Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Helt underbart!

Skrivet av Squallie:

Snyggt! Fan tänk om den hade den där skärmen original istället när det begav sig.

Tackar för kommentarerna!
Har nu kört igenom Metroid Fusion, och lutar åt Metroid: Zero Mission som nästa spel. Med denna skärm blir det som nya upplevelser

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Vem är ynglingen som länkat denna artikeln på förstasidan och tror att videosignal=HDMI?
Det fanns en tid när inte allt var digitalt

Permalänk
Medlem

Ska göra samma sak själv tänkte jag, nu fick du mig att äntligen få tummarna loss och beställa lite grejjer ! Bra jobbat!
Du har stavat Handhelglegend.com fel btw

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziron:

Vem är ynglingen som länkat denna artikeln på förstasidan och tror att videosignal=HDMI?
Det fanns en tid när inte allt var digitalt

Haha

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Ska göra samma sak själv tänkte jag, nu fick du mig att äntligen få tummarna loss och beställa lite grejjer ! Bra jobbat!
Du har stavat Handhelglegend.com fel btw

Gött Mycket nöje!

Tack, får ändra detta. Var väl för exalterad...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Ziron:

Vem är ynglingen som länkat denna artikeln på förstasidan och tror att videosignal=HDMI?
Det fanns en tid när inte allt var digitalt

Ajajaj! Det är jag som är ynglingen! Nu är det korrigerat.

Permalänk
Medlem

Vilket häftigt projekt. Snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joca2513:

Vilket häftigt projekt. Snyggt jobbat!

Tack!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Vilken nördglöd! 5/5

Sjukt fräsigt!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Wow.

Du är fantastisk 🤩

Retromaskinen jag köpte utav dig förra året var startskottet till något som fått mig att ägna många timmar åt att bygga en digital -flipper maskin med något morderna delar förvisso, men flipper-spelen kommer från nittiotalet - och det är med retrodatorn de hela började ta fart !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Wow.

Du är fantastisk 🤩

Retromaskinen jag köpte utav dig förra året var startskottet till något som fått mig att ägna många timmar åt att bygga en digital -flipper maskin med något morderna delar förvisso, men flipper-spelen kommer från nittiotalet - och det är med retrodatorn de hela började ta fart !<Uppladdad bildlänk>

Tack
Ångrar mig lite att jag sålde den faktiskt...:(
Men väldigt kul att den gick till en som uppskattar retro lika mycket!

Har själv kollat lite åt att bygga något, en arkadmaskin kanske med en pie i eller liknande.
Är det en emulator du kör Pinball Fantasies på?
Ser ju fantastiskt kul ut, hade vart kul om du gjorde ett byggalbum så man fick lite mer inspiration till nästa projekt...!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Vilken nördglöd! 5/5

Sjukt fräsigt!

Tack

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av pskjonte:

Tack
Ångrar mig lite att jag sålde den faktiskt...:(
Men väldigt kul att den gick till en som uppskattar retro lika mycket!

Har själv kollat lite åt att bygga något, en arkadmaskin kanske med en pie i eller liknande.
Är det en emulator du kör Pinball Fantasies på?
Ser ju fantastiskt kul ut, hade vart kul om du gjorde ett byggalbum så man fick lite mer inspiration till nästa projekt...!

Den finns kvar i mer eller mindre samma skick som jag köpte den utav dig i. Några saker har tillkommit i form utav adapters för hantering utav lagring / flash och även en sådan där floppy-emulator som använder ett usb-minne för att husera hundratals disketter 💾 som man kan byta med en knapptryckning…

Man har ju inte tid med allt… vill du ev göra ett återtagande utav maskinen så skicka ett PM så kanske vi kan lösa något!

Ajo men något i den stilen är det… det är en ”hackad” version utav DOSBox som heter PinHack som är speciellt skapad för att kunna visa HELA flipperborden (de scrollar ju upp och ner annars) från alla de äldre 2D-flipperspelen från 90-talet.. finns ju ett gäng. Fantasies är min absoluta favorit då jag växte upp med det spelet, men Dreams, Mania, Illusions och många, många fler finns ju också och lirar lika bra i helskärm osv.

Fördelen med dessa äldre spelen är att de fungerar att köra på en potatis till dator egentligen, Fantasies rullade ju skitbra på en 486’a liksom!

