Permalänk
Medlem

El spark alternativ?

Funderar på att införskaffa en el spark. Har 7 km till jobbet.
Tänkte framför allt använda den för att komma till ställen att fotografera ifrån. (Ofta problem och dyrt med parkering i stan.)
Sekundärt, ta till jobbet när vädret är gynnsamt.

Ett par frågor som genast uppstår, när man tittar på annonser:
1. Luftfyllda, eller punkteringssäkra däck?
2. Strypt till 20 km/h, eller ej? (Laglig(?) eller inte?)

Luft fyllda, den uppenbara risken för punktering. Är det vanligt, om man har koll på lufttrycket? Uppenbar fördel för solida (punkterings säkra) hjul här. Annars har luftfyllda däck längre räckvidd, komfortablare färd?

Motorn, på den jag tittar på, har 700W, men skall vara spärrad vid 20 km/h och laglig(?).
Watten är ju lite lurigt... Det är inte motorn som bestämmer hur mycket man matar den med. Snarare var "brottsgränsen" går, där den går sönder?
Spärrad till 20 km/h riskerar jag att bli ifatt sprungen av någon som vill råna mig på utrustningen. 30 km/h är det inte många som springer.
Jag kommer sällan ens köra i 20km/h. Inte i stan. Kanske på vägen till jobbet, men då är det tomt på cykelvägarna.

Svåra val, tankar och förslag välkomnas!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Funderar på att införskaffa en el spark. Har 7 km till jobbet.
Tänkte framför allt använda den för att komma till ställen att fotografera ifrån. (Ofta problem och dyrt med parkering i stan.)
Sekundärt, ta till jobbet när vädret är gynnsamt.

Ett par frågor som genast uppstår, när man tittar på annonser:
1. Luftfyllda, eller punkteringssäkra däck?
2. Strypt till 20 km/h, eller ej? (Laglig(?) eller inte?)

Luft fyllda, den uppenbara risken för punktering. Är det vanligt, om man har koll på lufttrycket? Uppenbar fördel för solida (punkterings säkra) hjul här. Annars har luftfyllda däck längre räckvidd, komfortablare färd?

Motorn, på den jag tittar på, har 700W, men skall vara spärrad vid 20 km/h och laglig(?).
Watten är ju lite lurigt... Det är inte motorn som bestämmer hur mycket man matar den med. Snarare var "brottsgränsen" går, där den går sönder?
Spärrad till 20 km/h riskerar jag att bli ifatt sprungen av någon som vill råna mig på utrustningen. 30 km/h är det inte många som springer.
Jag kommer sällan ens köra i 20km/h. Inte i stan. Kanske på vägen till jobbet, men då är det tomt på cykelvägarna.

Svåra val, tankar och förslag välkomnas!

Motoreffekten får inte vara högre än 250W OCH den får inte gå snabbare än 20 km/h för att den ska vara laglig, tyvärr inte bara hastigheten som avgör om den är laglig eller inte

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Skaffa en elcykel istället: dvs en cykel med hjälpmotor. Motorn är till för att orka med uppförsbackar och stängs av över 25 km/h: sen finns det ingen hastighetsgräns när du trampar själv.
Säkrare och stadigare: funkar på gatstenar, grusvägar och skogsvägar etc. där sparkcykel inte funkar.
Den kan utrustas med pakethållare och cykelflaska, och den är inte oanvändbar när batteriet blivit urladdat.

Det finns också tillbehör för att fästa kameror på styret. Själv har jag också använt pakethållaren som avlastningsyta när jag behövt böka med kameran när jag varit ute och filmat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Skaffa en elcykel istället: dvs en cykel med hjälpmotor. Motorn är till för att orka med uppförsbackar och stängs av över 25 km/h: sen finns det ingen hastighetsgräns när du trampar själv.
Säkrare och stadigare: funkar på gatstenar, grusvägar och skogsvägar etc. där sparkcykel inte funkar.
Den kan utrustas med pakethållare och cykelflaska, och den är inte oanvändbar när batteriet blivit urladdat.

