Byta moderkort alternativt uppgradera RAM minnen

Permalänk
Medlem

Byta moderkort alternativt uppgradera RAM minnen

Jag har en dator med AMD Radeon HD 5800. XFX play hard står det på den med. Processor AMD Fx(TM)-6300 Six-core processor, 3500mhz, 3 kärnor, 6 logiska processorer. 2 st ram minneskort DDR3 på 4 Mb st.
Datorn hänger sig stup i kvarten och tar lång tid att starta upp. Hänger sig så man får starta om den. Funderar på om det räcker med större ram minne. 2 st på 8 Mb?
Eller ska jag byta moderkort plus minnen.

Visa signatur

SEJHN

Permalänk
Medlem

jag antar att du menar att ramminne är 4gb x2 och inte Mb om inte så förklarar det annars det långsamma beteendet. Känns spontant som att datorn du beskriver har nått sitt bäst före datum och är föråldrad. Inte konstigt att den upplevs långsam, är det en mekanisk disk eller SSD?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SEJHN:

Jag har en dator med AMD Radeon HD 5800. XFX play hard står det på den med. Processor AMD Fx(TM)-6300 Six-core processor, 3500mhz, 3 kärnor, 6 logiska processorer. 2 st ram minneskort DDR3 på 4 Mb st.
Datorn hänger sig stup i kvarten och tar lång tid att starta upp. Hänger sig så man får starta om den. Funderar på om det räcker med större ram minne. 2 st på 8 Mb?
Eller ska jag byta moderkort plus minnen.

Kolla vilka temperaturer du har, eventuellt dags att byta kylpasta om du har haft datorn sen 2012 när FX 6300 släpptes.

Permalänk
Medlem

Ungefär två år sedan jag bytte moderkort och minnen. En SSD hårddisk och två mekaniska.

två år sedan uppgradering inte tre
Visa signatur

SEJHN

Permalänk
Medlem

Kylpasta finns inte på den vad jag vet

Visa signatur

SEJHN

Permalänk
Medlem
Skrivet av SEJHN:

Kylpasta finns inte på den vad jag vet

Menar du att du medvetet monterat kylaren utan kylpasta? Det vore väldigt dåligt i så fall, men det är nog mer troligt att du bara missförstått något och att ni använder den medföljande kylaren med förapplicerad kylpasta. Men kolla upp temperaturen på processorn (med t.ex. HWiNFO) och se till att den inte överhettar.

Om vi antar att temperaturen inte är ett problem så återstår frågan varför den är långsam. Du säger att du satt i en SSD, är Windows installerat på SSDn också? Det är nästan ett krav nu för tiden, Windows på en mekanisk hårddisk kan vara riktigt segt.

Sen var FX-6300 långsam redan när den var ny för 10 år sedan, så man ska kanske inte förvänta sig några underverk av den. Mer minne skulle kunna hjälpa, men 8GB borde ändå fungera hyffsat. Att datorn hänger sig är förstås ett tecken på att något är fel, men det kan vara lite allt möjligt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SEJHN:

Jag har en dator med AMD Radeon HD 5800. XFX play hard står det på den med. Processor AMD Fx(TM)-6300 Six-core processor, 3500mhz, 3 kärnor, 6 logiska processorer. 2 st ram minneskort DDR3 på 4 Mb st.
Datorn hänger sig stup i kvarten och tar lång tid att starta upp. Hänger sig så man får starta om den. Funderar på om det räcker med större ram minne. 2 st på 8 Mb?
Eller ska jag byta moderkort plus minnen.

Kylpasta finns nog ingen.
Tar gärna förslag på moderkort och minnen och var man kan hitta med pensionärs priser

Visa signatur

SEJHN

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Menar du att du medvetet monterat kylaren utan kylpasta? Det vore väldigt dåligt i så fall, men det är nog mer troligt att du bara missförstått något och att ni använder den medföljande kylaren med förapplicerad kylpasta. Men kolla upp temperaturen på processorn (med t.ex. HWiNFO) och se till att den inte överhettar.

Om vi antar att temperaturen inte är ett problem så återstår frågan varför den är långsam. Du säger att du satt i en SSD, är Windows installerat på SSDn också? Det är nästan ett krav nu för tiden, Windows på en mekanisk hårddisk kan vara riktigt segt.

Sen var FX-6300 långsam redan när den var ny för 10 år sedan, så man ska kanske inte förvänta sig några underverk av den. Mer minne skulle kunna hjälpa, men 8GB borde ändå fungera hyffsat. Att datorn hänger sig är förstås ett tecken på att något är fel, men det kan vara lite allt möjligt tyvärr.

Har en lillebror som fixat det mesta åt mig. Funderade själv på om Windows 10 ligger på SSD hårddisken.
Skulle behöva någon som kollade upp det åt mig.

Visa signatur

SEJHN

Permalänk
Medlem
Skrivet av SEJHN:

Har en lillebror som fixat det mesta åt mig. Funderade själv på om Windows 10 ligger på SSD hårddisken.
Skulle behöva någon som kollade upp det åt mig.

det gör du enkelt genom att öppna "den här datorn" du ser windowsloggan över den disk som den är installerade på oftast C://

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SEJHN:

Kylpasta finns nog ingen.
Tar gärna förslag på moderkort och minnen och var man kan hitta med pensionärs priser

Om du menar allvar med att det är monterat utan kylpasta så är det värt att prova om det räcker med att montera om kylaren korrekt med kylpasta, har du tur har inget gått sönder.

Det är ganska tveksamt att uppgradera på en AM3 plattform idag för den är utdaterad vad gäller prestanda, du kan nog faktisk hitta AM3 delar som skänks bort numera.
Ska du betala för att uppgradera så bör du åtminstone gå till nått som kör DDR4 minnen.

