Gryt och pann storlek för ett induktionshäll

Permalänk
Medlem

Gryt och pann storlek för ett induktionshäll

Har nyligen flyttat till en hyresrätt som har en induktionshäll där diametern på värmeytorna är 16cm och 21cm, kollat lite på bagaren och kocken som har ett satans utbud på kok kärl och stekpannor och då jag specifikt behövde en traktörpanna så blev jag väldigt fundersam över storlekar, 20cm eller 24cm verkar vara de mest vanliga storlekarna på pannor, jag tror även min nuvarande stekpanna är något för stor för 21cm.

Då dessa passade utmärkt på min förra spis så undrar jag vad för storlek borde vara mest optimal? Eller funkar 24cm traktör/stekpanna på en 21cm och ger bra värmespridning?

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokefa:

Eller funkar 24cm traktör/stekpanna på en 21cm och ger bra värmespridning?

Jag tror det är 24cm på 21cm platta jag har. Min traktörpanna är i alla fall mycket större än plattan. Passar? Nja. Bra värmespridning? Nja. Funkar? Definitivt.
Med tanke på vad man har en traktörpanna till så är den ju mindre känslig för perfekt värmespridning.

Permalänk
Medlem

Tycker du tar upp en viktig sak med induktionshällar/-plattor. Nämligen verkningsområdet för "plattans" diameter (ej zoner).

Har en liten vit kastrull, 1,5 l Duka keramik, som jag köpte på CityGross för några år sedan. Eftersom den verkade gå ur sortimentet passade jag på och köpa en till för några månader sedan.
Köpte sedan en induktionsplatta och kunde inte förstå varför den nya men inte den gamla funkade. Såg likadana ut, båda magnetiska i botten, men den nya funkade, inte den gamla. Helt obegripligt tills jag en dag kontrollmätte botten på båda utanpå. Den gamlas magnetiska diameter 11 cm, den nyas 12 cm.
Plattans verkningsområde är 12-22 cm.

Så man måste ta reda på verkningsområdets diameter och kolla kastrull o pannans magnetiska bottendiameter utanpå.
Kastruller och pannor som är större t ex 24 cm (28 cm stekpanna upptill) funkar även om plattans diameter är mindre, men blir inte riktigt lika varm uti kanten. 24 cm botten på max 22 spelar ingen roll men 28 cm botten på max 22 är sämre.
Och 11 cm på min. 12 cm platta funkar inte alls. Många fristående plattor startar på min 16 cm.

Permalänk
Medlem

Ja det är en jäkla djungel där ute asså, har beställt en 24cm traktörpanna och stekpanna, då får man nog en bra uppfattning hur bra värmespridningen blir.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Visst. Optimalt är om botten i diameter på stekpanna/kärl inte är större än induktionszonen.
Men sen skiljer det ENORMT mellan stekpanna och stekpanna.
Billigare stekpannor sprider inte värmen alls bra i själva stekpannan. Medans en mer kvalitativ stekpanna sprider värmen effektivt och det gör inget om den är större under än zonen.

Sen finns det ju regler med induktion för minsta storlek osv som man såklart får anpassa sig efter.

Jag har själv en Haptiq 28cm Traktörpanna, och den fungerar hur bra som helst på min 18.5cm platta (ej induktion) trots den är några cm större i diameter i botten, för den sprider värmen så pass bra.

Sen har jag några billigare värdelösa Kitchenaid stekpannor ex där en 28cm inte alls värmer upp stekpannan bra på samma platta (ytterkanterna på stekpannan blir inte varma nog utan bara där botten har kontakt med plattan).

Men det är ju bottendiametern du får mäta helt enkelt.
Vissa traktörpannor som min Haptiq ex är ju som en högre stekpanna med sluttning, dvs botten är mer "normal" stor för en 28cm.
Sen finns det ju traktörpannor med helt raka kanter och då blir ju botten diametern betydligt större också.

När jag ville veta storlek på botten så tog jag med tumstock och besökte lite butiker som Cervera och mätte botten helt enkelt.
Annars kan man väl returnera osv också om man beställer online.