Permalänk
Medlem

värma pool

Jag har satt upp en 6 kubik pool i trädgården, men problemen är att den är så kall så jag funderar på det här med att försöka få den lite varmare. Att värma den med el är uteslutet med dagens elpriser. Har kollat lite på youtube och solvärmare verkar vara en bra lösning som verkar fungera.

Det jag funderar på om man kan ta en svart trädgårdsslang och bygga in den i en svart låda. Men då behöver man en koppling till trädgårdsslangen->>> pool nån som vet vart man kan köpa en sån, har letat men inte hittat.

Hur gör ni för att värma poolen? Jag funderar på sätta frigolit runt poolen också, inte så snyggt men kanske håller värmen på natten bättre.

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Den svarta lådan tillför inte just nånting utan isolerar bara så du tappar effekt av solvärmen. En lång svart vattenslang som ligger i solen räcker isåfall, du lär åtminstone kunna tjäna några grader på det vid fint väder.
Vill man slippa trasslet med slang så är det enklare att köpa färdiga solfångare, det behöver inte bli speciellt mycket dyrare om man börjar räkna på materialkostnaden och hur mycket jobb man slipper.
https://www.jula.se/catalog/fritid/pool-och-bad/pooltillbehor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Jag har satt upp en 6 kubik pool i trädgården, men problemen är att den är så kall så jag funderar på det här med att försöka få den lite varmare. Att värma den med el är uteslutet med dagens elpriser. Har kollat lite på youtube och solvärmare verkar vara en bra lösning som verkar fungera.

Det jag funderar på om man kan ta en svart trädgårdsslang och bygga in den i en svart låda. Men då behöver man en koppling till trädgårdsslangen->>> pool nån som vet vart man kan köpa en sån, har letat men inte hittat.

Hur gör ni för att värma poolen? Jag funderar på sätta frigolit runt poolen också, inte så snyggt men kanske håller värmen på natten bättre.

Bjud över några rödhåriga jättar, som vill guppa runt ett par timmar i poolen i utbyte mot gratis Plupp chokladmjölk.

Nej men, är det verkligen ett sådant akut problem? Visst det är väl bra och täcka över (isolera) poolen när den inte används för att minimera värmeförlusten och avdunstning.

Edit: Julas poolvärmare för en något billigare peng, https://www.amazon.se/-/en/dp/B00X8K7LOC/

Man borde ju kunna själv bygga något av svartmålad plåt med slang/rör för som utför samma jobb, men som håller i all evighet.

Permalänk
Medlem

Amazon.se har lite pool värmar grejer som kanske passar
https://www.amazon.se/s?k=pool+v%C3%A4rmare

Permalänk
Avstängd

En kollega har en above ground pool som hon värmer med två sådana lösningar som värmer vattnet med sol, och förstås pump som pumpar runt vattnet via filtrering och så. Det blir riktigt varmt ganska fort. Hon har inga jättelösningar heller utan det är en typ spiral som är mindre än en meter i diameter och en "panel" med svart slang som kanske är 1x1 meter eller så, och hennes pool är nog dubbelt så stor som sex kubik. Men det är klart att det inte är så varmt tidig morgon och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Amazon.se har lite pool värmar grejer som kanske passar
https://www.amazon.se/s?k=pool+v%C3%A4rmare

Är det sunt att skicka igenom smutsigt vatten i en radiator eller är det ett slutet system kanske?

Annars kan man ju slå två flugor i en smäll och kyla ner datorn med poolvattnet. 😳

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det sunt att skicka igenom smutsigt vatten i en radiator eller är det ett slutet system kanske?

Annars kan man ju slå två flugor i en smäll och kyla ner datorn med poolvattnet. 😳

Skulle nog inte va så dumt med grovfilter före för löv å skit, kanske kommer med en del av dom vet ej.

Permalänk
Medlem

Julas solvärmare eller en svartmålad trädgårdsslang, även svarta soppåsar i poolen hjälper att fånga in värmen.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Frigolit UNDER pool och ett ”bättre” överdragsskydd än det som följer med kommer bevara temperaturen mycket bättre, i vårat fall kom vi fram till ett medeltal av 5’ (vanlig svensk sommar).

Vill du få snabbare uppvärmning så funkar det bra med julas eller annan tillverkare men rekommenderar att skaffa en bättre pump då medföljande oftast, inte alltid, är dels för klena och behöver vara igång för länge. Ju längre solfångare (meter) ju mer värme och kan tipsa om att köra med en timer så du slår av i 15 minuter och sedan kör i 5 minuter (eller vad som är bäst i erat fall) så det varma vattnet hela tiden fylls på under några timmar när det är som mest sol.

Detta funkade bra för oss och det är ett par år sedan så jag förmodar att tekniken gått framåt och det finns bättre grejer idag än vad som fanns då.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Vakumrör sägs funka väldigt bra, men det kostar också en del. Har ingen erfarenhet själv, bara vad jag läst mig till. Här är ett exempel
https://www.combiheat.se/solfangare/vakuumrorsolfangare-med-1...

Permalänk

Vi har en 3-4kubik pool som står på frigolit. Har en ställning med dubbla solvärme från Biltema (bestway) i cirka 45graders lutning som sen går till en luft/vatten pump som håller temperaturen på kvällar och nätter. Pumpen står på 25c och vi hade 27c i poolen största delen av helgen. Är väldigt nöjd med denna lösning förbrukar cirka 6kw om dagen så hel ok med tanke på att det inte är riktigt varmt ute ännu.

Permalänk
Medlem

Tror du är ute efter något sådant här:
https://www.youtube.com/watch?v=PyE9dJaqDnU

Permalänk
Medlem

Jag körde 2 st svartmålade element förra sommaren till våran pool, ett delta på ungefär 5-6grader under soltimmar och runt 27-28 grader efter 16:00 under semestern.

Denna lösningen fick dock ändras då chefen ansåg att slangar o "skit" inte skulle ligga över hela altanen samt att det var för kallt.
Nu kör jag med kompisens utbytta luft/vatten pump och 34-38 grader. Stänger av den när vi vet att den inte kommer användas och det var väl ungefär 12-16 timmar att komma upp i temp igen efter uppstart. 3,15m x 0,7 Bestway pool

Permalänk
Medlem

Bra tips, tack ska ni ha!

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Väntar till juli

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."