Om man tänker sig att du väljer nått begagnat på AM4 så presterar faktisk en R5 2400G bättre än din nuvarande dator både vad gäller cpu och grafik så med en 2400G kan du alltså även pensionera ditt gamla grafikkort. Och väljer du en bättre APU ( typ delarna nedan) så blir de naturligtvis ännu snabbare.

Kompletta datorer med 2400g finns för 4000 kr på Blocket men för 4000 kr kan du köpa en ny 5600g, moderkort och minne och montera det med dina befintliga delar.
Och om du letar beg borde du kunna hitta moderkort, minne och apu kring 2000-2500 kr

Här har du ett förslag på nya prylar, förutsatt att du inte har en gammal monitor som ansluts med dvi eller vga kommer det att fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SEJHN:

Jag har en dator med AMD Radeon HD 5800. XFX play hard står det på den med. Processor AMD Fx(TM)-6300 Six-core processor, 3500mhz, 3 kärnor, 6 logiska processorer. 2 st ram minneskort DDR3 på 4 Mb st.
Datorn hänger sig stup i kvarten och tar lång tid att starta upp. Hänger sig så man får starta om den. Funderar på om det räcker med större ram minne. 2 st på 8 Mb?
Eller ska jag byta moderkort plus minnen.

Tack för alla svar och hjälp. Blir nog att försöka få tag i billigt/begagnat på marknaden och uppgradera.
Tänkte nästan be om fjärrhjälp av någon kunnig men det får vänta så länge.
Finns det någon intresserad? Tar nog lång tid att rensa ut från den.

Visa signatur

SEJHN

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SEJHN:

Tack för alla svar och hjälp. Blir nog att försöka få tag i billigt/begagnat på marknaden och uppgradera.
Tänkte nästan be om fjärrhjälp av någon kunnig men det får vänta så länge.
Finns det någon intresserad? Tar nog lång tid att rensa ut från den.

Det första du borde göra och som är absolut billigast är att montera om kylaren, saknas det kylpasta så bör det appliceras och även om det fanns kylpasta så är systemet så gammalt att det kan göra gott att rengöra kylaren och få dit ny pasta för gammal kylpasta kan torka och leda värme sämre så börja med det.
Du kan nog få hjälp med det av nån som bor i närheten om du inte klarar det själv du kanske även borde installera om datorn för det kan också påverka stabiliteten och skulle det inte funka så kan du börja fundera på att byta delar rfter det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det första du borde göra och som är absolut billigast är att montera om kylaren, saknas det kylpasta så bör det appliceras och även om det fanns kylpasta så är systemet så gammalt att det kan göra gott att rengöra kylaren och få dit ny pasta för gammal kylpasta kan torka och leda värme sämre så börja med det.
Du kan nog få hjälp med det av nån som bor i närheten om du inte klarar det själv du kanske även borde installera om datorn för det kan också påverka stabiliteten och skulle det inte funka så kan du börja fundera på att byta delar rfter det.

Jag läser era svar och är mycket tacksam. Jagar billiga komponenter efter era förslag i första hand. Eller om någon presenterar likvärdiga till bra kostnad

Visa signatur

SEJHN

Permalänk
Medlem

Ibland kan datorn hänga sig på grund av dålig SSD/HDD. Jag skulle föreslå att ladda ner HDSentinel (det finns en bärbar version) och starta den bara för att se om SMART (intern hårddiskdiagnostiklogg) visar några fel. För SSD-enheter är det normalt att hälsan försämras på grund av ålder. De har en slags slitageindikator så att ha en SSD med 91% hälsa i HDSentinel är helt OK för det mesta. Men att ha hårddisk med samma betyder vanligtvis att hårddisken är dålig (har dåliga sektorer eller kommunikationsproblem med moderkort, etc.).

Original in English:
Sometimes computer can hang due to bad SSD/HDD. I would suggest to download HDSentinel (there is portable version) and start it just to see if SMART (internal hard drive diagnostics log) shows any errors. For SSDs its normal for health to decline due to age. They have a wear indicator of sorts so having an SSD with 91% health in HDSentinel is perfectly OK most of the time. But having HDD with same usually means that HDD is bad (has bad sectors or communication issues with motherboard, etc.).

Visa signatur

If it's not broken, don't fix it.

Permalänk
Medlem

Installera om kylaren med kylpasta som redan nämnts + att rensa med CCleaner samt Malwarebytes, hade jag börjat med iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

det gör du enkelt genom att öppna "den här datorn" du ser windowsloggan över den disk som den är installerade på oftast C://

Jag kommer inte ihåg kylpastan men jag monterade inte själv den gången. Har en lillebror som är händigare. Som du beskriver har jag ändrat uppfattning och tror att han använde kylpasta. Han har monterat och lekt med datorer hela sitt liv men nu kan han inte hjälpa mig.

Visa signatur

SEJHN

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SEJHN:

Jag kommer inte ihåg kylpastan men jag monterade inte själv den gången. Har en lillebror som är händigare. Som du beskriver har jag ändrat uppfattning och tror att han använde kylpasta. Han har monterat och lekt med datorer hela sitt liv men nu kan han inte hjälpa mig.

Vilket Anneberg bor du i, vilken kommun ? Du kanske kan få hjälp att rengöra och montera om kylaren av nån som bor i närheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilket Anneberg bor du i, vilken kommun ? Du kanske kan få hjälp att rengöra och montera om kylaren av nån som bor i närheten.

Jag bor i Anneberg utanför Nässjö.

Visa signatur

SEJHN