Google betalar ut 118 miljoner dollar i könsdiskrimineringsfall

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Det du menar utan att säga det verkar vara: Är du föräldraledig och använder föräldraförsäkringen mer än en kollega så ska du drabbas. Vilket också är skevt och minskar ett jämställt uttag av föräldraledighet.

Att vara föräldraledig ska inte drabba individen - Finns inga fördelar med det.

Fast vi har en viktig faktor där, du utvecklas inte i ditt arbete under föräldraledigheten.
Har någon varit föräldraledig ett helt år så är det också rimligt att de inte får någon löneökning för det året, utom det som motsvarar inflationen och kompenserar för deras minskade köpkraft.

Om någon varit anställd i två år efter examination och varit föräldraledig ett år, är det då rimligt att de vid nyanställning på ett annat företag säger att de har ett eller två års erfarenhet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon343162:

och du jobbade in dessa månader eller hur?

Vad hade hänt om du inte hade haft dessa ''sparade semester/ledigheter'' Skulle du få 3 månader bara så där ur det blå samtidigt behålla full lön?

Självfallet hade jag jobbat in dem och hade jag inte sparat ihop dem så skulle jag naturligtvis inte haft råd att vara hemma. Ledighet utan lön hade jag säkert kunnat få till viss del, men jag hade inte klarat av vardagen då inkomstmässigt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av nikwad:

Givetvis så är barnafödande inget nytt. Har dock svårt att se att det ska dig rätt till en löneökning bara för att du skaffat ett barn och är ledig.

Jag tror du har missuppfattat något. Man får ingen löneökning för att man skaffar barn.
Eller hur menar du? 🤔

Skrivet av nikwad:

Vet dock inte om jag delar din upplevelse av de positiva effekter som du påpekar, som att det är något naturligt.
Har haft många kollegor genom år som har skaffat barn, där efter barnafödandet har fått ett högre tålamod, bättre värderingar, bättre stresshantering.... etc. etc, efter att de fick sitt barn. Alltså detta är relaterat till arbetsplatsen, de är möjligtvis bättre hemma, men det kommer inte kollegorna till nytta.
De kollegor som har blivit bättre, hade redan dessa egenskaper redan innan barnet.
Så tror snarare att barn ibland kan förstärka vissa egenskaper som en individ redan har, både positiva och negativa.

Mja, det kan ju variera beroende på arbetsplats och kollegor.
Jag tror att folk som skaffar barn sätter annat värde på andra saker efteråt.
Hade jag fått åsikter liknande dina presenterade för mig när man kom tillbaka eller skulle gå på ledighet hade jag nog inte heller lagt någon större energi på just den kollegan 🤷‍♂️

Skrivet av nikwad:

Även om arbetsgivaren har tid på sig att "planera" och förbereda sig för detta. Så måste denna ändå lägga ytterligare resurser på att rekrytera och utbilda vikarier för dessa tjänster och betala dessas löner för en temporär tjänst. Inte direkt positiva effekter som jag ser det.

Mja, lön skulle ju betalats ut ändå, så det är ju detsamma.
Sen är det ju inte så att barnen ramlar ner från storken, det är vanligast i åldersgruppen 25-35 (har jag för mig) och har man som personalansvarig bra kommunikation med sina anställda så har man nog koll på om det kan bli aktuellt eller ej

Om någon slutar tvärt så är det ju samma sak. En lämnar och en ny ska in.
Man har ju alltid en plan B (eller bör)

Det hade varit riktigt intressant är att höra dina idéer om hur man hade kunnat hantera detta annorlunda

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

https://kollega.se/jamstalldhet/langre-foraldraledighet-okar-...

https://www.ifau.se/Press/Pressmeddelanden/Ojamn-foraldraledi...

https://arbetet.se/2015/03/19/foraldraledighet-ger-lagre-lon/

Män tjänar i regel mer än sin partner, är de hemma mer med din approach så kommer deras löner påverkas. Det gör att kvinnor halkar efter än mer i löneutvecklingen, får sämre pension osv osv.

Då har vi inte ens börjat med att gå in på allt gratis arbete som kvinnor gör i hemmet: https://www.scb.se/hitta-statistik/temaomraden/jamstalldhet/j...

Systemfel som bör åtgärdas. Kvinnor drabbas av utbrändhet i högre utsträckning osv. Jag tror min poäng är gjord.

Fler män dör i arbetsplatsolyckor, fler män begår självmord, fler män utsätts för våld etc. etc... So your point?
Båda könen har styrkor och svagheter, tyvärr kan man tycka, men det är verkligheten.

De påstådda löneklyftorna kan man väl diskutera i evigheter. Men jag har svårt att se att vinstdrivande företag skulle välja att anställa dyra karlar om man kan ha billigare kvinnor anställda för att utföra samma arbetsuppgift. Troligtvis finns det fler faktorer än bara lön.

Skrivet av NordhNet:

Det hade varit riktigt intressant är att höra dina idéer om hur man hade kunnat hantera detta annorlunda

Vad tänkte du att man skulle hantera annorlunda? Personer som är borta pga olika anledningar?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av nikwad:

Vad tänkte du att man skulle hantera annorlunda? Personer som är borta pga olika anledningar?

Nja jag fick mest uppfattningen om att du tyckte något var fel i hur systemet med föräldraledighet fungerar, men kan ju missuppfattat dig.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att se när korta män kommer med grupptalan...

Skillnaden finns fö inte mellan långa och korta kvinnor.

https://www.svd.se/a/7fc9351e-5f0f-3670-bd0b-314aa69441a4/lan...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Überklass:

Självfallet hade jag jobbat in dem och hade jag inte sparat ihop dem så skulle jag naturligtvis inte haft råd att vara hemma. Ledighet utan lön hade jag säkert kunnat få till viss del, men jag hade inte klarat av vardagen då inkomstmässigt.

Exakt, precis som jag skrev i mitt första inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Normgivaren:

Kvinnor jobbar mer hemma, män jobbar mer på jobbet, generellt sett. Det är förstås både chockerande och en utomordentlig orättvisa att det sen syns i lönekuvertet.

Samtidigt betalar män för mer saker, generellt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tempel:

Skall bli intressant att se när korta män kommer med grupptalan...

Skillnaden finns fö inte mellan långa och korta kvinnor.

https://www.svd.se/a/7fc9351e-5f0f-3670-bd0b-314aa69441a4/lan...

Detta är också problemet när man delar upp människor i olika grupper (kön och längd är bara ett par exempel). Man jämför bara rakt av utan att väga in övriga faktorer. Man kan ju argumentera för att längre män står på sig mer och och är mer respektingivande i t.ex. chefspositioner samtidigt som en väldigt kort man kanske är mer försiktig. Inget konstigt med det alls imo och dessa egenskaper belönas givetvis eftersom det är viktiga faktorer för somliga tjänster.

Sen att det blir "orättvist" när man delar upp jämförelser på det här viset är bara faktum. Svälg det och gå vidare och hitta något annat man kan briljera inom för världen är orättvis.

/ En kort man

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nja jag fick mest uppfattningen om att du tyckte något var fel i hur systemet med föräldraledighet fungerar, men kan ju missuppfattat dig.

Jag tycker inte nödvändigtvis att systemet är fel så som vi har det idag.
Vet inte riktigt hur jag ska få ner det i ord så att det blir lättare att förstå, men jag ska göra ett kort försök.

Systemet som vi har det idag är väldigt förmånligt och de som har mycket vill gärna ha mer. Nu pratar man om familjevecka(or?) också. Till slut så kommer bägaren att rinna över, för någon ska ju betala för hela kalaset.

