske dags och sluta igen… kommer ihåg hur de var första dagarna, lite som och vakna från en dröm eller nått. Mer allert och ”i nuet”.

Blev motiverad och slutade typ dagen efter jag skrivit ovan. Snusat 17 år isch. Slutat ett par gånger.
Denna gången känns det annorlunda. Väldigt enkelt var det, inte varit svårt alls.
Har dock inte satt något förbud alls denna gången. Om jag vill ta en snus till ölen på helgen så är det OK. Om jag går förbi swedish match och vill ha en prilla och en kaffe så är det OK. Lite som en kall öl, avnjutes vid tillfälle.
Har dock inte tagit någon snus än.

Permalänk
Avstängd

Snus är ungefär lika farligt som kaffe, så att hävda hälsoeffekter av att man slutar snusa är lite mja.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Skrivet av vlachos:

Snus är ungefär lika farligt som kaffe, så att hävda hälsoeffekter av att man slutar snusa är lite mja.

Slutade snusa för 10 år sedan och har druckit kaffe sedan jag började snusa och har fortsatt. Att mina tänder höll på att komma fram under tandköttet med alla problem det skulle innebära är såvitt jag och min tandläkare vet en skada från snus och inget man kan åstadkomma med kaffe så skulle nog påstå att kaffe mindre farligt för hälsan än snus.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av vlachos:

Snus är ungefär lika farligt som kaffe, så att hävda hälsoeffekter av att man slutar snusa är lite mja.

Här kan du läsa mer om hälsoeffekterna.

Det är ju klart att det finns fördelar för hälsan att sluta snusa
Kaffe likaså

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Här kan du läsa mer om hälsoeffekterna.

Det är ju klart att det finns fördelar för hälsan att sluta snusa
Kaffe likaså

Det är ändå intressant att Folkhälsomyndigheten inte har en sida för att visa skadeverkningarna av kaffe. Trots att de bevisligen finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av vlachos:

Det är ändå intressant att Folkhälsomyndigheten inte har en sida för att visa skadeverkningarna av kaffe. Trots att de bevisligen finns.

Är dåligt insatt i just kaffe men är det gott är det säkert farligt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av blackflamemarch:

Hej!

Sökte på google på hur fan ska man lyckas sluta snusa och kom över denna forumtråd.

Jag har snusat i 26 år och börjar bli utomordentligt less men har ingen aning hur det ska gå till.
Jag är less på vanan men går igenom tuffa saker i mitt privatliv som gör att det är den ända snuttefilt jag har kvar men ändå så vill jag sluta.

Nu har jag en halv dosa lös och en halv dosa portion kvar och jag försöker peppa mig att efter detta....då är det över.

Jag snusade också i 26 år. 1 dosa om dagen körde jag med.
Vaknade på natten och ville ha snus... jobbigt.
Var ca 20 år när jag började och fick kämpa för att kunna snusa (vilken galenskap) men jag ville ha någon ritual eller kick.
Efter något misslyckat försök att sluta, 3 dagar senare var jag sugen att hoppa från taket
Men en dag så bestämde jag mig för att sluta helt! (jag ville egentligen sluta under en längre tid).
Så jag köpte massor av saker för att bryta vanan. Det slutade med att jag körde med halstabletten Fishermans friend som snus.
Och det gjorde jag länge. Satt upp en belöning att jag skulle spara snuspengarna och ta ut dem och köpa vad jag ville när jag ansåg att jag eventuellt lyckas sluta.
2006 tog jag min sista prilla (grov) och sedan dess har jag hållit upp! Inte en enda prilla!
Saknar det absolut inte och det känns väldigt bra.
Så visst kan du sluta! Prova, det är inte farligt att bestämma sig.
Har tröttnad totalt på Fishermans friend... och jag köpte en båtmotor.
Stort lycka till!

Permalänk

Vecka tre
Sötsuget inte lika starkt, sover något bättre. Var nån dag i vecka två då jag inte sov öht.
Fortfarande väldigt lättirriterad, biter ihop käkarna och umgås helst inte med någon annan.

Det är ju nu man börjar undra ifall det är såhär man är normalt och att det inte beror på abstinens.
Men ts dagbok inspirerar mig att hålla ut nån månad till och hoppas på att det stabiliserar sig.

Hittade nån blog som menade på att tedrickande ökade på hennes ilska så jag har slutat dricka te med
för att se om det ger något bättre humör.
Kaffe dricker jag inte.

Fortfarande mycket kakor men även där läste jag att det lurar hjärnan att skicka ut signaler på sug så den
ska få en belöning och på så sätt förlänger abstinensen.
Pallar inte sluta med det nu men kanske om nån vecka.

Permalänk
Medlem

Min kompis är så stolt över att han BÖRJAT snusa.
Han köper någon mutant-snus som han påstår är 10 ggr stackare en vanlig.

Men han är inte beroende! för han kan gå en hel dag utan en snus! Efter som dom är så starka!
Han säger att han gillar det starka ruset och att aptiten är minskad. Bara "win win"

Idiot säger jag bara... X_X Det kan inte vara hälsosamt...

Permalänk
Medlem

Jag är inne på min sista dosa nu sen slutar jag cold turkey. Ingen nedtrappning, ingenting i den stilen öht. Har snusat i 13 år så kanske inte så länge jämfört med många andra, men känner redan nu att det kommer bli svårt även om detta är vad jag vill.

Wish me luck, boys.

Permalänk

Anders Åkermans tips för att sluta snusa:
https://www.tv4.se/klipp/va/12512398/sluta-snusa-med-ny-njutn...
Han rekommenderar att sluta tvärt istället för att trappa ner, fokusera på de positiva delarna av att vara snusfri och att inte ge sig själv belöningar när man känner sug. Det där sista har jag väldigt svårt för, socker, socker, socker! Men ska ge det en chans när julfirandet är över med alla godsaker.

Är lite nyfiken om nån testat alternativa metoder som hypnos, laser eller akupunktur för att lättare sluta?

Permalänk
Medlem

Funderar på att sluta på julafton. Då är det lätt komma ihåg när man slutade om man vill hålla koll på hur länge man varit utan. Eller så kanske jag slutar dagen innan. Men sluta ska jag i alla fall.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"