Det finns också tillbehör för att fästa kameror på styret. Själv har jag också använt pakethållaren som avlastningsyta när jag behövt böka med kameran när jag varit ute och filmat.

Elcykel går inte in smidigt i bilen, så jag har bestämt att det måste vara en spark.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Turbonisse:

Elcykel går inte in smidigt i bilen, så jag har bestämt att det måste vara en spark.

Jag tror inte du vill pendla 7 km på en sparkcykel men det är en sträcka man bekvämt åker på en cykel.
Rätt cykelmodell går in i bilen (en vikbar eller om man tar av hjulen så går det ofta att få in dem) men man kan ju också ha ett cykelställ utanpå bilen, man måste inte ha drag för att montera ett cykelställ om det är det som hindrar dig från den varianten utan det finns cykelställ som monteras på drag, baklucka och tak så nått borde väl passa om du vill ta med cykeln utanpå bilen.

https://www.montaguebikes.com/product/m-e1/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Håller med om att en elcykel vore ett bättre alternativ, finns flera fällbara. Nedan är nedsatt pris just nu.

https://www.bikester.se/prophete-urbanicer-20.esu.10-20-M1042...

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte du vill pendla 7 km på en sparkcykel men det är en sträcka man bekvämt åker på en cykel.

Själv körde jag 7-8 km enkelväg till och från jobbet för ett par år sedan - trivdes extremt bra!

Sedan hade jag fotbollsträning 3 ggr i veckan med 1,1 mil enkelväg som jag körde! Det är ju garanterat olika men jag hade verkligen inget emot de sträckorna. 🙂

Saknar faktiskt att köra sparkcykeln sedan jag flyttade längre från staden.

Till TS - jag hade luftdäck och fick 4 punkteringar på typ 150 mil. Så orkade inte jag byta nå mer så köpte punkteringsfria vilket jag inte ångrar en sekund. Det blir lite stötigare men ingen fara om man kör mycket på asfalt. Har väl kört runt 250 mil med punkteringsfria däck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Motoreffekten får inte vara högre än 250W OCH den får inte gå snabbare än 20 km/h för att den ska vara laglig, tyvärr inte bara hastigheten som avgör om den är laglig eller inte

Helt sant, men jag har aldrig varit med om att någon har fått kontrollerat hur många watt scootern ligger på sålänge den håller sig till 20km/h och du inte kör som ett ollon. Om polisen ser att du kör fortare så blir det väl böter och då kan dom kontrollera utrustningen också

Vad gäller frågeställningen; Jag hade absolut satsat på punkteringsfria däck (solida). Det besparar dig väldigt mycket besvär den dagen du får punktering. Då får du köpa och krångla med mantel och slang, men framför allt att få av hjulet och det resterande alternativt betala en cykelaffär som utför arbetet. Jag fick punktering på min förra året och har inte orkat bry mig om att fixa det

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte du vill pendla 7 km på en sparkcykel men det är en sträcka man bekvämt åker på en cykel.
Rätt cykelmodell går in i bilen (en vikbar eller om man tar av hjulen så går det ofta att få in dem) men man kan ju också ha ett cykelställ utanpå bilen, man måste inte ha drag för att montera ett cykelställ om det är det som hindrar dig från den varianten utan det finns cykelställ som monteras på drag, baklucka och tak så nått borde väl passa om du vill ta med cykeln utanpå bilen.
https://www.montaguebikes.com/wp-content/uploads/2020/08/M-E1-Folded-800.jpg
https://www.montaguebikes.com/product/m-e1/

Pendlar över en mil på el-spark. Inga problem och skulle nog säga att det är bekvämare än cykel. Iaf min stadshybrid med ganska smal hård sadel. Sen kostar el-sparken 1/10 av den där du länkade så det är ju inte riktigt jämförbara. Då är ju type en Väsla Bike mer jämförbar.

Bästa med el-spark är dock hur smidigt det är att bara slänga in i bagaget utan att hålla på att fälla ihop eller krångla med ställningar.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Åker själv runt på en Nintebot ES4 vilket funkar fint på asfalt. men underlag som kullersten undviker jag då det knappt går utan att hjärnan skakar isär. Den är upplåst och går runt 30, något snabbare vid full laddning när raksträckan kommer. Jag är överlag nöjd men man blir beroende av bra asfalt. Extremt smidig att fälla ihop och slänga in i bilen.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Ett tips jag kan ge som jag själv ska följa om jag behöver ny i framtiden. Se om du kan hitta en modell som antingen har 10tum hjul som standard eller som går att uppgradera.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Ett tips jag kan ge som jag själv ska följa om jag behöver ny i framtiden. Se om du kan hitta en modell som antingen har 10tum hjul som standard eller som går att uppgradera.

Tack till dem som håller sig till ämnet, El spark. Jag är inte intresserad av elcykel.

Tittar på denna E2S V2 2022 PRO. Den har 10" hjul, 30% större batteri än den vanliga (540Wh).

Eftersom motorn är större än 250W (1000W), lär den inte vara 100% laglig (Som cykel.) ändå, så jag funderar på att jag lika gärna kan ta 30km/h varianten. Ställa ner hastigheten i appen.
Kvarstår frågan om luft fyllda, eller solida hjul? Bak är det fjädring. Ganska fin asfalt där jag tänkt bruka den.
Men det är kanske inte bara komforten? Kan skilja en del på räckvidden? Till luftfyllda fördel?

Valet blir inte "hugget i sten", man kan byta däck (själv) om man ändrar sig.
Även 20, eller 30kmh går att ändra efteråt, men då får man byta moderkort. Ser också gör bart ut.

Vad tror ni om denna el-spark? för 6k?
Prisvärd? Just nu -1500kr Var nog det som satte idén att köpa, i huvudet från början.
Såg en annons på lillebrodern (Utan PRO), mindre hjul och svagare, eftersom jag väger norr om 100kg, inser jag att den mindre E2S V2 2022 för 4,5k kan vara lite i klenaste laget?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Luft fram och solid bak. Ok komfort och 9/10 punkteringar sker på bakdäcket.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Tack till dem som håller sig till ämnet, El spark. Jag är inte intresserad av elcykel.

Tittar på denna E2S V2 2022 PRO. Den har 10" hjul, 30% större batteri än den vanliga (540Wh).

Eftersom motorn är större än 250W (1000W), lär den inte vara 100% laglig (Som cykel.) ändå, så jag funderar på att jag lika gärna kan ta 30km/h varianten. Ställa ner hastigheten i appen.
Kvarstår frågan om luft fyllda, eller solida hjul? Bak är det fjädring. Ganska fin asfalt där jag tänkt bruka den.
Men det är kanske inte bara komforten? Kan skilja en del på räckvidden? Till luftfyllda fördel?

Valet blir inte "hugget i sten", man kan byta däck (själv) om man ändrar sig.
Även 20, eller 30kmh går att ändra efteråt, men då får man byta moderkort. Ser också gör bart ut.

Vad tror ni om denna el-spark? för 6k?
Prisvärd? Just nu -1500kr Var nog det som satte idén att köpa, i huvudet från början.
Såg en annons på lillebrodern (Utan PRO), mindre hjul och svagare, eftersom jag väger norr om 100kg, inser jag att den mindre E2S V2 2022 för 4,5k kan vara lite i klenaste laget?

Jag kör en ett par år gammal e2s-v2. 8 tum luftfyllda däck utan dämpning. Den snabbare varianten. Väger typ 80-85. Brukar ligga på ca 28 km/h.

När det gäller effekten på motorn så är e-wheels inte helt ärliga enligt mig. Visade sig när jag väl fick hem min att det de anger är top effekt, dvs en boostad effekt som motorn trycker på med i uppförsbackar. På min angav de 700W men i det visade sig vara 250W med boost upp till 700. Ser nu att de har skrivit ut det i texten med det hade det inte för ett par år sedan.

Vi har ett gäng Xiaomi kickar på jobbet som jag kan jämföra med och kan med rätt stor säkerhet säga att det antagligen är samma fabrik som tillverkar dem. På jobbets kickar har vi bytt ett antal till punkteringsfria däck och komforten minskar rejält enligt mig.

Det jag kommer titta på nästa gång är större hjul, längre räckvidd och bättre bromsar.
Jag kan som tur är ladda på jobbet för jag tror inte riktigt att jag kommer fram och tillbaka på en laddning i upplåst läge. Oftast inget problem att ta sig enkel väg var som helst i stan men hade gärna kommit hela vägen hem igen på en laddning. Låst till 20km/h kommer man mycket längre men det är väldigt långsamt. Agda 85 på sin gamla damcykel från 60 tal har inga problem att åka ifrån...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Turbonisse:

Tack till dem som håller sig till ämnet, El spark. Jag är inte intresserad av elcykel.

Tittar på denna E2S V2 2022 PRO. Den har 10" hjul, 30% större batteri än den vanliga (540Wh).

Eftersom motorn är större än 250W (1000W), lär den inte vara 100% laglig (Som cykel.) ändå, så jag funderar på att jag lika gärna kan ta 30km/h varianten. Ställa ner hastigheten i appen.
Kvarstår frågan om luft fyllda, eller solida hjul? Bak är det fjädring. Ganska fin asfalt där jag tänkt bruka den.
Men det är kanske inte bara komforten? Kan skilja en del på räckvidden? Till luftfyllda fördel?

Valet blir inte "hugget i sten", man kan byta däck (själv) om man ändrar sig.
Även 20, eller 30kmh går att ändra efteråt, men då får man byta moderkort. Ser också gör bart ut.

Vad tror ni om denna el-spark? för 6k?
Prisvärd? Just nu -1500kr Var nog det som satte idén att köpa, i huvudet från början.
Såg en annons på lillebrodern (Utan PRO), mindre hjul och svagare, eftersom jag väger norr om 100kg, inser jag att den mindre E2S V2 2022 för 4,5k kan vara lite i klenaste laget?

Det där med maxeffekt är lite luddigt. Lagen säger max 250W nominellt. Inga elmotorer har en helt statisk effekt, t ex är vridmomentet vid stillastående helt enorm, helt enkelt, effekten är mycket större vid start och tunga laster. Däremot ska den nominellt vara 250W. Eller som transportstyrelsen säger "Motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt.".
Märk orden "kontinuerlig effekt" och inte "maxeffekt".

Om du nu ändå väger en bit över 100 kg så hade jag kikat på en spark som faktiskt följer gränsen om 20 km/h och har de största bromsarna du kan få tag på. Att jag skulle ställa mig på en liten elspark och köra upp i 30 km/h.... Vidare är all form av diskussioner om olagligheter helt enkelt inte tillåtet på forumet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Jag kör en ett par år gammal e2s-v2. 8 tum luftfyllda däck utan dämpning. Den snabbare varianten. Väger typ 80-85. Brukar ligga på ca 28 km/h.

När det gäller effekten på motorn så är e-wheels inte helt ärliga enligt mig. Visade sig när jag väl fick hem min att det de anger är top effekt, dvs en boostad effekt som motorn trycker på med i uppförsbackar. På min angav de 700W men i det visade sig vara 250W med boost upp till 700. Ser nu att de har skrivit ut det i texten med det hade det inte för ett par år sedan.

Vi har ett gäng Xiaomi kickar på jobbet som jag kan jämföra med och kan med rätt stor säkerhet säga att det antagligen är samma fabrik som tillverkar dem. På jobbets kickar har vi bytt ett antal till punkteringsfria däck och komforten minskar rejält enligt mig.