Mycket prat blir det ju också om att man ska införa 50/50 krav på föräldraledigheten.
Föräldraledigheten påstås vara könsdiskrimernade för kvinnor som pga detta hamnar efter i löneutvecklingen.
Det är denna negativa löneutveckling som jag tycker är naturlig, oavsett kön, kan vara karln som är hemma också, men det är väl få kvinnor som är intresserade av män som tjänar sämre än dom.
Man kan inte båda äta kakan och ha den kvar. Gör man valet att skaffa barn så kommer det att påverka lönen.
Tycker inte att det är arbetsgivaren ansvar att täcka upp denna kostnad, men väljer arbetsgivaren att göra det så all heder till denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Fler män dör i arbetsplatsolyckor, fler män begår självmord, fler män utsätts för våld etc. etc... So your point?
Båda könen har styrkor och svagheter, tyvärr kan man tycka, men det är verkligheten.

De påstådda löneklyftorna kan man väl diskutera i evigheter. Men jag har svårt att se att vinstdrivande företag skulle välja att anställa dyra karlar om man kan ha billigare kvinnor anställda för att utföra samma arbetsuppgift. Troligtvis finns det fler faktorer än bara lön.

Vad tänkte du att man skulle hantera annorlunda? Personer som är borta pga olika anledningar?

Åh snark. Den gamla whatabouismen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Åh snark. Den gamla whatabouismen.

Wow vilken argumentationsförmåga du besitter. Mäkta imponerad.
Istället för att komma med diverse påhopp kan du väl argumentera din sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Wow vilken argumentationsförmåga du besitter. Mäkta imponerad.
Istället för att komma med diverse påhopp kan du väl argumentera din sida.

Det har jag redan gjort. Du kör sedan whataboutism istället för att bemöta sakfrågan eller de andra punkter som berörs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kollektivavtalen är skit i sverige förutom för vissa branscher. Om vi tar Unionen som ändå är sveriges största fackförbund så kan man vara med där anställt på ett företag som en systemutvecklare med + 10år arbetserfarenhet och ha 25 000kr i lön, nyanställda kan ha 35 000kr. Och det handlar om att man får betalt efter vad man presterar och arbetsgivaren vill betala för en.

Det du beskriver har väl ingenting med kollektivavtal att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Påverkad inkomst ja, påverkad löneutveckling nej.

Vi ser ett skevt uttag av föräldraledighet där kvinnor som resultat har sämre löner och sämre pensioner.

Löneutvecklingen bör följa den faktiska tid man faktiskt är på arbetet och kompetensen man frambringar. En moder är frånvarande upp till 480 dagar och då är det inte mer än rättvist att detta ses som en försämrad löneutveckling?

Det skeva uttaget har jag väl inget att gå på mer än att i alla fall jag varit med om har den lägst betalda föräldern tagit majoriteten av ledigheten. Vilket i sin tur lett till att modern stannat hemma och vilket i sin tur beror på att man i grunden har särskilt män och kvinnors förmågor på arbetsmarknaden orättvist. Eller att mamman i grunden har rätt till många fler dagar.

Har inga barn har inte tänkt skaffa, det finns tillräckligt många. Så är inte särskilt påläst på den delen

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Normgivaren:

Kvinnor jobbar mer hemma, män jobbar mer på jobbet, generellt sett. Det är förstås både chockerande och en utomordentlig orättvisa att det sen syns i lönekuvertet.

Vad menar du med att Kvinnor jobbar mer hemma än vad män gör? Menar du hemma skötsel eller jobb på riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Löneutvecklingen bör följa den faktiska tid man faktiskt är på arbetet och kompetensen man frambringar. En moder är frånvarande upp till 480 dagar och då är det inte mer än rättvist att detta ses som en försämrad löneutveckling?

Det skeva uttaget har jag väl inget att gå på mer än att i alla fall jag varit med om har den lägst betalda föräldern tagit majoriteten av ledigheten. Vilket i sin tur lett till att modern stannat hemma och vilket i sin tur beror på att man i grunden har särskilt män och kvinnors förmågor på arbetsmarknaden orättvist. Eller att mamman i grunden har rätt till många fler dagar.

Har inga barn har inte tänkt skaffa, det finns tillräckligt många. Så är inte särskilt påläst på den delen

Man har lika många dagar.

Din approach gör att kvinnor har sämre ekonomi, blir ekonomiska gisslan i destruktiva förhållanden osv.

Och som sagt, kvinnor gör mer oavlönat jobb i hemmet osv.

Kalkylen är inte så enkel som du gör gällande utan en helhetssyn krävs.

Skrivet av Nozomi:

Vad menar du med att Kvinnor jobbar mer hemma än vad män gör? Menar du hemma skötsel eller jobb på riktigt?

”jobb på riktigt” 😅 Jag har länkat från SCB i tråden.

Om du tror att driva runt Familjen AB och ha koll på massa saker inte tar energi så får du fundera igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Detta är också problemet när man delar upp människor i olika grupper (kön och längd är bara ett par exempel). Man jämför bara rakt av utan att väga in övriga faktorer. Man kan ju argumentera för att längre män står på sig mer och och är mer respektingivande i t.ex. chefspositioner samtidigt som en väldigt kort man kanske är mer försiktig. Inget konstigt med det alls imo och dessa egenskaper belönas givetvis eftersom det är viktiga faktorer för somliga tjänster.

Sen att det blir "orättvist" när man delar upp jämförelser på det här viset är bara faktum. Svälg det och gå vidare och hitta något annat man kan briljera inom för världen är orättvis.

/ En kort man

Eh, varför skulle längre män stå på sig mer? Längden reflekterar inte direkt karaktärsdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vad menar du med att Kvinnor jobbar mer hemma än vad män gör? Menar du hemma skötsel eller jobb på riktigt?

Skötsel av hemmet. Utslaget blir den totala arbetstiden mellan könen ungefär samma, men den förläggs på olika ställen.

Permalänk
Skrivet av Normgivaren:

Skötsel av hemmet. Utslaget blir den totala arbetstiden mellan könen ungefär samma, men den förläggs på olika ställen.

Och hur ska det lösas har du tänkt om inte mellan parterna? Arbetsgivaren betalar lön efter vad man gör på arbetet. Om man sedan på fritiden gör vad som helst är irrelevant såvida detta vad som helst inte kommer arbetsplatsen till nytta så de kan använda det i marknadsföring. -Om någon springer ett stort lopp och kommer första plats så kan företag använda detta som reklam på Linkedin etc om personen har företagets logga på sig.
Poängen är att det får vara rätt extrema saker man får göra på sin egen fritid för att arbetsgivaren ska vara villiga att betala en högre lön för detta.

Skrivet av anon138754:

Det du beskriver har väl ingenting med kollektivavtal att göra?

Jo, när den jag citerade skrev att lönerna var rättvisa p.g.a. kollektivavtal. Där kollektivavtal i sverige och löner endast är vettiga för vissa yrken. Andra yrken som systemutvecklare så är det irrelevant, om man inte har mindre än typ 25 000kr/månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Man har lika många dagar.

Din approach gör att kvinnor har sämre ekonomi, blir ekonomiska gisslan i destruktiva förhållanden osv.

Och som sagt, kvinnor gör mer oavlönat jobb i hemmet osv.

Kalkylen är inte så enkel som du gör gällande utan en helhetssyn krävs.

Det är ju kvinnorna som väljer dessa förhållanden. Partnerns inkomst spelar betydligt större roll för kvinnor än den gör för män. Sen uppstår såklart situationen att det är kvinnan som VAB;ar när barnen blir sjuka, och den högre frånvaron gör det såklart svårare att avancera karriären. För att sen inte tala om att kvinnor sällan är lika karriärorienterade som män.

Med andra ord: Män mäts i betydligt större utsträckning utifrån deras karriär och lön. Det har en direkt inverkan på deras förmåga att hitta en bra partner. På något märkligt vis är det dock alltid mest synd om kvinnorna - de som faktiskt har valt att ha det såhär. Därför måste de kompenseras för det, varpå männen i sin tur måste anstränga sig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju kvinnorna som väljer dessa förhållanden. Partnerns inkomst spelar betydligt större roll för kvinnor än den gör för män. Sen uppstår såklart situationen att det är kvinnan som VAB;ar när barnen blir sjuka, och den högre frånvaron gör det såklart svårare att avancera karriären. För att sen inte tala om att kvinnor sällan är lika karriärorienterade som män.

