Vilken bok läste du senast?

Permalänk
Medlem

"Johnny the Fucker" av Magnus Uggla...hur bra som helst...
Före det "I händelse av min Död" av Lena Philipsson...intresant
Just nu Arne Dahl "Islossning" Spännande
Lite blandat med andra ord...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Dark Forest av Liu Cixin, andra boken i serien Remembrance of Earth's Past (Three-Body Problem).

Helt ok sci-fi, lite torr och inte så personlig och dåliga kvinnliga karaktärer. Tycker också den maler rätt mycket, i bitar rätt mycket samma snack och inte så mycket action. Men intressant huvudstory, episk och med några riktiga höjdpunkter. 4/5 sci-fi stjärnor. Läsvärd om man gillar storslagen episk och rätt torr sci-fi.

Permalänk

Hannibal. Det var kring 2001.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Senaste 100+ är olika Sven Nordqvist alster. Pettson och Findus in absurdum. Roliga, men inte längre. Läser om Röda Rummet på sommaren ibland, har en gammal läderinbunden version. Den åldras inte. Annars är nog senaste tegelstenen Dune innan filmen skulle ses. The Pickwick Papers av Dickens är en återkommande favorit också. Läser hellre om riktigt bra än nytt dåligt.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

"Boken som ingen läste" - Owen Gingerich

En redogörelse för hur en astronomiprofessor jagar upp alla kända förstaupplagor av Copernicus verk om den heliocentriska världsbilden. Han tar upp alla marginalanteckningar som gjorts av andra kändisar som t.ex. Kepler och Tycho Brahe.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Läste senast Hyperion och läser nu Fall of Hyperion.

Hyperion har en lite unik berättarstil som fungerar. Sju personer ska på en mystisk ”shrike pilgrimage” och funderar på varför de är utvalda. De berättar sin historia en i taget för att få klarhet under deras färd. Genom berättelserna börjar vi som läsare förstå oss på världen, dess historia och dess krafter. Världen är detaljerad och fascinerande. Jag blev fast i boken redan vid första berättelsen och blev positivt förvånad när två av de senare berättelserna var ännu bättre.

Här är ett vackert litet klipp utan som hjälper er visualisera innan/efter läsningen. https://youtu.be/XSa87gyLY_8

Ljudboken för första boken är riktigt bra och är så kallad ”full cast”.

Permalänk
Medlem

Öppet Sinne av Adam Grant, väldigt intressant bok kring t ex Dunning-Kruger och nyttan av att veta vad man inte vet. Bra bok för nån som är inne på populärpsykologi

Permalänk
Medlem

Girig Sverige av Andreas Cervenka.

Tycker Cervenka är lite väl negativ ibland men han har nog helt rätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Girig Sverige av Andreas Cervenka.

Tycker Cervenka är lite väl negativ ibland men han har nog helt rätt..

Själv tycker jag nog att Cervenka inte var negativ nog kring vissa saker.

Men om en vill läsa en bok för att förstå hur Sverige har förändrats och varför under dom senaste ~25-30 åren så är det nog den boken en ska läsa.

Så mycket av annan utveckling i samhället har sina rötter i det han skriver om.

Permalänk
Medlem

Bobiverse av Dennis E. Taylor.

Permalänk
Medlem

Hundraettåringen som tänkte att han tänkte för mycket
Av Jonas Jonasson.

Efter att ha läst Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann för många år sen blev det dags för denna.

Jag tyckte boken hade bra humor omvälvat med allvar och ironi - samt några viktiga tankenötter om världen vi lever i.

Rekommenderas om man gillar humor, ironi och lite satirbetonat skrivande.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Gudfadern, inte första gången utan en bok som jag kommer tillbaka till titt som tätt - rekommenderas varmt

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Lonesome Dove av Larry McMurtry

Första västernboken jag läst och den bästa boken jag läst på säkert 10-15 år!

Permalänk
Medlem

Kafka Förvandlingen för det var en uppgift i gymnasiet. Tror inte jag läst något efter det. Kanske en 91an eller Kalle Anka serietidning, men det räknas väl inte antar jag.