Det jag kommer titta på nästa gång är större hjul, längre räckvidd och bättre bromsar.
Jag kan som tur är ladda på jobbet för jag tror inte riktigt att jag kommer fram och tillbaka på en laddning i upplåst läge. Oftast inget problem att ta sig enkel väg var som helst i stan men hade gärna kommit hela vägen hem igen på en laddning. Låst till 20km/h kommer man mycket längre men det är väldigt långsamt. Agda 85 på sin gamla damcykel från 60 tal har inga problem att åka ifrån...

Tackar för din input. Jag beställde precis en PRO med solida hjul 10".

Skrivet av DavidtheDoom:

Det där med maxeffekt är lite luddigt. Lagen säger max 250W nominellt. Inga elmotorer har en helt statisk effekt, t ex är vridmomentet vid stillastående helt enorm, helt enkelt, effekten är mycket större vid start och tunga laster. Däremot ska den nominellt vara 250W. Eller som transportstyrelsen säger "Motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt.".
Märk orden "kontinuerlig effekt" och inte "maxeffekt".

Om du nu ändå väger en bit över 100 kg så hade jag kikat på en spark som faktiskt följer gränsen om 20 km/h och har de största bromsarna du kan få tag på. Att jag skulle ställa mig på en liten elspark och köra upp i 30 km/h.... Vidare är all form av diskussioner om olagligheter helt enkelt inte tillåtet på forumet.

Du har helt rätt ang elmotorer. En motor jobbar i princip med så mycket kraft som den får. Sedan att den är klassad för en viss effekt, har väldigt lite att göra med hur hårt den faktiskt jobbar. Men det är kanske överkurs för detta ändamålet?
Det som är det relevanta vid byggandet av sparken, är elektroniken som faktiskt pytsar ut effekten.

Mitt huvud syfte med fordonet, är inte att köra rally och slalom mellan folk på trottoarer. Utan den är i första hand tänkt som ett hjälpmedel för mitt fotograferande. Den kommer förhoppningsvis tillåta mig hitta flera, nya platser per foto tur. Oavsett vilken version jag valde, så kommer hastigheten på eko läget troligen ligga någonstans runt 15kmh. 5-6kmh bland folk.
Jag är närmare pension, än tonåren. Har kommit ifrån "the need for speed"...

Nu är den beställd i alla fall. Jag hoppas kunna plocka upp den redan imorgon. De har en pickup point här i Gbg.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering.
Konstig upplevelse idag. Hämtade sparken i Sisjön, där de verkar ha huvud kvarteret i Sverige.
En E2S V2 PRO Long Range 2022 med punkteringsfria hjul.
Först fick jag fel pris när jag beställt (+50kr.) ingen stor sak. Men jag påpekade det när jag hämtade den. De gjorde om det, så det skulle bli rätt. Tänkte inte mer på det.

Hemma ser jag att jag fått en Klarna faktura på 4621,27kr..? (What?) Sparken skall kosta 5990kr.
Tänker att jag kontaktar dem när jag hinner, räkningen förfaller inte på 30 dagar.
Tar fram sparken ur kartongen, ser att den varit upp packad innan, frigoliten är trasig. Monterar på styret, ser att det är lite skit i mönstret på hjulen. Säter på laddning, det är bara en pinne kvar på batteriet(?)..
Installerar appen. Sparken går inte att hitta, om den inte är igång, den kan inte vara igång om den laddas, så loss med laddkabeln.

Hittar sparken, ställer in 12, 17 och 22 km/h som MAX hastigheter för de olika lägena.
Väljer att titta på sidan som visar gång timmar, köra kilometer osv... Sparken har varit igång i över 22 timmar, rullat 60 mil..?

Jag bad inte om en begagnad, men det verkar vara vad jag fick?

Tänker att 1400kr rabatt för 60 mil, ändå är helt OK. Jag skiter i att påpeka priset och då inte heller hur långt sparken rullat.
Betalar den reducerade fakturan och ser glad ut.

Vad tycker ni? Gör jag rätt? Att bråka om ny/beg så är jag snart uppe i diffen med dagens dieselpris. Det stör mig inte jättemycket. Men man kan tycka de borde erbjudit alternativet i så fall?
Jag tror att de har noll koll faktiskt. Priset var ett misstag, likväl som att jag fick en låda med en begagnad spark.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Det där lät ju lite konstigt... Har själv beställt en E2S V2 2022, 20km/h, longrange med punkteringsfria däck som ska skickas efter 17e juni. De har dessa i lager nu och för ca 500kr billigare med 1-3 dagars leveranstid men skickar inte min… Funderar på att avboka.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Lite vilda västern över hela branschen tycker jag. Tror inte det blir bättre om du köper av någon annan.
17e är inte så långt bort. Häng kvar bara, se vad du får?

Jag han aldrig få något leverans besked.
Jag var å jobbets vägnar, hos en leverantör i närheten. Tänkte jag svänger förbi o kollar, då de skulle få in sparkar igår.
Först när jag frågade, hade de inga i Sisjön, men på förråd i Torslanda.
På vägen ut, möter jag en av arbetarna, som säger att jag skall vänta lite. Han kom ut med lådan. Jag tänkte att ibland har man tur...
Sedan stämde inte varken fakturan, eller varan.
Men jag orkar inte bry mig.

Om fakturan inte ändras, så skiter jag i att sparken gått 606.4km när jag fick den.
Den verkar för övrigt fungera.
Kommer en reviderad faktura senare? (Det tror jag inte) så vill jag givetvis ha en spark som inte gått 15 laddningar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse, batteriet borde klara ganska många laddningar så är väl lika bra att behålla den.
Min E2S V2 skickas idag så borde kunna hämta ut den på lördag iaf, får se hur det blir

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Jag beställde precis en Ninebot F40D. Den ska ha slanglösa uppblåsta dock med något gelelager som gör att de ska vara typ självläkande eller något för mindre punkteringar.

När det kommer till lag och försäkringar så verkar det vara så här.
- Modeller under 250W och max 20km/h räknas som elcykel enl Transportverket. Det här verkar vara en grov simplifiering. Den modellen jag har köpt räknas som Elcykel och är framtagen för att vara laglig i Sverige. Den har dock en effekt över 250W som den använder när det blir tungt, t.ex. uppförsbackar. Helt 100% att den är laglig dock, pratade t.om. med Ninebots Sverige ansvarig om det. Så det verkar vara halvt omöjligt att bedöma vad som är räknas som elcykel som privat person. Det man vill ha är ett COC-certifikat, där man kan påvisa för Popo att den är laglig ifall man skulle bli stoppad etc. Ninebot skickar med detta i kartongen för D modellerna enl dem själva.

- Jag skiter i polisen, kommer aldrig bli stoppad ändå: Alltså, fair. Inte jag heller. Däremot så finns det en hel del försäkringsrelaterade frågor där detta blir intressant. Om din scooter räknas som El-cykel så täcker (vad jag förstår) en vanlig hemförsäkring saker som olyckor, skadeersättning på dig och andra och även stöld (om man har allrisk). Precis som om du skulle ha en olycka när du är ute och cyklar. Om det däremot räknas en klass över detta (25 moppe) och man inte har en trafik-halv-hel försäkring så har man inget skydd. Säg att man råkar köra rakt in i en bil, eller skada en fotgängare, då kan det stå en extremt dyrt ifall man inte har någon som helst försäkring som täcker kostnaderna.

Kika upp ifall ni kan få ett COC cert för den modellen ni väljer. Just för att det verkar vara vilda västern i denna branschen atm så valde jag att köra på ett av de större märkena. Känns säkrare på något sätt, men kanske bara är inbillning.