Med andra ord: Män mäts i betydligt större utsträckning utifrån deras karriär och lön. Det har en direkt inverkan på deras förmåga att hitta en bra partner. På något märkligt vis är det dock alltid mest synd om kvinnorna - de som faktiskt har valt att ha det såhär. Därför måste de kompenseras för det, varpå männen i sin tur måste anstränga sig mer.

Åter igen skuldbeläggande.

Åter igen, kvinnor jobbar mer oavlönat och drar ett tyngre lass på det privata planet vilket påverkar deras pensioner och ekonomi. Det ska inte straffa dig att du väljer att ta hand om barnen en kort period i livet. Vi ser effekten nu där många fler kvinnor har dåliga pensioner osv.

Har man en livspartner som tänker rätt avsätter man ju pensionspengar och annat till ens partner när denne prioriterar familjen men det gör långt från alla. Att säga att kvinnor får skylla sig själva är osmakligt och beklagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Åter igen skuldbeläggande.

Åter igen, kvinnor jobbar mer oavlönat och drar ett tyngre lass på det privata planet vilket påverkar deras pensioner och ekonomi. Det ska inte straffa dig att du väljer att ta hand om barnen en kort period i livet. Vi ser effekten nu där många fler kvinnor har dåliga pensioner osv.

Har man en livspartner som tänker rätt avsätter man ju pensionspengar och annat till ens partner när denne prioriterar familjen men det gör långt från alla. Att säga att kvinnor får skylla sig själva är osmakligt och beklagligt.

Det är konsekvensen av de val de gör. Klart det blir mer arbete i hemmet om du väljer en partner som satsar mer på karriär och har ett mer krävande jobb. Om inte den skon passar så välj någon annan.

Jag finner det osmakligt att friskriva folk ansvar för sina handlingar, utmåla dem som offer och sen kräva att någon annan ska betala för det.

Permalänk
Medlem

En bra tagning på detta som jag ej kan hitta några fel i

  • Man måste fråga sig: Var finns Google incitament i att ej befordra sina bästa?

  • Dessa kvinnliga Google-medarbetare är förstås mycket eftertraktade på arbetsmarknaden. Antagligen de absolut mest eftertraktade. Denna stämning påstår att det skulle vara det motsatta och arbatesgivare har möjlighet att se förbi dessa

  • Google förlikar enbart för att detta är en ovinnbar situation för dem.
    Vinner i rätten; bli kallade kvinnofientliga.
    Förlorar i rätten; bli kallade kvinnofientliga.

  • Denna förlikning på 118 miljoner dollar är prejudicerade och signalerar: att anställa kvinnor innebär en risk att bli felaktigt stämd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är konsekvensen av de val de gör. Klart det blir mer arbete i hemmet om du väljer en partner som satsar mer på karriär och har ett mer krävande jobb. Om inte den skon passar så välj någon annan.

Jag finner det osmakligt att friskriva folk ansvar för sina handlingar, utmåla dem som offer och sen kräva att någon annan ska betala för det.

Tror du själv på det du säger? Mäns mindre jobb i hemmet har inte med deras karriärer att göra.

Fråga kvinnor i din närhet vem som gör mest hushållsarbete, projektleder, fokus på barn, kläder, planering.

Kontot hejhejvardag skämtar ganska bra om det.

Kan det vara så att kvinnor går ner i tid för att orka driva runt familjen AB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Tror du själv på det du säger? Mäns mindre jobb i hemmet har inte med deras karriärer att göra.

Fråga kvinnor i din närhet vem som gör mest hushållsarbete, projektleder, fokus på barn, kläder, planering.

Kontot hejhejvardag skämtar ganska bra om det.

Kan det vara så att kvinnor går ner i tid för att orka driva runt familjen AB?

Nänä, det beror väl på det patriarkala förtrycket som gjort kvinnor till viljelösa offer?

I min närhet finns både par som delar på hushållsarbete m.m. samt exempel där kvinnorna mer är hemmafruar medan männen har väldigt långa arbetsveckor och drar in väldigt mycket mer pengar. Sedan vet jag även fall av kvinnor som spenderar sina dagar i solstolen och att se snygga ut.

Återigen. Det är deras val. Ingen har tvingat dem till dessa liv.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Tror du själv på det du säger? Mäns mindre jobb i hemmet har inte med deras karriärer att göra.

Fråga kvinnor i din närhet vem som gör mest hushållsarbete, projektleder, fokus på barn, kläder, planering.

Kontot hejhejvardag skämtar ganska bra om det.

Kan det vara så att kvinnor går ner i tid för att orka driva runt familjen AB?

Vad är din lösning på problemet? På arbetsplatser får man betalt för vad man gör på arbetsplatsen. De egna fritidsaktivitetrt man har får man lösa själv. Om man privat på fritiden har en dålig relation med någon utanför jobbet, så har det inte ett dugg att göra med ens arbetsgivare. Arbetsgivare ger en betalt efter vad man gör åt denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad är din lösning på problemet? På arbetsplatser får man betalt för vad man gör på arbetsplatsen. De egna fritidsaktivitetrt man har får man lösa själv. Om man privat på fritiden har en dålig relation med någon utanför jobbet, så har det inte ett dugg att göra med ens arbetsgivare. Arbetsgivare ger en betalt efter vad man gör åt denna.

Bäst är ju att man löser det själv genom att avsätta extra ekonomiska resurser till sin partner för tappad inkomst.

Lämpligt vore utöver det att löneökning även ges till den som är föräldraledig utifrån någon typ av snitt.

Men jag är inte expert på området utan slutmålet oavsett är att minska kvinnors ekonomiska utsatthet och risk för fattigdom, speciellt när de närmar sig pension.

Skrivet av DasIch:

Nänä, det beror väl på det patriarkala förtrycket som gjort kvinnor till viljelösa offer?

I min närhet finns både par som delar på hushållsarbete m.m. samt exempel där kvinnorna mer är hemmafruar medan männen har väldigt långa arbetsveckor och drar in väldigt mycket mer pengar. Sedan vet jag även fall av kvinnor som spenderar sina dagar i solstolen och att se snygga ut.

Återigen. Det är deras val. Ingen har tvingat dem till dessa liv.

Du verkar onekligen inte kapabel till att se ett systemfel oavsett statistik från SCB mm.

Du kan få fortsätta ha din sunkiga kvinnosyn i fred.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och hur ska det lösas har du tänkt om inte mellan parterna? Arbetsgivaren betalar lön efter vad man gör på arbetet. Om man sedan på fritiden gör vad som helst är irrelevant såvida detta vad som helst inte kommer arbetsplatsen till nytta så de kan använda det i marknadsföring. -Om någon springer ett stort lopp och kommer första plats så kan företag använda detta som reklam på Linkedin etc om personen har företagets logga på sig.
Poängen är att det får vara rätt extrema saker man får göra på sin egen fritid för att arbetsgivaren ska vara villiga att betala en högre lön för detta.

Jag tycker inte att det är ett problem, och därmed inte något som behöver lösas. Folk får prioritera som de vill, och bör sluta bli upprörda när det märks i lönekuvertet.

För egen del prioriterar jag fritid framför arbete. Det märks också i lönekuvertet. Men det är mitt val.

Permalänk
Medlem

Jag tycker diskussionen här är skev. Man får nästan intrycket att kvinnor helt enkelt tjänar mindre på grund av sina egna val. Det är nog sant i vissa fall men faktum kvarstår att kvinnor tjänar mindre än män även i samma befattningar, med samma utbildning och med samma erfarenhet. Justerat för detta så tjänar kvinnor 4,4% mindre än män. Så det är bara att erkänna problemet och försöka vara konstruktiv