Permalänk

Håller på med 22/11 1963 av Stephen King just nu

Permalänk
Medlem

Nästan klar med White Tiger av Aravind Adiga. Innan det läste jag The Prince av Machiavelli. Inte så jätteimponerad av någon av dem.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

"Jag kan ha fel" av Björn Natthiko Lindeblad
Var sugen på den länge men blev att jag köpte den precis efter han tyvärr gick bort. Började också läsa den i samband med att jag började jobba heltid igen vilket var en dålig tajming faktiskt då jag visste att jag egentligen inte borde jobba heltid. Det blir ju mycket tankar om livet när man läser såna här böcker, speciellt eftersom det handlade ganska mycket om hans kommande död o vad man då väljer att själv göra med sitt liv, då ringar inte själadödande heltid gott direkt kan jag ju säga. Oavsett väldigt bra o fin bok om en otroligt bra o fin man. RIP!

Skrivet av Wiinis:

Lyssnade du på hans sommarprat som gick för några år sedan. Otroligt bra!

Läser just nu Brandon Sandersson Mistborn Trilogy. Väldigt bra, nästan i klass med Patrick Rothfuss Kingslayer Trilogy (obs finns ännu bara två och trean lär inte komma)

Tackar för tipset, spanade in sommarpratet (https://sverigesradio.se/avsnitt/bjorn-natthiko-lindeblad-som...) vilket stundtals var riktigt tungt att lyssna på. Införskaffade även boken till läsplattan.

Permalänk
Medlem

En skatebok från när jag var typ 13, tror det är den senaste. Är 35 idag. ^o)

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag började nyligen lyssna på George Orwell 1984 som ljudbok.

Vilken version? Jag har en från typ 50-60 talet som är riktigt bra, förhöjer upplevelsen rejält
(kan kolla vem som läser upp den imorrn..)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vilken version? Jag har en från typ 50-60 talet som är riktigt bra, förhöjer upplevelsen rejält
(kan kolla vem som läser upp den imorrn..)

Frank Muller från 2005.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Kort kjol av Christina Wahldén.
Är rätt så dålig på att läsa böcker men har en hel hög jag tänkte beta igenom

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av A Maze Thing:

Håller på med 22/11 1963 av Stephen King just nu

Den har jag icke läst. Har du lust att dela några tankar om boken och kanske lite kort vad den handlar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vänligheten som kom förra året var riktigt riktigt bra och rekommenderas starkt.

Jag gick till biblioteket idag för att låna lite böcker till dottern. Biblotekarien tar kontakt med mig direkt jag kommit in och frågar, ”var det inte du som gillar Ajvide?, vi har precis fått in den här boken” och så räcker hon mig Vänligheten. Lite komiskt sammanträffande. Så nu är den boken lånad.

Permalänk
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Försöker sparka igång den här tråden med en skräckroman: John Langans The Fisherman från 2016. Ramberättelsen handlar om två amerikanska änkekarlar och fritidsfiskare som bestämmer sig för att leta upp ett mystiskt vattendrag på den enes inrådan. Det visar sig finnas en rik historia till varför det där vattendraget ruvar på så mycket mer än abborre, och görs bäst i att lämnas åt sig själv.

En berättelse om sorg, om mytologiska bestar, trollkarlar, förbjuden kunskap, levande döda, sjukdom och allt annat hemskt och läskigt som finns och inte finns i världen. Mycket läsvärd bok om man kan leva med att lejonparten av boken är en återberättelse som de två fiskarna i ramberättelsen får lyssna till i sisådär 150 sidor. John Langan har värkt fram den här stackars boken under 12 år, och det är fullständigt knökfullt med hemskheter. En i vissa skräckkretsar mycket omhuldad fiskarskröna tagen till kosmiska proportioner. Lättläst engelska och bra tempo. Rekommenderas för den som vill ha extra allt i sin skräckläsning.

Nog för att boken verkar Lagom spännande men den här recensionen är KANON, tackar!😁😄

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag gick till biblioteket idag för att låna lite böcker till dottern. Biblotekarien tar kontakt med mig direkt jag kommit in och frågar, ”var det inte du som gillar Ajvide?, vi har precis fått in den här boken” och så räcker hon mig Vänligheten. Lite komiskt sammanträffande. Så nu är den boken lånad.

Haha, kul med en bibliotekarie som har lite koll!
Och det är en väldigt bra bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Hundraettåringen som tänkte att han tänkte för mycket
Av Jonas Jonasson.
Efter att ha läst Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann för många år sen blev det dags för denna.
Jag tyckte boken hade bra humor omvälvat med allvar och ironi - samt några viktiga tankenötter om världen vi lever i.
Rekommenderas om man gillar humor, ironi och lite satirbetonat skrivande.

Jag läste Hundraettåringen för några år sen. Det händer inte överdrivet ofta att jag skrattar rakt ut på tåget, men Jonas Jonassons dråpliga pilsnersätt att skriva är underbart. Berättelsen i sig är så där härligt bisarr och sanslös, lite på samma sätt som Forrest Gumps öde skildras genom det karln upplever. Mördar-Anders kändes lite likadan. Märks det på något sätt i hans skrivande att det har gått nio år sen första Hundraettåringen och andra? Den första boken kändes så väldigt spetsig och alert, och jag tänker nästan att det bara kan bli sämre.

Skrivet av Elektron:

Jag gick till biblioteket idag för att låna lite böcker till dottern. Biblotekarien tar kontakt med mig direkt jag kommit in och frågar, ”var det inte du som gillar Ajvide?, vi har precis fått in den här boken” och så räcker hon mig Vänligheten. Lite komiskt sammanträffande. Så nu är den boken lånad.

Jag är på upploppet av Vänligheten nu. Jag har inte läst några av Ajvides romaner förut, men väl novellerna. Baserat på det lilla blir jag bara mer och mer övertygad om att han gör sig allra bäst i novell- och kortromanform. Vänligheten är så hopplöst svullen och alldeles, alldeles för lång för sitt eget bästa. Hans främsta egenskap är kanske att skildra mellanmänskliga relationer, och det görs kanonbra i Vänligheten, men det behövs inte 710 sidor för det. Däremot är skrivglädjen ohämmad och språket frödjefullt,
så det är en fröjd att läsa av den anledningen. Finfin hängmattelektyr, men för mig har det inte blivit så mycket mer. Blir kul att höra vad du tycker om den.

Skrivet av §zgeMbit/s§:

Nog för att boken verkar Lagom spännande men den här recensionen är KANON, tackar!😁😄

Tack snälla!

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag är på upploppet av Vänligheten nu. Jag har inte läst några av Ajvides romaner förut, men väl novellerna. Baserat på det lilla blir jag bara mer och mer övertygad om att han gör sig allra bäst i novell- och kortromanform. Vänligheten är så hopplöst svullen och alldeles, alldeles för lång för sitt eget bästa. Hans främsta egenskap är kanske att skildra mellanmänskliga relationer, och det görs kanonbra i Vänligheten, men det behövs inte 710 sidor för det. Däremot är skrivglädjen ohämmad och språket frödjefullt,
så det är en fröjd att läsa av den anledningen. Finfin hängmattelektyr, men för mig har det inte blivit så mycket mer. Blir kul att höra vad du tycker om den.

Just det är ju något som jag uppskattar så mycket med Ajvide, att relationer och karaktärer och socialrealism liksom blandas med det övernaturliga.

Själva "storyn" behöver verkligen inte så många sidor på sig att berättas, men hans skildringar av allt det där vardagliga som är själva köttet på benen är det som höjer honom över mängden i mina ögon.

Jag hade verkligen inga som helst invändningar mot Vänlighetens 710 sidor, jag tyckte om karaktärerna och deras relationer osv. och tyckte om att spendera mycket tid med dom.

Permalänk

Krigets färger av Arkadij Babtjenko: Babtjenko skriver om sin tid i ryska armén under Tetjenienkrigen.

Löparens hjärta av Markus Torgeby: Vilken bok! Enligt ultralöparen Rune Larsson är det den vackraste bok han läst och det instämmer jag med.

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Avstängd

Jasenovac - Auschwitz of the Balkans: Gideon Greif

Citat:

An excellent detailed accounting, by Israel's foremost expert on the Holocaust. The shameful coverup of the horrific atrocities perpetrated against the Serbs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Den har jag icke läst. Har du lust att dela några tankar om boken och kanske lite kort vad den handlar om?

läser samma (kämpar mig igenom.. inget fan av King egentligen)

22/11 1963 av Stephen King

Engelskläraren Jake Epping får ett märkligt uppdrag. En döende vän har hittat en port till det förflutna på lagret till sin servering. Kliver man ut på andra sidan är klockan 11.58 den nionde september 1958. Varje gång.Det uppdrag Jake får består i att förhindra mordet på Kennedy, eftersom vännen har härlett nästan allt ont som drabbat världen till just den händelsen.Efter en "provtur" accepterar Jake.

Utan att avslöja för mycket...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti