Permalänk
Medlem

Ubiquiti Edge routers EOL?

Verkar vara riktigt svårt att få en verifikation på hurvida edgerouter x m.fl (ER-X/ER-X-SFP/EP-R6/ER-10X) är EOL eller inte, det har inte kommit någon ny firmware sen 14 juni 2021. men det står inget på sidan och tidigare kom det runt två uppdateringar om året.

Nån här som har sett någon officiell info som säger bu eller bä?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Verkar vara riktigt svårt att få en verifikation på hurvida edgerouter x m.fl (ER-X/ER-X-SFP/EP-R6/ER-10X) är EOL eller inte, det har inte kommit någon ny firmware sen 14 juni 2021. men det står inget på sidan och tidigare kom det runt två uppdateringar om året.

Nån här som har sett någon officiell info som säger bu eller bä?

De verkar ju bestämt mena att de inte dödat Edgemax-segmentet (Edgerouter, Edgeswitch, ...) men det verkar ju lite sådär på allehanda fronter.

https://community.ui.com/questions/EdgeMAX-Status-Update/c78d... (Wednesday, March 23rd, 2022 18:53)

"In an effort to maintain full transparency with you and the entire Ubiquiti community, we want to formally reaffirm our continued commitment to EdgeMAX. Currently, we are working on several key security improvements specific to EdgeMAX products, and expect these to be released in the coming weeks.

We are aware of the collective concern that EdgeMAX products will be replaced with UISP, and we want to assure you that this is not the case. UISP hardware has been designed for seamless integration with our next-generation WISP products, as well as our UISP Application and UISP mobile app. EdgeOS will continue serving as a supplementary application for networks that require advanced routing features.

We hope this clarifies our direction. Thanks again for being an EdgeMAX user, we look forward to continuing our support!

Sincerely,

UI Team"

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag hanterade en äldre Edgerouter Pro för några veckor sedan, kollade på firmware och information på nätet. Räkna med att prylar som är 5år eller mer i stort sett hanteras som EOL. I alla fall verkar Ubiquiti luta åt det hållet.

Här har du ett annat exempel, gäller inte den pryl du frågade om men indikerar lite hur man tänker och resonerar på företaget anser jag.

https://community.ui.com/questions/Select-UniFi-Access-Point-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Jag hanterade en äldre Edgerouter Pro för några veckor sedan, kollade på firmware och information på nätet. Räkna med att prylar som är 5år eller mer i stort sett hanteras som EOL. I alla fall verkar Ubiquiti luta åt det hållet.

Här har du ett annat exempel, gäller inte den pryl du frågade om men indikerar lite hur man tänker och resonerar på företaget anser jag.

https://community.ui.com/questions/Select-UniFi-Access-Point-...

En komplett lista över vilka produkter som är obsolete eller vintage hittar du här. Edgerouter Pro ligger under vintage så den supportas fortfarande.

edit: Tittar man på listan man AP's så är de flesta betydligt äldre än 5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

En komplett lista över vilka produkter som är obsolete eller vintage hittar du här. Edgerouter Pro ligger under vintage så den supportas fortfarande.

edit: Tittar man på listan man AP's så är de flesta betydligt äldre än 5 år.

"supporteras", kanske. Men dom uppdateras inte. Det är lääänge sen det kom nått mer än en akut-hotfix för deras värdelösa 2.0 uppdatering.

Har en ER4, jag blir förvånad om den nånsin uppdateras igen. Kommer nog att få köpa en sån där router-burk från amazon, aliexpress o lägga in nån annan firmware/routeros som uppdateras löpande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

"supporteras", kanske. Men dom uppdateras inte. Det är lääänge sen det kom nått mer än en akut-hotfix för deras värdelösa 2.0 uppdatering.

Har en ER4, jag blir förvånad om den nånsin uppdateras igen. Kommer nog att få köpa en sån där router-burk från amazon, aliexpress o lägga in nån annan firmware/routeros som uppdateras löpande.

Vill man ha en router som håller länge är det absolut rätt väg att gå. Håller med om att deras 2.x firmware varit allt annat än problemfri. Har själv en ER-X-SFP är det är samma sak med den.

edit: Enligt det evil penguin länkade ovan verkar det vara nåt på gång (länk) men inägget är från mars och de pratar om att det skulle släppas "coming weeks"

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Vill man ha en router som håller länge är det absolut rätt väg att gå. Håller med om att deras 2.x firmware varit allt annat än problemfri. Har själv en ER-X-SFP är det är samma sak med den.

edit: Enligt det evil penguin länkade ovan verkar det vara nåt på gång (länk) men inägget är från mars och de pratar om att det skulle släppas "coming weeks"

kommer konvertera min er-x o er-4 till dd-wrt.. nog för att vyatta är okej..

Permalänk
Medlem

nu kör jag openwrt på både min labb-erx och min hemma-er4.

Hitils funkar det då bra, har inte förkovrat mig extremt. Men man får lite andra verktyg och kan installera en del paket som kan vara roliga att ha.

Permalänk
Medlem

Jag tittade på Ubiquitis hemsida. De har gjort om den rätt nyligen och nu är det bara Unifi och en massa bling-bling och allmänt omöjligt att navigera. Edgerouter finns kvar men är nästan omöjlig att hitta. Jag kan bara dra slutsatsen att man håller på att avveckla Edgerouter men vill inte säga det än.
Om hemsidans rörighet är typiskt för hur företaget fungerar lär det bli problem på sikt.
För min del kommer jag att undvika produkter från det företaget.

Permalänk

Har själv en Edgerouter POE. Ingen uppdatering på ett år nu. De är garanterat EOL. Förut släpptes regelbundna firmwareuppdateringar.

Frågan är ju vilken man ska ersätta den med. Deras Unifiprylar är inte riktigt samma sak.

Skrivet av Hubertus:

Jag tittade på Ubiquitis hemsida. De har gjort om den rätt nyligen och nu är det bara Unifi och en massa bling-bling och allmänt omöjligt att navigera. Edgerouter finns kvar men är nästan omöjlig att hitta. Jag kan bara dra slutsatsen att man håller på att avveckla Edgerouter men vill inte säga det än.
Om hemsidans rörighet är typiskt för hur företaget fungerar lär det bli problem på sikt.
För min del kommer jag att undvika produkter från det företaget.

Precis de har redan börjat fasa ut dem nu. De ska inte gå att hitta för en vanlig kund.

Permalänk
Medlem

Min ER-X va den roligaste routern jag haft, så liten men ändå kraftfull. Gjorde alla möjliga saker med den.
Sen kom en ny firmware som brickade hur många som helst och som det bara va problem med.
Sen blev det tyst med firmware uppdateringarna och mer vet inte jag.
Använder inte längre ER-X men rolig liten box som står i hyllan man kan göra allt möjligt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

En komplett lista över vilka produkter som är obsolete eller vintage hittar du här. Edgerouter Pro ligger under vintage så den supportas fortfarande.

edit: Tittar man på listan man AP's så är de flesta betydligt äldre än 5 år.

ERX finns inte med så antar att den fortfarande supportas? DDWRT i all ära men jag föredrar stabilitet. ERX har i princip varit problemfri för min del.

Permalänk
Skrivet av Krakkan:

Min ER-X va den roligaste routern jag haft, så liten men ändå kraftfull. Gjorde alla möjliga saker med den.
Sen kom en ny firmware som brickade hur många som helst och som det bara va problem med.
Sen blev det tyst med firmware uppdateringarna och mer vet inte jag.
Använder inte längre ER-X men rolig liten box som står i hyllan man kan göra allt möjligt med.

Förstår inte varför alla haft problem med firmwaren på dessa. Jag har inte haft några som helst problemm

Permalänk
Medlem

Måste man byta ut den trots att den gått EOL då? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Måste man byta ut den trots att den gått EOL då? :/

Säkerhetsuppdateringar är ju en fördel o få. Det kommer ju exploits till routers oxå.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Det kom en ny firmware-uppdatering för en vecka sedan.

https://community.ui.com/releases/EdgeMAX-EdgeRouter-Firmware...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det kom en ny firmware-uppdatering för en vecka sedan.

https://community.ui.com/releases/EdgeMAX-EdgeRouter-Firmware...

Det verkar bara vara en hotfix som dessutom ännu inte hittat ut till den öppna nedladdningsidan. Jag tycker de skulle bestämma sig - lägga ner Edgemax eller fortsätta satsa. Dessutom verkar det svårt att få tag på hårdvaran. Törs man lita på ett företag som inte ger klara besked?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det verkar bara vara en hotfix som dessutom ännu inte hittat ut till den öppna nedladdningsidan. Jag tycker de skulle bestämma sig - lägga ner Edgemax eller fortsätta satsa. Dessutom verkar det svårt att få tag på hårdvaran. Törs man lita på ett företag som inte ger klara besked?

Den listas på https://community.ui.com/releases (under kategorin Edgemax), så det är väl som vanligt när de släppt något nytt oavsett produktserie; den där "releases"-söksidan är där man hittar saker direkt.

Däremot så framstår det ju som fortsatt bristfälligt intresse för produktserien från deras sida, med bara ett par hotfixar de senaste åren.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304