Går även att ha sekundära skärmar som bara visar DMD (scoreboard’en) och lite sådant fräckt har inte pillat med det ännu dock, men har lite planer på hur man skall få ihop nått snyggt.

Ja, kanske får fixa en bygglogg

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Den finns kvar i mer eller mindre samma skick som jag köpte den utav dig i. Några saker har tillkommit i form utav adapters för hantering utav lagring / flash och även en sådan där floppy-emulator som använder ett usb-minne för att husera hundratals disketter 💾 som man kan byta med en knapptryckning…

Man har ju inte tid med allt… vill du ev göra ett återtagande utav maskinen så skicka ett PM så kanske vi kan lösa något!

Ajo men något i den stilen är det… det är en ”hackad” version utav DOSBox som heter PinHack som är speciellt skapad för att kunna visa HELA flipperborden (de scrollar ju upp och ner annars) från alla de äldre 2D-flipperspelen från 90-talet.. finns ju ett gäng. Fantasies är min absoluta favorit då jag växte upp med det spelet, men Dreams, Mania, Illusions och många, många fler finns ju också och lirar lika bra i helskärm osv.<Uppladdad bildlänk>

Fördelen med dessa äldre spelen är att de fungerar att köra på en potatis till dator egentligen, Fantasies rullade ju skitbra på en 486’a liksom!

Går även att ha sekundära skärmar som bara visar DMD (scoreboard’en) och lite sådant fräckt har inte pillat med det ännu dock, men har lite planer på hur man skall få ihop nått snyggt.

Ja, kanske får fixa en bygglogg

Låter ju intressant, vad är det för typ av "chassi/skal" du har till pinball maskinen? Något du har byggt själv eller köpt?
Älskar också Pinball Fantasies, satt själv häromdagen och körde det på min Amiga för att försöka slå highscore på Billion Dollar Gameshow

RetroPCn, det låter väldigt intressant med ett återtagande, ska fundera då jag har lite brist på plats....hade ju vart kul givetvis, isåfall får jag prova lite pinball samtidigt vid hämtning
Får höra av mig om detta blir aktuellt

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av pskjonte:

Låter ju intressant, vad är det för typ av "chassi/skal" du har till pinball maskinen? Något du har byggt själv eller köpt?
Älskar också Pinball Fantasies, satt själv häromdagen och körde det på min Amiga för att försöka slå highscore på Billion Dollar Gameshow

RetroPCn, det låter väldigt intressant med ett återtagande, ska fundera då jag har lite brist på plats....hade ju vart kul givetvis, isåfall får jag prova lite pinball samtidigt vid hämtning
Får höra av mig om detta blir aktuellt

Kabinetten är från en helhetslösning för digitalt pinball, Sharpin. Det är en kille i Nederländerna 🇳🇱 (har jag för mig?) som gör dessa själv. Kommer med en android box, högtalare skärm osv. Köpte ett helt kit som heter ”Sharpin Ultra”.
https://www.digital-pinball.com/sv/00/sharpin-ultra/

Finns andra / fler modeller med. Både större och mindre.

Har sedan bytt ut android -boxen mot en NUC. Nu i dagarna bytte jag till en compute-stick istället och det fungerar lika bra.

Yes, återkoppla med retro-datorn.
Skärmen har jag inte kvar, kört med en 17” TFT istället. Har dock tillgång till 17-19” CRT’er om du vill ha tjockskärm.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

GBA var den bästa handhållna tycker jag. perfekt storlek och lätt att slänga i fickan. nu är dom för stora och har joysticks och då måste man ha en carry case pga det. sen carry casen måste man ha i ryggsäcken. blir inte samma sak som att bara plocka upp den ur fickan och köra 5 min sen ner i fickan igen.

Permalänk
Medlem

Sjukt coolt!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem

Hur är det med batteritiden?
Kan tänka mig att den gamla skärmen är så usel det är samma eller bättre tid med nya skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Hur är det med batteritiden?
Kan tänka mig att den gamla skärmen är så usel det är samma eller bättre tid med nya skärmen?

Den drar lite mer, men dagens batterier är aningen bättre, jag får ungefär 5-6h med uppladdningsbara AA-batterier.
Då jag använder en Ezflash-kassett med drar det lite mer ström också än en vanlig spelkassett.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av pskjonte:

Den drar lite mer, men dagens batterier är aningen bättre, jag får ungefär 5-6h med uppladdningsbara AA-batterier.
Då jag använder en Ezflash-kassett med drar det lite mer ström också än en vanlig spelkassett.

Jag är lite sugen på att göra en liknande mod faktiskt med ett GBA (eller om du kan tänka dig att göra det åt mig för en liten peng ?)

Var det några mer avgifter på IPS-kittet ? Tänker vad frakten gick på och ev tull / skatt ?

Och EZ-flash’en… vart köper man lättast en sådan ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag är lite sugen på att göra en liknande mod faktiskt med ett GBA (eller om du kan tänka dig att göra det åt mig för en liten peng ?)

Var det några mer avgifter på IPS-kittet ? Tänker vad frakten gick på och ev tull / skatt ?

Och EZ-flash’en… vart köper man lättast en sådan ?

Det blev tullavgift från USA, tror det blev 100-150kr om jag inte minns fel.
Sen beställde jag EZFLASH från https://www.micomputer.es/en/
Finns ju även https://krikzz.com/ för EVERDRIVE kassetter, men då det är beläget i Ukraina är det lite längre leveranstider nu. Tog ca en månad för mig att få Super Everdrive X6.

Det var en rätt krånglig process att installera skärmen och få det bra, hade helst inte gjort det åt någon annan än mig själv tror jag, då risken att det går att pipsvängen var rätt stor

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av pskjonte:

Det blev tullavgift från USA, tror det blev 100-150kr om jag inte minns fel.
Sen beställde jag EZFLASH från https://www.micomputer.es/en/
Finns ju även https://krikzz.com/ för EVERDRIVE kassetter, men då det är beläget i Ukraina är det lite längre leveranstider nu. Tog ca en månad för mig att få Super Everdrive X6.

Det var en rätt krånglig process att installera skärmen och få det bra, hade helst inte gjort det åt någon annan än mig själv tror jag, då risken att det går att pipsvängen var rätt stor

Haha jo lite utav den anledningen att jag inte vill göra det själv heller 🤪 (även om jag tror att jag klarar det, men man är ju ganska bekväm som människa… hehe)

Aja, menn toppen! Då har jag ju koll på allt 😊

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Du skulle kört batterimodden också för usb-c laddning och större batteri! Annars 5 av 5 pokebollar i betyg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Du skulle kört batterimodden också för usb-c laddning och större batteri! Annars 5 av 5 pokebollar i betyg!

Funderade på det men ser ingen större anledning till det när man har AA-uppladdningsbara till annat, typ handkontroller etc i hemmet.
Kanske moddar den med bättre högtalare i framtiden dock!
Tack för pokebollarna

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Sådär! Då har jag budat hem en Gameboy Advance i mint conditon ! 😁👏🏼

Vad gick grejerna på allt som allt då?
Tänker skärmmodden + ez-drive’n och ev extra avgifter för dem / frakt / tull etc.

Är lite inne på USB-C modden med uppladdningsbart lithium-batteri också, och högtalaren som du säger… och en skärmskydd i glad hade ju varit fint med istället för plastskyddet som sitter på origina…

Hahaha men kan spendera hur mycket som helst känns de som 🙈

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Sådär! Då har jag budat hem en Gameboy Advance i mint conditon ! 😁👏🏼

Vad gick grejerna på allt som allt då?
Tänker skärmmodden + ez-drive’n och ev extra avgifter för dem / frakt / tull etc.

Är lite inne på USB-C modden med uppladdningsbart lithium-batteri också, och högtalaren som du säger… och en skärmskydd i glad hade ju varit fint med istället för plastskyddet som sitter på origina…

Hahaha men kan spendera hur mycket som helst känns de som 🙈

Kul GBAt är den billiga biten...

Jag har inte riktigt vågat räkna på det, men 1000kr för skärmen, 1000kr för ez flash, grovt räknat med tull/frakt.
Skärmskydd är bra, minns inte om man fick med det i det paketet men jag fick i glas som ersatte det gamla vilket även var lite mindre.

Det är lätt att det springer iväg när man har ångan uppe

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |